Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 19:16:59
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 19:16:02
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 19:10:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door Joshua
Vandaag om 19:08:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 19:02:48
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door DJV
Vandaag om 19:01:05
Eurospoor 2018 door naoorlogsNS
Vandaag om 18:51:03
Hema by Lima door zuylen
Vandaag om 18:29:10
Gezocht: info stopplaats seinen (blauw licht) door Wijktrein
Vandaag om 18:20:28
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 17:56:22
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:12:12
Piko Klauwkoppelingen, ervaringen gevraagd door meino
Vandaag om 16:58:51
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Josephes
Vandaag om 16:52:41
Rollenbank in Spoor-1 door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:47:40
Schrootbaan in spoor 1 door Daniels
Vandaag om 16:45:34
NS modelbaan Hoekdam H0 door edwin1974
Vandaag om 16:19:48
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
Vandaag om 15:59:04
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 15:50:06
Schaal 0 baksteenplaat door Hendrik Jan
Vandaag om 15:47:33
EifelBurgenBahn door Sobat Kras
Vandaag om 15:44:00
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 15:39:19
Lenz Compact 60500 te gebruiken als slave voor Twin Center? door lokmuis
Vandaag om 15:23:54
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
Vandaag om 15:19:58
Buitenlust door sdz1976
Vandaag om 15:08:18
Rocky Rail 6400 door Biesje
Vandaag om 14:48:44
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1925 keer)

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Gepost op: 12 juni 2018, 09:59:57 »
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss Lokalbahn E69/Carl tandradbaan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3568
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss Lokalbahn E69/Carl tandradbaan

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 2355
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Floris Dilz

  • De giertijden van oktober zijn tot nader order uitgesteld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8848
    • aersch der visch.
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17569
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.



Foto van elders op het forum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2036
    • foto's op Imgur
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3979
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

fc_del_nordeste

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost


Ik heb maar een klein denkraam.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn