Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 101997 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #255 Gepost op: 03 mei 2019, 22:57:10 »
Dank voor jullie meedenken en tips!

Ik ben er nog niet concreet aan toe, maar toch ben ik al een beetje aan het nadenken hoe dat spuiten praktisch aan te pakken.

Zo heb ik vanavond maar eens een houder in elkaar geflanst.
Je moet er goed bij kunnen en de boel moet stabiel staan.

Hier even een foto van het resultaat


Wordt weer vervolgd.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #256 Gepost op: 03 mei 2019, 23:04:41 »
Slim idee.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #257 Gepost op: 04 mei 2019, 07:23:35 »
Kort geleden mijn NS 5500 gespoten. Voor ik met spuiten begon had ik ook de bibbers, maar er zat niets anders op dan gewoon doen. Wel heb ik bij iedere spuitbeurt getest op een stukje messing en getest met afplaktape. Daarna met de airbrush de 5500 gespoten. Ik heb de verf van Phildie gebruikt en ben er zeer tevreden over.

Succes! Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #258 Gepost op: 06 mei 2019, 19:06:43 »
Het spuitwerk van je 5500 ziet er prachtig uit, Jaap.
Het model zelf trouwens ook (y)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #259 Gepost op: 10 mei 2019, 17:20:58 »
Bij de voorbereidingen van het spuiten dienen zich nog wat achterstallige zaken aan.
Min of meer "vergeten" onderdelen waarvan het toch handig is die eerste te monteren alvorens te gaan spuiten.

Zo heb ik de kans aangegrepen om een nieuwe poging te wagen om witmetalen onderdelen onderling te solderen.

Nu wil ik natuurlijk wel resultaten zien  (y) (y)
Naar aanleiding je demonstratie op Ontraxx is het nu dan eindelijk tijd voor enige resultaten Ronald!


De witmetalen tanks (onder op de foto) en de witmetalen leiding (boven op de foto) zijn beide gesoldeerd op de bodemplaat van het machinistenhuis. (De messing onderdelen zijn overigens gelijmd met secondelijm, maar dat terzijde)


Hier de bovenzijde (=de bodem van het machinistenhuis) waar het soldeerwerk te zien is.
Ik ben begonnen met de tanks (nu aan de bovenzijde van de foto). Dat was een flinke knoeiboel omdat het me niet lukte om soldeer aan de bout te laten hangen. Het stukje soldeer dat ik daarom losgeknipt en ter plaatse gelegd had, bleek heel veel teveel met die knoeiboel als gevolg.
Ik had nu wel flink veel vloeimiddel gebruikt (van GM&S), opgebracht met behulp van een schuin afgesneden wattenstaafje (tip Ronald). Daarmee kwam de verbinding in ieder geval wel tot stand. Daarna heb ik het meeste overtollige soldeer verwijderd, wat te zien is aan het glimmende deel. Want ondanks dat het straks zo goed als uit het zicht blijft, kan ik het toch niet uitstaan dat het rommelig oogt.

Vervolgens heb ik de leiding (aan de onderzijde van de foto) vast gesoldeerd. Toen had ik inmiddels wel enig soldeer aan de bout hangen (wellicht omdat de bout toen wat beter op temperatuur was en misschien ook omdat er vloeimiddel op de stift was terechtgekomen). En dit keer ook wat minder vloeimiddel gebruikt. En zo verkreeg ik het resultaat dat ik gehoopt had!
Het zijn maar kleine vorderingen, maar ze geven veel voldoening.

Ik hoop maar dat de kunststof wattenstaafjes voorlopig nog niet in de ban gedaan worden, want het werkt reuze handig voor het gedoseerd aanbrengen van vloeimiddel.
Eerder bracht ik vloeimiddel aan met een kwastje. Dat heb ik al die tijd (maandenlang) laten liggen, met het idee het er nog eens voor te gebruiken. Toen ik het nu alsnog wilde schoonmaken bleken de haren echter helemaal verteerd.
Het blijkt dus toch wel agressief spul, dat vloeimiddel van GM&S.

Een soldeerverbinding is voor mijn gevoel beter en betrouwbaarder dan een met lijm. Je moet er echter wel meer voor doen. Messing onderdelen die je aan witmetaal wil solderen moet je eerst vertinnen. Die extra handeling maakt het soms lastig.
Ook het fixeren van de onderdelen voor het solderen is soms lastig. Ik heb nu gewoon m'n vingers gebruikt, maar ondanks de lage temperatuur brand je op een gegeven moment toch je vingers.
En dat je heel goed schoon moet maken, dat is me nu extra duidelijk geworden.

Tot zover maar weer even.

Groet, Bas

N.B.
Die moeren (rechts op de 2e foto) heb ik al in een heel vroeg stadium met 2-componentenlijm vastgezet. Daarmee wordt straks de bovenbouw op het chassis bevestigd.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #260 Gepost op: 10 mei 2019, 19:31:39 »
Netjes Bas . (y)
Je ziet , de aanhouder wint .

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #261 Gepost op: 12 mei 2019, 22:17:14 »
Vandaag maar eens wat proeven gedaan met het spuiten.

Het frame is door Weinert met aandrijving en al geleverd en dus ook reeds rood gespoten.
Er moeten nog wel veel losse onderdelen van messing en witmetaal op gemonteerd worden. Het leek me handig die eerst (ook rood) te spuiten alvorens ze te monteren. Dat scheelt in ieder geval heel veel afplakwerk en je loopt geen risico de aandrijving te verknallen.

Het spuiten van de messing onderdelen aan de gietboom is tevens een goede test. Mislukt het, dan is het een kwestie van verf verwijderen en opnieuw beginnen.
Voor het testen van een witmetalen onderdeel heb ik de apparatenkist onder/achter het machinistenhuis gebruikt. Die moet namelijk ook rood worden.

Die verf is vrij ongezond dus, wil ik alleen spuiten in de buitenlucht.
Het weer was goed vandaag, geen neerslag. Het had van mij alleen wel wat minder mogen waaien.


Hier staat het spul in de primer. Tweede element van links is het de witmetalen apparatenkist.
Ik vroeg me nog even af in hoeverre de primer compleet dekkend moet zijn. De laag dekt in ieder geval niet overal 100%.

Ongeveer 2 uur later heb ik de definitieve rode laag gespoten.
Dat ging goed bij de messing onderdelen.
Een paar keer extra spuiten was overigens wel nodig om alle plekken te bereiken.

Maar op het witmetaal zaten plekken waar de verf niet hield.
Vervolgens heb ik er daarom nog maar een keer de primer overheen gezet. Die dekte toen wel, maar toch bleven de bewuste plekken zichtbaar als doffer dan het overige vlak.
Hierop heb ik de bewuste plekken weer helemaal kaal geschuurd met een glasvezelpotlood en heb er vervolgens een nieuwe primerlaag op gezet. En daarna nog tweede een primerlaag.
Het resultaat tot hiertoe is te zien op de volgende foto. (Het is nog even niet gelukt om een detailopname te maken)


Als ik de apparatenkist langs het licht houd, zijn de bewuste plekken helaas nog steeds te zien.
Ik laat alles nu eerst maar eens uitharden. Als ik morgen in de gelegenheid ben, onderneem ik een nieuwe poging om het ding rood te spuiten.
Ik moet nog zien dat dat gaat lukken (dat wil zeggen dat die plekken zich dan niet meer aftekenen). We zullen zien.

Natuurlijk is het rood uit de spuitbus niet geheel hetzelfde als het rood van het frame van Weinert. Dat heb ik me tevoren wel gerealiseerd. Maar ik denk dat het verschil straks niet of nauwelijks opvalt.

Na vandaag denk ik te begrijpen dat spuiten met een airbrush (mits je voldoende ervaring hebt) gemakkelijker tot een goed resultaat leidt. Met een spuitbus ben je namelijk gehouden aan een afstand van 25cm waardoor het straks heel lastig wordt om alle hoekjes te bereiken.
Ik ben sowieso heel blij begonnen te zijn met wat klein werk ;D

Wordt vervolgd maar weer.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 22:34:22 door wob »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #262 Gepost op: 12 mei 2019, 22:28:25 »
Ook met de airbrush kom je ook pas met een paar lagen dekkend in de hoeken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #263 Gepost op: 13 mei 2019, 09:38:46 »
Bas,

Het is vast al eens eerder gezegd, maar als er verf niet goed hecht is het over het algemeen niet schoon genoeg. Mijn behandeling is altijd een nacht in de soda om alle zuurresten te neutraliseren en vervolgens het model afschrobben met een oude tandenborstel met Cif, terwijl je handschoenen aan hebt (ik haal regelmatig een verse doos latex of vinyl bij de apotheek en daar weten ze dat inmiddels van mij. Net als met medicijnen bekertjes en injectiespuiten  ;) ). Daarna het model laten drogen en alleen nog maar met handschoenen vastpakken en in de primer zetten. Als er eenmaal een primerlaag op zit wordt het minder kritisch. Het kan ook nog iets anders zijn als je het alleen op witmetaal hebt. Dat komt niet altijd homogeen uit de mal. Het is me bij DJH kits regelmatig opgevallen dat er ook poreuze stukken in zitten en daar hecht de laag anders en is er soms wat meer nodig.

Het niet dekken in hoeken is wel op te lossen, maar niet met een spuitbus. Dat heeft namelijk te maken met de druk waarmee je spuit. Bij een spuitbus kun je dat niet regelen, maar met een airbrush met een goede compressor wel. Als je op een zo laag mogelijke druk spuit, dekt het wel in hoeken. Het verschilt wel weer met de laksoort die je gebruikt en hoeveel je het hebt verdund.

Kortom er zijn nog veel dingen die je kunt aanpassen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #264 Gepost op: 13 mei 2019, 11:07:33 »
Als je op een zo laag mogelijke druk spuit, dekt het wel in hoeken. Het verschilt wel weer met de laksoort die je gebruikt en hoeveel je het hebt verdund.
Kijk, mooie tip die ik niet wist. Ik spuit meestal op 2 bar met Vallejo verf 1:1 met water verdund. Zal het eens met lagere druk proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #265 Gepost op: 13 mei 2019, 12:01:59 »
Sven,  ik spuit meestal met 1,6 bar.  Wel je verdunning etc daar op aanpassen.

Wiebe

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #266 Gepost op: 13 mei 2019, 12:51:44 »
Bovendien: Hoe lager de druk, des te minder nevel! (y)

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #267 Gepost op: 13 mei 2019, 19:47:52 »
Het is vast al eens eerder gezegd, maar als er verf niet goed hecht is het over het algemeen niet schoon genoeg. Mijn behandeling is altijd een nacht in de soda om alle zuurresten te neutraliseren en vervolgens het model afschrobben met een oude tandenborstel met Cif, terwijl je handschoenen aan hebt (ik haal regelmatig een verse doos latex of vinyl bij de apotheek en daar weten ze dat inmiddels van mij. Net als met medicijnen bekertjes en injectiespuiten  ;) ). Daarna het model laten drogen en alleen nog maar met handschoenen vastpakken en in de primer zetten. Als er eenmaal een primerlaag op zit wordt het minder kritisch. Het kan ook nog iets anders zijn als je het alleen op witmetaal hebt. Dat komt niet altijd homogeen uit de mal. Het is me bij DJH kits regelmatig opgevallen dat er ook poreuze stukken in zitten en daar hecht de laag anders en is er soms wat meer nodig.
Duidelijk verhaal Ivo!

Ik denk overigens dat het witmetalen deel dat gisteren niet-hechtende plekken vertoonde, nu inmiddels wel egaal rood gespoten is.
Vuil kan het eigenlijk niet geweest zijn, want tevoren had ik het met aceton afgenomen.
Het zou dus best kunnen dat de oorzaak in het witmetaal lag. Ik zal wel eens nadere proefjes doen op andere witmetalen stukjes.

Ik weet nog niet of ik mijn werkstuk een nacht in de soda ga zetten. Omdat ik nauwelijks gesoldeerd heb zal het wel meevallen met die zuurresten, hoop ik. Maar vette vingers moeten er wel af natuurlijk.
Ik denk nu aan een bewerking met èn aceton èn glasvezelpotlood.
En die handschoenen heb ik inmiddels onder handbereik.

Het niet dekken in hoeken is wel op te lossen, maar niet met een spuitbus. Dat heeft namelijk te maken met de druk waarmee je spuit. Bij een spuitbus kun je dat niet regelen, maar met een airbrush met een goede compressor wel. Als je op een zo laag mogelijke druk spuit, dekt het wel in hoeken. Het verschilt wel weer met de laksoort die je gebruikt en hoeveel je het hebt verdund.
Dat klinkt niet heel erg hoopgevend voor mij met m'n spuitbussen....

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #268 Gepost op: 13 mei 2019, 21:05:46 »
Nog maar even een paar genadeloze detailopnamen.


Zie hier het onderscheid (vooral in glans en vlakheid) tussen het frame van Weinert en mijn spuitwerk.
Links naast de Faulhaber ligt de apparatenkast van witmetaal. De gietstukken zijn van messing.


Deze foto laat het kleurverschil goed zien.

Een ander verhaal is dat ik de gietresten aan voorzijde van de witmetalen apparatenkast over het hoofd gezien heb. Die tekenen zich nu heel duidelijk af. Daar moet nog wat aan gebeuren.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #269 Gepost op: 13 mei 2019, 21:54:41 »
Ik heb er wel respect voor, dat stugge doorploeteren van jou. Stukje bij beetje kom je steeds verder, terwijl ik toen ik er achter kwam dat de pompen de drijfstangen van m'n 41er blokkeerden, de boel eerst weer in de wilgen heb gehangen, wachtend op de volgende emmer inspiratie 

Succes met het vervolg!