Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hema by Lima door AlbertG
Vandaag om 18:05:42
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 17:56:22
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door martijnhaman
Vandaag om 17:14:24
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:12:12
Piko Klauwkoppelingen, ervaringen gevraagd door meino
Vandaag om 16:58:51
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Josephes
Vandaag om 16:52:41
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 16:49:52
Rollenbank in Spoor-1 door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:47:40
Schrootbaan in spoor 1 door Daniels
Vandaag om 16:45:34
Gezocht: info stopplaats seinen (blauw licht) door AB 7216
Vandaag om 16:32:43
NS modelbaan Hoekdam H0 door edwin1974
Vandaag om 16:19:48
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 15:59:04
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 15:50:06
Schaal 0 baksteenplaat door Hendrik Jan
Vandaag om 15:47:33
EifelBurgenBahn door Sobat Kras
Vandaag om 15:44:00
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 15:39:19
Lenz Compact 60500 te gebruiken als slave voor Twin Center? door lokmuis
Vandaag om 15:23:54
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
Vandaag om 15:19:58
Buitenlust door sdz1976
Vandaag om 15:08:18
Rocky Rail 6400 door Biesje
Vandaag om 14:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:47:03
Projekt 083-338 door Patrick1975
Vandaag om 12:38:13
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1924 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss Lokalbahn E69/Carl tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.



Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".



 :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3568
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)