BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Andreas_______ op 12 juni 2018, 09:59:57

Titel: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Andreas_______ op 12 juni 2018, 09:59:57
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: ingenium op 12 juni 2018, 10:01:35
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Andreas_______ op 12 juni 2018, 10:16:54
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: spoorfan op 12 juni 2018, 10:22:21
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 12 juni 2018, 10:26:32
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Carel Ruysink op 12 juni 2018, 10:34:22
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Peter Kleton op 12 juni 2018, 10:53:09
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Floris Dilz op 12 juni 2018, 10:54:26
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: H0eGenaamd op 12 juni 2018, 10:54:47
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: henk op 12 juni 2018, 10:55:29
Precies, loopt allemaal wel los.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3066_BRB_lok_7____20_07_2009.jpg)

Foto van elders op het forum.
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 12 juni 2018, 11:06:26
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: MarcNL op 12 juni 2018, 11:47:26
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: martijn v m op 12 juni 2018, 12:46:40
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Joost O op 12 juni 2018, 13:36:13
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost


Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Jelmer op 12 juni 2018, 13:44:49
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Wim Hesselink op 12 juni 2018, 14:16:43
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Andreas_______ op 12 juni 2018, 15:05:12
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: VictorPM op 12 juni 2018, 21:03:56
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: Wim Hesselink op 15 juni 2018, 13:32:46
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: VictorPM op 15 juni 2018, 20:03:07
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.

(https://farm5.staticflickr.com/4473/37661480521_843b3281a6_b.jpg)

Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".

(https://farm5.staticflickr.com/4476/37418264110_5879f2de19_b.jpg)

 :)
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: ingenium op 15 juni 2018, 20:15:30
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Titel: Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
Bericht door: VictorPM op 15 juni 2018, 20:22:06
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)