Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jeronimos
Vandaag om 15:56:35
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 29038 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #90 Gepost op: 14 september 2018, 15:31:05 »
Van de zijkant kan hij er wel bij, maar niet super gemakkelijk. Als het nu een enkele keer een ontsporing is, dan is dat vervelend. Maar als het regelmatig gebeurt, kan het het plezier behoorlijk vergallen.

Dat hadden we op de vereniging waarvan ik lid was. Op 1 punt in de baan begonnen spontaan de treinen te ontsporen. Uiteraard in een tunnel bij het schaduwstation, net op het punt waar de bereikbaarheid het slechtst was (Murphy in actie...). Uiteindelijk hebben we de boel opgelost door het probleem wissel te vervangen EN door hem te verplaatsen naar een beter bereikbare plek.
In het geval van Cornelis, als je wissels hebt die berucht zijn om ontsporingen, zou ik er nog eens goed over nadenken of je ze dan uberhaupt wel wilt toepassen. Misschien toch maar direct vervangen door een ander type of merk en dit wissel verkopen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #91 Gepost op: 14 september 2018, 15:34:35 »
Wat punt 5 betreft, denk ik dat er twee treinen redelijke constant kunnen rijden, vier op de opstelsporen voor wisselingen en 1 met start en stop op de binnenring.
Maar dat betekent dat het hele gebeuren van het enkelsporige lijntje (dus veel wissels, sporen, verbindingen) slechts 1 extra trein oplevert... Niet een efficient gebruik van al dat railmateriaal. En ook niet van de ruimte. Daar zou dan misschien beter landschap (met scenery) kunnen worden geplaatst. Of een simpel lijntje zonder al die verbindingen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #92 Gepost op: 15 september 2018, 05:31:59 »
Tja, dan kom je weer richting het ontwerp in reactie 61.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #93 Gepost op: 16 september 2018, 12:58:46 »
Hallo Gerrit,
Reactie 61 was een bericht van mij. Daar staat geen ontwerp in. Misschien bedoel je reactie 60 of 62?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #94 Gepost op: 16 september 2018, 16:32:18 »
Huh? Beneluxspoor van de leg? :o
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 16:34:55 door Trein-H0 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #95 Gepost op: 16 september 2018, 22:27:26 »
Vreemd, dat is bij mij dus reactie 60...  ???

Maar goed, het zou dan inderdaad meer op dit plan gaan lijken. Alleen dan wel met een dubbelsporige hoofdlijn. En voor de zijlijn zou ik dan in plaats van een binnenovaal (waar de trein nu oneindig in een rondje kan rijden), een achtje maken die aansluit op de hoofdlijn. Bij het zijlijnstation een 2e spoor zodat je daar kunt kruisen. Dat geeft ruimte voor een 2e trein terwijl je evenveel wissels gebruikt.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #96 Gepost op: 17 september 2018, 09:02:21 »
Een klein 'huishoudelijk' verzoek tussendoor:

Cornelis, als je reageert op het laatste bericht, graag de CITAAT-knop NIET gebruiken, want daarmee kopieer je het laatste bericht in jouw bericht. En dan komen alle berichten dubbel te staat. In dat geval de REAGEER-knop gebruiken.

Als je wilt reageren op een bericht welke bijvoorbeeld op de vorige bladzijde staat, dan is dat geen probleem.

Met dank, Gr,

Bert
Team moderatoren.

Ps, ik kan het van die nummering vinden wat de oorzaak is. In dit geval kun je beter de CITAAT-knop gebruiken om je verhaal te verduidelijken...

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #97 Gepost op: 17 september 2018, 19:27:28 »
Goedenavond,

heb het plannetje vereenvoudigd.
Minder wissels en iets minder rails.
De middenrif ontnam me met dertig a veertig centimeter minder mogelijkheden tot scenery.
Deze is aangepast en bied naar mijn idee meer mogelijkheden tot uitwerken van de heuvels.
Kan een heel verhaal schrijven maar woorden vereenvoudigd in de foto's hieronder.

voor we ons blind op dit plannetje staren, zou ik willen verzoeken breed te kijken mocht hij niet voldoen.
Daarbij doel ik op voorgaande plannen en scenery.

Vriendelijke groeten,
Cornelis.



C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #98 Gepost op: 17 september 2018, 19:28:31 »
Dank u wel voor de tip. Bert :)

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #99 Gepost op: 17 september 2018, 20:59:02 »
Hallo Cornelis,

Even de bekende duit in het zakje:


Hierbij stijgt het rode spoor licht heuvelopwaarts  en blijft het passeerspoor langs de opstelsporen.

Voldoende ruimte voor scenery:



Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #100 Gepost op: 17 september 2018, 22:51:39 »
Hallo Cornelis,
Dat ziet er al iets rustiger en logischer uit  (y)
Vier vragen/opmerkingen:
1. Wat is het doel van het doodlopende ondergrondse opstelspoortje? (onder burcht Lauterstein)
2. De overloopwissels linksboven zijn overbodig
3. Komt er een stationnetje aan de zijlijn (in het midden waar ook de aansluiting naar de laadspoortjes voor houtkap zijn) of is hier alleen een inhaal/omloopspoor?
4. Is de industrie nu helemaal afgeschreven?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #101 Gepost op: 18 september 2018, 11:48:33 »
Goedemorgen heren,

Vanaf links boven naar rechts beneden wil ik een grote heuvel maken.
Met sparren dennen en wellicht lauterstein
Heb jullie puntjes bestudeert en twee ontwerpen in elkaar geknutseld, waarvan dit de beste lijkt te zijn.

Wim, over je punt van spoor aangrenzend aan het rangeer station:
Dit niet zichtbare spoor was om de lengte van rangeren te vergroten.
Verder is gekeken naar de mogelijkheden tot industrie, omdat ik daar zoals eerder gezegd materiaal voor heb.
Pracktisch is anders.
Wil nu een zo knus mogelijke Baan met vakwerk huisje en dergelijke.
Heb er al wat van.

zouden jullie zo vriendelijk zijn over mijn schouder mee te kijken?
Zie foto's hieronder




C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #102 Gepost op: 18 september 2018, 11:50:23 »
Gerrit,
Dank voor je ontwerp. :)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #103 Gepost op: 18 september 2018, 14:25:33 »
Dit niet zichtbare spoor was om de lengte van rangeren te vergroten.
Ok, een uihaalspoor dus. Prima, maar dan zou ik hem parallel aan het andere spoor houden (en zeker niet ondergronds). In je laatste plan laat je hem helemaal naar voren steken totdat hij bijna in station Hochdorf komt. Dat maakt het weer onlogisch en breekt de illusie van 2 stations die op enige afstand liggen. 
En nu de laadsporen aan de zijlijn liggen, zou je er ook voor kunnen kiezen om via het doorgaande spoor te rangeren. Zo druk is het daar toch niet.

Om een extra trein op je zijlijn kwijt te kunnen, zou je hier ook een schaduwstationnetje kunnen maken. Door het spoor iets naar links te verschuiven komt het dan direct naast het schaduwstation van de hoofdlijn te liggen.

Tenslotte de aansluiting van de zijlijn op de hoofdlijn rechts. Hier sluit je slechts op 1 spoor van de hoofdlijn aan. Een trein die vanaf de zijlijn komt, zal dan verkeerd spoor (rechts in jouw geval) moeten rijden tot het station. Niet direct een probleem, maar het beinvloedt de doorstroming op het hoofdspoor wel.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #104 Gepost op: 18 september 2018, 17:06:03 »
Dag Wim,

Dank voor uw reactie.
De doorgaande hooofdsporen wil ik als paradestrecke houden. Zou ik daar dan nog rangeermogelijkheden aan toevoegen?
linksboven langs het hoofdspoor starten de heuvels, dat heeft u gezien?

Met vriendelijke groeten,
Cornelis