Doel:€250.00
Donaties:€190.00

Per saldo:€-60.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IB (eerste versie) upgrade loopt vast; start niet meer op door Spoortief
Vandaag om 06:27:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:00:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 00:00:23
NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models door WimM
20 november 2018, 23:38:45
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 november 2018, 23:35:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 november 2018, 23:31:27
Buitenlust door Bert van Gelder
20 november 2018, 23:24:29
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
20 november 2018, 23:16:54
Problemen Zwolle - Kampen. door VictorPM
20 november 2018, 22:51:09
Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden? door Mcn1986
20 november 2018, 22:50:42
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
20 november 2018, 22:44:06
Projekt 083-338 door jerrytrein
20 november 2018, 22:37:51
Raadplaatje door mdjr78
20 november 2018, 22:35:48
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Wim Hesselink
20 november 2018, 22:35:47
Stranden Normandie 1944 door jerrytrein
20 november 2018, 22:32:30
Mini spoorbaan Wael en Bosch door Zoedelaar
20 november 2018, 22:21:22
Bröckenbahn door Frank 123
20 november 2018, 22:16:21
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
20 november 2018, 22:11:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
20 november 2018, 22:08:12
Wuppertalerstrasse; een nieuw project in spoor 1 door becasse
20 november 2018, 22:03:17
Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
20 november 2018, 20:55:23
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 november 2018, 20:48:59
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Chris80
20 november 2018, 20:32:02
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Leen Stolk
20 november 2018, 20:30:01
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door lrrw
20 november 2018, 20:29:20
ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd. door franky
20 november 2018, 20:24:15
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 10158 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #90 Gepost op: 14 september 2018, 15:31:05 »
Van de zijkant kan hij er wel bij, maar niet super gemakkelijk. Als het nu een enkele keer een ontsporing is, dan is dat vervelend. Maar als het regelmatig gebeurt, kan het het plezier behoorlijk vergallen.

Dat hadden we op de vereniging waarvan ik lid was. Op 1 punt in de baan begonnen spontaan de treinen te ontsporen. Uiteraard in een tunnel bij het schaduwstation, net op het punt waar de bereikbaarheid het slechtst was (Murphy in actie...). Uiteindelijk hebben we de boel opgelost door het probleem wissel te vervangen EN door hem te verplaatsen naar een beter bereikbare plek.
In het geval van Cornelis, als je wissels hebt die berucht zijn om ontsporingen, zou ik er nog eens goed over nadenken of je ze dan uberhaupt wel wilt toepassen. Misschien toch maar direct vervangen door een ander type of merk en dit wissel verkopen.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #91 Gepost op: 14 september 2018, 15:34:35 »
Wat punt 5 betreft, denk ik dat er twee treinen redelijke constant kunnen rijden, vier op de opstelsporen voor wisselingen en 1 met start en stop op de binnenring.
Maar dat betekent dat het hele gebeuren van het enkelsporige lijntje (dus veel wissels, sporen, verbindingen) slechts 1 extra trein oplevert... Niet een efficient gebruik van al dat railmateriaal. En ook niet van de ruimte. Daar zou dan misschien beter landschap (met scenery) kunnen worden geplaatst. Of een simpel lijntje zonder al die verbindingen.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #92 Gepost op: 15 september 2018, 05:31:59 »
Tja, dan kom je weer richting het ontwerp in reactie 61.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #93 Gepost op: 16 september 2018, 12:58:46 »
Hallo Gerrit,
Reactie 61 was een bericht van mij. Daar staat geen ontwerp in. Misschien bedoel je reactie 60 of 62?
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #94 Gepost op: 16 september 2018, 16:32:18 »
Huh? Beneluxspoor van de leg? :o
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 16:34:55 door Trein-H0 »
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #95 Gepost op: 16 september 2018, 22:27:26 »
Vreemd, dat is bij mij dus reactie 60...  ???

Maar goed, het zou dan inderdaad meer op dit plan gaan lijken. Alleen dan wel met een dubbelsporige hoofdlijn. En voor de zijlijn zou ik dan in plaats van een binnenovaal (waar de trein nu oneindig in een rondje kan rijden), een achtje maken die aansluit op de hoofdlijn. Bij het zijlijnstation een 2e spoor zodat je daar kunt kruisen. Dat geeft ruimte voor een 2e trein terwijl je evenveel wissels gebruikt.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3173
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #96 Gepost op: 17 september 2018, 09:02:21 »
Een klein 'huishoudelijk' verzoek tussendoor:

Cornelis, als je reageert op het laatste bericht, graag de CITAAT-knop NIET gebruiken, want daarmee kopieer je het laatste bericht in jouw bericht. En dan komen alle berichten dubbel te staat. In dat geval de REAGEER-knop gebruiken.

Als je wilt reageren op een bericht welke bijvoorbeeld op de vorige bladzijde staat, dan is dat geen probleem.

Met dank, Gr,

Bert
Team moderatoren.

Ps, ik kan het van die nummering vinden wat de oorzaak is. In dit geval kun je beter de CITAAT-knop gebruiken om je verhaal te verduidelijken...

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #97 Gepost op: 17 september 2018, 19:27:28 »
Goedenavond,

heb het plannetje vereenvoudigd.
Minder wissels en iets minder rails.
De middenrif ontnam me met dertig a veertig centimeter minder mogelijkheden tot scenery.
Deze is aangepast en bied naar mijn idee meer mogelijkheden tot uitwerken van de heuvels.
Kan een heel verhaal schrijven maar woorden vereenvoudigd in de foto's hieronder.

voor we ons blind op dit plannetje staren, zou ik willen verzoeken breed te kijken mocht hij niet voldoen.
Daarbij doel ik op voorgaande plannen en scenery.

Vriendelijke groeten,
Cornelis.



C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #98 Gepost op: 17 september 2018, 19:28:31 »
Dank u wel voor de tip. Bert :)

Trein-H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #99 Gepost op: 17 september 2018, 20:59:02 »
Hallo Cornelis,

Even de bekende duit in het zakje:


Hierbij stijgt het rode spoor licht heuvelopwaarts  en blijft het passeerspoor langs de opstelsporen.

Voldoende ruimte voor scenery:


Met vriendelijke groet,

Gerrit

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #100 Gepost op: 17 september 2018, 22:51:39 »
Hallo Cornelis,
Dat ziet er al iets rustiger en logischer uit  (y)
Vier vragen/opmerkingen:
1. Wat is het doel van het doodlopende ondergrondse opstelspoortje? (onder burcht Lauterstein)
2. De overloopwissels linksboven zijn overbodig
3. Komt er een stationnetje aan de zijlijn (in het midden waar ook de aansluiting naar de laadspoortjes voor houtkap zijn) of is hier alleen een inhaal/omloopspoor?
4. Is de industrie nu helemaal afgeschreven?
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #101 Gepost op: 18 september 2018, 11:48:33 »
Goedemorgen heren,

Vanaf links boven naar rechts beneden wil ik een grote heuvel maken.
Met sparren dennen en wellicht lauterstein
Heb jullie puntjes bestudeert en twee ontwerpen in elkaar geknutseld, waarvan dit de beste lijkt te zijn.

Wim, over je punt van spoor aangrenzend aan het rangeer station:
Dit niet zichtbare spoor was om de lengte van rangeren te vergroten.
Verder is gekeken naar de mogelijkheden tot industrie, omdat ik daar zoals eerder gezegd materiaal voor heb.
Pracktisch is anders.
Wil nu een zo knus mogelijke Baan met vakwerk huisje en dergelijke.
Heb er al wat van.

zouden jullie zo vriendelijk zijn over mijn schouder mee te kijken?
Zie foto's hieronder




C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #102 Gepost op: 18 september 2018, 11:50:23 »
Gerrit,
Dank voor je ontwerp. :)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #103 Gepost op: 18 september 2018, 14:25:33 »
Dit niet zichtbare spoor was om de lengte van rangeren te vergroten.
Ok, een uihaalspoor dus. Prima, maar dan zou ik hem parallel aan het andere spoor houden (en zeker niet ondergronds). In je laatste plan laat je hem helemaal naar voren steken totdat hij bijna in station Hochdorf komt. Dat maakt het weer onlogisch en breekt de illusie van 2 stations die op enige afstand liggen. 
En nu de laadsporen aan de zijlijn liggen, zou je er ook voor kunnen kiezen om via het doorgaande spoor te rangeren. Zo druk is het daar toch niet.

Om een extra trein op je zijlijn kwijt te kunnen, zou je hier ook een schaduwstationnetje kunnen maken. Door het spoor iets naar links te verschuiven komt het dan direct naast het schaduwstation van de hoofdlijn te liggen.

Tenslotte de aansluiting van de zijlijn op de hoofdlijn rechts. Hier sluit je slechts op 1 spoor van de hoofdlijn aan. Een trein die vanaf de zijlijn komt, zal dan verkeerd spoor (rechts in jouw geval) moeten rijden tot het station. Niet direct een probleem, maar het beinvloedt de doorstroming op het hoofdspoor wel.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #104 Gepost op: 18 september 2018, 17:06:03 »
Dag Wim,

Dank voor uw reactie.
De doorgaande hooofdsporen wil ik als paradestrecke houden. Zou ik daar dan nog rangeermogelijkheden aan toevoegen?
linksboven langs het hoofdspoor starten de heuvels, dat heeft u gezien?

Met vriendelijke groeten,
Cornelis