Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away
door
Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje
door
chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen
door
Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0
door
Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land.
door
Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte
door
daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois
door
Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
02 December 2025, 11:08:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 4617 keer)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Gepost op:
12 June 2018, 09:59:57 »
Hallo,
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 June 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #2 Gepost op:
12 June 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
spoorfan
Offline
Berichten: 441
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #3 Gepost op:
12 June 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.
Spoorfan
Gelogd
RetroJack
Offline
Berichten: 6321
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #4 Gepost op:
12 June 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #5 Gepost op:
12 June 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4044
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #6 Gepost op:
12 June 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9892
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #7 Gepost op:
12 June 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
H0eGenaamd
Offline
Berichten: 82
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #8 Gepost op:
12 June 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.
Roald
Gelogd
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis
.
henk
Offline
Berichten: 22732
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #9 Gepost op:
12 June 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.
Foto van elders op het forum.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1164
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #10 Gepost op:
12 June 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.
Groeten
Bas
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas
»
Gelogd
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2881
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #11 Gepost op:
12 June 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
martijn v m
Offline
Berichten: 4499
Heerwijk in H0
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #12 Gepost op:
12 June 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Joost O
Offline
Berichten: 642
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #13 Gepost op:
12 June 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:
Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.
Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.
Groeten uit Colombia,
Joost
Gelogd
Materieel restauratie en testbaantje in Colombia
Jelmer
Offline
Berichten: 5568
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #14 Gepost op:
12 June 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.
Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...
En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?