Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 122426 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Pfarrerwinkel bahn
« Gepost op: 31 mei 2018, 21:53:08 »
#1: Pfarrerwinkel bahn

Start van het bouwverslag van de “Pfarrerwinkel” bahn.
In een ander draadje heb ik mijn ontwikkelingen laten zien tot het baanontwerp van de “Pfarrerwinkel” bahn. De baan is niet groot, en is geplaatst in een hoek van de werkkamer thuis.




Er zijn 3 segmenten: 80 x 60 cm, 100 x 60 cm en 60 x 110 cm. Het derde segment is 90 graden gedraaid en staat in de hoek van kamer. Deze vult de ruimte op tussen muur en venster. Totale breedte is dus 240 cm.
Aan het derde segment is een uitneembaar gedeelte wat over de vensterbank “zweeft”, hierop lopen 2 sporen die het mogelijk maken om van de opstelsporen het station te bereiken en omgekeerd. Dit stuk is ca 2 meter en 15 cm lang.





Als onderstel voor de baan maak ik gebruik van IVAR kastdelen. Deze kasten zijn tegelijkertijd opbergruimte en onderstel. De staanders zijn zwart-bruin geverfd (passend bij andere meubels in de kamer). Bovenop deze kastdelen zijn de segementdelen in bovengenoemde maten neergezet.
Ik heb gebruik gemaakt van populieren multiplex van 12 mm dik.



Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2018, 21:54:50 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2018, 21:57:04 »
#2: Het voorbeeld

Op zoek naar een concept voor mijn modelbaan was ik zeker al meer dan 15 jaar geleden gestuit op de regio Oberbayern en dan meer specifiek de spoorlijn Munchen-Mittenwald-Inssbruck.

Deze spoorlijn verloopt grotendeels enkelsporig, wordt mede door toerisme wel aangedaan door lange afstandstreinen (en ook soms goederentreinen die niet via de gebruikelijke route via Kufstein gaan) en dat in een landschap aan de voet van de alpen.
Mijn vorige baan was geinspireerd op het station Murnau gelegen aan deze lijn. Nu de beschikbare ruimte weinig toelaat is het concept van “Pfarrerwinkel” een fictieve situatie, waar de eerder genoemde streek wel de inspiratiebron vormt.
“Pfarrerwinkel” is in mijn concept dan ook gelegen in de regio Oberbayern. Dit station is voornamelijk een eindstation van een forenzen lijn naar Munchen. Enkele treinparen per dag zijn voor het lange afstandsverkeer. “Pfarrerwinkel” is tevens het beginpunt (of functioneerd als “spitzkehre”) voor de zijlijn via de Ost-Allgau richting Oberstdorf en verder naar de regio Bodensee.
Zie hier een fictieve kaart met de locatie van “Pfarrerwinkel” (bewerkte uitsnede van de kaart op www.bueker.net/trainspotting/maps.php)



Nu is de spoorlijn die ik zo uit de losse pols heb ingetekend dan wel fictief, er zijn wel degelijk plannen geweest in het verleden om een spoorlijn aan te leggen parallel aan de Beierse alpen. Deze zogenoemde “gebirgsgürtelbahn” (zoek daar maar eens op), moest zuidelijk van Muenchen lopen van Rosenheim via Penzberg, Peissenberg en Schongau verder naar het westen. Voornaamste doel van deze spoorlijn was goederenvervoer in het kader van de (kolen)mijnbouw in deze regio.
Delen van deze verbinding zijn er zeker geweest in het verleden, bijvoorbeeld Wolfratshausen-Penzberg (opgebroken) en Weilheim-Peissenberg-Schongau-Kaufbeuren (laatste gedeelte opgebroken, Weilheim-Schongau is nog steeds in gebruik en was in het verleden zelfs geelectificeerd tussen Weilheim en Peissenberg.
In mijn fictieve situatie heb ik het westelijk deel van de “gebirgsguertelbahn” aangepast aan mijn behoeften. Ik had geen ruimte voor een doorgangsstation, vandaar dat ik een kleine “spitzkehre” heb ontworpen. Verder loopt de spoorlijn in mijn tekening iets zuidelijker dan de oorspronkelijke lijn naar Kaufbeuren om via het gebied rond Oberstdorf door te lopen naar Bregenz in Oostenrijk met mogelijkheden om door te rijden naar zwitserland. Zodoende kunnen nog eens wat van mijn zwitserse treinen “verdwalen” en in Pfarrerwinkel uitkomen.
Helemaal gek is deze gedachte trouwens niet. Lindau is de stad in Beieren aan de bodensee waar de spoorlijn naar Oostenrijk begint. Deze stad is echter wisselend onder bestuur geweest van Beieren en Wurrtemberg en men vroeger graag om strategische redenen spoorlijnen binnen 1 staat wilden laten lopen. Zo is de Schwarzwaldbahn destijds volledig in Baden aangelegd waar een traject deels over Wurrtemberger grondgebied veel makkelijker te realiseren was geweest. Stel je voor; had men andere keuzes gemaakt, dan waren al die beroemde keertunnels en viadukten er nu niet geweest...
Tot zover mijn beschrijving van het voorbeeld...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2018, 21:59:22 »
#3 de naam

De naam “Pfarrerwinkel” is niet zomaar gekozen. In Beieren heeft men het over “Pfaffen” als het gaat over mensen met een bepaalde kerkelijke functie als monnik, priester en dergelijke. In meer algemeen beschaafd Duits is dit een Pfarrer waarmee ook een voorganger of dominee aangeduid kan worden. Juist in de regio Weilheim-Schongau is er een hoge concentratie van (voormalige) kloosters en kerken, waardoor deze regio de “Pfaffenwinkel” wordt genoemd en de spoorlijn tussen Weilheim en Schongau wodt ook wel “Pfaffenwinkelbahn” genoemd. Winkel staat in dit geval voor hoek of regio.

En mijn modelbaan? Die staat in de hoek van de werkkamer van ds de vrouw. Pfarrerwinkel dus.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2018, 22:01:30 »
#4 rails en aansturing

Ik denk dat het voor mijn 2e of 3e verjaardag was dat mijn vader met een startset van Maerklin aankwam. De beroemde locomotief 3021 in groen en 2 wagentjes. Een tweede locomotief kwam (zwart), en toen ik iets ouder werd mocht ik voor het eerst zelf een locomotief uitkiezen. Een BR 103 was te duur voor het budget, maar een BR 151 mocht wel en dat was ook een 6-asser. Zo was de start bij Marklin en daar blijf ik ook maar bij.
Alle opstelsporen en de uitneembare sectie worden c-rails, het station van “Pfarrerwinkel” gaat met k-rails gebouwd worden.
Besturing is digitaal met Ecos, ik bereid alles voor op een aansturing met koploper.


Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2018, 22:14:03 »
#5 Zaagwerk

De vorige baan was vast gebouwd, nu wilde ik iets handzamers.
Op basis van het sporenplan had ik bedacht dat ik de opstelsporen iets verdiept wilde hebben om daar met minder hoogteverschil nog een dorp of stad daarboven te kunnen maken.



De maten van de modules heb ik berekend dat er geen wissel(aandrijvingen) in de weg zouden zitten bij de moduleovergangen.

Mijn schoonvader heeft het zaagwerk voor mij gedaan (vond die leuk om te doen), ik heb de modulen verder inelkaar geschroefd en gelijmd.





hier zie je een eerste proeflegging van rails of het allemaal past. Dit niet volgens het laatste ontwerp..


Nadat alle modules in elkaar zijn gezet, konden ze ook geschilderd worden;


In het draadje van de rondreizende goederenwagen zie je de rails gelegd, aansturing is letterlijk nog maar met 2 draden...
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79499.msg3221847590#msg3221847590

Tot zover mijn eerste serie verslagen.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 21:37:46 door 44 »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2018, 22:25:34 »
Hoi

Je hebt er flink aan getimmerd.

Nette bakken hoor.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2018, 09:42:43 »
#6 De uitneembare sectie

De laatste tijd voornamelijk bezig geweest met de uitneembare sectie.

Van resthout van het zaagwerk van de overige modules is een plank genomen.
Deze is is in de lengte doormidden gezaagd. Na het verven is er aan de onderzijde een verstevigingsframe gemaakt van een oude stellingkast (bekend van de bouwmarkt aanbieidingen). 2 staanders van de kast zijn genomen en komen dankzij hun “L” vorm goed van pas. De staanders zijn met behulp van klosjes (die ook op de hoekpunten van de modules zitten) verbonden met de 2 planken. Het resultaat is een mooie lange rechte plank die genoeg draagkracht heeft om de overspanning voor het raam van de werkkamer langs te overbruggen. Het geheel is toch ca 215 cm lang nu.

Op de plank zijn 2 sporen geplaatst, enkele wissels ten behoeve van omlopen en een ontkoppelrail voor het omlopen. Het spoor waar geen ontkoppelrail in zit, loopt na het wissel nog een stukje door hier kan bijvoorbeeld een railbus of andere korte (pendel)trein staan.



Alles komt samen bij de hoekmodule, waarbij het de bedoeling is dat de aansluiting van de uitneembare sectie, de wissel naar het station en de opstelsporen onder het landschap komen te liggen.

De elektrische aansluiting tussen modules gaat met een centrale voedingsleiding. Voor deze sectie wil ik zo min mogelijk aansluitingen doorvoeren, dus wordt het in eerste instantie een 2 aderige leiding voor de rails en een netwerkkabel voor de bezetmelders. Via een verdeelprintplaatje worden de de diverse railsecties voorzien van spanning en ook de wisseldecoder krijgt hier zijn signaal en voeding uit. Er is een wissel in deze sectie in gebruik, met een ingebouwde decoder, deze wordt direct vanuit de rails gevoed.
De bedrading is langs de langsdragers gevoerd en gaat naar de diverse prints ingepast tussen de langsdragers. Voor de andere segementen toch maar iets van ringbanden gebruiken. Dat is wellicht toch wat netter en overzichtelijker dan dit vlechtwerk in de langsdragers. Verkijk je je dus er toch weer op hoeveel draden je nodig hebt voor bezetmeldingen, wisselaandrijvingen en dan ook nog eens regelmatig de rails van voeding te voorzien.




Gisteren dan bezig geweest met lichtseinen. Ik wilde de uithouder die ik nog had van mijn vorige project opnieuw een plekje geven. In het station wil ik armseinen gaan plaatsen en ook het spoorverloop daar is niet zo geschikt voor de uithouder. Omdat de rails strak langs het randje moet lopen om goed aan te sluiten op het hoeksegment was er geen ruimte voor een sein in de berm.
Dus met behulp van zoon een sokkeltje uitgezaagd, deze vastgezet aan de plank (van boven, want de langsdrager loopt aan deze kant aan de rand), seinvoet gemonteerd. Aan de onderkant de multiplexer aansturing geplaatst.



Aansluiten is dan heel simpel, 2 draden trekken naar de digitale voeding en de stekkers er in steken:


Tip: als je de stekkers met de markering (wit stickertje) tegenover het rode streepje op de multiplexer plaatst is het wel mogelijk om goede seinbeelden te krijgen.


Misschien nog eens binnenkort kijken of ik de bedding van rails wat kan bijsnijden om iets meer plek te hebben voor de sokkelschroeven.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2018, 11:40:39 »
#7 kleine update

Lang licht ’s avonds, kinderen die niet kunnen slapen en genoeg andere dingen te doen.

Oftewel; “zijn de blaadjes aan de boom groen, is er op de modelbaan weinig te doen” (
vrij vertaald een voorganger die eens aan het begin van een dienst zei: “Is de stola groen, dan is er in de kerk weinig te doen”)

Maar net zoals die voorganger het betoog vervolgde dat het toch wel waard was om verder te luisteren, toch ook hier een update;
De bedrading is eigenlijk het eerste wat ik verder wil oppakken. De uitneembare sectie voor het raam is in de vorige update voorzien van een sein en daar zitten alle draden nu wel zo’n beetje aangesloten. Heb alles klaarliggen om de doorverbinding te maken naar de “hoekbak”. Ik werk hier van achter naar voren, want de centrale staat links, maar dat geeft niets, want met een kabeltje rechtstreeks van de centrale naar de rails staat toch alles aangesloten.
In de afgelopen periode zijn er op verschillende manieren wat zaken naar me toe gekomen voor de verdere opbouw. Merendeel is trouwens meegomen door de huifkar verzend service www.huifkarverzendservice.nl . Ideaal vind ik dat, kan ik ook kleine aankopen van ebay toch meepakken 😊.


Divers rollend materieel
Voor de “moderne brouwerij”, een loc G200. Deze is met sound. 



Ook 2 sgggggmssss (of hoe dat ook mag heten) met Warsteiner containers. Ja, de firma Warsteiner heeft ergens in oberbayern een vestiging (of samenwerking): König Ludwig Schlossbrauerei.
Dus een kleine brouwerij, maar de vaten mogen wel direct in de warsteiner container geladen worden is de gedachte. De G2000 is natuurlijk ook verkrijgbaar in Warsteiner kleurstelling maar die vond ik toch wat te duur.
Ook nog wat rijtuigen interregio kunnen overnemen. Op een of andere manier vind ik blauwe rijtuigen acther rode locomotieven wel wat hebben. Deze rijtuigen kunnen prima gebruikt worden voor de korte stammetjes naar stationnetjes zoals Pfarrerwinkel buiten het stamnet. Ook in combinatie met intercity rijtuigen in te zetten in de overgangsperiode naar het nu overal toegepaste ICE design.



Voertuigen
Ja, de straten van Pfarrewinkel komen straks goed vol te staan met  voertuigen. Ook dat kan lekker afgewisseld worden. Hier laat ik 2 bussen zien van de RVO (Regional Verkehr Oberbayern) en de MVV (Muncher Verkehrs Verbund), die de reizigers van het naar het station mogen brengen.



Gebouwen
De bus moet ook ergens een halte hebben, daarom een bouwpakketje bushalte. En ook binnen een reeds gebouwd boerderijtje, daar kan mijn dochter haar zelf beschilderde schapen (die ze op rail heeft geschilderd) naast zetten en aan de andere kant mogen de koeien van mijn zoon (die een koe gelijk paars had geschilderd, dus dat wordt de Milka koe van de reclame).



Bouwvoortgang
Zoals gezegd weinig voortgang, maar met behulp van wat aanwezig restanten dozen (meegekomen met de bestellingen...), een begin gemaakt om te kijken hoe het gaat passen bovenop de schaduwsporen, waar het plaatste Pfarrerwinkel vorm moet krijgen. Even een stukje weg/straat met pen getekend om te kijken hoe de bussen gaan passen op het busstation.






Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2018, 11:43:46 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2018, 11:43:58 »
Hoi Jelmer,

Nou je pakt het serieus aan hoor!
Dit gaat nog iets heel moois worden. Blijf het in de gaten houden  :police: 8)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2018, 11:50:28 »
Hoi Wim,

Dat is nog eens leuk om te lezen dat ik gevolgd ga worden...  :D

Nadat ik tot nu toe niet verder ben gekomen in mijn vorige banen dan rails leggen en draden aansluiten, is de doelstelling dat het hier toch meer aangekleed gaat uitzien.
Of het direct wat wordt weet ik niet, en tempo is ook laag... Jullie gaan het zien (en ik als eerste).  ;)

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 08:21:19 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2018, 12:47:28 »
Nou wel een beetje tempo en vooral opschieten want we willen updates!!  (y)  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2018, 21:49:18 »
Ook de manier van schrijven vindt ik geestig ;D.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2018, 21:48:48 »
Voor mijn werk naar Zwitserland geweest...

Dit keer reisde ik alleen en kon ik uitgebruid door de ramen kijken naar wat er zoal te zien is op en rond het spoor.
Geeft weer inspiratie zeg maar.

Ten eerste het aantal station(netjes) met nog een losweg, of ander soortige aansluiting naar een overslaghal. Echt bijna elk station lijkt iets te hebben.
Hier ook een stuk straatspoor bij een loods en een vrachtwagen op de straat. Maar de rails loopt er echt. Niet het beste voorbeeld, maar wel een van de betere foto's met de mobiel. Ja ik ben ook straatspoor van plan voor de overslag, kijken hoe dat wordt ooit...

Ook de brouwerij van mij heeft zo recht op een aansluting.



En dan de volgende situatie, klein station (eigenlijk halte), huizen vlak langs het spoor op een niveau hoger, en toch de sneltrein die hier langs gaat (en goederen, en EC en de S-bahn..)



Dan zijn we bij de plek waar Duits en Zwitsers spoor elkaar ontmoeten. Leuk station, niet te groot (maar wel al 6 sporen) met zowel Duitse als Zwitserse treinen... Tja ik vind beiden wel mooi.

Het gebouw aan de buitenkant heeft al iets met de beider maatschappijen (nou ja, de Duitse naam is niet aangepast aan de huidige rechtsvorm..) als opschrift:


De trein waarmee ik aankwam reed door naar Singen (Duitsland). Daarvoor zet men met enige regelmaat een Re 421 in, want sommige van deze Cargo loks hebben brede schuitjes/pantograven naast de normale zwitserse en kunnen nog een stukje door Duitsland in. Kan je toch lekker Zwitsers met Duits mengen. Wat ook opvalt, perron is niet zo breed, dat komt goed uit...



En nu weer thuis hard aan het werk, alle acties in Zwitserland besproken opvolgen...

Groeten,
Jelmer

« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 08:22:29 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2018, 22:00:51 »
#8 Omdat er om updates worden gevraagd

Er is een grote behoefte aan updates, maar bedraden wil nog steeds niet lukken met de andere werkdrukken.

Wel kwam er recent een berichtje voorbij van Dimo1_Dimo1 (Auke) in de rubriek aangeboden;
3 nette "donderbussen", die kon ik wel goed gebruiken voor een tijdperk III of IV trein op de zijlijn. Kan ik de V100, V160, V200, BR 140 etc... gebruiken op de hoofdlijn naar Munchen.

Tijdens mijn afwezigheid had Auke al de rijtuigen verstuurd en thuisgekomen moest er even "omgelopen" worden:

Binnenkomst:



Aangekomen (let niet op dat moderne spul op de achtergrond, die had ik nog niet terug gedaan in doos):


Omlopen:


En weer vertrek:


Dank je wel Auke voor de snelle verzending!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3769
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2018, 22:06:17 »
# 9 en nog iets anders

We springen even 1 of 2 tijdperken vooruit. Ongeveer halverwege de jaren 90 had de DB nieuwe nachttreinen besteld bij de Spaanse fabrikant Talgo.
Marklin heeft dit model eens in h0 uitgebracht (2 varianten) en ik moet zeggen dat ik het een heel mooi model vindt. De rijtuigen zijn heel laag, ze hebben enkele assen en omdat alle rijtuigen zo lekker kort zijn, is dit een genot om te zien als deze "worm" zich door een wisselstraat slingert.

Nu dan toch het ingepakt om verstuurd te worden naar... Spanje.
Daar gaat iemand er mee aan de slag en dat hoop ik over een tijdje hier te kunnen laten zien...



Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 22:30:33 door NS264 »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel