Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Ronald69
Vandaag om 20:58:01
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.  (gelezen 1117 keer)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Gepost op: 02 maart 2024, 21:03:40 »
      Hallo allemaal,

      Na bijna 15 jaar toch weer besloten om de modelspoor hobby weer op te pakken.
      Heb me de afgelopen tijd zitten verlekkeren aan alle mooi foto's en nieuwe projecten waardoor de kogel door de kerk is.

      Ik merk alleen dat er voor mij veel veranderd is in die afgelopen jaren, hierdoor heb ik wat vragen gekregen hopelijk kunnen jullie me verder helpen  ;D.
      Ik ben afkomstig van Fleischmann H0 analoog met Profi rails, heb toentertijd de locs verkocht maar de profi rails merendeels behouden.

      Nu zou ik natuurlijk digitaal willen gaan en besturing het liefst via de PC / Macbook.

      De vragen:
      1: Ik heb tegenstrijdige verhalen gelezen over digitaal rijden op fleischmann profi rails.
      Wat is jullie mening hier over ?, dit kan gewoon zonder problemen of toch investeren in nieuwe rails ?

      2: Graag zou ik alles willen besturen via de PC/Macbook hiervoor heb ik een programma "iTrain" gevonden.
      Wat kan ik het beste / goedkoopste kopen om alles aan te sluiten ?, heb de lijst met ondersteuning van Digitale systemen gezien maar zie door de bomen het bos niet meer.

      3: Waar moet ik op letten bij het kopen van locs ?, zijn alle digitale 2-rail locs universeel ?

      4: Welke webshop raden jullie me aan en welke shops zou ik beter kunnen vermijden ?

      Alvast bedankt voor de hulp, waarschijnlijk komen er in de toekomst meer vragen bij me op :P.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2024, 22:04:16 door Spoorloos »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2024, 21:35:32 »
1: rails heeft 0 invloed of je digitaal of analoog rijdt. Ik weet niet wat je gelezen heb, maar zoals je het vertelt, klinkt het als een broodje aap.
2: Roco witte z21 met router is tot mijn weet het goedkoopste... totdat ikzelf een goedkopere op de markt zet. Je kan er ook terugmelders voor bijkopen dan kan je automatisch rijden met je computer.
2b: ik zou naar rocrail of koploper kijken ipv iTrain  omdat is.. gratis  ;) en iTrain is echt heel erg duur (als je het vergelijkt met de gratis alternatieven  ::))
3: Je hoeft er alleen op te letten dat de lok digitaal is en dat hij voor 2-rail is (dus geen marklin of andere 3-rail modellen). Je kan ook "DCC-ready" loks kopen, dan kan er zelf een decoder insteken.
4: Ja, welke niet. AnW modelbouw, modelbouwled.nl, dts, bentink, huider en mede bnls kunnen er geheid veel meer opnoemen. Voor wissel/servodecoders raad ik me zelf aan, ik probeer namelijk de goedkoopste te zijn  ;).

Ik zou wel eerst beginnen met een z21 en er een multimaus bij halen als die er al niet bij zit. Zo'n startsetje is vaak dan wel leuk, alleen jij dan weer niks aan die rails. Als dat bevalt, kan je evt kijken naar vervolg stappen. Ik raad eigenlijk aan om eerst wat neer te leggen en te gaan rijden. En dan bepalen of je wel met de computer wilt rijden. Some love it, most don't (sommigen, mijzelf incl, vinden het lichtelijk saai)

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2024, 21:50:14 »
zijn alle digitale gelijkstroom locs universeel ?


Digitaal is geen gelijk- of wisselstroom. Beter de term 2-rail of 3-rail digitaal gebruiken.

Welke webshop raden jullie me aan en welke shops zou ik beter kunnen vermijden ?


Op dit forum is een negatieve bespreking van een winkel of webshop niet toegestaan.

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2024, 22:02:00 »
@Bask185, Bedankt voor je bericht :).

Dan ga ik opzoek naar een Z21 :).
Zag wel leuke startes setjes met een Z21 alleen heb ik weer twee verschillende type rails :'(.

Het stukje "terugmelders" is nieuw voor mij en zou ik me in moeten verdiepen.

Bedankt voor de tip qua software, dacht dat iTrain de enige Mac support maar Rocrial ook zo te zien  :D.

Ik weet niet nog niet wat wissel/servodecoders zijn, maar zodra bekend kom ik zeker bij je terug  ;)

@Ronald Halma,

Ik zal het veranderen naar "2-rail", bedankt voor het corrigeren.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2024, 22:03:48 door Spoorloos »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2024, 22:37:47 »
Citaat
Ik weet niet nog niet wat wissel/servodecoders zijn

Ik heb een crash course modeltrein elektronica geklopt. Er zit meer in dan je nu al wilt lezen. Ik raad daarom aan
hoodstuk 4, digitaal, het principe
hoofstuk 6, decoders
En hoofdstuk 7, computer programma's
Misschien is hoofdstuk 5, centrales ook wel leuk om een keer door te nemen.

Citaat
alleen heb ik weer twee verschillende type rails
We hebben marktplaats voor dit soort 'problemen'. Je kan ze ook op forum proberen te verslijten onder het stukje vraag en aanbod.

Hope it helps,  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2024, 22:42:30 »
Dan ga ik opzoek naar een Z21 :).

Let op, je hebt de z21 (witte uitvoering) en de Z21 (zwarte uitvoering)
de uitvoering met kleine letter z is de 'eenvoudige' uitvoering.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2024, 22:50:29 »
Daar doelde ik ook op. Een z21 en een paar R-bus melders is toereikend.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2024, 23:42:36 »
Ik zie op diverse website's het volgende staan.

"Om de z21 aan de computer te kunnen koppelen heb je een vrijschakelcode nodig."
Is het nu zo als je die code koopt (Artikel 10818) en deze invult dat je gebruik kan maken van je eigen router ?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4676
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2024, 09:03:13 »
Wat betreft de besturingsprogramma’s: aantal van de betaalde programma’s kun je paar maanden gratis op proef gebruiken. Mijn tip is om dat zeker te doen. Gebruiksgemak van de diverse programma’s verscheelt namelijk nog al. En wat de kosten betreft iTrain licenties beginnen bij 119,00. Dus als je dat vergelijkt met kosten van gemiddelde loc dan valt dat reuze mee.

En ja, met de vrijschakel code kun je de z21 start aan je eigen router hangen. Als je er goedkoop een multimouse bij kan krijgen prima, hoewel ik deze hoogst zelden gebruik omdat de z21 app (telefoon of tablet) veel beter werkt. Deze houdt tenminste de snelheidstand van elke loc in zijn geheugen. Multimouse heeft mechanische draaiknop voor de snelheid. Als je andere loc kiest staat de snelheidsknop dus eigenlijk altijd verkeerd.

Ps mijn advies is om je pc wel bedraad aan de router te hangen. Heb in verleden meermaals problemen gehad met pc die via wifi verbonden was. Sinds daar utp kabel tussen zit o,o problemen.

Nog even over de profi-rails: op zich prima. Wordt alleen niet meer gemaakt en uitbreiding moet je dus via beurzen en/of marktplaats vinden (wat volgens mij prima gaat), ik vindt wel dat deze rail meer last van vervuilen heeft dan veel van de andere merken.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2024, 09:07:49 door Frank 123 »

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2024, 10:16:21 »
@Frank 123, Bedankt voor je bericht, weer wat geleerd :).

Heb ondertussen het volgende bereikt:

[√] Ik heb zojuist een Z21 (wit) + router gekocht via Marktplaats.
- 10833 Z21 Digitale basisset
- 10814 Roco Z21 WiFi pakket

[√] Heb de profi rails van zolder gehaald  (y).
[ ] Digitale loc vinden via MP of Webshop. (Op welke dingen moet extra opletten ?)

[ ] Info- Nu is het geval dat bij de wissels de "Fleischmann 6441/6442 Wisselaandrijving" heb zitten.
Ik had gelezen dat een kastje / decode nodig heb om dit aan te sluiten, Had begrepen dat bask185 deze eventueel maakt / verkoopt ?

[ ] Info- terug melders

Alvast bedankt voor alle informatie :)


« Laatst bewerkt op: 03 maart 2024, 10:18:05 door Spoorloos »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2024, 10:54:08 »

[√] Ik heb zojuist een Z21 (wit) + router gekocht via Marktplaats.


Niet om vervelend en verbeterend te zijn maar het is de witte z21 en zwarte Z21 ;) Puur om geen verwarring in jou eigen verhaal en evt vragen te krijgen :)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2024, 11:01:06 »
Neem ook eens een kijkje in de encyclopedie (in de zwarte balk bovenaan het scherm). Onder 'Baanbesturing' vind je de objectieve antwoorden op veel van jouw vragen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2024, 12:18:58 »

[ ] Info- Nu is het geval dat bij de wissels de "Fleischmann 6441/6442 Wisselaandrijving" heb zitten.
Ik had gelezen dat een kastje / decode nodig heb om dit aan te sluiten, Had begrepen dat bask185 deze eventueel maakt / verkoopt ?

Ja, je hebt hier decoders voor nodig, maar dit is een hobby project en gezien jou vragen heb je nog geen idee waar je mee bezig bent. Op zich geen probleem, maar kan je voorlopig beter decoders van een bekende leveranciers nemen met een goede gebruiksaanwijzing, b.v. YaMoRC, Esu of iets dergelijks.

Koos Jabaaij

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2024, 12:26:50 »
Wil jij ajb even op je woorden letten? Je kraamt nu echt volledige onzin uit.

De decoder in kwestie is geen hobbyproject. Het is kant en klare DCC decoder. Ze zijn al verpakt in doosjes en klaar voor transport. Daarbij kosten die van mij de helft van eentje van Esu of Yamorc en ze doen het net zo goed.

Ik heb aansluit schema's en een uitgebreide handleiding hoewel die nu nog alleen in Engels is. Hij is verder zo simpel te gebruiken als een DR4018. Je drukt 1x op het knopje, stuurt een adres aan en je bent klaar voor gebruik.

En de decoder is tevens geschikt voor menig Europese seinbeelden en ondersteunt DCC extended instructies.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken.
« Reactie #14 Gepost op: 03 maart 2024, 14:13:50 »
Super bedankt voor alle reacties.

Heb trouwens op internet gelezen dat je bij H0 al snel een boorster nodig heb met wat wissels en locs.
En dat de grens van 3 ampère al snel bereikt is...

In hoe verre klopt dit ?, is het aan te raden om gelijk een booster te kopen ?

Zag in de "Encyclopedie" staan wissel decoder het beste aangesloten kunnen worden op een aparte transformator.
Is dat de zelfde transformator van vroeger de oude analoog draaiknop ? of iets anders ?

@Ronald Halma, Het betreft hier idd over de z21 met kleine letter.

@Overet, Deze heb ik inderdaad ondertussen gevonden.
Al veel info uit gehaald.

@ bask185 heb je een PM gestuurd :).