Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 33021 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #90 Gepost op: 14 September 2018, 15:31:05 »
Van de zijkant kan hij er wel bij, maar niet super gemakkelijk. Als het nu een enkele keer een ontsporing is, dan is dat vervelend. Maar als het regelmatig gebeurt, kan het het plezier behoorlijk vergallen.

Dat hadden we op de vereniging waarvan ik lid was. Op 1 punt in de baan begonnen spontaan de treinen te ontsporen. Uiteraard in een tunnel bij het schaduwstation, net op het punt waar de bereikbaarheid het slechtst was (Murphy in actie...). Uiteindelijk hebben we de boel opgelost door het probleem wissel te vervangen EN door hem te verplaatsen naar een beter bereikbare plek.
In het geval van Cornelis, als je wissels hebt die berucht zijn om ontsporingen, zou ik er nog eens goed over nadenken of je ze dan uberhaupt wel wilt toepassen. Misschien toch maar direct vervangen door een ander type of merk en dit wissel verkopen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #91 Gepost op: 14 September 2018, 15:34:35 »
Wat punt 5 betreft, denk ik dat er twee treinen redelijke constant kunnen rijden, vier op de opstelsporen voor wisselingen en 1 met start en stop op de binnenring.
Maar dat betekent dat het hele gebeuren van het enkelsporige lijntje (dus veel wissels, sporen, verbindingen) slechts 1 extra trein oplevert... Niet een efficient gebruik van al dat railmateriaal. En ook niet van de ruimte. Daar zou dan misschien beter landschap (met scenery) kunnen worden geplaatst. Of een simpel lijntje zonder al die verbindingen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #92 Gepost op: 15 September 2018, 05:31:59 »
Tja, dan kom je weer richting het ontwerp in reactie 61.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #93 Gepost op: 16 September 2018, 12:58:46 »
Hallo Gerrit,
Reactie 61 was een bericht van mij. Daar staat geen ontwerp in. Misschien bedoel je reactie 60 of 62?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #94 Gepost op: 16 September 2018, 16:32:18 »
Huh? Beneluxspoor van de leg? :o
« Laatst bewerkt op: 16 September 2018, 16:34:55 door Trein-H0 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #95 Gepost op: 16 September 2018, 22:27:26 »
Vreemd, dat is bij mij dus reactie 60...  ???

Maar goed, het zou dan inderdaad meer op dit plan gaan lijken. Alleen dan wel met een dubbelsporige hoofdlijn. En voor de zijlijn zou ik dan in plaats van een binnenovaal (waar de trein nu oneindig in een rondje kan rijden), een achtje maken die aansluit op de hoofdlijn. Bij het zijlijnstation een 2e spoor zodat je daar kunt kruisen. Dat geeft ruimte voor een 2e trein terwijl je evenveel wissels gebruikt.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #96 Gepost op: 17 September 2018, 09:02:21 »
Een klein 'huishoudelijk' verzoek tussendoor:

Cornelis, als je reageert op het laatste bericht, graag de CITAAT-knop NIET gebruiken, want daarmee kopieer je het laatste bericht in jouw bericht. En dan komen alle berichten dubbel te staat. In dat geval de REAGEER-knop gebruiken.

Als je wilt reageren op een bericht welke bijvoorbeeld op de vorige bladzijde staat, dan is dat geen probleem.

Met dank, Gr,

Bert
Team moderatoren.

Ps, ik kan het van die nummering vinden wat de oorzaak is. In dit geval kun je beter de CITAAT-knop gebruiken om je verhaal te verduidelijken...

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #97 Gepost op: 17 September 2018, 19:27:28 »
Goedenavond,

heb het plannetje vereenvoudigd.
Minder wissels en iets minder rails.
De middenrif ontnam me met dertig a veertig centimeter minder mogelijkheden tot scenery.
Deze is aangepast en bied naar mijn idee meer mogelijkheden tot uitwerken van de heuvels.
Kan een heel verhaal schrijven maar woorden vereenvoudigd in de foto's hieronder.

voor we ons blind op dit plannetje staren, zou ik willen verzoeken breed te kijken mocht hij niet voldoen.
Daarbij doel ik op voorgaande plannen en scenery.

Vriendelijke groeten,
Cornelis.



C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #98 Gepost op: 17 September 2018, 19:28:31 »
Dank u wel voor de tip. Bert :)

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #99 Gepost op: 17 September 2018, 20:59:02 »
Hallo Cornelis,

Even de bekende duit in het zakje:


Hierbij stijgt het rode spoor licht heuvelopwaarts  en blijft het passeerspoor langs de opstelsporen.

Voldoende ruimte voor scenery:



Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #100 Gepost op: 17 September 2018, 22:51:39 »
Hallo Cornelis,
Dat ziet er al iets rustiger en logischer uit  (y)
Vier vragen/opmerkingen:
1. Wat is het doel van het doodlopende ondergrondse opstelspoortje? (onder burcht Lauterstein)
2. De overloopwissels linksboven zijn overbodig
3. Komt er een stationnetje aan de zijlijn (in het midden waar ook de aansluiting naar de laadspoortjes voor houtkap zijn) of is hier alleen een inhaal/omloopspoor?
4. Is de industrie nu helemaal afgeschreven?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #101 Gepost op: 18 September 2018, 11:48:33 »
Goedemorgen heren,

Vanaf links boven naar rechts beneden wil ik een grote heuvel maken.
Met sparren dennen en wellicht lauterstein
Heb jullie puntjes bestudeert en twee ontwerpen in elkaar geknutseld, waarvan dit de beste lijkt te zijn.

Wim, over je punt van spoor aangrenzend aan het rangeer station:
Dit niet zichtbare spoor was om de lengte van rangeren te vergroten.
Verder is gekeken naar de mogelijkheden tot industrie, omdat ik daar zoals eerder gezegd materiaal voor heb.
Pracktisch is anders.
Wil nu een zo knus mogelijke Baan met vakwerk huisje en dergelijke.
Heb er al wat van.

zouden jullie zo vriendelijk zijn over mijn schouder mee te kijken?
Zie foto's hieronder




C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #102 Gepost op: 18 September 2018, 11:50:23 »
Gerrit,
Dank voor je ontwerp. :)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #103 Gepost op: 18 September 2018, 14:25:33 »
Dit niet zichtbare spoor was om de lengte van rangeren te vergroten.
Ok, een uihaalspoor dus. Prima, maar dan zou ik hem parallel aan het andere spoor houden (en zeker niet ondergronds). In je laatste plan laat je hem helemaal naar voren steken totdat hij bijna in station Hochdorf komt. Dat maakt het weer onlogisch en breekt de illusie van 2 stations die op enige afstand liggen. 
En nu de laadsporen aan de zijlijn liggen, zou je er ook voor kunnen kiezen om via het doorgaande spoor te rangeren. Zo druk is het daar toch niet.

Om een extra trein op je zijlijn kwijt te kunnen, zou je hier ook een schaduwstationnetje kunnen maken. Door het spoor iets naar links te verschuiven komt het dan direct naast het schaduwstation van de hoofdlijn te liggen.

Tenslotte de aansluiting van de zijlijn op de hoofdlijn rechts. Hier sluit je slechts op 1 spoor van de hoofdlijn aan. Een trein die vanaf de zijlijn komt, zal dan verkeerd spoor (rechts in jouw geval) moeten rijden tot het station. Niet direct een probleem, maar het beinvloedt de doorstroming op het hoofdspoor wel.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #104 Gepost op: 18 September 2018, 17:06:03 »
Dag Wim,

Dank voor uw reactie.
De doorgaande hooofdsporen wil ik als paradestrecke houden. Zou ik daar dan nog rangeermogelijkheden aan toevoegen?
linksboven langs het hoofdspoor starten de heuvels, dat heeft u gezien?

Met vriendelijke groeten,
Cornelis