Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 09:16:47
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 104236 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #285 Gepost op: 27 June 2022, 11:27:30 »
Flinke opstap voor de passagiers. Heb je wel een keukentrappetje voor nodig.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #286 Gepost op: 27 June 2022, 13:15:08 »
Flinke opstap voor de passagiers. Heb je wel een keukentrappetje voor nodig.  ;)
Ja, het is niet anders. Het karretje is op de goed hoogte, naar het schijnt.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #287 Gepost op: 27 June 2022, 13:19:06 »


Как срать на золото. ???
Je doet iig genoeg  :P
Als je echt twee van die ezels wilt, dan graag ff pb

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #288 Gepost op: 10 July 2022, 18:05:55 »

Het moest er maar eens van komen: de ombouw van de Rotterdammer.
Aangezien ik niet wil zagen in de metale bodem heb ik er één gemaakt van styreen. Maten afgeleid van de wagenbak en de draaistellen van Skiptram. Het is een (tot nu toe) makkelijke ombouw. Wat hieronder wordt gepresenteerd is anderhalf uur werk geweest.
De plaatjes spreken voor zich, en daarbij staat vragen vrij. Op de site van Skiptram staat ook het één en ander, al wordt daar gewerkt met een geprint chassis.




























« Laatst bewerkt op: 10 July 2022, 18:16:55 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #289 Gepost op: 10 July 2022, 18:07:42 »
Zo. En nou eerst een Oranjeboom🙃
« Laatst bewerkt op: 11 July 2022, 06:48:34 door Huup »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #290 Gepost op: 11 July 2022, 11:02:51 »
"Oranjeboom, bier waarbij een man zich thuis voelt!"


Ronald
Groet,
      Ronald

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8858
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #291 Gepost op: 11 July 2022, 11:39:44 »



Kan zo simpel de cardanoverbrenging zijn? En dit geeft voldoende trekkracht en is degelijk genoeg?
Want dan denk ik dat dit ook nog wel een syteem is, waarmee ik uit de voeten kan.

dank voor het delen!

Groet,
michel

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #292 Gepost op: 11 July 2022, 12:19:15 »
Dakreclame,s zijn te vinden op :

https://www.rovm-digitaal.nl/dakreclames-serie-471-570/

Ook zijn op de site, tekeningen van de reclame,s te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #293 Gepost op: 11 July 2022, 14:52:13 »
Michel, ja, zo simpel kan het zijn. Eventueel verstevigen met een los buisje in de slang. Maar als je een cardansyseem hebt, zou ik het niet vervangen. Ik wil voor deze een messing cardansysteem maken. Voorlopig echter....

Reclame kan je ook zelf maken 😇

« Laatst bewerkt op: 11 July 2022, 20:37:46 door Huup. Reden: vertikkingen »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7123
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #294 Gepost op: 11 July 2022, 14:56:31 »
De cardan overbrenging zou zo simpel kunnen zijn.

Wat ik me wel afvraag is of de slangetjes niet te stug zijn.
De bogies zullen willen draaien en zullen het slangetje dan gaan verbuigen.

Dit tenzij er een kroontandwiel en rondsel / worm en rondsel wordt gebruikt, dan kan de bogie zondermeer draaien.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #295 Gepost op: 11 July 2022, 16:44:07 »
Astie kan rijden, post ik een fillumpie.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #296 Gepost op: 11 July 2022, 21:28:58 »
De cardan overbrenging zou zo simpel kunnen zijn.

Wat ik me wel afvraag is of de slangetjes niet te stug zijn.
De bogies zullen willen draaien en zullen het slangetje dan gaan verbuigen.

Dit tenzij er een kroontandwiel en rondsel / worm en rondsel wordt gebruikt, dan kan de bogie zondermeer draaien.

Ronald Visser

Dat stugge kan inderdaad een probleem zijn; ik heb in een paar gevallen omhulsel van electriciteitsdraad gebruikt, waarbij in bochten de ene soepeler meebuigt dan de ander.  Blijven proberen. Ik heb het gedaan, omdat van een cardanhouder een stuk was afgebroken, maar bedenk nu, dat ik van geel stug omhulsel misschien wel zo'n houdertje kan maken, want kardans lopen wel beter.

Gr. Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #297 Gepost op: 11 July 2022, 21:58:12 »
Huup,

Die stugheid waarover Frank schrijft kan je ook verminderen door in de lengterichting tussen de asjes wat van het plastic weg te snijden.
Suk6

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #298 Gepost op: 11 July 2022, 22:09:05 »
De kunststof buisjes kunnen tot verschillende problemen leiden, is mijn ervaring.
Zo kan het kunststof inderdaad te stug zijn waardoor het draaistel onvoldoende kan bewegen. Niet alleen draaien in bogen, maar ook op hobbels.
Ook heb ik meegemaakt dat een ietwat los anker in combinatie met de vaste verbinding met het draaistel (want dat is het natuurlijk wel), er toe kan leiden dat de verst van de motor liggende as van een draaistel simpelweg uit de rails wordt getrokken.
Gewicht, evenals weerstand in de aandrijving, kunnen leiden tot tormenteren van de kunststof buis. En dan hebben we natuurlijk het probleem van de toenemende verharding van de kunststof. Dat ook nog.

Maar goed gaan kan het ook. Ik heb hier een Kameel van DJH die eenzelfde aandrijving heeft en probleemloos rijden kan, ondanks bv het gewicht. En al jaren dus.

Het maken van een cardan-systeem is op zich niet zo moeilijk. En bedrijfszekerder doordat al de bovengenoemde mogelijke (!) problemen geëlimineerd worden. Cardan heeft dus mijn voorkeur, maar de buisjes zoals gepresenteerd zijn zeker niet verkeerd.



Citaat
Die stugheid waarover Frank schrijft kan je ook verminderen door in de lengterichting tussen de asjes wat van het plastic weg te snijden.
Ronald, hoe bedoel je dat?

Met groet,
Huup


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #299 Gepost op: 11 July 2022, 22:48:58 »
Huup,

Ik stuur morgen foto ter verduidelijking.
Gr.
Ronald
Groet,
      Ronald