Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:52:52
West-Brabantse modelspoordagen door Keska
Vandaag om 14:46:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:56
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:12
Phildie blanke lak verwijderen door TonM
Vandaag om 14:10:06
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 14:06:34
appel decoder door Ben
Vandaag om 13:47:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:42:30
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:34:06
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:55:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:36
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 221158 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2018, 22:39:16 »
Jelmer,
Ze hebben een goed thuis gekregen zie ik (y)
Ze staan mooi achter die br64!
Veel plezier ermee
groeten,
Auke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2018, 22:49:24 »
Ja Auke dat doen ze zeker. Ik had eerst 3 en 4 assige umbau rijtuigen in gedachten voor deze br 64, maar miste toch wel een beetje de rijtuigen voor de echte zijlijn.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2018, 23:16:24 »
Hoi,

De reis bied in ieder geval een bron van inspiratie.
Komt vast goed.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2018, 21:41:34 »
#10 Talgo vervolgd

Zoals beloofd het resultaat van het vorige bericht.
Maar eerst nog even wat achtergrond. Niet de bedoeling om de wikipedia over te schrijven, dus eerst maar een link naar wat achtergronden van de Talgo intercity night (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_(Deutsche_Bahn)

Hoewel ik nooit het genoegen heb gehad om daadwerkelijk plaats te nemen in een Talgo nachttrein, heb ik tijdschriften en internet recencies gelezen dat de slaapcabines relatief comfortabel waren.
De tussenrijtuigen (en de maschinewagens) zijn in vergelijking met andere rijtuigen erg kort. Een tussenwagen meet 13.1 m, zeg maar de helft van een normaal rijtuig van 26.4 m. Dan is het niet verbazend dat de ingezette Talgo treinen 22-24 delen besloegen (20-22 tussenwagen). Dat is grofweg hetzelfde als een 11-12 delige nachttrein.

In model en zeker niet op mijn bescheiden baantje haal ik zo’n lengte. Daar komt gelijk het nadeel van een Talgo trein ten opzichte van andere nachttreinen, je kunt niet ergens de trein splitsen en de verschillende delen naar verschillende bestemmingen brengen. Maar juist voor presentatiedoeleinden zijn er wel eens kortere Talgo nachttreinen ingezet. Zie hier een plaatje wat ik bij Bahnbilder heb gevonden, bij een tentoonstelling staat hier in 1997 een Talgo trein van 8 delen (6 tussenwagens). Dat komt aardig overeen met de 6 delige + 3 delige set zoals Marklin ooit heeft uitgebracht.



Ook kan ik mij herinneren dat ik ergens in een tijdschrift een 6 delige Talgo trein heb gezien getrokken door een BR 155. Plaatje heb ik echter niet meer kunnen terugvinden, als iemand eens een foto ziet van een korte samenstelling ben ik erg geinteresseerd.
Maar nu over naar het model, ik ben in het bezit van zowel de 6 delige basisset Marklin 41771 (InterCityNight) als de uitbreidingsset 41772. Bij opslag in de dozen zijn de rijtuigen per 3 opgeslagen. Ik ben al een tijd op zoek naar een originele doos voor de basisset (want die heb ik niet), en zodoende kwam ik ook eens een Ebay advertentie tegen voor binnenverlichtingsetjes.
De advertentie vaak gelezen, niets mee gedaan, weer gelezen, nog wat andere ombouwverhalen gevonden en toen toch maar besloten om de plaatser van de advertentie te contacteren voor een wat uitgebreidere ombouw. Juist vanwege de complexiteit van het model (enkele assen, niet voorbereid voor verlichting, lastig open te krijgen model), zag ik niet zitten om zelf de ombouw te doen. Daarom toch maar nagevraagd en zeer snel netjes antwoord gekregen. Alles wat ik wilde kon, en dat tegen nette prijs.
Wat is er dan aan het model gedaan:
-   Sleper aangebracht
-   Massa aansluiting
-   Binnenverlichting in alle tussenrijtuigen (7 stuks)
-   Sluitlichten aan beide kanten
-   Lokpilot functiedecoder die de verlichting apart schakeld van de sluitverlichting. De sluitverlichting is schakelbaar met de rijrichting.

