Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away
door
Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los?
door
PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje
door
chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen
door
Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren
door
Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale
door
bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0
door
Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land.
door
Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling.
door
Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte
door
daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk.
door
Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois
door
Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen?
door
maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
02 December 2025, 11:08:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 4620 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 June 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken.
Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok, vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.
Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 June 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 604
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #17 Gepost op:
12 June 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #18 Gepost op:
15 June 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...
)
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
VictorPM
Offline
Berichten: 604
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #19 Gepost op:
15 June 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.
Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4341
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #20 Gepost op:
15 June 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
VictorPM
Offline
Berichten: 604
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #21 Gepost op:
15 June 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?