Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
3d printen van ns daglichtseinen door Sam
Vandaag om 15:01:51
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 14:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 27757 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #75 Gepost op: 11 June 2018, 14:00:11 »
Die boog met perrons aldaar scheelt een hoop kerende treinen op het Doorgangs Station.  (y)
Maar waarom een (horizontale) roltrap, dat heeft Amsterdam Sloterdijk Hemboog toch ook niet?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #76 Gepost op: 11 June 2018, 14:23:10 »
Hoe wil je anders de reizigers vanuit het ene station naar het andere station krijgen? Je kunt moeilijk een stoptrein deze twee IC stations laten pendelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #77 Gepost op: 11 June 2018, 14:25:52 »
Ik denk dat het de bebouwing wel mee zal vallen. En de meeste grond is al van ProRail. Een beetje jammer van het opstelterrein wat net gebouwd is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #78 Gepost op: 11 June 2018, 14:27:12 »
Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #79 Gepost op: 11 June 2018, 15:18:05 »
Het was in ieder geval niet de bedoeling minder treinen door cs te sturen. Het is de bedoeling één of twee andere stations in Utrecht dusdanig aan te passen dat meer reizigers daar gaan in/uitstappen en overstappen op aansluitend vervoer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #80 Gepost op: 11 June 2018, 15:38:08 »
Even inhaken op de plattegrond die VAM65 laat zien: ik schat in dat de boogstraal van de rode lijn hoogstens 500 meter kan zijn. En dan in zo'n boog ook nog een perron? Dat gaan ze nooit doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4693
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #81 Gepost op: 11 June 2018, 15:58:54 »
Precies, het was uiteraard maar even een rode lijn uit de losse hand met MSPaint. Verder vergeet men ook nog even dat er aan de westkant van de "boog" een 4-sporig traject vanuit Woerden komt dat met een 34-sporig traject aan de kant van Utrecht Overvecht moet worden verbonden  :-X
« Laatst bewerkt op: 11 June 2018, 18:51:41 door VAM65. Reden: 3-sporig => 4-sporig »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #82 Gepost op: 11 June 2018, 18:43:42 »
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig. Utrecht - Den Haag/ Rotterdam is nog maar pas 4 sporig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4693
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #83 Gepost op: 11 June 2018, 18:50:12 »

Ja, en dus.......?????
« Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 10:20:26 door Bert van Gelder »

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #84 Gepost op: 11 June 2018, 18:54:23 »
kun je die spoorstaven het beste gebruiken voor een nieuw perron, omdat ze net mooi ingereden zijn

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #85 Gepost op: 11 June 2018, 19:22:23 »
Wat ik nog niet gelezen heb is de oplossing als Amersfoort Schothorst.
Laat de nu kerende IC uit Leiden na Centraal doorrijden naar Lunetten en daar keren.
Als je vanaf daar een goede verbinding maakt met De Uithof en de wijken daar, hoeven die reizigers al niet meer met bus/fiets/tram naar Centraal.

Scheelt je ook nog eens kopmakende treinen op Centraal.

Dat je vanaf Den Bosch daar niet stopt lijkt mij geen probleem.
Vanaf Zwolle stoppen de IC's ook niet in Schothorst...
« Laatst bewerkt op: 11 June 2018, 19:31:37 door treinenhobby »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #86 Gepost op: 11 June 2018, 19:24:13 »
Leuke discussie. Een tiental jaren geleden (of langer?) hebben ze ook een oplossing bedacht en uitgevoerd (!) om Ut CS te ontlasten. Het ging toen om een IC-verbinding (zonder tussenstop) tussen Amersfoort en Den Bosch via het nu ontmantelde spoor langs het Malibaanstation. Het betrof een beperkt aantal ritten gedurende de vrijdagavondspits.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #87 Gepost op: 12 June 2018, 08:55:15 »
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig.
Je bedoelt 2 sporen via Den Dolder en 2 sporen via Hilversum is samen 4 sporig ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #88 Gepost op: 12 June 2018, 09:17:52 »
Ja, tot Blauwkapel lopen 4 sporen. Inderdaad om gemakkelijker treinen uit Hilversum en Amersfoort binnen te laten komen. Maar ook wordt regelmatig de stopper uit Amersfoort ingehaald door een IC uit Amersfoort op dat stuk.
Als je het strikt bekijkt, dan is Utrecht bereikbaar via 2 sporen uit alle richtingen Alle richtingen veranderen in 2 sporen voordat het volgende intercity station bereikt wordt:
Utrecht -> Amsterdam: Splitsing Centraal en Schiphol
Utrecht -> Amersfoort: Splitsing Hilversum en Amersfoort
Utrecht -> Den Haag / Rotterdam: Splitsing Den Haag en Rotterdam
Utrecht -> Zuid-Oosten: Splitsing Arnhem en  's-Hertogenbosch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #89 Gepost op: 12 June 2018, 09:25:29 »
Maar goed, feit is dat je voorstel het werkelijke probleem van Utrecht CS niet oplost Gerard.

Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.