Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:23:12
Starten met messing kits door ingenium
20 april 2024, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
20 april 2024, 23:50:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 april 2024, 23:49:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:55
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
20 april 2024, 23:03:14
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
20 april 2024, 22:39:26
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
20 april 2024, 22:35:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
20 april 2024, 21:32:42
modulebaan jaren 60 door cor_b
20 april 2024, 21:25:01
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door orientexpress
20 april 2024, 21:13:48
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
20 april 2024, 21:04:29
20 en 21 april MobExpo door AB 7216
20 april 2024, 21:01:08
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door Wim Romijn
20 april 2024, 20:55:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
20 april 2024, 20:51:21
US diorama in H0 door basjuh1981
20 april 2024, 20:32:30
Doornvliet door rudi van der Craats
20 april 2024, 20:17:12
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
20 april 2024, 19:48:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
20 april 2024, 18:55:39
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 april 2024, 18:50:10
Het betere bochtenwerk door VictorPM
20 april 2024, 18:37:23
Opstart / geluid door Ronaldk
20 april 2024, 18:29:45
Foamplaten door PkAlfisti
20 april 2024, 18:02:26
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
20 april 2024, 17:43:03
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
20 april 2024, 17:27:36
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
20 april 2024, 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
20 april 2024, 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
20 april 2024, 15:57:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
20 april 2024, 13:34:22
Update: baan in de tropen door Eric v C
20 april 2024, 13:29:10
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 125783 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2018, 22:39:16 »
Jelmer,
Ze hebben een goed thuis gekregen zie ik (y)
Ze staan mooi achter die br64!
Veel plezier ermee
groeten,
Auke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2018, 22:49:24 »
Ja Auke dat doen ze zeker. Ik had eerst 3 en 4 assige umbau rijtuigen in gedachten voor deze br 64, maar miste toch wel een beetje de rijtuigen voor de echte zijlijn.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2018, 23:16:24 »
Hoi,

De reis bied in ieder geval een bron van inspiratie.
Komt vast goed.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2018, 21:41:34 »
#10 Talgo vervolgd

Zoals beloofd het resultaat van het vorige bericht.
Maar eerst nog even wat achtergrond. Niet de bedoeling om de wikipedia over te schrijven, dus eerst maar een link naar wat achtergronden van de Talgo intercity night (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_(Deutsche_Bahn)

Hoewel ik nooit het genoegen heb gehad om daadwerkelijk plaats te nemen in een Talgo nachttrein, heb ik tijdschriften en internet recencies gelezen dat de slaapcabines relatief comfortabel waren.
De tussenrijtuigen (en de maschinewagens) zijn in vergelijking met andere rijtuigen erg kort. Een tussenwagen meet 13.1 m, zeg maar de helft van een normaal rijtuig van 26.4 m. Dan is het niet verbazend dat de ingezette Talgo treinen 22-24 delen besloegen (20-22 tussenwagen). Dat is grofweg hetzelfde als een 11-12 delige nachttrein.

In model en zeker niet op mijn bescheiden baantje haal ik zo’n lengte. Daar komt gelijk het nadeel van een Talgo trein ten opzichte van andere nachttreinen, je kunt niet ergens de trein splitsen en de verschillende delen naar verschillende bestemmingen brengen. Maar juist voor presentatiedoeleinden zijn er wel eens kortere Talgo nachttreinen ingezet. Zie hier een plaatje wat ik bij Bahnbilder heb gevonden, bij een tentoonstelling staat hier in 1997 een Talgo trein van 8 delen (6 tussenwagens). Dat komt aardig overeen met de 6 delige + 3 delige set zoals Marklin ooit heeft uitgebracht.



Ook kan ik mij herinneren dat ik ergens in een tijdschrift een 6 delige Talgo trein heb gezien getrokken door een BR 155. Plaatje heb ik echter niet meer kunnen terugvinden, als iemand eens een foto ziet van een korte samenstelling ben ik erg geinteresseerd.
Maar nu over naar het model, ik ben in het bezit van zowel de 6 delige basisset Marklin 41771 (InterCityNight) als de uitbreidingsset 41772. Bij opslag in de dozen zijn de rijtuigen per 3 opgeslagen. Ik ben al een tijd op zoek naar een originele doos voor de basisset (want die heb ik niet), en zodoende kwam ik ook eens een Ebay advertentie tegen voor binnenverlichtingsetjes.
De advertentie vaak gelezen, niets mee gedaan, weer gelezen, nog wat andere ombouwverhalen gevonden en toen toch maar besloten om de plaatser van de advertentie te contacteren voor een wat uitgebreidere ombouw. Juist vanwege de complexiteit van het model (enkele assen, niet voorbereid voor verlichting, lastig open te krijgen model), zag ik niet zitten om zelf de ombouw te doen. Daarom toch maar nagevraagd en zeer snel netjes antwoord gekregen. Alles wat ik wilde kon, en dat tegen nette prijs.
Wat is er dan aan het model gedaan:
-   Sleper aangebracht
-   Massa aansluiting
-   Binnenverlichting in alle tussenrijtuigen (7 stuks)
-   Sluitlichten aan beide kanten
-   Lokpilot functiedecoder die de verlichting apart schakeld van de sluitverlichting. De sluitverlichting is schakelbaar met de rijrichting.

Bij de rijtuigovergangen zijn er telkens 3 draden die doorgevoerd worden (sluitlicht, binnenverlichting en massa), deze zijn per 3 rijtuigen uitgevoerd met stekkertjes om de set ook weer netjes te kunnen opbergen. Deze stekkertjes vallen niet op als de rijtuigen aan elkaar gekoppeld zijn.
Wat foto’s van het geheel:
-   De 9 delige set
-   Sluitlicht
-   Verlicht


-   Detail van interieur nu goed te zien


-   De stekkerjes


-   De onderkant


-   Ook 6 delig te rijden


Al met al zeer blij mee.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:27:15 »
Hallo Jelmer,

Heb met interesse je bouwverslag gelezen: een heel interessant concept: heel compact, maar met veel rijmogelijkheden.
Daarnaast een heel goed idee om de opstelsporen pal achter het zichtbare gedeelte te verbergen.
Als het eenmaal wat verder gevorderd is geeft het geheid een heel fraai effekt op zo'n kleine ruimte!
Goeie gedachte ook om met een aantal losse modules te werken, handzaam bij de bouw, en naar buiten te verplaatsen bij stoffige werkzaamheden en natuurlijk mooie fotos onder ideale lichtomstandigheden.
Wat is eigenlijk de stahoogte van het geheel?
Verder geef je aan dat de achterste sporen wat verdiept aangelegd zouden worden, maar dat is niet goed zichtbaar op de foto's: uiteindelijk niet zo gerealiseerd?

Benieuwd naar de vorderingen!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8519
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:37:51 »
Heb foto's hersteld, ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Koen(Team Moderatoren).
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #21 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:49:57 »
Ik ben het wel met Michiel eens: leuk baanconcept 

En die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:51:35 »
Hoi Michiel,

Leuk die aandacht!

De sporen liggen op ca 139 cm van de vloer, maar krukjes zijn aanwezig voor de kinderen om te kijken.

Het hoogteverschil tussen zichtbaar en verdiept is 2 cm, dus inderdaad lastig om te zien. Wilde het vooral betrouwbaar houden.

Hoi Koen,
Dank voor het herstellen, wat ging er mis? (Mag ook per PB).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #23 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:54:00 »
Hoi Jan,

Voor de versie die de DB had weet ik het niet zeker maar de huidige Talgo trein tussen Berlijn en Moskou heeft zeker verschuifbare wielen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22395
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:06:16 »
Hoi Jelmer,

Wat een mooie blauwe verlichting in de rijtuigen  (y)
Komt dat door de blauwe ramen?
Of door de lampjes en/of het blauwe interieur?
Ziet er zo wel erg sfeervol uit.
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #25 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:14:43 »
...die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?
Dat klopt, de reizigers kunnen gewoon blijven zitten.
Groet, Frank

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #26 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:17:14 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #27 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:19:21 »
Als je nog een foto van een korte(re) samenstelling van de Talgo zoekt:
https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/bosnian-talgo-finally-enters-service.html

grt,
Rien

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2018, 15:05:35 »
Hopi Rien,

Dank je wel! Ik had natuurlijk moeten zeggen, ben op zoek naar foto's van korte Duitse samenstellingen (zoals ik ook had laten zien).

Niettemin is dit wel een mooie foto die je hebt gelinkt..   :)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22395
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2018, 16:59:50 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer


Hoi Jelmer,

Ja dat dacht ik al. Maar nogmaals heel erg sfeervol  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim