Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mini baantje `` De visafslag``
door
Benelux795
Vandaag
om 09:07:37
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:03:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
tuurtje
Vandaag
om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Pauldg
Vandaag
om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉
door
Jan-Peter
Vandaag
om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:40:02
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 3983 keer)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Gepost op:
12 juni 2018, 09:59:57 »
Hallo,
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4237
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 juni 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #2 Gepost op:
12 juni 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
spoorfan
Offline
Berichten: 435
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #3 Gepost op:
12 juni 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.
Spoorfan
Gelogd
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5661
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #4 Gepost op:
12 juni 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #5 Gepost op:
12 juni 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3700
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #6 Gepost op:
12 juni 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #7 Gepost op:
12 juni 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
H0eGenaamd
Offline
Berichten: 79
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #8 Gepost op:
12 juni 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.
Roald
Gelogd
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis
.
henk
Offline
Berichten: 21665
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #9 Gepost op:
12 juni 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.
Foto van elders op het forum.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1125
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #10 Gepost op:
12 juni 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.
Groeten
Bas
«
Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas
»
Gelogd
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2842
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #11 Gepost op:
12 juni 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
martijn v m
Offline
Berichten: 4452
Heerwijk in H0
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #12 Gepost op:
12 juni 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Joost O
Offline
Berichten: 632
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #13 Gepost op:
12 juni 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:
Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.
Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.
Groeten uit Colombia,
Joost
Gelogd
Materieel restauratie en testbaantje in Colombia
Jelmer
Offline
Berichten: 3839
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #14 Gepost op:
12 juni 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.
Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...
En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?