Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?  (gelezen 13596 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #45 Gepost op: 26 februari 2024, 23:02:40 »
Tja, nu ik dit zo lees twijfel ik toch weer over de ondergrond.  :-\

Had me voorgenomen dit keer geen kurk te gebruiken en het geluid maar te laten voor wat het is. Baan is nog in opbouw dus kan nog weer overstag... Nog een nachtje over slapen maar.
Groet,
Michiel.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #46 Gepost op: 27 februari 2024, 05:37:30 »
Geluid kan een naar ding zijn. Van sonore geluiden van windmolens, die mensen tot wanhoop drijven tot het zoemen van een mug. De natuurkunde leert, dat er drie plekken zijn, waar maatregelen mogelijk zijn: bij de bron, tussen de bron en ontvanger en als laatste bij de ontvanger. De goedkoopste oplossing om geluidsoverlast tegen te gaan is veelal bij de bron.
Er zijn heel veel mogelijkheden van isolatie: van tapijt tot kurk tot XPS tot .....

Ik denk zelf, dat we een paar zaken ook niet moeten vergeten, waarvan het klankkast effect wel de belangrijkste is. Denk hierbij aan zaken, zoals hoe de tafel is gemaakt, vloerbedekking, muren enz.

Dus mijn vraag is: heeft iemand hier als eens succesvolle maatregelen genomen, zoals vloerbedekking, tafel los van de muren of zelfs schuimrubber onder de tafel maken? Zelf heb ik het idee, dat een laagschuimrubber onder de tafel ook een behoorlijke demping kan hebben, net als de plaat niet rechtstreeks aan het frame bevestigen.

Benieuwd naar ervaringen.
Mvg.

Cor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #47 Gepost op: 27 februari 2024, 08:15:49 »
Niet dat dit helpt:

Noice canceling. Tegenwoordig in de vorm van een koptelefoon.

Niet een koptelefoon op tijdens het rijden (al zou dat kunnen) maar de loc voorzien van anti geluid.

Het vele geluid heeft echt wel te maken met de constructie van de tafel en of het wel of geen klankkast vormt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #48 Gepost op: 27 februari 2024, 08:33:21 »
Citaat
Benieuwd naar ervaringen.

Wel even van de kurk af, maar ik gebruik veel XPS en EPS voor de bouw, en deze zijn niet geluiddempend, maar geven als klankkasten een geraas als de rails er zo bovenop liggen en daarover een trein rijdt. Ik heb geprobeerd met yogamatten, isolerende ondervloer plaat, kurk, maar dan nog.

Nu heb ik een aantal 'muismatten' - van rubber met daarop een soort stof - neergelegd tussen rails en ondergrond, en dat dempt als geen ander. Ik heb een stapeltje van die matten gehaald bij Action, maar nu ik er meer wilde halen, hebben ze daar een andere muismat, rond met een verhoging voor de pols, dus die zijn niet bruikbaar.

Nu heb ik nog niet geprobeerd hoe het klinkt als de rails vast ligt en afgewerkt is met ballast en zo, maar hoop dat de demping dan ook zo goed blijft.


Links de bruikbare muismat, 2,3 mm dik, makkelijk in stroken te snijden. Rechts de onbruikbare muismat.


De onderzijde van rubber.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #49 Gepost op: 27 februari 2024, 10:09:05 »
Ouderwetse campingmatjes?
Yogamatjes?

Zie ook gedachtenwisseling hier.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22448
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #50 Gepost op: 27 februari 2024, 10:17:59 »
Zelf gebruik ik met volle tevredenheid al jaren de kurk strips van Heki. Deze zijn 5 mm dik.
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #51 Gepost op: 27 februari 2024, 10:33:16 »
Dus mijn vraag is: heeft iemand hier als eens succesvolle maatregelen genomen, zoals vloerbedekking, tafel los van de muren of zelfs schuimrubber onder de tafel maken? Zelf heb ik het idee, dat een laagschuimrubber onder de tafel ook een behoorlijke demping kan hebben, net als de plaat niet rechtstreeks aan het frame bevestigen.
Wat voor nut zie je van deze maatregelen?
Mijn baan staat op zolder, is op meerdere plekken aan de muur vastgemaakt, staat met metalen poten direct op een houten vloer. Heb eens een trein rondjes laten rijden en ben toen een verdieping lager op bed gaan liggen om te luisteren. Geen enkel treingeluid te horen. Dus wat mij betreft is het isoleren t.o.v. de vloer onnodig.
Voor de rest heb ik de strijd tegen het geluid al opgegeven. De enige isolatie die ik nu heb is 2mm kurk onder de bielzenmat, maar ik verwacht er weinig van.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #52 Gepost op: 27 februari 2024, 11:06:34 »
Het materiaal van muismatten lijkt erg op neopreen. Als je nog een oud surfpak hebt, leef je uit.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #53 Gepost op: 27 februari 2024, 12:56:01 »
De onderlaag van de muismat lijkt wel erg op rubber, voelt aan als rubber en ruikt naar rubber. Neopreen is dan zeker de toplaag?

Zojuist bij Much nog wat muismatjes gehaald (om de voorraad te verzekeren, je weet maar nooit), want een oud surfpak heb ik niet.  :)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #54 Gepost op: 27 februari 2024, 19:34:41 »
Wat voor nut zie je van deze maatregelen?

Ik zie geen nut, maar stel een vraag naar ervaringen. Daarnaast geef ik aan, dat ik het idee heb dat schuimrubber misschien zou kunnen helpen. Ik ben dus gewoon benieuwd naar ervaringen op het gebied van diverse (pogingen tot) geluidsbeperkingen.

Antigeluid is natuurlijk erg mooi, maar dat moet je dan weer inregelen. Want zomaar antigeluid betekent ook domweg, dat je de sounddecoders ook overboord kunt gooien, want dat hoor je dan ook niet meer. Plaatje lijkt mij dan ook erg kostbaar, maar kan mij vergissen. Ben geen deskundige op dit gebied.

Neopreen ken ik wel vanuit de 3-railwereld en met name onder de m-rails (gezien/gehoord bij kennis. ik vond het wel uitmaken). Ik ken geen ervaringen van de c-rail, maar zelf vond ik het 'lawaaibakken' en een goede motivatie om over te stappen naar twee rail (aub niet een discussie over of drie-rail wel drie rail is of 2-rail met pukkeltjes of.... ;D ...of welke aanverwante discussie dan ook 8))
Mvg.

Cor

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #55 Gepost op: 27 februari 2024, 21:16:11 »
Ik had op mijn laatste baan 3 lagen kurk á 2mm, dus in totaal 6mm. Eerst een baan kurk overal waar sporen komen, de 2 lagen daarna steeds iets smaller, zodat er al wat van een talud inzit. Dat verlijmde ik met knutsellijm gewoon van tesa, niks bijzonders, en dempt prima. Gewoon stenen ballast fixeren met voorstrijk, dat blijft een soort elastisch en dempt daardoor beter.


MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2024, 21:30:58 »
Zo alles overdenkend, voor mij persoonlijk zou het toepassen van kurk vooral zijn voor het vormgeven van het ballastbed. Verder vooral doorlopende stukken houtplaat vermijden om een klankkast te voorkomen en niet te dunne onderplaat gebruiken. 
Groet,
Michiel.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #57 Gepost op: 28 februari 2024, 13:01:32 »
Ik meen dat in dit draadje rubberkurk nog niet is genoemd. Dat is een mengsel van rubberkorrels en kurk, verkrijgbaar op de rol in verschillende diktes. Dit materiaal is veerkrachtig en flexibel. In combinatie met een lijm die ook flexibel blijft lijkt mij dit het ideale materiaal om stroken van te snijden voor de railbedding. Ervaring heb ik er echter nog niet mee.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2024, 13:45:19 »
In de nieuwst Rail Magazine (412) staat een artikel van Evan Daes die ook rubberkurk aanbeveelt.