Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 93735 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #285 Gepost op: 27 juni 2022, 11:27:30 »
Flinke opstap voor de passagiers. Heb je wel een keukentrappetje voor nodig.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #286 Gepost op: 27 juni 2022, 13:15:08 »
Flinke opstap voor de passagiers. Heb je wel een keukentrappetje voor nodig.  ;)
Ja, het is niet anders. Het karretje is op de goed hoogte, naar het schijnt.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #287 Gepost op: 27 juni 2022, 13:19:06 »


Как срать на золото. ???
Je doet iig genoeg  :P
Als je echt twee van die ezels wilt, dan graag ff pb

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #288 Gepost op: 10 juli 2022, 18:05:55 »

Het moest er maar eens van komen: de ombouw van de Rotterdammer.
Aangezien ik niet wil zagen in de metale bodem heb ik er één gemaakt van styreen. Maten afgeleid van de wagenbak en de draaistellen van Skiptram. Het is een (tot nu toe) makkelijke ombouw. Wat hieronder wordt gepresenteerd is anderhalf uur werk geweest.
De plaatjes spreken voor zich, en daarbij staat vragen vrij. Op de site van Skiptram staat ook het één en ander, al wordt daar gewerkt met een geprint chassis.




























« Laatst bewerkt op: 10 juli 2022, 18:16:55 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #289 Gepost op: 10 juli 2022, 18:07:42 »
Zo. En nou eerst een Oranjeboom🙃
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2022, 06:48:34 door Huup »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #290 Gepost op: 11 juli 2022, 11:02:51 »
"Oranjeboom, bier waarbij een man zich thuis voelt!"


Ronald
Groet,
      Ronald

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #291 Gepost op: 11 juli 2022, 11:39:44 »



Kan zo simpel de cardanoverbrenging zijn? En dit geeft voldoende trekkracht en is degelijk genoeg?
Want dan denk ik dat dit ook nog wel een syteem is, waarmee ik uit de voeten kan.

dank voor het delen!

Groet,
michel

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #292 Gepost op: 11 juli 2022, 12:19:15 »
Dakreclame,s zijn te vinden op :

https://www.rovm-digitaal.nl/dakreclames-serie-471-570/

Ook zijn op de site, tekeningen van de reclame,s te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #293 Gepost op: 11 juli 2022, 14:52:13 »
Michel, ja, zo simpel kan het zijn. Eventueel verstevigen met een los buisje in de slang. Maar als je een cardansyseem hebt, zou ik het niet vervangen. Ik wil voor deze een messing cardansysteem maken. Voorlopig echter....

Reclame kan je ook zelf maken 😇

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2022, 20:37:46 door Huup. Reden: vertikkingen »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #294 Gepost op: 11 juli 2022, 14:56:31 »
De cardan overbrenging zou zo simpel kunnen zijn.

Wat ik me wel afvraag is of de slangetjes niet te stug zijn.
De bogies zullen willen draaien en zullen het slangetje dan gaan verbuigen.

Dit tenzij er een kroontandwiel en rondsel / worm en rondsel wordt gebruikt, dan kan de bogie zondermeer draaien.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #295 Gepost op: 11 juli 2022, 16:44:07 »
Astie kan rijden, post ik een fillumpie.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #296 Gepost op: 11 juli 2022, 21:28:58 »
De cardan overbrenging zou zo simpel kunnen zijn.

Wat ik me wel afvraag is of de slangetjes niet te stug zijn.
De bogies zullen willen draaien en zullen het slangetje dan gaan verbuigen.

Dit tenzij er een kroontandwiel en rondsel / worm en rondsel wordt gebruikt, dan kan de bogie zondermeer draaien.

Ronald Visser

Dat stugge kan inderdaad een probleem zijn; ik heb in een paar gevallen omhulsel van electriciteitsdraad gebruikt, waarbij in bochten de ene soepeler meebuigt dan de ander.  Blijven proberen. Ik heb het gedaan, omdat van een cardanhouder een stuk was afgebroken, maar bedenk nu, dat ik van geel stug omhulsel misschien wel zo'n houdertje kan maken, want kardans lopen wel beter.

Gr. Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #297 Gepost op: 11 juli 2022, 21:58:12 »
Huup,

Die stugheid waarover Frank schrijft kan je ook verminderen door in de lengterichting tussen de asjes wat van het plastic weg te snijden.
Suk6

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #298 Gepost op: 11 juli 2022, 22:09:05 »
De kunststof buisjes kunnen tot verschillende problemen leiden, is mijn ervaring.
Zo kan het kunststof inderdaad te stug zijn waardoor het draaistel onvoldoende kan bewegen. Niet alleen draaien in bogen, maar ook op hobbels.
Ook heb ik meegemaakt dat een ietwat los anker in combinatie met de vaste verbinding met het draaistel (want dat is het natuurlijk wel), er toe kan leiden dat de verst van de motor liggende as van een draaistel simpelweg uit de rails wordt getrokken.
Gewicht, evenals weerstand in de aandrijving, kunnen leiden tot tormenteren van de kunststof buis. En dan hebben we natuurlijk het probleem van de toenemende verharding van de kunststof. Dat ook nog.

Maar goed gaan kan het ook. Ik heb hier een Kameel van DJH die eenzelfde aandrijving heeft en probleemloos rijden kan, ondanks bv het gewicht. En al jaren dus.

Het maken van een cardan-systeem is op zich niet zo moeilijk. En bedrijfszekerder doordat al de bovengenoemde mogelijke (!) problemen geëlimineerd worden. Cardan heeft dus mijn voorkeur, maar de buisjes zoals gepresenteerd zijn zeker niet verkeerd.



Citaat
Die stugheid waarover Frank schrijft kan je ook verminderen door in de lengterichting tussen de asjes wat van het plastic weg te snijden.
Ronald, hoe bedoel je dat?

Met groet,
Huup


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #299 Gepost op: 11 juli 2022, 22:48:58 »
Huup,

Ik stuur morgen foto ter verduidelijking.
Gr.
Ronald
Groet,
      Ronald