Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 104289 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #330 Gepost op: 21 July 2022, 21:20:16 »
In afwachting van de nwe motor voor de Allan, vordert de Vlissinger gestaag. Handgrepen aanbrengen mislukte. Te dun materiaal; het brak bij het buigen. Omdat ook de extra stroomafnemers niet deden wat ik wilde (de rails raken en stroom afnemen) de bezigheden voor vandaag even gestaakt.
Maar goed. De wagenbak is verrijkt met grotere trappen, leuningen voor bij het gekoppeld rijden, een klink in de voordeur, een bel en wisselstellers. Toch nog een 'pomtiedom!' 😉
O, dat de wagenbak helt, komt omdat het chassis op de motoreenheid rust. Dat doettie vooralsnog aan slechts een kant omdat ik later de decoder nog wil insolderen. Ik heb geen zin dat in een plastic trammetje te doen, dus dat gaat extern en dus moet de motor er uit kunnen. Als de decoder zit en functioneert, wordt de eenheid licht gefixeerd en wel zo, dat het met een kleine, niet al te brute ingreep er weer uitgehaald kan worden. In geval van nodig.
Tot die tijd wat kunst en vliegwerk voor de fotoos.....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #331 Gepost op: 22 July 2022, 01:08:33 »
Ik ga de vensters van het front opnieuw opbouwen. Te rommelig, te slecht lijkend dit.
Wordt vervolgd. Uiteraard. 😇

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7126
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #332 Gepost op: 22 July 2022, 09:38:59 »
Een oplossing voor de ruimte?
Waarom niet een tweede "tram" erachter aan waarin de elektronica is ingebouwd.

Dat vertel ik ook aan lego bouwers als in mijn sik geen motortje geplaatst kan worden.
Doe het motortje erachter in de wagon of ..... 
De samengestelde trein krijg je dan mooi rijdend.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #333 Gepost op: 22 July 2022, 10:47:18 »
Ronald, ik heb een heen-en-weer-baantje. Dat betekent dat ik, rijdend met bijwagens, moet omlopen. De motorwagens zijn veelal tweerichtingtrams. Met slepertjes (mits juist gemonteerd!) is het probleem ook opgelost. Voordeel van die oude motorwagens is dat je die slepertjes alleen ziet als je met een vergrootglas tussen de sporen gaat liggen.
Voorkeur in het bedrjf hebben hier de GETA en RET vierassers. Dat dan weer wel. Dus wordt druk gebouwd aan de Allan.
Als over een poosje de boekenkast het veld heeft geruimd en op die plek een stukkie stad is gebouwd met een brug tussen Heen en Stad komen de bijwagens weer in beeld. Duurt nog ff. Maar ook dan wil ik kunnen kiezen tussen wel of geen bijwagen en hebben vaste samenstellingen niet mijn voorkeur.
Wat de ruimte betreft, die is er wel voor de decoder. Ik wil alleen niet met een hete soldeerbout in de tram aan de gang. Dus het solderen gebeurt met uitgenomen motor, waarna het geheel wordt teruggeplaatst.
Voor de verwerking van alle bedrading wanneer ik al de in eerste instantie geplande verlichting in zou willen bouwen, heb ik gewoon de goede methode nog niet. Dat moet vanaf de opbouw worden geplanned. Een bijwagen als ruimte-opvang draagt daar niet aan bij.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2022, 10:54:05 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #334 Gepost op: 22 July 2022, 12:15:28 »
De ramen hoger uitgeboord en -gevjld. Maakt al een behoorlijk verschil.
Vanmorgen ook een poging gedaan om de ramen opnieuw te maken, wat grandioos mislukte. Het moet op de tienden milimeters, en dat gaat mn kunnen te boven. Daarom dus als tweede keuze het hoger opboren. Ik ben niet ontevreden meer. 's Kijken hoe lang de tevredenheid standhoudt!
Wat nog te doen? Een sleper op het dak realiseren en de verdere dakopbouw zooals eerder opgesomd. Ik moet ook nog ergens een bekerkoppeling hebben.
O. Het bordesje onder de deur, tevens buffer, naar ik aanneem, en de kettingen daarnaast.....





Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #335 Gepost op: 22 July 2022, 12:59:25 »
En zojuist arriveerde het pakketje van de Tramfabriek met daarin een motortje van 10mm doorsnee ipv 12*15mm en dat maakt voor de Allan een wereld van verschil.




Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2114
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #336 Gepost op: 22 July 2022, 13:39:57 »
De ramen hoger uitgeboord en -gevjld. Maakt al een behoorlijk verschil.
Vanmorgen ook een poging gedaan om de ramen opnieuw te maken, wat grandioos mislukte. Het moet op de tienden milimeters, en dat gaat mn kunnen te boven. Daarom dus als tweede keuze het hoger opboren.]

Dat is ook mijn grote frustratie. Bij mijn laatste H0 tramrijtuig heb ik het daarom anders gedaan. Niet een gat uitgraven uit een plaat styreen maar de wand opbouwen uit losse strips.  Zet de wanden in elkaar uit rechthoekige stukjes styreenplaat en plak daar waar het raam zit geen styreen..... Dus bouw de wanden om de ramen heen in plaats van andersom. Voorts heb ik eerst van 0,5 plaat de grondvorm op deze manier gedaan en toen met kant en klare strips iets van sponningen aangebracht voor wat diepte en reliëf.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #337 Gepost op: 22 July 2022, 13:49:41 »
Albert, dat is wat ik vanmorgen probeerde. Omdat er 'vouwen' in de raampartij zitten, en voor en achter dus verschillende maten te hanteren zijn, mislukte dat.
Plus dat er aan de buitenkant een gesloten geheel moet onstaan. Dat moet dan ook met stripjes die vervolgens dicht gelijmd moeten worden. Het lukte me gewoonweg niet. Was al blij dat ik het huidige raamwerk niet had verwijderd....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #338 Gepost op: 22 July 2022, 18:17:38 »
Kan iemand mij vertellen hoe een klapbeugel werkt? Wat voor eisen dat aan de bvl stelt, bv?

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #339 Gepost op: 22 July 2022, 19:03:32 »
Klapbeugels? Misschien heb je hier iets aan:

In het echt: de conducteur staat achter de tram (gezien in de beoogde rijrichting) en trekt met een touw dat over het front hangt de klapbeugel "bovenover" naar de andere positie. Wat ook voorkwam is de werkwijze zoals hieronder voor het model beschreven.

1. De veer of veren die de klapbeugel omhoog trekken, moeten zo zijn ingesteld dat de beugel zonder bovenleiding verticaal gaat staan.

2. Op het eindpunt, waar de tram stopt en van richting verandert, moet de bovenleiding iets hoger en/of slapper hangen dan op de rest van het traject. Wanneer je begint terug te rijden, gebeurt dat eerst met een "gestoken" beugel. Die wil onder de slappere bovenleiding verticaal gaan staan en klapt dan naar achteren, daarbij de bovenleiding omhoog duwend. 
Dit werkt dus niet als je van richting probeert te veranderen onder een vast punt zoals een uithouder in de bovenleiding.

3. Een klapbeugel is doorgaans korter dan een sleepbeugel. Een sleepbeugel wordt zijwaarts in een halve cirkel gezwaaid als de tram aan het eindpunt kop moet maken.
De beugel op je Vlissinger lijkt me aan de lange kant.

Hopelijk helpt dit je op weg.

Hier zie je een omklappende beugel in model:
https://youtu.be/LS760bjCufI

En hier ook:
https://youtu.be/dMxQby8z9HI?t=60
« Laatst bewerkt op: 22 July 2022, 19:20:34 door RobK »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #340 Gepost op: 22 July 2022, 19:32:54 »
 :)
Volgens mij een heeft Rob het prima omschreven.
Als is foto's van de tram Vlissingen - Middelburg bekijk, denk ik dat die waren uitgerust met sleepbeugels. En de twee laatste aanwinsten hadden schaarbeugels.
Huup, vanwaar dan je vraag/idee van klapbeugel.
Kwam dit in Nederland voor? In het VK had men ze wel op de dubbeldekkers. En ook vaak trolleys. En heel soms pantograven, schaarbeugels dus..

Ronald
Groet,
      Ronald

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Heen, En en Weer: de tram: bouwershandschrift
« Reactie #341 Gepost op: 22 July 2022, 19:40:22 »
Huibert,

Ik ben trouw lezer van je draadje, en zeker van de tramafdeling. 
Je bouwmethode waardeer ik zeer: lekker bouwen en sommige dingen een paar keer opnieuw, omdat ze je niet bevallen. Wat je uiteindelijk bereikt is materieel, een gebouw, of een complete layout met jouw ‘bouwershandschrift’.

Natuurlijk kunnen we niet kaarsrecht en strak bouwen, het blijft altijd een benadering. Als je je er aan ergert is het vroeg genoeg om een nieuwe poging te wagen. En trek je niets aan van kritische volgers die zelf nog nooit iets hebben gebouwd.

Succes verder!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #342 Gepost op: 22 July 2022, 20:35:38 »
Wolter, dat laatste doe ik zeker niet hoor. Opbouwend mag natuurlijkaltijd en daaraan is hier geen gebrek.
Rob, dank voor de omschrjving en de filmpjes! Helder!
En Ronald, het waarom: Heen en Weer en te lui om in model de beugel te zwaaien...... 🙃

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #343 Gepost op: 22 July 2022, 20:40:18 »
...
Kwam dit in Nederland voor? ...

Ja hoor. In Nederland kwamen zulke klapbeugels, uit het hoofd gezegd, o.a. voor bij de Gemeentetram Groningen, de Gemeentetram Nijmegen, en in Leiden (en aanvankelijk ook Haarlem) op de NZH A301-330. In Amsterdam tot op de dag van vandaag op de Museumlijn bij de Weense tweeassers.

Dat er in al die plaatsen elektrische trams hebben gereden... het is bijna niet te geloven.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #344 Gepost op: 22 July 2022, 22:46:27 »
Inderdaad Rob, doodzonde. Stel dat dat ding tussen Vlissingen en Middelburg er nog was, en de stoomtram naar Zoutelande en Domburg was geelectrificeerd?
In Duitsland zijn steden met 40000 inwoners die een eigen tramnet hebben.....