Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6406/6409 door J65018
Vandaag om 21:15:21
Heljan containerkraan hijsmechanisme werkt niet door NS1220
Vandaag om 21:08:44
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 20:47:18
Vriendendag op zaterdag 22 juni 2019 door timtrein
Vandaag om 20:47:14
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
Vandaag om 20:46:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:41:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:35:45
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:33:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:12:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:58:55
DR-4088 i.c.m. LDT RM-GM-8 door degeluidsman
Vandaag om 19:55:17
Status van de Arduino zelf naar uitgang zetten? door Ronald Hofmeester
Vandaag om 19:49:05
Roco 62502A, led verlichting werkt niet naar behoren. door Martijn1974
Vandaag om 19:46:33
Digikeijs Servo's servobeugel gezocht door RudyB
Vandaag om 18:40:43
Schwarzwald boerderij door cor_b
Vandaag om 18:20:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 17:53:59
NS 8100 in Spoor-1 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:15:05
C8, Coupérijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:36:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 16:20:50
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:37:56
Font wisselnummers door spoorzeven
Vandaag om 14:27:15
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:40:46
Vandalen vernielen complete modeltreinbeurs in Engeland door Arjan6511
Vandaag om 13:36:56
faller carsystem parkeerplaats 161674 door Wimbo
Vandaag om 12:53:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 12:51:37
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Kees2017
Vandaag om 12:45:01
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 12:42:11
BNLS Werkspoor - C10c rijtuig in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 11:27:21
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Henk Veenstra
Vandaag om 10:08:44
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door Vincent S
Vandaag om 09:54:43
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 2062 keer)

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Gepost op: 12 juni 2018, 09:59:57 »
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Deutsche Bundesbahn III-IV (V100, V200, BR64, BR23, BR80 en O&K mv9)
Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deutsche Bundesbahn III-IV (V100, V200, BR64, BR23, BR80 en O&K mv9)
Edelweiss Lokalbahn E69 en BR80 Carl tandradbaan

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan

NS1220

  • Online Online
  • Berichten: 1098
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal doen (nu inderdaad mee bezig).

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
NS 1924-heden .
 0 baan   NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  op 2 rail en bovenleiding .
 Baan heeft  1 kopstation en  1 kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Aan  model van lok  de 23023 van de SSN wordt gebouwd

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9066
    • aersch der visch.
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18163
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.



Foto van elders op het forum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • foto's op Imgur
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4092
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost


One of the great tragedies of life is the murder of a beautiful theory by a gang of brutal facts.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn