Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 123067 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2018, 18:21:32 »
Hi Jelmer,

Leuk draadje heb je. En nog heel veel te bouwen.
Ik las dat je in Zwitserland wat ideeën hebt opgedaan tijdens je dienstreis. Altijd goed.
Op de foto van post 12 meen ik AKW Leibstadt te zien, kan me vergissen, is al lang geleden dat ik daar wat werkzaamheden heb gedaan.

Welk tijdperk ga je aanhouden? Of houd je van een mix van perioden?



Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2018, 21:38:12 »
Beste Hans en andere volgers,

Zeker valt er nog veel te bouwen. Voor mijn gevoel ben ik natuurlijk nog maar net gestart hoewel het alweer bijna een jaar geleden is dat ik mijn eerste plannen maakte voor deze baan in de werkkamer bij de "Pfarrer".

Kortom, bouwtempo is niet zo hoog, je kent dat wel, gezin, baan, andere bezigheden, en oh ja, de effectieve tijd om aan de baan te werken op een avond is met 1 hooguit 2 uur snel bekeken. Want alles moet ook weer netjes achtergelaten worden.

De vraag over Zwitserland; de foto heb ik Daniken genoemd en dat is ook naar waarschijnlijkheid de plek waar de foto is gemaakt. Op de achtergrond zien wij niet AKW Leibstadt, maar KernKraftwerk Goesgen-Daeniken (sorry umlaut typen is niet mijn ding op dit forum).

Qua tijdperk heb ik mijn laten inspireren door Gerhard Kutziewski, bekend op diverse duitse fora en met zijn site: http://www.rheinmodellbahn.de/pages/eisenbahnepochen-iii-bis-v.php .
Mijn verzameling beslaat namelijk inmiddels materieel uit meerdere periode's van tijdperk II tot in tijdper VI. Nu kan ik niet in alle tijdperken een volledig treinbedrijf samenstellen, maar toch moet wat realistisch bedrijf mogelijk zijn vanaf tijdperk III tot ruim in tijdperk V en zelfs een beetje VI. Idee is om de collectie te laten wisselen om zo voor de afwisseling te zorgen. En af en toe een museumstuk op de baan is ook toegestaan.

Merendeel van de collectie is wel tijdperk V, hoewel ik wel armseinen wil plaatsten in het station (maar die staan op sommige plekken nog steeds).

groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2018, 21:40:03 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2018, 22:01:28 »
# 11, eerste bezetmelders testen

Er is niet heel veel tijd per avond om aan de baan te werken (zeg maximaal 1 tot 2 uur per beschikbare avond), toch heb ik deze week weer een kleine stap gemaakt. De uitneembare sectie helemaal bij het raam had ik al voorzien van wisselaandrijvingen, decoders en terugmelders, ik had de goede wisselconfiguratie nog niet op papier en de bezetmelders waren nog niet getest.

Dus aan de slag met een S88-N kabel (patch dus) aan de centrale en karren maar met een recente aanwinst die in de buurt lag (de overgenomen rijtuigen van Auke oftewel Dimo1_Dimo1). Niks dus aan bezetmeldingen, behalve contact nummer 6. Maar dat dan ook weer voortdurend.
S-88 goed aangesloten? Ja, want na omkeren van de S-88N adapter naar S-88 ging alles in de fout, dat was het dus niet. Spanning stond ook op de baan, want Seinen waren te bedienen en de wissels ook.



Oh ja! Auke  rijdt 2-rail, dus ik ben met de verkeerde wagen aan het testen (iemand nog AC assen over?)  ::)

Ondertussen wel alle wisselnummers kunnen plaatsen in de tekeningen en koploper, dus dat was niet een heel verloren avond.

Een dag later (gisteren) weer verder met de bezetmelders. Nu de hele sectie maar op het buro geparkeerd, een extra terugmelder tussen gezet om spookmeldingen te voorkomen, en een andere wagen gepakt.
Ja hoor, nu komen de meldingen goed binnen, maar ook nog steeds contact 6 constant. Ja, daar moet dus ergens een massa verbinding zijn en met wat controleren en afstellen van de rails (bij C-rails knip je contacten door, maar als je scheef knipt, blijft er grote kans op contact) is deze “spookmelding” toch opgelost.



Ondertussen is de layout ook in koploper ingevoerd, en rjden daar virtueel de treinen al hun dienstregeling.



Volgende stap wordt om te kijken of de electriek van de 3e module in de hoek gedaan kan worden, samen met de nodige hellingen aan de bovenkant. Daarvoor misschien eerst nog wel even naar een winkel binnenkort, kijken wanneer daar tijd voor vrij gemaakt kan worden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #33 Gepost op: 19 september 2018, 14:46:39 »
#12 nog niet zo ver als ik had gewild

Vorige update sloot ik af met dat ik eerst naar de winkel wilde.
Nou dit is half geslaagd. Ik wilde zowel wat hout hebben voor de constructie van het gedeelte dat boven het schaduwstation moet komen te liggen Dit is 10 cm boven niveau schaduwstation en 8 cm hoger dan het stationsgedeelte aan de voorkant (zie ook deze foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/probeersel-2.jpg eerder geplaatst in dit draadje). Dat hout heb ik, en in redelijk passende maten recht laten zagen. Ik had mij namelijk vergist in de lengte van 2 modulebakken (getallen omgewisseld). Nu is een stuk te lang en een ander stuk te kort.. Nou ja, dat lossen we wel op.

Wat niet gelukt is de aanschaf van enkele XPS platen (van die harde, geen “piepschuim”). Deze wilde ik gebruiken voor een vloeiende overgang in de hoek waar Schaduwstation (+0), station (+2) en uitneembaar stuk (+1,2) op elkaar aan moeten sluiten. Rails is het punt niet, maar landschapsvorm wel. De bouwmarkt waar ik was had het wel, maar aleen in grootverpakking. En ik heb niet zoveel nodig. Ik denk aan 2 plaatjes van 120 x 60 x 2 cm. De minimale verpakking was echter per 10, dat is dus 8 teveel. Dat moet dus nog een vervolg krijgen.

Tussendoortje 1:
Voordat ik verder ging met bouwen, heb ik eerst een stammetje dubbeldekkers voorzien van verlichting. Ben daar nog niet heel ervaren in, dus ik had het mij gemakkelijk gemaakt met de standaard dubbeldekker verlichting van Marklin (art no: 73141) in combinatie met stroomvoerende koppelingen.
Toch wel een paar dingetjes waar je op moet letten ontdekte ik, toch zomaar 2 avondjes mee bezig geweest. Het resultaat is een verlichte stam, wel een beetje fel eigenlijk, zie het nachtbeeld (en daaronder het dagbeeld).





Is hier nog behoefte aan meer foto’s hoe deze inbouw ging ter lering voor anderen?

Tussendoortje 2:


Op de hoekmodule heb ik iets meer ruimte voor dingen de achtergrond. Daar heb ik een camping in gedachten, waarbij er een toerit is met aan de ene kant een boerderij en aan de andere kant plek voor een centraal sanitairgebouw. Daarachter dus een gras met ruimte voor kampeerders. In de afgelopen periode daarvoor het een en ander verzameld, zoals een camping basisset, een biertuin en de boerderij was er al. De dozen hiervan zomaar even in de hoek gelegd waar het ongeveer moet komen. Een weegbrug is ook gearriveerd, die moet er voor zorgen dat de wagens niet teveel bier bevatten voordat ze het station verlaten.



Ook nog een lok binnengekregen, maar die wordt even ergens anders voorgesteld...

Rails leggen:

Rails leggen heb ik deze week een stukje aangepakt in de hoekmodule. Gaten gemaakt voor de draden van de bezetemelders en de voeding, kurk gelegd en de 12 mm helling aangelegd vanaf het schaduwstation omhoog. Dit gewoon lekker buiten gedaan tot het donker werd. Wat ik nog niet aangedurfd heb is om rails echt door te zagen bij de module overgangen. Ik denk wel dat dat met termijn een beter resultaat geeft om de boel uit elkaar te kunnen halen. Gewoon een keer doen denk ik...
Enkele plaatjes van kurk en rails leggen en de eerste voorbereidingen voor het bedraden:






Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #34 Gepost op: 19 september 2018, 15:07:22 »
Lekker bezig Jelmer  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #35 Gepost op: 03 oktober 2018, 21:33:25 »
#13: gestaag verder

De kop verraad het al, we gaan gestaag verder.

Het idee met het gebruik van de XPS platen heb ik (voor nu) laten varen. Van het aanwezige hout heb ik zaterdag een stuk uitgezaagd wat de hoekmodule moet opvullen. Het plaatje hieronder moet duidelijk maken wat ik gedaan heb;
Het rode omlijnde stuk is een stuk 9 mm multiplex plaat op maat gemaakt (nou ja bijna) op dat deel van de module.
Dit stuk is ondersteund door stukjes 12 mm multiplex (nog over van de modulebakken).
In het zwart aangegeven is een stuk plaat wat is ingezaagd zodat deze kan zakken en bij het wissel aan de rechterkant direct op de ondergrond van de bak aansluit.

Zo is de ruimte in gedachten voor de brouwerij op hoogte gebracht, is er een oprit gemaakt naar het station en sluit alles netjes aan op de rails naar het uitneembare stuk voor het raam en het schaduwstation.




En dan is het tijd voor de testtrein:
Bij vertrek:


Door de bocht naar het uitneembare stuk


En zonder problemen aangekomen


En nog een plaatje over de lengte van het station;


Ook nog wat verder gegaan met bedraden van de hoekbak. Binders gelijmd en lekker draden trekken.


En pa is lekker begonnen aan het bouwen van een kerkje voor later in het scenery stuk.


Als laatste nog even een idee van een tunnelportaal neergezet. Dit is wel wat te ruim, maar ik moet mijn langste en hoogste rijtuig nog even opzoeken om daadwerkelijk de goede maten te kunnen bepalen.



Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #36 Gepost op: 08 oktober 2018, 10:26:18 »
#14
Afgelopen weekend verder gegaan met de module 3 in mijn baan. Aan de bovenkant kurk aangebracht in de helling naar het station;



En aan de onderkant gewerkt aan de aansluitingen. 3 stroomkringen zijn aangelegd; rails, accesoires schakelen en verlichting/accesoires.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik niet beter de voeding van de accesoires toch kan onderbrengen in dezelfde groep van het schakelen van de accesoires. Het gaat hier om de wissels en seinen, en die zullen op deze beperkte baan toch niet zeer intensief geschakeld worden (ik denk aan hooguit 3 treinbewegingen tegelijkertijd), met daarbij 2 wissels of seinen kort na elkaar. De gehele accesoire groep gaat een ECOS booster krijgen van 4A (over van vorige baan), dit lijkt mij toch wel voldoende voor beide toepassingen. Nu ja, zoals het nu is aangelegd zijn de andere aansluitingen vlug genoeg gemaakt, zie maar (eerste verdeel; licht, tweede verdeel; accesoires)




Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #37 Gepost op: 31 oktober 2018, 21:50:12 »
#15
Snelle update:

Veel te weinig tijd om door te werken. Zo gaat dat, werk, gezin af en toe nog wat regeldingen (vandaag mijn W8-BEN verlengd, waarom doe ik dat eigenlijk, oh ja als die dollars ooit nog deze kant opkomen  ;))

Af en toe werken aan bedrading, wissel aansluiten, seintje plaatsen (module op zijn kant daarvoor, lekker handig  :D). Kortom niet echt foto waardig, maar goed; hierbij het seintje op zijn kant.






Inmiddels vervangen door een ander exemplaar, want deze schakelde niet lekker (ooit 2e hands gekocht). Ook hier de bezetmelders aangelegd en getest, nog even wat isolaties checken en dan is dat stukje ook klaar.

Verder heeft pa mij erg geholpen met het alvast in elkaar zetten van wat gebouwen. Hier valt de kwaliteit van de diverse kits wel op. De kerk van Auhagen had een redelijk onderdelen niveau, maar bij het buigen van de steunberen, zie je nare naden. Auhagen geeft zelf aan in de handleiding dat je dat maar moet verven. Dat gaan we dus een keer proberen.

Het geboortehuis van de vorige Paus - Benedictus XVI -(een echte “Pfaffen (Pfarrer), geboren in Marktl, in Beieren)” is van Kibri en dat is wel een erg simpel kitje.

De brauerei van Faller had nog de meeste variatie in onderdelen, en wordt een mooi geval in het hoekje op module 3.

Bijgaand de foto's van de gebouwen:





Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2018, 21:54:28 door Jelmer. Reden: Benedictus XVI was de vorige Paus, kende hem alleen nog als dhr Ratzinger uit mijn hoofd »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #38 Gepost op: 09 november 2018, 22:27:44 »
Ben de laatste weken alleen maar toegekomen aan wat kabeltjes onder de baan.

Toch gaat de bouw verder en zijn er wat toebehoren binnengekomen:
Netwerk kabels voor makkelijke S88 aansluitingen (korte kabels, met ook contra zodat je niet onder je bak hoeft los te maken):


Assortiment Viessmann voor bovenleiding (ooit te maken) en een Sein:



Busje wat gaat van Mittenwald naar Oostenrijk, mooi om aan te geven dat Pfarrerwinkel niet ver van de grens is gesitueerd:




Rollend materiaal is er ook:
Set City Night Line in de rood/grijze kleurstelling. Vind ze erg mooi!



En ook deze is aangesneld:



Naast elkaar wat ice:


En nog van boven, de ICE3 in deze (te korte 6 delige) samenstelling past net op het langste perronspoor. Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd, ik had mijn baan berekend op een locomotief met 4 rijtuigen. Daar ben ik wel blij mee:




Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #39 Gepost op: 11 november 2018, 15:38:58 »
Hallo Jelmer,

Gisteren elkaar de hand geschud op Eurospoor en vandaag op m'n gemak je hele lijntje even doorgelezen.
Leuke baan, veel mogelijkheden en dat alles binnen een beperkte ruimte, ziet er prima uit  (y)
Ben benieuwd hoe het verder gaat dus ik blijf je volgen!

Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #40 Gepost op: 12 november 2018, 18:48:18 »
Hoi Jelmer,

Klein vraagje.

Van welk merk is de Lowenbrauwerei? Ik zie op je foto dat er eventueel ombouw mogelijkheden zijn voor deze kit voor mijn industriecomplex.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #41 Gepost op: 12 november 2018, 20:19:57 »
Hoi Wim,

Deze is van Faller. Je kon in de kit trouwens meerdere logo’s kiezen.

Artikelnummer heb ik zo niet bij de hand, dat volgt nog.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #42 Gepost op: 12 november 2018, 20:22:19 »
Bedankt Jelmer  (y)
Ik ga hem op m'n bestel lijstje zetten.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #43 Gepost op: 13 november 2018, 10:11:05 »
Wim (en andere geinteresseerden eventueel),

Het artikelnummer van de Faller brouwerij is 130960.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #44 Gepost op: 13 november 2018, 10:16:00 »
 (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim