Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 07:03:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 194616 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1335 Gepost op: 11 July 2025, 14:32:54 »
Heel mooie aanwinsten!
Vooral de BR 50 met cabinetender. Dit geeft extra veel smoel aan de loc.
Ja helemaal mee eens dat de cabinetender smoel geeft. Daarom heb ik ook deze besteld. Ook thuis krijgt de lok waarderende blikken.

En wat me opvalt zijn de mooie foto's. Nieuwe camera?
Camera? Ik doe het met de telefoon, hoewel deze kiekjes met mijn werktelefoon zijn gemaakt (iphone 12 mini). En ik had het nieuwe licht boven de baan aan. Maar was zelf ook al blij met de plaatjes, hoewel deze lok wel erg glimt aan de bovenkant.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2816
  • Duitsland TP III/IV
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1336 Gepost op: 11 July 2025, 15:20:28 »
#207 - verjaardagsaanwinsten

En; bij een bepaalde leeftijd hoort ook een bijpassende baureihe. Een 50 er, maar dan in tijdperk IV, dus met computernummer. Omdat er zoveel van gebouwd zijn, liep de nummering van de BR 50 in het computertijdperk door naar tenminste ook 051.
Een neuheit dit jaar van de bekende firma gelegen vlak bij de Geislinger steige, en net uitgeleverd.

Ik ben er heel blij mee, loopt zijdezacht en heeft in mijn ogen fraaie details. Ook de cabinetender ziet er goed uit, dat geeft toch een andere blik dan een normale tender.


Groeten,
Jelmer

Net terug van vakantie dus ben ik een beetje te laat met de felicitaties maar alsnog gefeliciteerd en welkom bij de club.

Dit is de werkelijke reden van de de nummering van de BR 50 in TP IV:
BR 50 001  - 50 999 ==>> BR 050 001 - 050 999
BR 50 1001 - 50 1999 ==>> BR 051 001 - 051 999
BR 50 2001 - 50 2999 ==>> BR 052 001 - 052 999
BR 50 3001 - 50 3999 ==>> BR 053 001 - 053 999

Overigens niet verwarren met de nooit gebouwde en dus niet bestaande(wel als ontwerp) BR 53 die alleen Matrix in hun programma voert.
BR 52 is wel gebouwd als Ük lokomotieve maar het merendeel is na WO 2 terecht gekomen in de DDR of verder naar het oosten en zijn in de BRD in de '50 allen gesloopt omdat er van de BR 50 er heel veel waren gebouwd en achtergebleven.

De BR 42 trof hetzelfde lot.

Overige omnummeringen:
BR 01 ==>> BR 001
BR 01.10 ==>> BR 011(kolen), BR 012(olie)
BR 03 ==>> BR 003
BR 03.10 is uit dienst gegaan na '66.
BR 10 zou omgenummerd worden naar 010 maar 5 dagen na de administratieve handelingen brak 1 der drijfstangen en derhalve Z gesteld.(01.01.1968      Umzeichnung in "010 001-6"
05.01.1968      z-Stellung [Schieberstangenbruch] [Lok mit Tender im Bw Kassel abg.]
Behouden bij de DDM(DDM - Deutsches Dampflokomotiv-Museum, Neuenmarkt-Wirsberg [D]  "10 001" 07.10.1976)

BR 41 == BR 041(kolen), BR 042(olie)
BR 44 == BR 043(olie), BR 044(kolen)

https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1415258&lang=1

https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412564&lang=1
Grt, Ronald.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1337 Gepost op: 11 July 2025, 15:46:35 »
Ronald,

Wilde net de info hier ook delen die ik na aanleiding van jouw post bij het "aanwinsten" topic had geplaatst.

Ja precies zoals jij uitlegt, BR50 is omgenummerd en deze 50er kwam in de serie 051 uit.

Levensloop van deze lok (via dezelfde site als jij je info hebt):
"__.__.1942      Auslieferung an DRB - Deutsche Reichsbahn [D]  "50 1341 ÜK"
__.04.1942      Abnahme
19.07.1945      => OBL-USZ - Oberbetriebsleitung der US Zone, Frankfurt (Main) [D]  "50 1341" [Eisenbahnverwaltung der amerikanisch besetzten Zone]
10.09.1946      => HVE - Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes [D]  "50 1341" [Zusammenschluß der Eisenbahnverwaltungen der amerikanischen und britischen Besatzungszone]
12.09.1948      => VfV - Verwaltung für Verkehr des vereinigten Wirtschaftsgebietes [D]  "50 1341" [Eingliederung der HVE als Hauptabteilung Eisenbahn in die Verwaltung für Verkehr]
07.09.1949      => DB - Deutsche Bundesbahn [D]  "50 1341"
01.01.1968      Umzeichnung in "051 341-6"
24.10.1974      z-Stellung
05.12.1974      Ausmusterung [Oberhausen-Osterfeld Süd] [gemäß Verf. HVB 21.211a Fau 916]
04.02.1975      an DEUMU - Deutsche Erz- und Metall-Union GmbH, Hannover [D]  "051 341-6" [mit Verkaufsschreiben 19.9014]
__.__.1975      ++ [DEUMU, AW Braunschweig] [bis spätestens 15.04.1975]

Mooie foto's ook van deze lok op die site:








Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1338 Gepost op: 12 July 2025, 03:13:54 »
Prachtige aanwinst Jelmer  (y)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1339 Gepost op: 12 July 2025, 08:44:06 »
Mooie loc. (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5736
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #1340 Gepost op: 12 July 2025, 09:22:21 »
Mooi spul Jelmer.

Ik moet hier ook nog ergens de voorloper van deze dame hebben liggen, de 3084 van Marklin.
Was overigens 1 van mijn eerste locomotieven. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#