Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 15:47:12
Hoogte van arcaden/betonmuren door Rondje_HO
Vandaag om 15:45:19
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Rondje_HO
Vandaag om 15:42:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:24:27
Brand in locomotief goederentrein bij Oisterwijk, treinverkeer gestremd door j.ossebaar
Vandaag om 15:12:30
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 14:46:57
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
Vandaag om 14:30:10
Olie in motortje rangeerloc gekomen door MOVisser
Vandaag om 14:22:11
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:05:35
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 13:50:16
[BNLS-actie] Tolhuisje in H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 13:41:59
Niet meer overstappen voor Duitsland: Eindhoven wordt een internat. knooppunt door VAM65
Vandaag om 13:40:59
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:32:07
BMB-Module: “Wateringbury” door spoorzeven
Vandaag om 13:29:19
Zoekplaatje NS 3726 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:26:58
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
Vandaag om 13:20:29
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
Vandaag om 13:07:42
Frans loodsje et cetera door EricZmS
Vandaag om 12:44:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 12:35:11
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 12:21:34
Raspberry pi en s88 door HansQ
Vandaag om 12:10:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door CeesJ
Vandaag om 11:52:11
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 11:50:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:04:42
Beginner door AlbertG
Vandaag om 10:28:38
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 10:13:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 09:30:20
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 09:16:25
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 08:52:29
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 08:15:05
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 24207 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3294
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2018, 22:39:16 »
Jelmer,
Ze hebben een goed thuis gekregen zie ik (y)
Ze staan mooi achter die br64!
Veel plezier ermee
groeten,
Auke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2018, 22:49:24 »
Ja Auke dat doen ze zeker. Ik had eerst 3 en 4 assige umbau rijtuigen in gedachten voor deze br 64, maar miste toch wel een beetje de rijtuigen voor de echte zijlijn.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6272
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2018, 23:16:24 »
Hoi,

De reis bied in ieder geval een bron van inspiratie.
Komt vast goed.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2018, 21:41:34 »
#10 Talgo vervolgd

Zoals beloofd het resultaat van het vorige bericht.
Maar eerst nog even wat achtergrond. Niet de bedoeling om de wikipedia over te schrijven, dus eerst maar een link naar wat achtergronden van de Talgo intercity night (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_(Deutsche_Bahn)

Hoewel ik nooit het genoegen heb gehad om daadwerkelijk plaats te nemen in een Talgo nachttrein, heb ik tijdschriften en internet recencies gelezen dat de slaapcabines relatief comfortabel waren.
De tussenrijtuigen (en de maschinewagens) zijn in vergelijking met andere rijtuigen erg kort. Een tussenwagen meet 13.1 m, zeg maar de helft van een normaal rijtuig van 26.4 m. Dan is het niet verbazend dat de ingezette Talgo treinen 22-24 delen besloegen (20-22 tussenwagen). Dat is grofweg hetzelfde als een 11-12 delige nachttrein.

In model en zeker niet op mijn bescheiden baantje haal ik zo’n lengte. Daar komt gelijk het nadeel van een Talgo trein ten opzichte van andere nachttreinen, je kunt niet ergens de trein splitsen en de verschillende delen naar verschillende bestemmingen brengen. Maar juist voor presentatiedoeleinden zijn er wel eens kortere Talgo nachttreinen ingezet. Zie hier een plaatje wat ik bij Bahnbilder heb gevonden, bij een tentoonstelling staat hier in 1997 een Talgo trein van 8 delen (6 tussenwagens). Dat komt aardig overeen met de 6 delige + 3 delige set zoals Marklin ooit heeft uitgebracht.



Ook kan ik mij herinneren dat ik ergens in een tijdschrift een 6 delige Talgo trein heb gezien getrokken door een BR 155. Plaatje heb ik echter niet meer kunnen terugvinden, als iemand eens een foto ziet van een korte samenstelling ben ik erg geinteresseerd.
Maar nu over naar het model, ik ben in het bezit van zowel de 6 delige basisset Marklin 41771 (InterCityNight) als de uitbreidingsset 41772. Bij opslag in de dozen zijn de rijtuigen per 3 opgeslagen. Ik ben al een tijd op zoek naar een originele doos voor de basisset (want die heb ik niet), en zodoende kwam ik ook eens een Ebay advertentie tegen voor binnenverlichtingsetjes.
De advertentie vaak gelezen, niets mee gedaan, weer gelezen, nog wat andere ombouwverhalen gevonden en toen toch maar besloten om de plaatser van de advertentie te contacteren voor een wat uitgebreidere ombouw. Juist vanwege de complexiteit van het model (enkele assen, niet voorbereid voor verlichting, lastig open te krijgen model), zag ik niet zitten om zelf de ombouw te doen. Daarom toch maar nagevraagd en zeer snel netjes antwoord gekregen. Alles wat ik wilde kon, en dat tegen nette prijs.
Wat is er dan aan het model gedaan:
-   Sleper aangebracht
-   Massa aansluiting
-   Binnenverlichting in alle tussenrijtuigen (7 stuks)
-   Sluitlichten aan beide kanten
-   Lokpilot functiedecoder die de verlichting apart schakeld van de sluitverlichting. De sluitverlichting is schakelbaar met de rijrichting.

Bij de rijtuigovergangen zijn er telkens 3 draden die doorgevoerd worden (sluitlicht, binnenverlichting en massa), deze zijn per 3 rijtuigen uitgevoerd met stekkertjes om de set ook weer netjes te kunnen opbergen. Deze stekkertjes vallen niet op als de rijtuigen aan elkaar gekoppeld zijn.
Wat foto’s van het geheel:
-   De 9 delige set
-   Sluitlicht
-   Verlicht


-   Detail van interieur nu goed te zien


-   De stekkerjes


-   De onderkant


-   Ook 6 delig te rijden


Al met al zeer blij mee.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
    • Albulamodell forum
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:27:15 »
Hallo Jelmer,

Heb met interesse je bouwverslag gelezen: een heel interessant concept: heel compact, maar met veel rijmogelijkheden.
Daarnaast een heel goed idee om de opstelsporen pal achter het zichtbare gedeelte te verbergen.
Als het eenmaal wat verder gevorderd is geeft het geheid een heel fraai effekt op zo'n kleine ruimte!
Goeie gedachte ook om met een aantal losse modules te werken, handzaam bij de bouw, en naar buiten te verplaatsen bij stoffige werkzaamheden en natuurlijk mooie fotos onder ideale lichtomstandigheden.
Wat is eigenlijk de stahoogte van het geheel?
Verder geef je aan dat de achterste sporen wat verdiept aangelegd zouden worden, maar dat is niet goed zichtbaar op de foto's: uiteindelijk niet zo gerealiseerd?

Benieuwd naar de vorderingen!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6272
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:37:51 »
Heb foto's hersteld, ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Koen(Team Moderatoren).
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14357
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #21 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:49:57 »
Ik ben het wel met Michiel eens: leuk baanconcept 

En die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:51:35 »
Hoi Michiel,

Leuk die aandacht!

De sporen liggen op ca 139 cm van de vloer, maar krukjes zijn aanwezig voor de kinderen om te kijken.

Het hoogteverschil tussen zichtbaar en verdiept is 2 cm, dus inderdaad lastig om te zien. Wilde het vooral betrouwbaar houden.

Hoi Koen,
Dank voor het herstellen, wat ging er mis? (Mag ook per PB).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:54:00 »
Hoi Jan,

Voor de versie die de DB had weet ik het niet zeker maar de huidige Talgo trein tussen Berlijn en Moskou heeft zeker verschuifbare wielen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10486
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:06:16 »
Hoi Jelmer,

Wat een mooie blauwe verlichting in de rijtuigen  (y)
Komt dat door de blauwe ramen?
Of door de lampjes en/of het blauwe interieur?
Ziet er zo wel erg sfeervol uit.
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #25 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:14:43 »
...die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?
Dat klopt, de reizigers kunnen gewoon blijven zitten.
Groet, Frank

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #26 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:17:14 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #27 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:19:21 »
Als je nog een foto van een korte(re) samenstelling van de Talgo zoekt:
https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/bosnian-talgo-finally-enters-service.html

grt,
Rien

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1068
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2018, 15:05:35 »
Hopi Rien,

Dank je wel! Ik had natuurlijk moeten zeggen, ben op zoek naar foto's van korte Duitse samenstellingen (zoals ik ook had laten zien).

Niettemin is dit wel een mooie foto die je hebt gelinkt..   :)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10486
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2018, 16:59:50 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer


Hoi Jelmer,

Ja dat dacht ik al. Maar nogmaals heel erg sfeervol  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim