Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 28849 keer)

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #60 Gepost op: 09 september 2018, 16:50:21 »
Hallo Cornelis,

Je gaf aan een wat landelijk beeld te willen en een beetje Ardennen-achtig. Persoonlijk zou ik mij niet laten weerhouden door wat ik al heb. Alles is te verkopen.
Je gaf in het begin aan meer scenery en de aandacht wil hebben voor scenery. Met die gedachte ben ik ook wat gaan freubelen. In het laatste idee ligt al het spoor op 1 niveau en is de scenery wat geharmoniseerd met je basis gedachte.
Wat het schaduwstation betreft, heb je een punt maar een doorgaand spoor is er zo aan toe te voegen.

Hieronder erin gefreubeld:


In dit idee is het rode spoor een spoor wat oploopt tot 50 mm. Het rechter gele spoor daalt vanaf de wissel (20 mm) weer naar 0. Het bovenste gele spoor daalt van 50 mm weer naar 0.
Geblokte sporen zijn niet zichtbare sporen.

Voor je beeldvorming in 3D. Niet letten op de dijkjes. Hoogtes heb ik binnen Anyrail nog niet zo onder de knie. Wel duidelijk is dan het zichtbare sporenbeeld.


Maar zoals al eerder gezegd, jij bent de regisseur van jouw baan. Vanaf deze kant alleen ongevraagde adviezen en ideeën.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #61 Gepost op: 09 september 2018, 22:39:25 »
Wim?

Zou je misschien ook kunnen reageren?
Ben ook benieuwd naar uw opinie
Hallo Cornelis, ik ben momenteel op zakenreis en heb maar beperkt internet toegang. Ik zal komende week reageren.
Eén ding dat me opvalt, is dat je nu alleen enkelspoor hebt. Ik dacht dat je dubbelspoor wilde?
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 09 september 2018, 22:41:02 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #62 Gepost op: 10 september 2018, 16:22:46 »
Beste liefhebbers,

hieronder een schetsje van de vorderingen met dank aan Gerrit onze HO rijder.
Met de onderste twee sporen (die vanaf het midden rechts de tunnel ingaan) wil ik koeien tegen het spoor aan laten grazen.
Alleen door de tunnel is het slechts mogelijk 20 mm de hoogte in te gaan. Zonder de tunnel is het spoor van wissel boven naar wissel onder (linksonder in het midden naar rechtsboven) rond de 40 mm.
Alleen is het mogelijk mooier de tunnels te behouden.

zijn er voldoende sporen zichtbaar bovengronds of misschien te weinig? alle overige op en aanmerkingen zijn welkom.



Wim, voor als u weer instapt. dit is het meest recente ontwikkeling van ontwerpen.
met vriendelijke groet,
Cornelis

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #63 Gepost op: 10 september 2018, 16:38:03 »
Hallo Cornelis,

Dit lijkt mij wel een ontwerp, wat bij je past. Veel scenery mogelijkheden , rustig spoorbeeld en toch wat variatiemogelijkheden in rijdend materiaal. Je kunt wat spelen met tunnelportalen en aansluitende borstweringen ed.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #64 Gepost op: 10 september 2018, 18:08:41 »
was zelf ook enthousiast
(Corné geeft Gerrit een schouderklopje)
Jou verbeterpunten en die van Wim hebben het plan naar een hoger niveau gestuwd

mij benieuwen of Wim en anderen meer verbeterpunten zien.



Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #65 Gepost op: 10 september 2018, 18:41:13 »
Waarvoor dank natuurlijk. Ik ga er bijna van blozen (y)

Er is 1 puntje wat ik wel even onder de aandacht wil brengen: Ik ga ervan uit, dat je rechts gaat rijden. Hou er dan wel rekening mee, dat je altijd met de loc vooruit het rangeeremplacement op moet. Dat moet je de hoofdbaan gebruiken om met de loc om te lopen.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #66 Gepost op: 10 september 2018, 19:46:11 »

Mister :)
Ik probeer je te volgen.
bedoel je dat als ik rechts rijd het oprijspoor te klein is?

stel als ik links rijd? in Luxemburg en belgië rijden ze links toch?
als we daar nu eens van uit gaan, liggen dan bijvoorbeeld de wissels en dergelijke nog goed?

« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 08:41:08 door Bert van Gelder »

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #67 Gepost op: 10 september 2018, 19:48:18 »
Hallo Cornelis,

Je hebt me goed kunnen volgen. Als je links gaat rijden is er geen punt. (y) (y) (y)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #68 Gepost op: 11 september 2018, 16:40:09 »
Dat geldt alleen als de goederentrein altijd van rechts komt en weer naar links (schaduwstation) vertrekt. Dan gaat het inderdaad goed als je links rijdt. Komt de trein vanuit het schaduwstation, dan komt hij uberhaupt niet bij de lossporen...
Groet Wim

PS Ik zal vanavond nog uitgebreid reageren. Ik zie her en der nog wel wat verbeterpuntjes...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #69 Gepost op: 11 september 2018, 19:06:04 »
Ben benieuwd hoe deze baan eruit gaat zien ik heb hier zelf ook veel hulp gehad bij mij baanplan .

Maar ik weet zeker dat Cornelis een mooie en een leuke baan uit eindelijk gaat krijgen.

Gr
Erik

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #70 Gepost op: 11 september 2018, 19:44:02 »
Dat geldt alleen als de goederentrein altijd van rechts komt en weer naar links (schaduwstation) vertrekt. Dan gaat het inderdaad goed als je links rijdt. Komt de trein vanuit het schaduwstation, dan komt hij uberhaupt niet bij de lossporen...
Groet Wim

PS Ik zal vanavond nog uitgebreid reageren. Ik zie her en der nog wel wat verbeterpuntjes...

Dag Wim,
Dank voor uw reactie en welkom terug.
Hoe was de zakenreis en waar bent u naartoe geweest?

Ben benieuwd hoe deze baan eruit gaat zien ik heb hier zelf ook veel hulp gehad bij mij baanplan .

Maar ik weet zeker dat Cornelis een mooie en een leuke baan uit eindelijk gaat krijgen.

Gr
Erik

Hallo Erik,
Alle begin is moeilijk,
Je wens fijn.
Mocht ik binnenkort gaan bouwen zullen we zeggen:
''i keep you posted'' ;)
Datzelfde geld voor Gerrit en Wim en andere liefhebbers.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #71 Gepost op: 11 september 2018, 22:43:32 »
Dank voor uw reactie en welkom terug.
Hoe was de zakenreis en waar bent u naartoe geweest?
Dank je! Mijn zakenreis was naar Nederland  ;D
Serieus, naar het wonderschone Zoetermeer :)
Ik woon in het buitenland en moet zo nu en dan weer voor de zaak in het vaderland zijn. Geen straf, want dan plak ik er direct familiebezoek aan vast :D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #72 Gepost op: 11 september 2018, 23:06:36 »

Dag Wim,

''het'wonderschone Zoetermeer''
In welke wijk zat u? haha.
Google maar eens waar Benthuizen ligt,
de uitkomst laat zich raden.




« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 08:44:58 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #73 Gepost op: 11 september 2018, 23:27:11 »
Ik ken Benthuizen :)

En wat wonderschoon betreft: op ons werk noemen we ook vaak "Zoeterminder". Met een knipoog hoor, ik heb genoeg collegas die er met veel plezier wonen.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #74 Gepost op: 11 september 2018, 23:31:38 »
mij benieuwen of Wim en anderen meer verbeterpunten zien.
Hallo Cor,
Ja, ik heb nog wel een paar opmerkingen :)
Maar zoals eerder al gezegd, dat is ook een persoonlijke voorkeur. Als jij tevreden bent met het huidige ontwerp, dan moet je daar natuurlijk mee door gaan.

Eerst iets in het algemeen:
Wat me als eerste opvalt, is dat de "logica" van het sporenplan ontbreekt. Ik zie 2 stations die op meerdere manieren met elkaar verbonden zijn via diverse spoorlijnen. Die sporen takken veelal in tunnels af en voegen ook ondergronds weer samen. Dat geeft natuurlijk veel rijmogelijkheden, maar echt natuurgetrouw is het niet. Bij het grote voorbeeld rijden treinen lineair, maw van A via B naar C. En dan weer terug van C via B naar A. Misschien takt er een zijlijntje in B af en kun je dan in D uitkomen. En vervolgens weer van D terug naar B.
Uiteraard is het niet verplicht om dit te volgen, maar ik persoonlijk vind het wel een goed uitgangspunt. Dat gezegd hebbende: mijn eigen baantje is ook een ovaal waarin het schaduwstation zowel station A als C vormt...

Dan toegepast op je baanplan:
Ik zie veel parallelle ovaalvormige verbindingen. Ik denk dat je daar wel 1 of 2 sporen van kunt weglaten zonder dat het de rijmogelijkheden verkleint.

Het doorgangsstation ligt heel erg strak ingepakt tussen de tunnelportalen. Waarom niet iets meer vrije baan laten zien? Zeker aan de rechterzijde zou je nog bijna een kwart cirkel vrij kunnen houden voordat je de tunnel in verdwijnt. Eventueel zou de tunnel van de hoofdbaan daar ook weg kunnen laten en om de middencoulisse heen kunnen rijden. De boog kun je indien gewenst, camoufleren met een insnijding of een stuk bos.

Het volgende punt dat me opvalt is dat er veel wissels IN de tunnelportalen liggen. Waarom juist daar? Je moet nu een extra groot tunnelportaal nemen, wat er niet natuurlijk uitziet. Daarbij zijn het vaak splitsingen van spoorlijnen die precies in het portaal liggen. Het maakt het verloop van de sporen wat chaotisch en onlogisch, ook voor de toeschouwer. Het accentueert dat het om een miniatuurtreinbaan gaat, waar treinen ondergronds rondjes draaien. De illusie van "werkelijkheid in model" verdwijnt.

Dan station Hochdorf. Ik begrijp de plaats/funktie van dit station niet: het staat vlak bij een splitsing maar het station bedient slechts 1 tak. De andere richting wordt niet door dit station bediend? Ik zou het station dan juist aan de gezamenlijke tak plaatsen. Dan wordt het een echt splitsingsstation. Nog beter lijkt het me om van dit station een simpel doorgangsstation te maken. De splitsing heb je al in je hoofdstation.

Goed, dan een suggestie van hoe ik het zou aanpassen. Hieronder een schetsje, gebaseerd op je laatste ontwerp:

cor3whes by Wim Hesselink, on Flickr

Ik zou het hoofdstation (laten we het Cornelisville noemen) uitbouwen tot een volwaardig splitsingsstation. Dit station ligt (fictief) aan een dubbelsporige lijn van bv Brussel naar Luxemburg.
In dit station takt een enkelsporig zijlijntje af dat naar een meer landelijk deel van de Ardennen loopt. Daar ligt het kleine stationnetje Hochdorf. Hier kunnen treinen kruisen. Ook is er een spoortje voor het laden van boomstammen op rongenwagens.
Vervolgens gaat het zijlijntje verder en komt weer uit op een andere dubbelsporige hoofdlijn (bv Luik-Luxemburg). Toevallig is dat bij jou dezelfde hoofdlijn, omdat je geen ruimte hebt voor meerdere spoorlijnen. De trein rijdt dan het schaduwstation binnen en kan daar een tijdje wachten. Na doorrijden wordt Cornelisville weer bereikt (via de hoofdlijn).

Hochdorf ligt iets hoger dan Cornelisville. Zeg 3 cm hoger. Het zijlijntje stijgt dus eerst. In het onzichtbare deel moet het weer dalen voordat het op de hoofdlijn aansluit.

Dan de industrie. Die heb ik in Cornelisville gelaten. Alleen de aansluiting is iets veranderd. Ook heb ik een omloopmogelijkheid toegevoegd. De industrie zou bv een kleine chemische fabriek kunnen zijn, of een machinefabriek.
Ook een olie- of gasopslagplaats zou kunnen. Die wordt een paar keer per week met ketelwagens bediend die olie/gas uit Antwerpen brengen. Vanuit de opslag wordt het met vrachtwagens naar afnemers in de omgeving gebracht.
Er zou ook een groeve voor porseleinaarde in de buurt kunnen zitten. De groeve hoef je niet weer te geven, die ligt buiten de stad (en buiten je modelbaan). Met vrachtwagens wordt de aarde naar het station gebracht. Daar heb je dus aan een laadspoor (evt met storttrechters) genoeg. De beladen goederenwagens worden dagelijks opgehaald en naar binnen en buitenland (= schaduwstation) verzonden.

Dan het schaduwstation: leg het 5e spoor direct naast de andere 4. En bundel ze, zodat er slechts een dubbelsporige lijn de tunnel uitkomt. Met het huidige ontwerp (wissel in de tunnelopening) verstoor je de illusie dat de hoofdlijn verder gaat en pas veel later weer bij een grotere stad uitkomt.
Door de wisselverbindingen in het schaduwstation anders te maken kun je het station compacter maken, terwijl er toch 5 (of zelfs 6) sporen in passen.
 

Een laatste punt is de wissels in de stations (met name in Cornelisville maar ook op de rest van de baan). In je laatste ontwerp lijken ze niet allemaal een funktie te hebben. En de plaats lijkt soms enigzins willekeurig. Ik zou ze groeperen bij het station. Het uitgangspunt zou moeten zijn: zo min mogelijk wissels. Alleen als je een bepaalde treinbeweging niet kunt maken (terwijl je dat wel wilt), leg je wisselverbindingen.
Regelmatig zie ik dat mensen overal maar wissels neerleggen om vanuit ieder spoor overal naar toe te kunnen rijden. Maar vaak blijkt later dat de helft van die wissels nooit worden gebruikt. Zonde van het geld, de tijd en de ruimte!

Zo! Het was weer een lang verhaal. Kijk er eens rustig naar en bedenk wat je met de baan wilt doen (en uitbeelden).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256