Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:35:45
Rocky Rail 6406/6409 door Hlv53
Vandaag om 20:34:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:33:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:12:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:58:55
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door degeluidsman
Vandaag om 19:55:17
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Ronald Hofmeester
Vandaag om 19:49:05
Roco 62502A, led verlichting werkt niet naar behoren. door Martijn1974
Vandaag om 19:46:33
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door Eric B
Vandaag om 19:43:43
Vriendendag op zaterdag 22 juni 2019 door Luc2000
Vandaag om 19:26:10
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 18:52:55
Digikeijs Servo's servobeugel gezocht door RudyB
Vandaag om 18:40:43
Schwarzwald boerderij door cor_b
Vandaag om 18:20:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 17:53:59
NS 8100 in Spoor-1 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:15:05
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:39:59
C8, Coupérijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:36:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 16:20:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:37:56
Font wisselnummers door spoorzeven
Vandaag om 14:27:15
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:40:46
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Arjan6511
Vandaag om 13:36:56
faller carsystem parkeerplaats 161674 door Wimbo
Vandaag om 12:53:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 12:51:37
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Kees2017
Vandaag om 12:45:01
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 12:42:11
BNLS Werkspoor - C10c rijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 11:27:21
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Henk Veenstra
Vandaag om 10:08:44
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door Vincent S
Vandaag om 09:54:43
Benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door tom.lauwerier
Vandaag om 09:27:06
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 2061 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Deutsche Bundesbahn III-IV (V100, V200, BR64, BR23, BR80 en O&K mv9)
Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.



Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".



 :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)