Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:42:12
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 3997 keer)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Gepost op: 12 juni 2018, 09:59:57 »
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan

Jack Black (NS1220)

  • Online Online
  • Berichten: 5676
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.



Foto van elders op het forum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 633
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost



Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel