Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?  (gelezen 13370 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #30 Gepost op: 09 september 2018, 21:57:59 »
Peter, het dempt wel, maar ik ben er niet super enthousiast over. Heb nog niet veel kunnen rijden omdat het spoor nog in aanbouw is. Maar ik heb wel verschillen gemerkt. Op het grootste deel van het traject wordt de triplex ondergrond ondersteund door een rib die in langsrichting midden onder het spoor ligt. Op die stukken is het behoorlijk stil. Maar er zijn ook een paar korte stukje waar voor die rib geen plaats was, en daar maakt het duidelijk meer geluid. Dat verschil laat zien dat er nog steeds geluid wordt overgedragen naar de houten ondergrond, dus de demping is niet ideaal.
Ik denk dat het met kurk niet veel beter zal zijn, maar dat kan ik niet testen omdat ik momenteel geen kurk in huis heb.
Overigens is het voor mij goed genoeg, het belangrijkste is dat het geluid niet doordreunt naar de onderliggende slaapkamers. (houten zoldervloer)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #31 Gepost op: 09 september 2018, 22:08:44 »
Wat een snelle reactie!! Als je dus de rails goed ondersteunt met een stevige lat (rib) dan is het dus best goed stil begrijp ik. Deukt het spul niet erg in en/of veert het weer terug of is dat hetzelfde als met schuimplastic dat de deuk erin blijft. Geluid is bij mij toch wel belangrijk, woon in een appartementen complex met benedenburen!

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #32 Gepost op: 09 september 2018, 23:34:54 »
Ik neem aan dat je zeker geen sound gaat rijden Peter?

Het overdragen van geluid van enkele treintjes die rondjes rijden naar de benedenburen in een flatgebouw lijkt me zeer sterk overdreven. Je hebt onvoldoende massa die trillingen met zulke amplitude en frequentie kunnen maken. Verder zit je sowieso nog met een demping in de houten draagstructuur en zoveel op elkaar volgende materialen met verschillende dichtheden dat het doorgeven van trillingen van je treintjes quasi onbestaande zal zijn.
Je benedenburen zullen veel meer last hebben van de stoel die je verschuift of het hameren als je de baan aan het opbouwen bent.
Niet van het rijden.

Waarom iedereen alles zo fluisterstil wil laten rijden, ik heb er geen flauw idee van.
Waarom iedereen allerhande materialen onder zijn sporen wil hebben om die 0,05dB minder te hebben, ik weet het niet.
Als je loc met sound hebt en je staat naast je baan te kletsen met een vriend, hoor je zelfs het rijgeluid amper.
De meeste mensen helpen hun geluidsisolatie ook om zeep wanneer ze gaan ballasten en de ballast lekker breed over de isolatie op de basisplaat leggen en dan ook nog even gewone houtlijm gebruiken.

Dus steek er gewoon kurk onder, is goedkoop en makkelijk en het werkt naar behoren.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #33 Gepost op: 09 september 2018, 23:52:21 »
Als je dus de rails goed ondersteunt met een stevige lat (rib) dan is het dus best goed stil begrijp ik.
Die rib is geen lat, maar een strook triplex van 40mm hoog. In mijn geval blijkt dat je daarmee het klankdooseffect vermindert. Maar de geluidstrillingen worden door het isolatiemateriaal toch nog doorgegeven naar de ondergrond , waaruit blijkt dat de demping niet volkomen is.

Wat je andere vragen betreft, als je er met je vinger stevig op drukt dan komt er inderdaad een deuk in. Maar die komt na een poosje weer vlak. Je opmerking over schuimplastic snap ik niet. Daar druk je veel makkelijker een deuk in, maar die veert direkt weer terug. Of het moet zijn dat je met schuimplastic iets anders bedoelt dan ik voor ogen heb.

Verder kan ik ook een heel stuk meegaan met Frans, soms slaan we wat door met het killen van geluid. Ik heb dat zwarte isolatiespul voornamelijk gebruikt om een hoge ballastbedding te krijgen, en dan leek het me een goed idee om daar geluidisolerend spul voor te nemen. Zoiets van: baat het niet, dan schaadt het ook niet.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #34 Gepost op: 10 september 2018, 21:20:43 »
Heren bedankt voor jullie reactie. Misschien ben ik inderdaad te bang om geluid over te brengen en zal het best wel mee kunnen vallen, maar ik voorkom het liever dan dat je het later moet herstellen. De appartementen hier zijn zo'n 25 jaar oud en naar mijn idee toch wel gehorig. Klaas wat jouw opmerking betreft over het schuimplastic dat was meer over de opmerking in het begin van dit draadje waarin schuim bedoelt werd welke op Floodland gebruikt werd.
Maar zo te lezen denk ik dat ik gewoon kurk ga gebruiken.

PeterC

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2018, 19:55:14 »
Frencken SMP Traprenovatielijm
In koker voor lijmpistool
ca. € 7,50
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2018, 19:13:20 »
Hallo,

Ik heb ook wat ervaringen met kurk. Ik gebruik industrie kurk 3mm dik. (Deze: https://www.kurk24.nl/c-4056654/3-mm-dik/)
Dit ligt op een mdf ondergrond en plak ik vast met houtlijm.
Mijn rails is Roco Geoline.
Mijn ervaring is en ik heb dit getest, dat het rijden met kurk onder de rails echt stukken stiller rijdt. Het geluid wordt echt wel minder.
Het rijd een stuk mooier vind ik zelf.

Wat ik verder nog doe is in bochten doe ik er wat lucifer stokjes onder zodat de bocht wat schuin komt te liggen, net echt.
Een mooi filmpje op youtube hoe iemand de rails met kurk legt staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=ObuAv0AYwDA&t=0s
(engels gesproken). Wat mij betreft echt een aanrader om eens naar te gluren.

groeten,

Jan Pieter

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2018, 21:30:48 »
Ik heb ondertussen mijn kurk gelegd. Ziet er mooi uit en makkelijk te verwerken. Alleen oppassen met lijmen. Ik heb kurklijm gebruikt. Volgens de instructie de kurk en ondergrond ingesmeerd en laten drogen. Als je de kurk neerlegt oppassen dat je niet per ongeluk de kurk aandrukt want dan zit het gelijk vast. Zolang dat niet het geval is kan de kurk nog prima verplaatst worden. Qwa demping ben ik tevreden, het hoeft ook niet fluister stil te zijn.

Groet Niek


Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
    • flickr
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #38 Gepost op: 22 september 2018, 09:29:09 »

Ik ook niet, maar n.a.v. dit draadje ben ik gaan expirimenteren.

Heb nog wat Heuga tapijttegels liggen, die in stroken gesneden en onder de baan tegen het multiplex (8mm) gelijmd.

Schaduwstation is 4 sporig en de rails (Tillig Elite) liggen op 2 dunne laagjes ondervloer van de bouwmarkt.

Ik heb nu een deel met en een deel zonder isolatie en getest. Het geluid is met de helft is afgenomen en de echo onder de baan is ook veel minder.

Mvg.Erik.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 12:43:36 door NS264. Reden: quote gefixt »

Link

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2024, 22:29:09 »
Ok dus de algehele tendens is kurk 4mm te nemen?

Ik las iemand hier zeggen 2x 4 mm te hebben gelegd .. dus 2 x 4mm op elkaar verlijmen? Is 1 x 4 mm niet voldoende dan? Houtlijm is af te raden wordt er gezegd .. dus kurkcontactlijm voor demping .. of kit op polymeer basis(smp). Ok, maar wat als je nou bovenop de kurk weer het e.e.a. wil lijmen. Zoals een grasstrook ofzo. Moet je dat dan ook met polymeer gaan lijmen?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2024, 22:37:18 »
Ik gebruik 4 mm en lijm het met patted 100%. Deze lijmt blijft flexibel. Veel betere demping dan gebruik van houtlijm.

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #41 Gepost op: 26 februari 2024, 21:06:08 »
Ik gebruik 4 mm en lijm het met patted 100%. Deze lijmt blijft flexibel. Veel betere demping dan gebruik van houtlijm.

Bedoel je Pattex 100% Frank?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #42 Gepost op: 26 februari 2024, 21:10:20 »
Ik denk het wel, als ik voor Frank mag spreken. Dat doet precies wat Frank zegt, reuze goeie polymeer. Grappig dat je gestolde Pattex 100% weer week kunt maken door er... Pattex 100% bij te doen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2024, 21:31:07 »
Ja, sorry tikfoutje, niet goed opgelet 😳

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #44 Gepost op: 26 februari 2024, 22:09:24 »
Ja, sorry tikfoutje, niet goed opgelet 😳

Hindert niets  ;D  Bedankt voor de info  (y)