Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 27258 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #75 Gepost op: 11 June 2018, 14:00:11 »
Die boog met perrons aldaar scheelt een hoop kerende treinen op het Doorgangs Station.  (y)
Maar waarom een (horizontale) roltrap, dat heeft Amsterdam Sloterdijk Hemboog toch ook niet?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #76 Gepost op: 11 June 2018, 14:23:10 »
Hoe wil je anders de reizigers vanuit het ene station naar het andere station krijgen? Je kunt moeilijk een stoptrein deze twee IC stations laten pendelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #77 Gepost op: 11 June 2018, 14:25:52 »
Ik denk dat het de bebouwing wel mee zal vallen. En de meeste grond is al van ProRail. Een beetje jammer van het opstelterrein wat net gebouwd is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #78 Gepost op: 11 June 2018, 14:27:12 »
Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #79 Gepost op: 11 June 2018, 15:18:05 »
Het was in ieder geval niet de bedoeling minder treinen door cs te sturen. Het is de bedoeling één of twee andere stations in Utrecht dusdanig aan te passen dat meer reizigers daar gaan in/uitstappen en overstappen op aansluitend vervoer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #80 Gepost op: 11 June 2018, 15:38:08 »
Even inhaken op de plattegrond die VAM65 laat zien: ik schat in dat de boogstraal van de rode lijn hoogstens 500 meter kan zijn. En dan in zo'n boog ook nog een perron? Dat gaan ze nooit doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4601
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #81 Gepost op: 11 June 2018, 15:58:54 »
Precies, het was uiteraard maar even een rode lijn uit de losse hand met MSPaint. Verder vergeet men ook nog even dat er aan de westkant van de "boog" een 4-sporig traject vanuit Woerden komt dat met een 34-sporig traject aan de kant van Utrecht Overvecht moet worden verbonden  :-X
« Laatst bewerkt op: 11 June 2018, 18:51:41 door VAM65. Reden: 3-sporig => 4-sporig »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #82 Gepost op: 11 June 2018, 18:43:42 »
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig. Utrecht - Den Haag/ Rotterdam is nog maar pas 4 sporig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4601
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #83 Gepost op: 11 June 2018, 18:50:12 »

Ja, en dus.......?????
« Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 10:20:26 door Bert van Gelder »

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #84 Gepost op: 11 June 2018, 18:54:23 »
kun je die spoorstaven het beste gebruiken voor een nieuw perron, omdat ze net mooi ingereden zijn

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #85 Gepost op: 11 June 2018, 19:22:23 »
Wat ik nog niet gelezen heb is de oplossing als Amersfoort Schothorst.
Laat de nu kerende IC uit Leiden na Centraal doorrijden naar Lunetten en daar keren.
Als je vanaf daar een goede verbinding maakt met De Uithof en de wijken daar, hoeven die reizigers al niet meer met bus/fiets/tram naar Centraal.

Scheelt je ook nog eens kopmakende treinen op Centraal.

Dat je vanaf Den Bosch daar niet stopt lijkt mij geen probleem.
Vanaf Zwolle stoppen de IC's ook niet in Schothorst...
« Laatst bewerkt op: 11 June 2018, 19:31:37 door treinenhobby »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #86 Gepost op: 11 June 2018, 19:24:13 »
Leuke discussie. Een tiental jaren geleden (of langer?) hebben ze ook een oplossing bedacht en uitgevoerd (!) om Ut CS te ontlasten. Het ging toen om een IC-verbinding (zonder tussenstop) tussen Amersfoort en Den Bosch via het nu ontmantelde spoor langs het Malibaanstation. Het betrof een beperkt aantal ritten gedurende de vrijdagavondspits.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #87 Gepost op: 12 June 2018, 08:55:15 »
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig.
Je bedoelt 2 sporen via Den Dolder en 2 sporen via Hilversum is samen 4 sporig ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #88 Gepost op: 12 June 2018, 09:17:52 »
Ja, tot Blauwkapel lopen 4 sporen. Inderdaad om gemakkelijker treinen uit Hilversum en Amersfoort binnen te laten komen. Maar ook wordt regelmatig de stopper uit Amersfoort ingehaald door een IC uit Amersfoort op dat stuk.
Als je het strikt bekijkt, dan is Utrecht bereikbaar via 2 sporen uit alle richtingen Alle richtingen veranderen in 2 sporen voordat het volgende intercity station bereikt wordt:
Utrecht -> Amsterdam: Splitsing Centraal en Schiphol
Utrecht -> Amersfoort: Splitsing Hilversum en Amersfoort
Utrecht -> Den Haag / Rotterdam: Splitsing Den Haag en Rotterdam
Utrecht -> Zuid-Oosten: Splitsing Arnhem en  's-Hertogenbosch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #89 Gepost op: 12 June 2018, 09:25:29 »
Maar goed, feit is dat je voorstel het werkelijke probleem van Utrecht CS niet oplost Gerard.

Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.