Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door spoorzeven
Vandaag om 09:16:02
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 28769 keer)

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #75 Gepost op: 12 september 2018, 07:34:16 »
Goedemorgen Wim,

De bovenste sporen zijn voor zover ik weet geen (doorgangs-)station, maar gewoon doorgaande sporen. Maar daar mag Cornelis een klap op geven, want het is wel een nieuw gezichtspunt.
Het vertakken en samenvoegen links is bedoeld als een schaduwstation op niveau 0, zijn opstelsporen. Hierboven zou dan het dorp kunnen met station Hochdorf als ontsluiting voor de preisertjes.
Ik heb de kruising van sporen (bij 'weiland onderaan bos') even uitgelegd in Anyrail, maar dat gaat niet lukken. Je hebt minimaal een hoogteverschil nodig van 60-65 mm en dan worden de hellingen te steil.
Wat de tunnelportalen betreft zijn die in mijn ogen niet breder dan die van een dubbelspoor. Maar misschien begrijp ik je verkeerd. En vanzelfsprekend kun je daar nog mee schuiven. De startgedachte van het ontwerp was meer nadruk op scenery en minder op rijden. In mijn beleving kun je dat heel goed bereiken door de sporen wat ondergeschikt te maken, maar door de opstelling van de wissels juist voor de tunnelingangen ook wel een beetje spannend/verrassend. Want wat gaat erin, gaat waarlangs en komt waar uit. Maar ook dat is een persoonlijke voorkeur. Ik hou namelijk wel van wat verrassingselementen.
Ik ben wel benieuwd, waar Cornelis mee komt.


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #76 Gepost op: 12 september 2018, 09:53:32 »
Goedemorgen Gerrit en Cornelis,
De bovenste sporen zijn voor zover ik weet geen (doorgangs-)station, maar gewoon doorgaande sporen. Maar daar mag Cornelis een klap op geven, want het is wel een nieuw gezichtspunt.
Ah! Dat wist ik niet, ik dacht dat het altijd om 2 stations ging.

Ik heb de kruising van sporen (bij 'weiland onderaan bos') even uitgelegd in Anyrail, maar dat gaat niet lukken. Je hebt minimaal een hoogteverschil nodig van 60-65 mm en dan worden de hellingen te steil.
Ik had het zelf nog niet in detail gechecked, alleen een beetje ingeschat. 60 mm is erg ruim hoor. Zonder bovenleiding heb je aan 50 mm ook genoeg. Je moet natuurlijk geen dikke grondplaat gebruiken op dat punt, maar dat is in N ook niet nodig.
In mijn gedachtengang zouden schaduwstation en Cornelisville op hoogte nul komen. Hochdorf dan 30 mm hoger. Dat betekent dat het zijlijntje onder Cornelisburg op -20 mm moet komen. De hellingen zijn dan goed uit te voeren. Minder dan 2.5% denk ik.

Wat de tunnelportalen betreft zijn die in mijn ogen niet breder dan die van een dubbelspoor. Maar misschien begrijp ik je verkeerd. En vanzelfsprekend kun je daar nog mee schuiven.
Klopt. Ik zou proberen zoveel mogelijk enkelsporige tunnelportalen te gebruiken. Bij de hoofdbaan dus 2x enkelspoorportaal ipv 1 groot dubbelsporig ding. Bij die laatste krijg je al snel een "schuurdeur" effect. In mijn schets heb ik wel dubbelsporige portalen getekend, maar dat was omdat ik te lui was om alles in detail uit te werken  ;D

De startgedachte van het ontwerp was meer nadruk op scenery en minder op rijden. In mijn beleving kun je dat heel goed bereiken door de sporen wat ondergeschikt te maken, maar door de opstelling van de wissels juist voor de tunnelingangen ook wel een beetje spannend/verrassend. Want wat gaat erin, gaat waarlangs en komt waar uit. Maar ook dat is een persoonlijke voorkeur. Ik hou namelijk wel van wat verrassingselementen.
Dat is het verschil in beleving. Voor mij moet een modelbaan "logisch" zijn. Net als het grote voorbeeld dat is. Bij een modelbaan verplaats ik me in het landschap. Ik sta dus als het ware naast de spoorbaan naar de treinen te kijken. Het is dus altijd duidelijk waar een trein vandaan komt. Een zijlijn boemel komt uit het portaal van de zijlijn. Een IC rijdt over de hoofdlijn. Het kan natuurlijk dat een zijlijn op de vrije baan aansluit op een hoofdlijn (ipv in een station). In dat geval rijden de boemeltjes dan ook een stukje over de hoofdlijn tot ze in het volgende station komen. Maar ook dat is dan weer logisch.
Maar zoals gezegd, dat is volledig eigen voorkeur. En dus aan Cornelis om te kiezen :)

Wat betreft de nadruk op scenery: als dat inderdaad zo is, zou ik me beperken tot de hoofdlijn (met 1 station). De zijlijn zou ik dan weglaten. Dat geeft meer ruimte voor invulling van het landschap.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #77 Gepost op: 13 september 2018, 10:36:58 »
...En dus aan Cornelis om te kiezen...
Nou hoop ik niet dat Cornelis door de bomen het bos niet meer ziet... ;)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #78 Gepost op: 13 september 2018, 14:12:11 »
Goedemiddag heren,

Kan reageren op een overtal van jullie berichten.
Dat zou betekenen dat al die sparren en dennen voor mijn ogen gaan zweven en dat doen ze min of meer al.
''Nou hoop ik niet dat Cornelis de bomen door het bos niet meer ziet"
Dat bedoel ik Wim ;)

Heb de tijd genomen jullie punten door te nemen
heb een prachtige ic en het realisme dat Wim schetste was een leidend punt in mijn vervolg.
het speelse met de tunnels van Gerrit een surplus.

Kortom ik stond voor een dilemma.
Wim nog even een note wat die tunnel portalen betreft:
Scarm ziet flex als één geheel dat inhoud dat de aansluiting op wissels te groot of te klein is.
Heb het in de foto hieronder waar mogelijk aangepast.
Het is niet mijn bedoeling wissels in tunnelportalen te laten liggen.

Dat Dillema is trouwen uitgewerkt.
wat vinden jullie van het idee hieronder?

Met hartelijke groet,
Cornelis



Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #79 Gepost op: 13 september 2018, 14:42:50 »
Scarm ziet flex als één geheel dat inhoud dat de aansluiting op wissels te groot of te klein is.
Hallo Cornelis,
Deze opmerking begrijp ik niet. Kun je dit wat beter uitleggen?
Ik ken Scarm trouwens niet. Behalve dat ik weet dat het een tekenprogramma is.
Groet, Wim
PS als ik vanavond tijd kan vinden, zal ik nog even op je laatste versie reageren
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #80 Gepost op: 13 september 2018, 15:26:03 »
Hallo Cornelis,

Zoals ik het zie, blijft de baan in eerste instantie gelijk:
- dubbel spoor rondgaand
- links 4 opstelsporen
- een binnenbaan

De wijzigingen zitten hem meer in de details, zoals waar je welke scenery plaats met de daarvoor benodigde sporen. Dit zijn in mijn ogen details, die je al bouwend aan de hoofdgedachte, variabel kunt houden. Hierdoor ontstaat een wat meer organisch ontwerp, waarbij je laat leiden door hetgeen de baan nodig heeft.
Volgens mij kun je de hoofdlijnen gewoon gaan bouwen. Aftakkingen naar een binnenbaan en rangeergelegenheid komen dan vanzelf. Het station bovenin lijkt mij een goede oplossing, dus ik zou zeggen, ga maar aan de slag.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #81 Gepost op: 13 september 2018, 16:04:46 »


Dus wat jouw betreft kan ik het ijzer smeden als het heet is?
heb zin in de bouw Gerrit!

Hallo Cornelis,
Deze opmerking begrijp ik niet. Kun je dit wat beter uitleggen?
Ik ken Scarm trouwens niet. Behalve dat ik weet dat het een tekenprogramma is.
Groet, Wim
PS als ik vanavond tijd kan vinden, zal ik nog even op je laatste versie reageren

Wim, de tunnel markering in scarm is voor de hele lengte rails en kan niet in stukken worden verdeeld.
Dan ontstaat er een te lange of een te korte tunnel.
Dat zie je terug in mijn ontwerp met tunnelportalen.

Ben vanaf morgenmiddag tot en met maandag weg.
Dat wegens het veertig jarige huwelijk van mijn ouders.
Dankbaar dat ik ze mag eren en nog in mijn midden heb. :)
zal dan op dinsdag of maandagavond reageren als ik weer thuis ben,
benieuwd naar de verbeterpuntjes

groetjes
Corr
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 08:54:54 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #82 Gepost op: 14 september 2018, 08:59:32 »
Wim, de tunnel markering in scarm is voor de hele lengte rails en kan niet in stukken worden verdeeld.
Dan ontstaat er een te lange of een te korte tunnel.
Dat zie je terug in mijn ontwerp met tunnelportalen.
OK duidelijk! Je kunt dat tekentechnisch oplossen door geen lange stukken flex te leggen, maar 2 kortere stukken flex.

Gisteren had ik helaas geen tijd om te reageren. Het wordt dus vanavond (of vanmiddag tijdens de lunch). Maar ik begrijp dat jij er voor dinsdag toch niet naar zult kijken. ;)
Nog gefeliciteerd met je ouders trouwens :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #83 Gepost op: 14 september 2018, 12:17:38 »
hoi cornelis
leuk om die ontwikkeling te zien
interresant ontwerp met veel mogelijkheden ook qua scenery
alleen dat goederenlijntje links onder??
groet kees

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #84 Gepost op: 14 september 2018, 13:03:27 »
OK duidelijk! Je kunt dat tekentechnisch oplossen door geen lange stukken flex te leggen, maar 2 kortere stukken flex.

Gisteren had ik helaas geen tijd om te reageren. Het wordt dus vanavond (of vanmiddag tijdens de lunch). Maar ik begrijp dat jij er voor dinsdag toch niet naar zult kijken. ;)
Nog gefeliciteerd met je ouders trouwens :)
Groet, Wim

Hoi Wim,

dank voor uw felicitatie. :D
geeft niet van uw tijd.
Zie liever dat iets goed gebeurt als voor de helft wegens tijdgebrek.
geen enkele reden tot haast van mijn zijde,
benieuwd naar uw visie.

Over uw praktische oplossing met flexrail. Dat had ik mij ook bedacht.
Is meer om aan te geven dat er nog geschoven kan worden indien nodig.

hoi cornelis
leuk om die ontwikkeling te zien
interresant ontwerp met veel mogelijkheden ook qua scenery
alleen dat goederenlijntje links onder??
groet kees

Dag Kees,

dat ''goederenlijntje'' waar u het over hebt is gemaakt om het schaduwstation te ontzien.
Naar verluid zijn de boogwissels van trix storingsgevoelig en wens ik deze alleen voor het schaduwstation te gebruiken.

Vriendelijke groet,
Cornelis

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #85 Gepost op: 14 september 2018, 13:12:56 »
Hallo Cornelis,

Als Minitrix wissels storingsgevoelig zijn zou ik ze juist niet in het schaduwstation gebruiken, want daar kun je er minder goed bij. Dan liever in het zicht. Beter is het om ze dan helemaal niet te gebruiken, maar waarschijnlijk heb je ze al. Wat je nog wel kunt proberen is ze alleen op die plaats toe te passen waar je ze niet tegen de punt in berijdt. Dat gaat meestal wel goed bij problematische wissels. Tegen de punt in willen sommige merken nog wel eens tot ontsporingen leiden.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #86 Gepost op: 14 september 2018, 13:27:12 »


het is van en horen zeggen Wim. bij de 42* variant had ik af en toe een ontsporing, dit is de 30*
U zegt tegen de punt in, maar de trein rijd van wissel in wissel in mijn baanplan. Kunt u iets concreter zijn?
Als ik de tafel van de muur haal kan ik er overigens uitstekend bij het schaduwstation. :)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 08:56:00 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #87 Gepost op: 14 september 2018, 14:23:22 »
Een wissel vormt een soort driehoek met een scherpe punt. Tegen de punt in betekent vanuit het gezamelijke spoor. In die richting kun de trein dus 2 kanten op (afhankelijk van de stand van de tongen links of rechts). Met de punt mee kom je vanuit 1 van de twee aftakkende sporen en rijdt je richting gezamelijk spoor. Dat laatste is altijd minder ontsporingsgevoelig.

Qua bereikbaarheid schaduwstation: ik dacht dat je het ging bedekken met landschap. In dat geval is het dus per definitie minder goed bereikbaar dan een wissel dat in het landschap ligt (ipv er onder).
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #88 Gepost op: 14 september 2018, 14:24:52 »
Hallo Cornelis,

Een paar vraagjes/opmerkingen over je baanplan, zie ook mijn schetsje:


1. In de oranje cirkel vertakt het enkelsporige lijntje zich plotseling waarbij beide takken in een tunnel verdwijnen. Dat ziet er enigzins gekunsteld uit. Ik zou of het wissel in de tunnel leggen, of hem verder naar links plaatsen waardoor je een echte vertakking krijgt. Dan kun je ook een trein (zichtbaar) op 1 tak laten wachten terwijl er op de andere een trein voorbij rijdt. Een voorbeeld daarvan zie je in deze baan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10412&start=20#p170271
De plaatjes zijn niet meer zichtbaar maar de videos nog wel, bv deze:


2. In de blauwe cirkel heb je het wissel met de aansluiting van de goederensporen op de vrije baan. Ook hier heb je weer het probleem dat je eerder had: de kopsporen zijn alleen bedienbaar met een trein die van rechts naar links rijdt. Daarnaast blokkeer je tijdens het rangeren het doorgaande spoor. Het kan allemaal wel, maar ik vraag me af of je hier op lange termijn blij van wordt.

3. Verbindingen tussen de 2 sporen van de dubbele hoofdlijn in het station (rode cirkels). Deze verbindingen zijn dubbelop. Je kunt 2 maal van het binnenste spoor naar het buitenste, maar niet van het buitenste naar het binnenste. Ik zou de wisselverbinding in de linker rode cirkel omkeren.

4. De verbinding in de groene cirkel tussen de beide sporen van de hoofdbaan kan weg, als je in het station de wisselverbinding verandert (zie punt 3). Hoe wil je het stukje lichtgroen spoor (parallel aan de rode schaduwsporen) gebruiken? Ik denk dat je het weg kunt laten zonder dat je rijmogelijkheden verliest. En het scheelt je 4 wissels (=geld, tijd, bedrading, enz).

5. Ik vraag me af hoeveel treinen er kunnen rijden. Je hebt welliswaar veel wisselverbingen en sporen liggen, maar ik denk dat de treinen elkaar al snel in de weg gaan zitten.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #89 Gepost op: 14 september 2018, 15:22:58 »
Goedemiddag Wim,

Ik denk, dat Cornelis bedoeld dat hij vanaf de zijkant goed bij kan. Ik ben het met je eens met betrekking tot de punten 1, 2. Punt 3 kwam uit het oude plan, waar het derde spoor(onderste van de drie) bedoeld was als bedieningsspoor voor het rangeergebied. In dit plan zijn ze overbodig. Punt 4 zou ik ook weer toevoegen.
Wat punt 5 betreft, denk ik dat er twee treinen redelijke constant kunnen rijden, vier op de opstelsporen voor wisselingen en 1 met start en stop op de binnenring.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 15:27:35 door Trein-H0 »