Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 4423 keer)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Gepost op: 12 June 2018, 09:59:57 »
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6202
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3989
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #8 Gepost op: 12 June 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.



Foto van elders op het forum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4535
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost



Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5271
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel