Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 28757 keer)

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #120 Gepost op: 25 september 2018, 07:13:57 »
Goedemorgen Wim,

Even de binnenste bocht gemeten en die heeft inderdaad minimaal 16 cm vrije ruimte nodig, zodat het materieel elkaar niet raakt. Dat valt mij behoorlijk tegen. Betekent dat de binnenbocht 75 cm (met marge) overhoudt. Natuurlijk is er wat meer ruimte als je met korter materieel rijdt, maar dat is een cm-kwestie. Mag Cornelis over nadenken of hij dat voldoende vindt.
Heeft hij toch nog iets te doen in bed ;D
Beterschap  (y), Cornelis.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #121 Gepost op: 25 september 2018, 09:31:00 »
Er is denk ik nog wel wat te winnen door juist geen meegebogen wissels te nemen in het schaduwstation. Ik zal vanavond eens kijken en of ik tijd heb om in Wintrack iets in elkaar te prutsen. :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #122 Gepost op: 25 september 2018, 11:52:03 »
Ergens rond reactie 35 had ik al een dergelijk idee aangedragen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #123 Gepost op: 25 september 2018, 15:55:16 »
Hallo Gerrit,
Ik zie in reactie 35 wel een baanplan, maar geen schaduwstation. Misschien heeft de site weer de hik? Kun je een linkje plaatsen naar de reactie die je bedoelt?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #124 Gepost op: 25 september 2018, 16:56:46 »
Het is het plan, waar opstelsporen bijstaat. Later is dit uitgebreid naar 4 sporen en heeft Cornelis, dacht ik, de bochtwissels ingebracht

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #125 Gepost op: 25 september 2018, 17:06:35 »
Heren,

goed jullie zien te debatteren. ;)
Had in mijn vorige ontwerp de binnenring al gedaan,
Hier is de expansie schaduwstation.



Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #126 Gepost op: 25 september 2018, 21:37:25 »
Hallo Cornelis,

Goed te zien dat je weer aan de beterende hand bent.  (y)

Ik zie dat je nu alleen normale wissels in het schaduwstation gebruikt. Prima, dat was ik ook al van plan. Echter... je hebt de rest van de sporen daar met flex gelegd. Nu kan dat prima, alleen met flex kun je erg gemakkelijk smokkelen en ik zie dat je dat ook hebt gedaan  ;D
Je hebt her en der namelijk erg scherpe bogen gelegd. Om die reden plan ik wisselstraten en relatief scherpe bogen altijd met vaste railstukken. Dan zie je beter wat er mogelijk is. Het kan wel met flex, door een minimale radius voor de flex op te geven. In Wintrack kan dat in ieder geval. Scarm ken ik niet.
Ik zal straks nog even aan de slag gaan met Wintrack om te zien hoe ik daar uit kom.

Groet, Wim

PS Ik zie dat je in de stations ook vaak wissels als tegenbogen legt. Dat zou ik vermijden, ze geven een hogere kans op ontsporingen. En daarnaast ziet het er enigzins raar/onnatuurlijk uit als een trein "kwispelstaartend" door zo'n wisselstraat gaat...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #127 Gepost op: 25 september 2018, 22:32:16 »
Bij deze dan (ter inspiratie) een Wintrack schets van het schaduwstation:



Ik heb alleen gebogen rail R3 genomen (art nr 14917, straal 329 mm), plus her en der wat rechte opvulstukjes. Uiteraard zou ik in werkelijkheid overal gewoon flexrail gebruiken, maar nu zie je in ieder geval hoe de wissels moeten liggen als je minimaal een straal van R3 in je schaduwstation wilt gebruiken. Scherper zou ik niet doen, dat geeft weer meer kans op ontsporingen bij het optrekken. Daarnaast wil je de treinen niet parkeren op sterk gebogen sporen, want dan kunnen de koppelingveertjes lam worden.

Maar goed, je ziet dat door het gebruik van normale wissels de bruikbare lengte van de sporen aanzienlijk toeneemt! Spoor 1 en 2 (van buiten gezien) hebben nu minimaal 120 cm bruikbare lengte. Spoor 3 en 4 zeker 110 cm. En spoor 5 en 6 (zijlijn) zo'n 80 cm.

Ik heb in het zichtbare station het engelse wissel vervangen door 2 enkele. Dat geeft ook direct ruimte voor een tussenperron.
 
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #128 Gepost op: 26 september 2018, 21:31:40 »
Heren,

Dank voor uw steun in zware tijden ;D
een kleine update vanuit Benthuizen.

Wim de wissel in de bocht rechts, dat is me niet gelukt zoals u ziet.
het overdekte links word ondergronds,
is het een idee een overgang te plaatsen in het midden goederenspoor?
met aan het einde een rand  bos met houtkap?
het spoor inclusief tunnel boven links iets ophogen, zodat de paradestrecke rechts dienst doet met een weiland daaromheen?

Een aardige meneer op Beneluxspoor kende me deze toe:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=42&t=13675
Materieel goederen hopelijk in wording.


Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #129 Gepost op: 27 september 2018, 07:29:38 »
Goedemorgen Cornelis,

Klaarblijkelijk zijn de zware tijden nog niet voorbij. ;D
In dit plan mis ik de samenhang in het geheel. Een tijdje geleden heb ik al eens aangedragen eens goed te overwegen, hetgeen je nu precies wil.
In dit plan zie ik ineens twee sporen opduiken uit de 'wildernis', die vlak bij het station uitkomen. Dit oogt niet echt realistisch, want dan een vertakking bij het station was logischer geweest. Ook spoorwegmaatschappijen denken na over de aanlegkosten van een spoorlijn.
En waarom een dubbel spoor naar een houtkap?

Heb je zelf niet het idee, dat je te vast zit in een paar dingen, die je willens en wetens op de baan wil hebben? Ik geef het je nog maar een keer mee, maar denk weer eens 'out of the box', door een modulebaan te overwegen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #130 Gepost op: 27 september 2018, 09:37:52 »
Goedemorgen,
Wim de wissel in de bocht rechts, dat is me niet gelukt zoals u ziet.
Mag ik vragen waarom dat niet is gelukt? Lukt het niet in Scarm? Of is er een andere reden?
Bij mijn weten heb je zelf al rails en wissels. Een tip van Flip (Wim): laat de PC en Scarm even voor wat het is en leg gewoon op de keukentafel wat wissels aan elkaar. Dat geeft je een veel beter idee wat er mogelijk is en hoe het in elkaar past. En hoeveel ruimte het kost.

...het overdekte links word ondergronds... 

De linker wisselstraat van je station (deels) ondergronds leggen, zou ik niet doen. Vanwege de overloopwissels heb je een dubbelsporig portaal nodig, wat al veel inkijk in de ondergrond geeft. Het schaduwstation met zijn wissels sluit echter direct aan op de wissels van het zichtbare station, dus heb je direct zicht op de opstelsporen van het schaduwstation. Zeker omdat het portaal direct aan de voorkant van de modelbaan ligt, is de illusie dat het om een echte spoorweg gaat dan onmiddelijk verdwenen. Beter een stukje recht spoor tussen schaduwstation en zichtbaar station plaatsen, zodat je een tunnelportaal zonder wisselverbinding kunt gebruiken. Het beste is om 2 enkelsporige tunnelportalen te plaatsen, maar dat is hier lastig vanwege de ruimte.
Uiteraard wordt je station iets korter als je een stukje recht spoor tussen schaduw en zichtbaar station plaatst. Maar door de overloopwissels aan de rechterzijde naar de boog te plaatsen (eventueel met boogwissels als dat je beter bevalt) kun je dezelfde stationslengte houden.

Is de korte tunnel aan de rechter kant tussen zichtbaar station en aftakking van de zijlijn nu vervallen? Zo ja, dan zou ik de zijlijn direct op het station aansluiten en niet meer via de hoofdlijn laten lopen.


is het een idee een overgang te plaatsen in het midden goederenspoor?.... met aan het einde een rand  bos met houtkap?
In welk spoor bedoel je dat precies? In het laadspoor voor hout?
Ja, je kunt er een overweg in plaatsen, maar wat is het nut daarvan? Ik kan er nu niet veel zinnigs over zeggen zonder de rest van het wegenplan te zien (en de rest van het landschap)

Even in algemene termen:
Een spoortje om hout op wagens te laden, hoeft niet perse in het bos te liggen. Het kan prima in het station zelf zijn. Het hout wordt sowieso vanuit de omstreken per vrachtwagen/trekker aangevoerd. Er ligt niet naar iedere boom een speciaal spoor.... ;)
Zelf heb ik dat ook op mijn modelbaan. Het spoor om hout te laden ligt in het station en parallel aan het doorgaande spoor. Er is geen bos direct naast dit laadspoor (het ligt nl in het dorpje). In de omgeving wordt echter veel hout gekapt en dat wordt naar deze houtverlading gebracht.

Qua industrieaansluitingen: ik zie dat je telkens her en der een kopspoortje legt dat het landschap in slingert. Maar wat voor industrie wil je kiezen? Het type industrie bepaalt deels ook wat voor soort spooraansluiting je nodig hebt. En daarnaast heb je (veel) ruimte nodig voor de fabrieksgebouwen. Een klein schuurtje heeft normaliter geen spooraansluiting... Zeker niet in tijdperk 5/6.

Tenslotte ben ik het met Gerrit eens dat de scheiding tussen het grote station aan de voorzijde en het kleine station in het midden ook optisch aanwezig moet zijn. Zoals je het in je laatste plan hebt getekend, ontbreekt de logica van de verbinding. Om deze reden had ik initieel ook de suggestie van een middencoulisse gedaan. Dit forceert een optische scheiding terwijl de sporen in werkelijkheid misschien slechts een paar cm van elkaar liggen. Als je meer ruimte zou hebben, zou je een flinke beboste heuvel in het midden kunnen plaatsen die als optische scheiding dienst doet. De coulisse is dus een middel, geen doel.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #131 Gepost op: 27 september 2018, 18:24:55 »
Dag Gerrit,

Zeker zit ik vast.
in het linker gedeelte wat overdekt is, wil ik een halve berg maken.
het materieel waarmee ik rijd is zo'n negentig cm zo niet langer.
Wat inhoud dat de sporen naar houtkap voorzien zijn van een dubbel en lang spoor.
Ook om aan de andere zijde andere industrie in te plannen.
Stel ik kom vanaf Hochdorf, dan is het spoor te kort en mijn berg word  te klein als ik de sporen langer maak.
ook wil ik op redelijke hoogte van de berg, tevens Lauterstein inpassen,
maar het voornaamste blijft het ruime berg gedeelte omdat daar voorjaar, weilanden met koeien en bossen in uit te beelden

Over Hochdorf ben ik tevreden en ik ga eens passen en meten op mijn tafel.
Advies van Wim.
Ik denk er over na Cornelisville te skippen en de baan Rond te maken met optelsporen met stations.
Gaarne jullie gedachten voor het vervolg.

met vriendelijke groet uit zware tijden. ;)

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #132 Gepost op: 27 september 2018, 18:56:19 »
Hoe realistisch is een halve berg, aansluitend op heuvellandschap?
Als je met 90 cm of langer materiaal rijdt, kom je met het schaduwstation onder de berg niet uit.
Waarom wil je perse met lange treinen naar de houtkap? Een dergelijk lange laadplaats is niet realistisch.
Door deze lange sporen komt het rangeren van industrie juist in het gedrang.
Dan wil je ook nog lange sporen voor een station, wat eigenlijk niet echt bedoeld is voor lange treinen

Hieronder een knip van een satellietopname van Hochdorf:



Misschien geeft dit weer nieuwe ideeën.

Mijn idee is, dat je gewoon teveel wil op het oppervlak wat je tot je beschikking hebt. Tel maar eens op:
- dubbel spoor
- station, geschikt voor lange treinen.
- heuvels
- weilanden
- industrie
- houtkap
- dorp
- berg met burcht
- schaduwstation voor minimaal 90cm lange treinen

Ga hier maar eens over nadenken. Station Hochdorf wordt in het aangedaan door zeg maar Arriva, Keolis, sprinter-achtige treinen.

In je gedachten is je tafel altijd minimaal 5 x zo groot als in het echt. ;D

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #133 Gepost op: 27 september 2018, 19:19:43 »
Haha,
droogkloot.

mijn tafel vijf keer zo groot als in het echt. :)

Hochdorf is gekocht omdat ik hem mooi vond,
laten we het eens over feiten hebben:

-berg of heuvel links met daaronder het besproken schaduwstation. (Globaal gezien moet hij de negentig redden) met de standaard wissels
-op de berg links lagen naar beneden, die men ook met weiland en bos kan maken,
-met in de buurt bij het dorp liefst op verhoogde vlakte, Lauterstein.
-Hochdorf zoals hij er nu bij ligt.

Dat heeft voor mij de hoofd prioriteit.
extra stations, houtkap, rangeersporen, hebben minder prioriteit,
ook al denk ik dat ze rechts hetzij voor een gedeelte uit kunnen worden gewerkt.





Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #134 Gepost op: 27 september 2018, 19:29:58 »
Ok, dan is het voor mij klaar. Succes met je baanplan.