Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 112980 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #750 Gepost op: 28 februari 2024, 10:57:28 »
Dank heren.

Verder gegaan met de houtconstructie onder het paradedeel.

De constructie van de vorige baan heb ik intact gelaten en uitgebreid.
Het verschil tussen het oude en nieuwe hout is goed te zien.

De constructie is op niveau 0 nu bijna overal zover, dat de sporen gelegd kunnen worden.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #751 Gepost op: 29 februari 2024, 19:46:47 »
Je bent lekker bezig Bas. (y)

Ben benieuwd naar de volgende update.

Kees.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #752 Gepost op: 02 maart 2024, 07:56:55 »
Hoi,

Een hele klus.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #753 Gepost op: 06 maart 2024, 11:43:31 »
Dank voor de reacties.
Hier dan de volgende update.

In het verdekte deel ligt voor het rondgaande spoor nu overal de ondergrond: oude campingmatjes.
Het was een beetje puzzelen met verschillende soorten die ik nog had liggen, maar ik heb gelukkig juist voldoende.

Hier is onder meer een stukje roze campingmatje te zien.


Op het kale multiplex komen straks de zichtbare sporen.
Dat wil zeggen: eerst nadat er een kurklaag is aangebracht.




Het rondje rails in het verdekte deel (code 100) kan nu dus voltooid worden.
Daarna volgen de zichtbare sporen (code 75) op de kurklaag.
Vandaag wordt er een lading flex code 75 bezorgd :).

Wordt dus weer vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #754 Gepost op: 06 maart 2024, 12:37:07 »
Die campingmatjes is wel een geniaal idee Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #755 Gepost op: 13 maart 2024, 19:33:48 »
Voor het zichtbare deel heb ik onvoldoende matjes.
Daarom hier een onderlaag van kurk.

Het geluid wordt dan wel minder gedempt, maar dat komt me eigenlijk wel goed uit. Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.

Aansluitend op de matjes: het kurk in aanleg.

Er komt een dubbele kurklaag.
Een enkele laag voor het tracé. En daarop een extra laag als de spoorbedding.

Voor het dubbelspoor in de boog snij ik gebogen segmenten die de hartlijnen van de sporen volgen.
Daar tegenaan komen aan weerszijden stroken met afgeschuinde kanten.
Totdat dit alles gereed is, houd ik de constructie om de bogen uit te zetten (en steeds te controleren) intact.

Verkanting realiseer ik straks door (dunne) strookjes onder de rails te leggen.
Het enige wat dan (misschien) niet helemaal klopt met het grote voorbeeld, is dat de spoordijk vlak ligt in plaats van hellend (volgens de hoek van de verkanting).
Maar er zijn ook vast wel voorbeelden te vinden van separate verkanting bij dubbelspoor.

Het kurk lijm ik overigens met houtlijm (wat de demping niet ten goede komt, maar dat vond ik dus niet erg).
Ik smeer de boel dubbelzijdig flink in, want anders is hechting niet gegarandeerd.
De stroken onder het spoor worden daar met hobbylijm bovenop gelijmd. Dat hardt sneller uit. Desalniettemin moet het kurk nog steeds met enig gewicht worden aangedrukt.

Vanwege de uithardtijden kan ik maar weinig meters tegelijk maken. Dus het duurt nog wel een paar dagen voor het kurkwerk zover is dat de sporen gelegd kunnen worden.
(Ik kan bijna niet wachten tot er een volledig rondje gereden kan worden ;D).

Groet, Bas

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Aachenau West
« Reactie #756 Gepost op: 13 maart 2024, 20:08:37 »
Citaat
Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.
Het zagen van het hout zal veel meer decibellen opleveren dan het rijden van de treinen over de baan. In het echt zijn treinen ook niet geruisloos. Wel een interessante uitdaging om het geluid van de treinen uit het zicht te willen dempen. Onder het oppervlak kun je met zachtere materialen werken, die het geluid voor een groot deel dempen.