Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 28759 keer)

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Gepost op: 06 augustus 2018, 19:30:40 »
na lange tijd ontwerpen was het onderstaande baanplan het resultaat.

De bovenste rails en de onderste, komen allerminst lekker uit.
ben gek op scenery, juist dat blijkt in de praktijk niet mogelijk. (te veel rails)
over het station ben ik wel tevreden, behalve dat ik er een industrie en personenvervoer tegelijk van wil maken.

De constructie met afmetingen is hetzelfde in het nieuwe baanplan.
dit is wat ik wil zou willen weten met oog op mijn nieuw te ontwerpen baanplan.

*welke zichtbare soorten stations zijn er?
*is de mijne in een variant (zie baanplan hieronder) in te passen?
*ik hoef niet met alle geweld te rangeren, welke opties zijn er naast dat met rijden?
*hoe maak ik het best een station met goederen vervoer en personen in een?
*is enkelspoor een optie zonder rondjes te rijden?

hartelijke groet,
Cornelis

« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2018, 19:37:56 door Bert van Gelder »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2018, 19:48:59 »
Als je een station met personen en goederen wil, zou ik het achterste spoor niet naar boven maar naar beneden laten gaan,
Je kan het in een 2de niveau een grote cirkel laen beschrijven en aan de voorkant van je baan een stukje in het zicht houden in een halve tunnelpijp of iets dergelijks. Kan je er gelijk een 2de station van maken dat aansluit op het station boven.
Als je dan nog een stukje met een inhaalspoor voorziet in het achterste spoor, kan je een beetje met treinen wisselen zodat net gelijk elke trein terug zichtbaar wordt, iets wat nu wel het geval is.

Trek de bocht linksboven iets verder door en maak de bocht linksonder ruimer. Laat hem al een beetje in een sleuf zakken en maak een kleine heuvel met daarop een of andere scenery en je trein is weg.
Hierdoor krijg je een zee van ruimte in het midden om met industrie te spelen.
Laat vanuit het station een spoor vertrekken naar het midden.
Een ontvangst- & vertrekspoor en de boel in elkaar draaien met een Inglehook en Time-Saver.
Rangeerplezier in overvloed.

De wisselknoop linksonderaan: vervang de Engelsman door 2 wissels punt aan punt en pas ze desnoods een stukje aan om de boel mooi te laten uitkomen, maar zorg dat die vieze slinger weg is.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2018, 21:29:27 »
Dag heer Peters,

Als ik het goed begrijp bedoelt u:

de achterste twee sporen naar voren halen,
deze vanuit een tunnel zichtbaar maken,
een station boven en beneden,
een inhaalspoor van boven naar beneden,
ruimere ruimte bochten links.

[/quote]


Als je dan nog een stukje met een inhaalspoor voorziet in het achterste spoor, kan je een beetje met treinen wisselen zodat net gelijk elke trein terug zichtbaar wordt, iets wat nu wel het geval is.

Trek de bocht linksboven iets verder door en maak de bocht linksonder ruimer. Laat hem al een beetje in een sleuf zakken en maak een kleine heuvel met daarop een of andere scenery en je trein is weg.
Hierdoor krijg je een zee van ruimte in het midden om met industrie te spelen.
Laat vanuit het station een spoor vertrekken naar het midden.
Een ontvangst- & vertrekspoor en de boel in elkaar draaien met een Inglehook en Time-Saver.
Rangeerplezier in overvloed.
.

zou u dit bovenste kunnen toelichten? ik begrijp van het geheel vrij weinig.

Met hartelijke groet,
Corné

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2018, 23:28:59 »
Een beetje Babylonische spraakverwarring (B <> NL).

De achterste sporen stijgen nu naar een brug. Ik zou die laten duiken en een lus onder het station laten maken.
Na die lus, stijgen die sporen dan terug naar het niveau van het station.
--> Je kan die "verlaagde" sporen dan in een "ondergronds station" aan de voorzijde laten voorbij rijden.
Leg je dan een aantal bijkomende parallele sporen (niet zichtbaar) op dit "verlaagde" niveau, dan creëer je een schaduwstation en krijg je afwisseling in het treinverloop.
--> je krijgt centraal op de plaat een zee van ruimte om je goederentreinen te laten rijden.
Die ruimte kan je dan invullen met een "time-saver" en/of "inglehook layout" (2 rangeerpuzzels)
De aansluiting naar je "industriegebied" laat je vanuit het station aan de voorzijde van de baan komen.

Wat die bochten betreft: het gebruik van ruime en vloeiende bochten geeft een veel mooier en realistischer beeld
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2018, 13:57:44 »
dag medespoorders,  ;D

Er ligt minder rails dan in het vorige plan hierboven. (dat was te veel)
De opzet van dit plannetje, is scenery centraal te stellen.
Dat lijkt met het thema Ardennen inspiratie biedend.

In het geheel verweven:
uitsluitend 15* bochten en wissels.
er is nagedacht over een hondenbot, maar dat doet mijn 15* bochten tekort.
ziet u verbetering,
laat dan wat van u horen
 
ps, reageert u liever met een pbtje, helemaal goed. :D
Dank voor uw aandacht en met hartelijke spoorders groet,
Cornelis

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 21:18:43 door C_cornelis_S »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:32:53 »
Hallo Cornelis,

Eerst even wat algemene dingen:
1. Je hebt een nieuw draadje gestart voor dit plan, maar eigenlijk is het gewoon een variant van de plannen die je enkele weken geleden al in een ander draadje hebt geplaatst. Voor de overzichtelijkheid zou ik alles in 1 draadje houden. Dan kunnen anderen beter zien/lezen wat je wilt en wat je beweegredenen zijn. Nu krijg je misschien dezelfde vragen als een tijdje geleden.
Misschien kan 1 van de moderatoren de 2 draadjes combineren?

2. Je zegt dat men ook per PM kan reageren. Uiteraard is dat mogelijk, maar het forum is er juist voor om informatie te delen. Door reacties op het forum te plaatsen, kunnen anderen meelezen en tegelijk ideeen opdoen voor hun eigen baan.

Dan je nieuwe baanplan:
Even kort door de bocht: Het komt op mij een beetje over alsof er her en der wat sporen zijn neergelegd zonder dat er een duidelijk verband is. Je hebt een paar thema's in je hoofd (industrie, station, bergdorpje, enz) en hebt die met wat stukken spoor verbonden. Daarnaast valt me op dat je nogal op rondrijden bent gericht. Dat is niet perse fout, maar ik zie dat je dat ook in het industrie deel doet: de tunnel tussen chemische industrie en station aan de voorzijde is bv overbodig. De industrie kan prima vanuit 1 zijde bediend worden.
Daarnaast "klopt"  het baanplan niet altijd. Er missen wisselverbindingen en/of sporen komen op de verkeerde plek (in je station) uit. Probeer altijd voor jezelf na te gaan wat de treinbewegingen zullen zijn. Dus gewoon met je vinger het spoor volgen dat een trein volgt om te zien of je op de goede plek uitkomt. Ik zie dat je soms van baanvak wisselt zonder mogelijkheid om terug te keren. Dat is zowel in het dubbelsporige als in de enkelsporige variant het geval.

Ik denk dat je eerst een paar punten voor jezelf duidelijk moet maken. Wat wil je precies? Welk thema? Wat voor treinen? Hoeveel treinen? Wel of niet rangeren? Wat voor landschap? Hoeveel spoorlijnen? Dubbel of enkelspoor? Hoeveel stations? Enz...

Deels heb je dat al gedaan, dat lees ik ook in je vorige draadje.

Als thema kies je duidelijk voor Ardennen met voldoende ruimte voor scenery. En voor een stukje (zware) industrie.
Alleen mis ik de verdere context.
Met wat voor treinen wil je rijden? Je gaf al wel aan zowel personen als goederen. Maar zijn het alleen lokale treinen of ook lange afstandstreinen? Komt er bv een IC van Luxemburg naar Brussel?
En hoeveel treinen wil je op de baan kwijt kunnen? Ik zie nl geen schaduwstation of andere parkeermogelijkheid (bv fiddleyard). Je laatste plan biedt slechts ruimte voor 3 treinen. De rest zal dan in de vitrine moeten staan. Dat kan een keuze zijn, maar dan wel graag een bewuste keuze. Anders ben je uiteindelijk niet tevreden en kun je opnieuw beginnen.

Je oppervlak is vrij beperkt dus ik zou zelf niet voor 2 stations + een industriedeel + landschappelijk deel gaan. Liever een paar themas goed uitwerken dan alles op te weinig ruimte proppen.
Ik zou de industrie direct vanuit het station aan de voorzijde bereikbaar maken, niet ergens met een aansluting langs de vrije baan. Dat geeft dan ruimte aan de andere kant van de baan voor een landschappelijk deel (met bossenbv ).

Dan nog iets anders: moet de baan perse met de lange zijde aan een muur liggen? Of kan hij ook 90 graden gedraaid worden zodat de korte zijde aan de achterwand ligt? In dat laatste geval zou je voor een middencoulisse kunnen kiezen, dan heb je 2 delen die optisch gescheiden zijn. Dat is aantrekkelijk omdat je dan 2 themas uit kan werken, bv aan 1 kant stadje met industrie, aan de andere kant landelijk traject met bossen.

Een heel verhaal met waarschijnlijk meer vragen dan antwoorden. Maar nu kun je dingen nog eenvoudig veranderen. Als er al spoor ligt, kost het veel meer tijd om dingen aan te passen.

Groet,
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2018, 09:15:40 »
Hallo Cornelis,

Ik ben het helemaal met Wim Hesselink eens. Eerst de kaders vaststellen en dan een passend ontwerp maken.
In je plannen kun je eens gaan nadenken over bijvoorbeeld de volgende kaders:
- wat heeft de maat van je tafel bepaald?
- kun je - zoals Wim ook zegt - de beschikbare ruimte anders indelen?
- is de burcht te combineren met het stadje?
- met wat voor materieel wil je rijden?
- waar ligt de prioritering: rijden, scenery, rijden en scenery en in welke verhouding?
- hoe wil je verborgen sporen bereiken bij schoonmaken, ontsporingen, ed.?
- heb je armen van 1.22, gezien de diepte van je tafel?
- wat Wim ook aangeeft, kijk eens naar de verhouding oppervlak/gekozen thema's. Wordt dit niet 'teveel'?

Ongetwijfeld kun je zelf nog verschillende zaken erbij bedenken. We lezen het hier wel. Hou er goed rekening mee, dat bij het ontwerpen bijna alles mogelijk lijkt, maar het in de praktijk vaak tegen valt.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2018, 12:05:31 »
Ook ik ben met de voorgangers mee eens .
Ik ben een beginnende N spoorder had eerst een H0 baan maar dat terzijde .

Ik zie dat je een beperkte ruimte heb voor je baan dat heb ik ook en door veel te meten en te tekenen heb ik uit eindelijk een mooie L baan getekend (zie het draadje mjjn eerste N baan).

Misschien kan jij dat ook gaan doen dan kan je de diepte ook wat minder diep gaan maken denk bv aan 90cm.

Mvg
Erik

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:20:42 »
Dag heren,

ik leg de kaders van mijn baanplan voor door jullie vragen te beantwoorden.
Goed?  :)
kijk maar of ik het goed doe, dan valt er vast wel wat aan te passen.
Voor alle duidelijkheid: deze draad houdt ik aan.

Hallo Cornelis,

Ik ben het helemaal met Wim Hesselink eens. Eerst de kaders vaststellen en dan een passend ontwerp maken.
In je plannen kun je eens gaan nadenken over bijvoorbeeld de volgende kaders:
- wat heeft de maat van je tafel bepaald?
- kun je - zoals Wim ook zegt - de beschikbare ruimte anders indelen?
- is de burcht te combineren met het stadje?
- met wat voor materieel wil je rijden?
- waar ligt de prioritering: rijden, scenery, rijden en scenery en in welke verhouding?
- hoe wil je verborgen sporen bereiken bij schoonmaken, ontsporingen, ed.?
- heb je armen van 1.22, gezien de diepte van je tafel?
- wat Wim ook aangeeft, kijk eens naar de verhouding oppervlak/gekozen thema's. Wordt dit niet 'teveel'?

Ongetwijfeld kun je zelf nog verschillende zaken erbij bedenken. We lezen het hier wel. Hou er goed rekening mee, dat bij het ontwerpen bijna alles mogelijk lijkt, maar het in de praktijk vaak tegen valt.


-De maat van mijn tafel is wat het beste past in mijn bescheiden appartement.
-en hoe zou ik de beschikbare ruimtes moeten indelen? is daar een concrete aanwijzing behalve wat is genoemd?
-burcht lauterstein is te combineren met het stadje en dat is een goed punt wat u aansnijd. (ga ik toepassen)
-ik rijd met een ertstrein IV, een sneltrein v, twee locs met goederen VI. (olie en goederen waar o.a. porselein van wordt gemaakt.
Derhalve is gezien mijn mobile station, rangeren geen doel. weglaten mag ook. Wat komt er voor in de plaats? ideeën? tips?
-zoals eerder gemeld is scenery het hoofddoel, bijkomend zijn treinen. wat ik daar mee wil is dit:

anno 1995 ging ik in het voorjaar naar de Ardennen. oude huizen uit de oorlog, roestende tractors in het bos, en, alles leek wel in bloei te staan. het ongerepte wil ik terug in mijn landschap en daarmee het voorjaar van toen nabootsen in mijn baan.
en ja, het materieel maakt me niet echt uit. of het nu Belgisch is of Duits, ik rijd met wat mooi is in eigen ogen. :D

-verder is de baan mobiel, kan ik overal bij en de bergen en heuvels heb ik nooit op deze schaal gemaakt, behalve een testbaantje. de bergen wil ik maken met kippengaas, waar ik aan de zijkanten recht opstaande planken maak waar ik met mijn vingers langs kan.
-over passend thema's gesproken. hoeveel thema's is handig? bossen en stad met heuvels zou ik graag willen behouden.

ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord. voor ik verder ontwerp wacht ik op uw antwoord.
met hartelijke dank voor de feedback,

Cornelis

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2018, 09:09:55 »
Goedemorgen Cornelis,

Je antwoorden geven al een betere inkijk in je gedachten en ideeën.
In je antwoord geef je aan, dat je tafel mobiel is. Hieruit maak ik op, dat je er dus rondom bij kunt. Dat is zeker praktisch bij een diepte van 1,2 m.  Aan de andere kant geef je aan, dat je ruimte in je appartement beperkt is. Daarom de volgende overweging: Kun je iets met de gedachte om je baan te gaan opbouwen in de vorm van een soort van module baan in de vorm van een U? Je kunt dan bijvoorbeeld langs de lange kant een station maken voor de sneltrein en in de takken aan de ene kant rangeren/industrie en aan de andere kant het stadje. Je zou dan ook kunnen denken aan een dubbellaagse baan, waarbij de sneltrein zijn rondjes maakt op niveau 0 en de andere op niveau 1 met een soort van lokaal spoor. Dus industrie en stadje komen op de takken hoger te liggen en je kunt de ruimte eronder gebruiken voor het opstellen van een paar sneltreinen, die afwisselend langs het station komen. Op het lokaal spoortje kun je dan een boemeltje laten gaan van stad naar industrie en je kunt wat rangeren. Daaromheen genoeg mogelijkheid om te werken aan de scenery. En als het af is kun je een nieuwe modulebak starten met een ander stadje of dorp of industrie.
In mijn gedachte geeft dit ook veel mogelijkheid tot de scenery, die jij voor ogen hebt.

Welke railtype en merk ga je gebruiken? Ik vind het wel een uitdaging om mee te denken.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2018, 11:31:19 »
Goedemorgen allen,

ik rijd met Minitrix.
een u vorm is een prachtig idee en ik ben even naar scarm gehold.
ik gebruik het liefst 15* wissels en bochten. is dit mogelijk?
Zie resultaat hieronder. 14917-14927 radius 15* en grote beschikbare ruimte

mee denken? dat stellen we in pittoresk Benthuizen zeer op prijs.   :)


Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2018, 11:40:49 »
Beste Cornelis.

Ik vind dat het zeker gaat ik heb zelf Peco n spoor en mijn kleinste diepte is 60 cm voor de bochten en heb zelfs een spiraal van een oppervlakte van 80 bij 80 cm.

Gr.
Erik

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:05:21 »
Goedemiddag Cornelis,

Wat je bedoeld met de 15* wissels is mij niet duidelijk. Misschien heb je even een nummer. Ik sluit mij bij Erik aan. Deze bochten zijn zeer goed mogelijk. Als je de lange kant geschikt maakt voor een station van bijvoorbeeld 1,5 m, dan kun je met 8 rijtuigen (170 mm) rijden. Je hebt dan links en rechts 70 cm over voor de u-takken.

PS: de schuine kant is nodig?
Hieronder een idee van modules: (licht grijs is origineel, donker grijs nieuw)


PS-2: Heb je wel eens flex-rail overwogen?
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 12:37:01 door Trein-H0 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2018, 14:16:54 »
Hallo Cornelis (en anderen),
Een "Langs-de-wand-baan" geeft doorgaans meer modelbouw oppervlak dan een tafel die in het midden van een kamer staat. Echter, dan moeten de wanden wel vrij zijn. Ik weet niet of dat hier het geval is. Meubels, ramen, deuren, enz kunnen in de weg zitten.
Een verrijdbare rechthoekige baan is dus niet per definitie fout.
Maar het grote voordeel van een baan langs de wanden is dat (naast meer oppervlak) de rechte lengtes langer zijn en de bogen ruimer. Dat maakt het gemakkelijker om een realistisch baanplan te ontwerpen.

Cornelis, heb je nog nagedacht over een rechthoekige tafel met middencoulisse? Dat geeft ook een mogelijkheid om scenes/themas te scheiden en het minder vol te laten lijken.

Groet, Wim

PS ik neem aan dat je met 15* wissels met een hoek van 15 graden bedoelt.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2018, 16:54:44 »
dag heren,

voor de duidelijkheid. De vijftien graden bochten bedoel ik.
zoals u ziet is er minitrix 14917 en 14927 rails neergelegd in de schets op mijn tafel
(foto boven)
Verder geef ik ook de voorkeur aan vijftien graden wissels.

Goedemiddag Cornelis,

Wat je bedoeld met de 15* wissels is mij niet duidelijk. Misschien heb je even een nummer. Ik sluit mij bij Erik aan. Deze bochten zijn zeer goed mogelijk. Als je de lange kant geschikt maakt voor een station van bijvoorbeeld 1,5 m, dan kun je met 8 rijtuigen (170 mm) rijden. Je hebt dan links en rechts 70 cm over voor de u-takken.

PS: de schuine kant is nodig?


ja Erik, de schuine kant is nodig, het is de inloop van mijn woonkamer.  :laugh:
stel dat ik de u vorm omdraai? Dan komt het achterfront aan de voorkant te liggen.
Is dat een optie?

Hallo Cornelis (en anderen),
Een "Langs-de-wand-baan" geeft doorgaans meer modelbouw oppervlak dan een tafel die in het midden van een kamer staat. Echter, dan moeten de wanden wel vrij zijn. Ik weet niet of dat hier het geval is. Meubels, ramen, deuren, enz kunnen in de weg zitten.
Een verrijdbare rechthoekige baan is dus niet per definitie fout.
Maar het grote voordeel van een baan langs de wanden is dat (naast meer oppervlak) de rechte lengtes langer zijn en de bogen ruimer. Dat maakt het gemakkelijker om een realistisch baanplan te ontwerpen.

Cornelis, heb je nog nagedacht over een rechthoekige tafel met middencoulisse? Dat geeft ook een mogelijkheid om scenes/themas te scheiden en het minder vol te laten lijken.

Groet, Wim

PS ik neem aan dat je met 15* wissels met een hoek van 15 graden bedoelt.

Dag Wim,
Zou u toe kunnen lichten wat u precies bedoeld met ''tafel met middencoulisse'' ? heb het gegoogeld, maar geen bevredigend beeld gevormd.

Over mijn baan: als er iets in de weg zit verplaats ik de baan. Dit is eigenlijk nooit het geval want hij staat in de huiskamer en Hij kan naar het midden in worden geschoven. Daar is voldoende ruimte.

Heren vergeet niet van het weekend te genieten want het is zo weer maandag. ;)
Alvast een goed weekend en bedankt voor de feedback.  :)