Bij de rijtuigovergangen zijn er telkens 3 draden die doorgevoerd worden (sluitlicht, binnenverlichting en massa), deze zijn per 3 rijtuigen uitgevoerd met stekkertjes om de set ook weer netjes te kunnen opbergen. Deze stekkertjes vallen niet op als de rijtuigen aan elkaar gekoppeld zijn.
Wat foto’s van het geheel:
-   De 9 delige set
-   Sluitlicht
-   Verlicht


-   Detail van interieur nu goed te zien


-   De stekkerjes


-   De onderkant


-   Ook 6 delig te rijden


Al met al zeer blij mee.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2018, 22:27:15 »
Hallo Jelmer,

Heb met interesse je bouwverslag gelezen: een heel interessant concept: heel compact, maar met veel rijmogelijkheden.
Daarnaast een heel goed idee om de opstelsporen pal achter het zichtbare gedeelte te verbergen.
Als het eenmaal wat verder gevorderd is geeft het geheid een heel fraai effekt op zo'n kleine ruimte!
Goeie gedachte ook om met een aantal losse modules te werken, handzaam bij de bouw, en naar buiten te verplaatsen bij stoffige werkzaamheden en natuurlijk mooie fotos onder ideale lichtomstandigheden.
Wat is eigenlijk de stahoogte van het geheel?
Verder geef je aan dat de achterste sporen wat verdiept aangelegd zouden worden, maar dat is niet goed zichtbaar op de foto's: uiteindelijk niet zo gerealiseerd?

Benieuwd naar de vorderingen!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2018, 22:37:51 »
Heb foto's hersteld, ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Koen(Team Moderatoren).
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #21 Gepost op: 14 August 2018, 22:49:57 »
Ik ben het wel met Michiel eens: leuk baanconcept 

En die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #22 Gepost op: 14 August 2018, 22:51:35 »
Hoi Michiel,

Leuk die aandacht!

De sporen liggen op ca 139 cm van de vloer, maar krukjes zijn aanwezig voor de kinderen om te kijken.

Het hoogteverschil tussen zichtbaar en verdiept is 2 cm, dus inderdaad lastig om te zien. Wilde het vooral betrouwbaar houden.

Hoi Koen,
Dank voor het herstellen, wat ging er mis? (Mag ook per PB).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #23 Gepost op: 14 August 2018, 22:54:00 »
Hoi Jan,

Voor de versie die de DB had weet ik het niet zeker maar de huidige Talgo trein tussen Berlijn en Moskou heeft zeker verschuifbare wielen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26333
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2018, 11:06:16 »
Hoi Jelmer,

Wat een mooie blauwe verlichting in de rijtuigen  (y)
Komt dat door de blauwe ramen?
Of door de lampjes en/of het blauwe interieur?
Ziet er zo wel erg sfeervol uit.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #25 Gepost op: 16 August 2018, 11:14:43 »
...die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?
Dat klopt, de reizigers kunnen gewoon blijven zitten.
Groet, Frank

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #26 Gepost op: 16 August 2018, 11:17:14 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2018, 11:19:21 »
Als je nog een foto van een korte(re) samenstelling van de Talgo zoekt:
https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/bosnian-talgo-finally-enters-service.html

grt,
Rien

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2018, 15:05:35 »
Hopi Rien,

Dank je wel! Ik had natuurlijk moeten zeggen, ben op zoek naar foto's van korte Duitse samenstellingen (zoals ik ook had laten zien).

Niettemin is dit wel een mooie foto die je hebt gelinkt..   :)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26333
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #29 Gepost op: 16 August 2018, 16:59:50 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer


Hoi Jelmer,

Ja dat dacht ik al. Maar nogmaals heel erg sfeervol  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim