BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: nico99 op 04 augustus 2018, 23:52:00
-
Ik wil als isolatie kurk in mijn schaduwstation gaan gebruiken. Nu heb ik op het internet al diverse rollen kurk gevonden alleen dup ik nog een beetje hoeveel mm dik. Wat zijn jullie ervaringen? Ik zit zelf aan 4 mm te denken. Het is verkrijgbaar in 2 t/m 8 mm. 1m breed en 5m lang.
Gr Niek
-
Hoi Niek,
Ik gebruik twee lagen van ieder 4mm dik, en dat werkt prima.
André
-
Goedemorgen Niek,
Je even goed laten informeren over de soorten kurk. Je hebt namelijk verschillende soorten en wat jij nodig bent is isolatie kurk. En de kurk niet verlijmen met houtlijm, want dit trek in de kurk en daarmee haal je weer een deel van het isolerende vermogen weg. Gebruik de speciale kurklijm. Dit is namelijk een 'oppervlakhechter' en trekt niet in de kurk.
-
Het gaat om deze rollen:
https://www.kurkspecialist.nl/webshop/kurk-op-rol/
Staat bij dat het ook geschikt is als ondergrond modelspoor.
De tip de voor de kurklijm neem ik zeker mee (y).
Bedankt!
Gr Niek
-
Ik gebruik geen lijm maar kit om te lijmen. Er is tegenwoordig kit op polymeer basis(smp). Deze lijmt erg goed. Voordeel is de flexibiliteit van de kit waardoor deze geen geluid overdraagt. Het is wel iets prijziger als houtlijm maar is ook makkelijker aan te brengen.
-
Goedemorgen Niek,
Des te dikker, des te beter de isolatie. Maar ook hier geldt de wet van de vermeerderde min-opbrengst. 5 mm is minimaal 50% duurder dan de 4 mm, maar betekent niet, dat die ene mm meer ook 20% meer geluidsreductie opbrengt. Voor mij persoonlijk een reden om 4 mm te kiezen.
Kurk-kit is per kilo rond de 7 euro en bestrijkt ongeveer 2-3 m2. Eenzijdige contactlijm is per kilo rond de 20 euro per kg en bestrijkt ongeveer 7-8 m2.
Ik denk dat kurk24.nl ook een goed alternatief is. De moeite waard om de prijzen te vergelijken.
-
Ik gebruik geen lijm maar kit om te lijmen. Er is tegenwoordig kit op polymeer basis(smp). Deze lijmt erg goed. Voordeel is de flexibiliteit van de kit waardoor deze geen geluid overdraagt. Het is wel iets prijziger als houtlijm maar is ook makkelijker aan te brengen.
Van welk merk is deze kit op polymeer basis(smp)?
-
4 mm kurk hier en de speciale spuitlijm voor kurk.Beide oppervlakken inspuiten en 10 min wachten.Dan goed aandrukken.
-
Hoi,
Bekijk DIT ffhttp://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm), ben je zeker goedkoper uit en het is prima te verwerken.
Grt,
Rob
-
Het is zeker goedkoper en ook prima te verwerken. Persoonlijk vind ik het geen fijn materiaal om mee te werken, omdat het onder druk indeukt en niet volledig weer in oorspronkelijke vorm terugkeert.
Als je het alleen onder de rails gebruikt, zul je iets moeten doen met de bedding over het spul heen en dat vermindert de de isolatie. Het is en blijft dus een afweging. Ik weet dat sommigen erbij zweren.
-
Ik heb kurk aangebracht met dubbelzijdig plakband (goede kwaliteit) bevalt mij prima.
Mvg, Johan
-
Onlangs heb ik de 4mm kurk besteld bij kurkspecialist.nl. Deze verlijmd met de meebestelde kurkcontactlijm . Ben tevreden met het resultaat en kan dan ook de 4mm dikte aanbevelen.
Marc
-
Hoi,
Bekijk dit eens:
http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm), ben je zeker goedkoper uit en het is prima te verwerken.
Grt,
Rob
Ik gebruik het nu. Het nadeel is dat je alles in de foam ziet. Handafdruk, duim enz. Vandaar dat ik over wil stappen naar kurk.
Gr Niek
-
Maar daar strooi je nadien ballast overheen, en zie je niets meer van....
Gr, Bert
-
Tja... Zelf gebruik ik het op mijn baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg776538#msg776538). Het enige nadeel is dat je inderdaad bij het snijden en bouwen niet te hard in moet drukken. Dan zit er een kleine deuk in. Ik schilder het toch eerst bruin of zwart. Dan vol met ballast leggen. Allemaal verlijmt met houtlijm. De ballast met lijm van Anita-decor (boekbinderslijm). Geluidsreductie zal iets van 0 zijn maar goed mijn treinen rijden toch niet hard. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_302.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_367.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_baan_367.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rk_nw_baan_417.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rk_nw_baan_417.jpg).
Groet Ronald.
-
Op mijn H0 baantje (Den Overslag) leg ik 2mm kurk over een breedte van 7cm, daarop nog eens 2mm kurk op een breedte van 4cm voor een spoor in volle beddig.
Naargelang het type spoor is dit voldoende (rangeerspoor, opstelspoor,...).
Op het hoofdspoor komt daar nog een keer 4mm kurk bovenop om het volledige ballastbed te maken wat in werkelijkheid ook vrij hoog is.
Alles gelijmd met boekbinderslijm.
(https://farm2.staticflickr.com/1756/42388228842_a5f261c651_k.jpg) (https://flic.kr/p/27zGKDL)20180529_192558 (https://flic.kr/p/27zGKDL) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/917/42836954074_d16c26adda_k.jpg) (https://flic.kr/p/28gmA2G)20180721_211458 (https://flic.kr/p/28gmA2G) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr
-
Voor mijn baan in aanbouw gebruik ik ondervloerplaat van 5 mm dik. Het is zeer donkergrijs XPS (polystyreen):(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1888-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1888-800.jpg)
Het is iets zachter dan kurk maar stugger dan die blauwe ondervloer van de rol.
Ik heb het gekocht bij Kwantum (https://www.kwantum.nl/vloer/ondervloeren-isolatie/ondervloer-super-comfort-antraciet-0126000), bij andere winkels heb ik dit spul nog niet kunnen vinden.
Ik weet ook nog niet hoe goed het dempt, nog niet veel kunnen rijden.
-
Maar daar strooi je nadien ballast overheen, en zie je niets meer van....
Gr, Bert
Het is in het schaduwstation, er komt geen ballast. Vind het geen mooi gezicht al die putten en deuken. Het blijft toch kwetsbaar dat foam.
@klaaszondervan, ziet er wel stevig uit. Laat het zich makkelijk bewerken?
Gr Niek
-
Met een scherp hobbymes ga je er door als een mes door de boter.
-
Aan de onderkant isoleren geeft ook een goed resultaat. Ik heb tapijttegels over en lijm stroken onder het schaduwstation.
Mvg.Erik
-
Het advies van Erik Mijd is ook goed. Ik heb tussen de platen en de dragers glasband gelegd tegen het doorklinken. Scheelt ook veel. Geluidsisolatie is gebaseerd om het klankkast-effect zoveel mogelijk op te heffen.
-
Ook maar proberen op de strategische ligpunten, heb tenslotte nog kurk over. Bedankt voor de tip
-
Daar had idd nog niet gedacht, goeie tip!
Gr Niek
-
Ik ook niet, maar n.a.v. dit draadje ben ik gaan expirimenteren.
Heb nog wat Heuga tapijttegels liggen, die in stroken gesneden en onder de baan tegen het multiplex (8mm) gelijmd.
Schaduwstation is 4 sporig en de rails (Tillig Elite) liggen op 2 dunne laagjes ondervloer van de bouwmarkt.
Ik heb nu een deel met en een deel zonder isolatie en getest. Het geluid is met de helft is afgenomen en de echo onder de baan is ook veel minder.
Mvg.Erik.
-
Frans,
Van welk merk heb jij die boogwissels
liggen?
Henk
-
Henk, dat zijn Tillig Elite zelfbouwwissels: Art-Nr. 85441 | Bausatz Flexsteg-Weiche - 15°/30°, Herzstückwinkel 11°, Abzweig 15°, Radius 866, Abzweig 30°, Radius 425
Er ligt er wel geen enkele volledig op, t.t.z. er is bij elke wissel wel een beetje gemanipuleerd door ze een stuk in elkaar te draaien en dus de sporen ter hoogte van het puntstuk in te korten.
-
Frans,
Bedankt voor je reactie.
Het ligt er wel erg mooi vloeiend bij met die wissels.
Henk
-
En wat in deze foto niet zo hard opvalt, het buitenste spoor (rechts) ligt 2mm hoger dan de andere sporen en dat wordt volledig opgevangen door de verkanting van de bocht door te trekken in de eerste 2 wissels.
Een bijkomend voordeel van het werken met kurk: een klein niveauverschil schuur je vlotjes vlak met de vlakschurder. Vlotte overgangen zijn zo "a piece of cake".
-
Bedankt allemaal voor de reactie en adviezen. Kurk is besteld. ga voor 4mm en dan onder de baan extra isolatie. Dus in plaats van horen moet ik echt kijken of de trein wel rijdt ;)
gr Niek
-
Voor mijn baan in aanbouw gebruik ik ondervloerplaat van 5 mm dik. Het is zeer donkergrijs XPS (polystyreen):(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1888-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1888-800.jpg)
Het is iets zachter dan kurk maar stugger dan die blauwe ondervloer van de rol.
Ik heb het gekocht bij Kwantum (https://www.kwantum.nl/vloer/ondervloeren-isolatie/ondervloer-super-comfort-antraciet-0126000), bij andere winkels heb ik dit spul nog niet kunnen vinden.
Ik weet ook nog niet hoe goed het dempt, nog niet veel kunnen rijden.
Hallo Klaas,
Kun je inmiddels wel wat meer vertellen over het dempen. Ik ben momenteel bezig een andere baan te bouwen en heb dit draadje gelezen. Dit lijkt mij ook wel iets om te gebruiken.
PeterC
-
Peter, het dempt wel, maar ik ben er niet super enthousiast over. Heb nog niet veel kunnen rijden omdat het spoor nog in aanbouw is. Maar ik heb wel verschillen gemerkt. Op het grootste deel van het traject wordt de triplex ondergrond ondersteund door een rib die in langsrichting midden onder het spoor ligt. Op die stukken is het behoorlijk stil. Maar er zijn ook een paar korte stukje waar voor die rib geen plaats was, en daar maakt het duidelijk meer geluid. Dat verschil laat zien dat er nog steeds geluid wordt overgedragen naar de houten ondergrond, dus de demping is niet ideaal.
Ik denk dat het met kurk niet veel beter zal zijn, maar dat kan ik niet testen omdat ik momenteel geen kurk in huis heb.
Overigens is het voor mij goed genoeg, het belangrijkste is dat het geluid niet doordreunt naar de onderliggende slaapkamers. (houten zoldervloer)
-
Wat een snelle reactie!! Als je dus de rails goed ondersteunt met een stevige lat (rib) dan is het dus best goed stil begrijp ik. Deukt het spul niet erg in en/of veert het weer terug of is dat hetzelfde als met schuimplastic dat de deuk erin blijft. Geluid is bij mij toch wel belangrijk, woon in een appartementen complex met benedenburen!
-
Ik neem aan dat je zeker geen sound gaat rijden Peter?
Het overdragen van geluid van enkele treintjes die rondjes rijden naar de benedenburen in een flatgebouw lijkt me zeer sterk overdreven. Je hebt onvoldoende massa die trillingen met zulke amplitude en frequentie kunnen maken. Verder zit je sowieso nog met een demping in de houten draagstructuur en zoveel op elkaar volgende materialen met verschillende dichtheden dat het doorgeven van trillingen van je treintjes quasi onbestaande zal zijn.
Je benedenburen zullen veel meer last hebben van de stoel die je verschuift of het hameren als je de baan aan het opbouwen bent.
Niet van het rijden.
Waarom iedereen alles zo fluisterstil wil laten rijden, ik heb er geen flauw idee van.
Waarom iedereen allerhande materialen onder zijn sporen wil hebben om die 0,05dB minder te hebben, ik weet het niet.
Als je loc met sound hebt en je staat naast je baan te kletsen met een vriend, hoor je zelfs het rijgeluid amper.
De meeste mensen helpen hun geluidsisolatie ook om zeep wanneer ze gaan ballasten en de ballast lekker breed over de isolatie op de basisplaat leggen en dan ook nog even gewone houtlijm gebruiken.
Dus steek er gewoon kurk onder, is goedkoop en makkelijk en het werkt naar behoren.
-
Als je dus de rails goed ondersteunt met een stevige lat (rib) dan is het dus best goed stil begrijp ik.
Die rib is geen lat, maar een strook triplex van 40mm hoog. In mijn geval blijkt dat je daarmee het klankdooseffect vermindert. Maar de geluidstrillingen worden door het isolatiemateriaal toch nog doorgegeven naar de ondergrond , waaruit blijkt dat de demping niet volkomen is.
Wat je andere vragen betreft, als je er met je vinger stevig op drukt dan komt er inderdaad een deuk in. Maar die komt na een poosje weer vlak. Je opmerking over schuimplastic snap ik niet. Daar druk je veel makkelijker een deuk in, maar die veert direkt weer terug. Of het moet zijn dat je met schuimplastic iets anders bedoelt dan ik voor ogen heb.
Verder kan ik ook een heel stuk meegaan met Frans, soms slaan we wat door met het killen van geluid. Ik heb dat zwarte isolatiespul voornamelijk gebruikt om een hoge ballastbedding te krijgen, en dan leek het me een goed idee om daar geluidisolerend spul voor te nemen. Zoiets van: baat het niet, dan schaadt het ook niet.
-
Heren bedankt voor jullie reactie. Misschien ben ik inderdaad te bang om geluid over te brengen en zal het best wel mee kunnen vallen, maar ik voorkom het liever dan dat je het later moet herstellen. De appartementen hier zijn zo'n 25 jaar oud en naar mijn idee toch wel gehorig. Klaas wat jouw opmerking betreft over het schuimplastic dat was meer over de opmerking in het begin van dit draadje waarin schuim bedoelt werd welke op Floodland gebruikt werd.
Maar zo te lezen denk ik dat ik gewoon kurk ga gebruiken.
PeterC
-
Frencken SMP Traprenovatielijm
In koker voor lijmpistool
ca. € 7,50
-
Hallo,
Ik heb ook wat ervaringen met kurk. Ik gebruik industrie kurk 3mm dik. (Deze: https://www.kurk24.nl/c-4056654/3-mm-dik/)
Dit ligt op een mdf ondergrond en plak ik vast met houtlijm.
Mijn rails is Roco Geoline.
Mijn ervaring is en ik heb dit getest, dat het rijden met kurk onder de rails echt stukken stiller rijdt. Het geluid wordt echt wel minder.
Het rijd een stuk mooier vind ik zelf.
Wat ik verder nog doe is in bochten doe ik er wat lucifer stokjes onder zodat de bocht wat schuin komt te liggen, net echt.
Een mooi filmpje op youtube hoe iemand de rails met kurk legt staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=ObuAv0AYwDA&t=0s
(engels gesproken). Wat mij betreft echt een aanrader om eens naar te gluren.
groeten,
Jan Pieter
-
Ik heb ondertussen mijn kurk gelegd. Ziet er mooi uit en makkelijk te verwerken. Alleen oppassen met lijmen. Ik heb kurklijm gebruikt. Volgens de instructie de kurk en ondergrond ingesmeerd en laten drogen. Als je de kurk neerlegt oppassen dat je niet per ongeluk de kurk aandrukt want dan zit het gelijk vast. Zolang dat niet het geval is kan de kurk nog prima verplaatst worden. Qwa demping ben ik tevreden, het hoeft ook niet fluister stil te zijn.
Groet Niek
-
Ik ook niet, maar n.a.v. dit draadje ben ik gaan expirimenteren.
Heb nog wat Heuga tapijttegels liggen, die in stroken gesneden en onder de baan tegen het multiplex (8mm) gelijmd.
Schaduwstation is 4 sporig en de rails (Tillig Elite) liggen op 2 dunne laagjes ondervloer van de bouwmarkt.
Ik heb nu een deel met en een deel zonder isolatie en getest. Het geluid is met de helft is afgenomen en de echo onder de baan is ook veel minder.
Mvg.Erik.
-
Ok dus de algehele tendens is kurk 4mm te nemen?
Ik las iemand hier zeggen 2x 4 mm te hebben gelegd .. dus 2 x 4mm op elkaar verlijmen? Is 1 x 4 mm niet voldoende dan? Houtlijm is af te raden wordt er gezegd .. dus kurkcontactlijm voor demping .. of kit op polymeer basis(smp). Ok, maar wat als je nou bovenop de kurk weer het e.e.a. wil lijmen. Zoals een grasstrook ofzo. Moet je dat dan ook met polymeer gaan lijmen?
-
Ik gebruik 4 mm en lijm het met patted 100%. Deze lijmt blijft flexibel. Veel betere demping dan gebruik van houtlijm.
-
Ik gebruik 4 mm en lijm het met patted 100%. Deze lijmt blijft flexibel. Veel betere demping dan gebruik van houtlijm.
Bedoel je Pattex 100% Frank?
-
Ik denk het wel, als ik voor Frank mag spreken. Dat doet precies wat Frank zegt, reuze goeie polymeer. Grappig dat je gestolde Pattex 100% weer week kunt maken door er... Pattex 100% bij te doen.
-
Ja, sorry tikfoutje, niet goed opgelet 😳
-
Ja, sorry tikfoutje, niet goed opgelet 😳
Hindert niets ;D Bedankt voor de info (y)
-
Tja, nu ik dit zo lees twijfel ik toch weer over de ondergrond. :-\
Had me voorgenomen dit keer geen kurk te gebruiken en het geluid maar te laten voor wat het is. Baan is nog in opbouw dus kan nog weer overstag... Nog een nachtje over slapen maar.
-
Geluid kan een naar ding zijn. Van sonore geluiden van windmolens, die mensen tot wanhoop drijven tot het zoemen van een mug. De natuurkunde leert, dat er drie plekken zijn, waar maatregelen mogelijk zijn: bij de bron, tussen de bron en ontvanger en als laatste bij de ontvanger. De goedkoopste oplossing om geluidsoverlast tegen te gaan is veelal bij de bron.
Er zijn heel veel mogelijkheden van isolatie: van tapijt tot kurk tot XPS tot .....
Ik denk zelf, dat we een paar zaken ook niet moeten vergeten, waarvan het klankkast effect wel de belangrijkste is. Denk hierbij aan zaken, zoals hoe de tafel is gemaakt, vloerbedekking, muren enz.
Dus mijn vraag is: heeft iemand hier als eens succesvolle maatregelen genomen, zoals vloerbedekking, tafel los van de muren of zelfs schuimrubber onder de tafel maken? Zelf heb ik het idee, dat een laagschuimrubber onder de tafel ook een behoorlijke demping kan hebben, net als de plaat niet rechtstreeks aan het frame bevestigen.
Benieuwd naar ervaringen.
-
Niet dat dit helpt:
Noice canceling. Tegenwoordig in de vorm van een koptelefoon.
Niet een koptelefoon op tijdens het rijden (al zou dat kunnen) maar de loc voorzien van anti geluid.
Het vele geluid heeft echt wel te maken met de constructie van de tafel en of het wel of geen klankkast vormt.
Ronald Visser
-
Benieuwd naar ervaringen.
Wel even van de kurk af, maar ik gebruik veel XPS en EPS voor de bouw, en deze zijn niet geluiddempend, maar geven als klankkasten een geraas als de rails er zo bovenop liggen en daarover een trein rijdt. Ik heb geprobeerd met yogamatten, isolerende ondervloer plaat, kurk, maar dan nog.
Nu heb ik een aantal 'muismatten' - van rubber met daarop een soort stof - neergelegd tussen rails en ondergrond, en dat dempt als geen ander. Ik heb een stapeltje van die matten gehaald bij Action, maar nu ik er meer wilde halen, hebben ze daar een andere muismat, rond met een verhoging voor de pols, dus die zijn niet bruikbaar.
Nu heb ik nog niet geprobeerd hoe het klinkt als de rails vast ligt en afgewerkt is met ballast en zo, maar hoop dat de demping dan ook zo goed blijft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mat2-65dd8f385d801.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mat2-65dd8f385d801.jpg)
Links de bruikbare muismat, 2,3 mm dik, makkelijk in stroken te snijden. Rechts de onbruikbare muismat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mat1-65dd8f1b4520f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/mat1-65dd8f1b4520f.jpg)
De onderzijde van rubber.
-
Ouderwetse campingmatjes?
Yogamatjes?
Zie ook gedachtenwisseling hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73152.720).
Groet, Bas
-
Zelf gebruik ik met volle tevredenheid al jaren de kurk strips van Heki. Deze zijn 5 mm dik.
-
Dus mijn vraag is: heeft iemand hier als eens succesvolle maatregelen genomen, zoals vloerbedekking, tafel los van de muren of zelfs schuimrubber onder de tafel maken? Zelf heb ik het idee, dat een laagschuimrubber onder de tafel ook een behoorlijke demping kan hebben, net als de plaat niet rechtstreeks aan het frame bevestigen.
Wat voor nut zie je van deze maatregelen?
Mijn baan staat op zolder, is op meerdere plekken aan de muur vastgemaakt, staat met metalen poten direct op een houten vloer. Heb eens een trein rondjes laten rijden en ben toen een verdieping lager op bed gaan liggen om te luisteren. Geen enkel treingeluid te horen. Dus wat mij betreft is het isoleren t.o.v. de vloer onnodig.
Voor de rest heb ik de strijd tegen het geluid al opgegeven. De enige isolatie die ik nu heb is 2mm kurk onder de bielzenmat, maar ik verwacht er weinig van.
-
Het materiaal van muismatten lijkt erg op neopreen. Als je nog een oud surfpak hebt, leef je uit.
-
De onderlaag van de muismat lijkt wel erg op rubber, voelt aan als rubber en ruikt naar rubber. Neopreen is dan zeker de toplaag?
Zojuist bij Much nog wat muismatjes gehaald (om de voorraad te verzekeren, je weet maar nooit), want een oud surfpak heb ik niet. :)
-
Wat voor nut zie je van deze maatregelen?
Ik zie geen nut, maar stel een vraag naar ervaringen. Daarnaast geef ik aan, dat ik het idee heb dat schuimrubber misschien zou kunnen helpen. Ik ben dus gewoon benieuwd naar ervaringen op het gebied van diverse (pogingen tot) geluidsbeperkingen.
Antigeluid is natuurlijk erg mooi, maar dat moet je dan weer inregelen. Want zomaar antigeluid betekent ook domweg, dat je de sounddecoders ook overboord kunt gooien, want dat hoor je dan ook niet meer. Plaatje lijkt mij dan ook erg kostbaar, maar kan mij vergissen. Ben geen deskundige op dit gebied.
Neopreen ken ik wel vanuit de 3-railwereld en met name onder de m-rails (gezien/gehoord bij kennis. ik vond het wel uitmaken). Ik ken geen ervaringen van de c-rail, maar zelf vond ik het 'lawaaibakken' en een goede motivatie om over te stappen naar twee rail (aub niet een discussie over of drie-rail wel drie rail is of 2-rail met pukkeltjes of.... ;D ...of welke aanverwante discussie dan ook 8))
-
Ik had op mijn laatste baan 3 lagen kurk á 2mm, dus in totaal 6mm. Eerst een baan kurk overal waar sporen komen, de 2 lagen daarna steeds iets smaller, zodat er al wat van een talud inzit. Dat verlijmde ik met knutsellijm gewoon van tesa, niks bijzonders, en dempt prima. Gewoon stenen ballast fixeren met voorstrijk, dat blijft een soort elastisch en dempt daardoor beter.
-
Zo alles overdenkend, voor mij persoonlijk zou het toepassen van kurk vooral zijn voor het vormgeven van het ballastbed. Verder vooral doorlopende stukken houtplaat vermijden om een klankkast te voorkomen en niet te dunne onderplaat gebruiken.
-
Ik meen dat in dit draadje rubberkurk nog niet is genoemd. Dat is een mengsel van rubberkorrels en kurk, verkrijgbaar op de rol in verschillende diktes. Dit materiaal is veerkrachtig en flexibel. In combinatie met een lijm die ook flexibel blijft lijkt mij dit het ideale materiaal om stroken van te snijden voor de railbedding. Ervaring heb ik er echter nog niet mee.
Tom
-
In de nieuwst Rail Magazine (412) staat een artikel van Evan Daes die ook rubberkurk aanbeveelt.