Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 15:29:09
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
Vandaag
om 15:21:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 15:00:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:57:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:51:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 14:50:57
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:07:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
hervé
Vandaag
om 14:06:59
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
WimC
Vandaag
om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
bollen neus
Vandaag
om 12:34:38
Opstelbaan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Bert55
Vandaag
om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
Vonkentrekker
Vandaag
om 10:48:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:05:13
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:44:30
Wissel decoder WD8D
door
henk
Vandaag
om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
trainiac
Vandaag
om 06:14:44
RTM in 0m
door
Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje
door
Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers
door
WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
door
prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 4411 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 June 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken.
Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok, vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.
Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 June 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 594
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #17 Gepost op:
12 June 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #18 Gepost op:
15 June 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...
)
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
VictorPM
Offline
Berichten: 594
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #19 Gepost op:
15 June 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.
Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #20 Gepost op:
15 June 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
VictorPM
Offline
Berichten: 594
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #21 Gepost op:
15 June 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?