Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen
door
Wesley J
Vandaag
om 17:32:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:20:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
R1954
Vandaag
om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc
door
Bob11
Vandaag
om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Falkenberg
Vandaag
om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
WimC
Vandaag
om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
bollen neus
Vandaag
om 12:34:38
Opstelbaan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Bert55
Vandaag
om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
Vonkentrekker
Vandaag
om 10:48:51
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:44:30
Wissel decoder WD8D
door
henk
Vandaag
om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
trainiac
Vandaag
om 06:14:44
RTM in 0m
door
Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje
door
Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers
door
WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
door
prutser
26 August 2025, 22:44:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 4413 keer)
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Gepost op:
12 June 2018, 09:59:57 »
Hallo,
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #1 Gepost op:
12 June 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #2 Gepost op:
12 June 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
spoorfan
Offline
Berichten: 441
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #3 Gepost op:
12 June 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.
Spoorfan
Gelogd
RetroJack
Offline
Berichten: 6202
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #4 Gepost op:
12 June 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #5 Gepost op:
12 June 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3989
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #6 Gepost op:
12 June 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #7 Gepost op:
12 June 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
H0eGenaamd
Offline
Berichten: 81
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #8 Gepost op:
12 June 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.
Roald
Gelogd
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis
.
henk
Offline
Berichten: 22535
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #9 Gepost op:
12 June 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.
Foto van elders op het forum.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1155
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #10 Gepost op:
12 June 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.
Groeten
Bas
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas
»
Gelogd
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2884
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #11 Gepost op:
12 June 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
martijn v m
Offline
Berichten: 4535
Heerwijk in H0
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #12 Gepost op:
12 June 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Joost O
Offline
Berichten: 642
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #13 Gepost op:
12 June 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:
Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.
Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.
Groeten uit Colombia,
Joost
Gelogd
Materieel restauratie en testbaantje in Colombia
Jelmer
Online
Berichten: 5271
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #14 Gepost op:
12 June 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.
Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...
En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?