Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door phdirk
Vandaag om 17:13:27
NS 8100 in Spoor-1 door Wim Vink
Vandaag om 17:11:36
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 17:09:26
Roco BR215 decoder door Nijboer
Vandaag om 17:07:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door compjoep
Vandaag om 17:04:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 16:57:37
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 16:51:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:51:33
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 16:40:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:35:40
Zie ginds komt de sinttrein... door Paralectic
Vandaag om 16:22:02
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Daniel Caso
Vandaag om 15:59:47
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:53:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 14:54:19
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 14:53:30
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
Vandaag om 13:20:36
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
Vandaag om 13:15:54
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Krokodil68
Vandaag om 12:58:31
VERPLAATST: Baanplan K.L.ooit door 44
Vandaag om 11:46:20
De fabriek door Joop_L
Vandaag om 11:16:00
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door bellejt
Vandaag om 10:29:16
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim Vink
Vandaag om 10:28:12
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 08:33:05
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:09:03
IMA 36 / Marklin tage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
Vandaag om 01:03:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:35
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 september 2019, 23:48:13
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
20 september 2019, 23:24:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door NS1220
20 september 2019, 23:03:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
20 september 2019, 22:52:08
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 28812 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #255 Gepost op: 03 mei 2019, 22:57:10 »
Dank voor jullie meedenken en tips!

Ik ben er nog niet concreet aan toe, maar toch ben ik al een beetje aan het nadenken hoe dat spuiten praktisch aan te pakken.

Zo heb ik vanavond maar eens een houder in elkaar geflanst.
Je moet er goed bij kunnen en de boel moet stabiel staan.

Hier even een foto van het resultaat


Wordt weer vervolgd.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #256 Gepost op: 03 mei 2019, 23:04:41 »
Slim idee.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10302
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #257 Gepost op: 04 mei 2019, 07:23:35 »
Kort geleden mijn NS 5500 gespoten. Voor ik met spuiten begon had ik ook de bibbers, maar er zat niets anders op dan gewoon doen. Wel heb ik bij iedere spuitbeurt getest op een stukje messing en getest met afplaktape. Daarna met de airbrush de 5500 gespoten. Ik heb de verf van Phildie gebruikt en ben er zeer tevreden over.

Succes! Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #258 Gepost op: 06 mei 2019, 19:06:43 »
Het spuitwerk van je 5500 ziet er prachtig uit, Jaap.
Het model zelf trouwens ook (y)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #259 Gepost op: 10 mei 2019, 17:20:58 »
Bij de voorbereidingen van het spuiten dienen zich nog wat achterstallige zaken aan.
Min of meer "vergeten" onderdelen waarvan het toch handig is die eerste te monteren alvorens te gaan spuiten.

Zo heb ik de kans aangegrepen om een nieuwe poging te wagen om witmetalen onderdelen onderling te solderen.

Nu wil ik natuurlijk wel resultaten zien  (y) (y)
Naar aanleiding je demonstratie op Ontraxx is het nu dan eindelijk tijd voor enige resultaten Ronald!


De witmetalen tanks (onder op de foto) en de witmetalen leiding (boven op de foto) zijn beide gesoldeerd op de bodemplaat van het machinistenhuis. (De messing onderdelen zijn overigens gelijmd met secondelijm, maar dat terzijde)


Hier de bovenzijde (=de bodem van het machinistenhuis) waar het soldeerwerk te zien is.
Ik ben begonnen met de tanks (nu aan de bovenzijde van de foto). Dat was een flinke knoeiboel omdat het me niet lukte om soldeer aan de bout te laten hangen. Het stukje soldeer dat ik daarom losgeknipt en ter plaatse gelegd had, bleek heel veel teveel met die knoeiboel als gevolg.
Ik had nu wel flink veel vloeimiddel gebruikt (van GM&S), opgebracht met behulp van een schuin afgesneden wattenstaafje (tip Ronald). Daarmee kwam de verbinding in ieder geval wel tot stand. Daarna heb ik het meeste overtollige soldeer verwijderd, wat te zien is aan het glimmende deel. Want ondanks dat het straks zo goed als uit het zicht blijft, kan ik het toch niet uitstaan dat het rommelig oogt.

Vervolgens heb ik de leiding (aan de onderzijde van de foto) vast gesoldeerd. Toen had ik inmiddels wel enig soldeer aan de bout hangen (wellicht omdat de bout toen wat beter op temperatuur was en misschien ook omdat er vloeimiddel op de stift was terechtgekomen). En dit keer ook wat minder vloeimiddel gebruikt. En zo verkreeg ik het resultaat dat ik gehoopt had!
Het zijn maar kleine vorderingen, maar ze geven veel voldoening.

Ik hoop maar dat de kunststof wattenstaafjes voorlopig nog niet in de ban gedaan worden, want het werkt reuze handig voor het gedoseerd aanbrengen van vloeimiddel.
Eerder bracht ik vloeimiddel aan met een kwastje. Dat heb ik al die tijd (maandenlang) laten liggen, met het idee het er nog eens voor te gebruiken. Toen ik het nu alsnog wilde schoonmaken bleken de haren echter helemaal verteerd.
Het blijkt dus toch wel agressief spul, dat vloeimiddel van GM&S.

Een soldeerverbinding is voor mijn gevoel beter en betrouwbaarder dan een met lijm. Je moet er echter wel meer voor doen. Messing onderdelen die je aan witmetaal wil solderen moet je eerst vertinnen. Die extra handeling maakt het soms lastig.
Ook het fixeren van de onderdelen voor het solderen is soms lastig. Ik heb nu gewoon m'n vingers gebruikt, maar ondanks de lage temperatuur brand je op een gegeven moment toch je vingers.
En dat je heel goed schoon moet maken, dat is me nu extra duidelijk geworden.

Tot zover maar weer even.

Groet, Bas

N.B.
Die moeren (rechts op de 2e foto) heb ik al in een heel vroeg stadium met 2-componentenlijm vastgezet. Daarmee wordt straks de bovenbouw op het chassis bevestigd.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #260 Gepost op: 10 mei 2019, 19:31:39 »
Netjes Bas . (y)
Je ziet , de aanhouder wint .

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #261 Gepost op: 12 mei 2019, 22:17:14 »
Vandaag maar eens wat proeven gedaan met het spuiten.

Het frame is door Weinert met aandrijving en al geleverd en dus ook reeds rood gespoten.
Er moeten nog wel veel losse onderdelen van messing en witmetaal op gemonteerd worden. Het leek me handig die eerst (ook rood) te spuiten alvorens ze te monteren. Dat scheelt in ieder geval heel veel afplakwerk en je loopt geen risico de aandrijving te verknallen.

Het spuiten van de messing onderdelen aan de gietboom is tevens een goede test. Mislukt het, dan is het een kwestie van verf verwijderen en opnieuw beginnen.
Voor het testen van een witmetalen onderdeel heb ik de apparatenkist onder/achter het machinistenhuis gebruikt. Die moet namelijk ook rood worden.

Die verf is vrij ongezond dus, wil ik alleen spuiten in de buitenlucht.
Het weer was goed vandaag, geen neerslag. Het had van mij alleen wel wat minder mogen waaien.


Hier staat het spul in de primer. Tweede element van links is het de witmetalen apparatenkist.
Ik vroeg me nog even af in hoeverre de primer compleet dekkend moet zijn. De laag dekt in ieder geval niet overal 100%.

Ongeveer 2 uur later heb ik de definitieve rode laag gespoten.
Dat ging goed bij de messing onderdelen.
Een paar keer extra spuiten was overigens wel nodig om alle plekken te bereiken.

Maar op het witmetaal zaten plekken waar de verf niet hield.
Vervolgens heb ik er daarom nog maar een keer de primer overheen gezet. Die dekte toen wel, maar toch bleven de bewuste plekken zichtbaar als doffer dan het overige vlak.
Hierop heb ik de bewuste plekken weer helemaal kaal geschuurd met een glasvezelpotlood en heb er vervolgens een nieuwe primerlaag op gezet. En daarna nog tweede een primerlaag.
Het resultaat tot hiertoe is te zien op de volgende foto. (Het is nog even niet gelukt om een detailopname te maken)


Als ik de apparatenkist langs het licht houd, zijn de bewuste plekken helaas nog steeds te zien.
Ik laat alles nu eerst maar eens uitharden. Als ik morgen in de gelegenheid ben, onderneem ik een nieuwe poging om het ding rood te spuiten.
Ik moet nog zien dat dat gaat lukken (dat wil zeggen dat die plekken zich dan niet meer aftekenen). We zullen zien.

Natuurlijk is het rood uit de spuitbus niet geheel hetzelfde als het rood van het frame van Weinert. Dat heb ik me tevoren wel gerealiseerd. Maar ik denk dat het verschil straks niet of nauwelijks opvalt.

Na vandaag denk ik te begrijpen dat spuiten met een airbrush (mits je voldoende ervaring hebt) gemakkelijker tot een goed resultaat leidt. Met een spuitbus ben je namelijk gehouden aan een afstand van 25cm waardoor het straks heel lastig wordt om alle hoekjes te bereiken.
Ik ben sowieso heel blij begonnen te zijn met wat klein werk ;D

Wordt vervolgd maar weer.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 22:34:22 door wob »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #262 Gepost op: 12 mei 2019, 22:28:25 »
Ook met de airbrush kom je ook pas met een paar lagen dekkend in de hoeken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #263 Gepost op: 13 mei 2019, 09:38:46 »
Bas,

Het is vast al eens eerder gezegd, maar als er verf niet goed hecht is het over het algemeen niet schoon genoeg. Mijn behandeling is altijd een nacht in de soda om alle zuurresten te neutraliseren en vervolgens het model afschrobben met een oude tandenborstel met Cif, terwijl je handschoenen aan hebt (ik haal regelmatig een verse doos latex of vinyl bij de apotheek en daar weten ze dat inmiddels van mij. Net als met medicijnen bekertjes en injectiespuiten  ;) ). Daarna het model laten drogen en alleen nog maar met handschoenen vastpakken en in de primer zetten. Als er eenmaal een primerlaag op zit wordt het minder kritisch. Het kan ook nog iets anders zijn als je het alleen op witmetaal hebt. Dat komt niet altijd homogeen uit de mal. Het is me bij DJH kits regelmatig opgevallen dat er ook poreuze stukken in zitten en daar hecht de laag anders en is er soms wat meer nodig.

Het niet dekken in hoeken is wel op te lossen, maar niet met een spuitbus. Dat heeft namelijk te maken met de druk waarmee je spuit. Bij een spuitbus kun je dat niet regelen, maar met een airbrush met een goede compressor wel. Als je op een zo laag mogelijke druk spuit, dekt het wel in hoeken. Het verschilt wel weer met de laksoort die je gebruikt en hoeveel je het hebt verdund.

Kortom er zijn nog veel dingen die je kunt aanpassen.


mvg,
Ivo
*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #264 Gepost op: 13 mei 2019, 11:07:33 »
Als je op een zo laag mogelijke druk spuit, dekt het wel in hoeken. Het verschilt wel weer met de laksoort die je gebruikt en hoeveel je het hebt verdund.
Kijk, mooie tip die ik niet wist. Ik spuit meestal op 2 bar met Vallejo verf 1:1 met water verdund. Zal het eens met lagere druk proberen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #265 Gepost op: 13 mei 2019, 12:01:59 »
Sven,  ik spuit meestal met 1,6 bar.  Wel je verdunning etc daar op aanpassen.

Wiebe

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #266 Gepost op: 13 mei 2019, 12:51:44 »
Bovendien: Hoe lager de druk, des te minder nevel! (y)

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #267 Gepost op: 13 mei 2019, 19:47:52 »
Het is vast al eens eerder gezegd, maar als er verf niet goed hecht is het over het algemeen niet schoon genoeg. Mijn behandeling is altijd een nacht in de soda om alle zuurresten te neutraliseren en vervolgens het model afschrobben met een oude tandenborstel met Cif, terwijl je handschoenen aan hebt (ik haal regelmatig een verse doos latex of vinyl bij de apotheek en daar weten ze dat inmiddels van mij. Net als met medicijnen bekertjes en injectiespuiten  ;) ). Daarna het model laten drogen en alleen nog maar met handschoenen vastpakken en in de primer zetten. Als er eenmaal een primerlaag op zit wordt het minder kritisch. Het kan ook nog iets anders zijn als je het alleen op witmetaal hebt. Dat komt niet altijd homogeen uit de mal. Het is me bij DJH kits regelmatig opgevallen dat er ook poreuze stukken in zitten en daar hecht de laag anders en is er soms wat meer nodig.
Duidelijk verhaal Ivo!

Ik denk overigens dat het witmetalen deel dat gisteren niet-hechtende plekken vertoonde, nu inmiddels wel egaal rood gespoten is.
Vuil kan het eigenlijk niet geweest zijn, want tevoren had ik het met aceton afgenomen.
Het zou dus best kunnen dat de oorzaak in het witmetaal lag. Ik zal wel eens nadere proefjes doen op andere witmetalen stukjes.

Ik weet nog niet of ik mijn werkstuk een nacht in de soda ga zetten. Omdat ik nauwelijks gesoldeerd heb zal het wel meevallen met die zuurresten, hoop ik. Maar vette vingers moeten er wel af natuurlijk.
Ik denk nu aan een bewerking met èn aceton èn glasvezelpotlood.
En die handschoenen heb ik inmiddels onder handbereik.

Het niet dekken in hoeken is wel op te lossen, maar niet met een spuitbus. Dat heeft namelijk te maken met de druk waarmee je spuit. Bij een spuitbus kun je dat niet regelen, maar met een airbrush met een goede compressor wel. Als je op een zo laag mogelijke druk spuit, dekt het wel in hoeken. Het verschilt wel weer met de laksoort die je gebruikt en hoeveel je het hebt verdund.
Dat klinkt niet heel erg hoopgevend voor mij met m'n spuitbussen....

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #268 Gepost op: 13 mei 2019, 21:05:46 »
Nog maar even een paar genadeloze detailopnamen.


Zie hier het onderscheid (vooral in glans en vlakheid) tussen het frame van Weinert en mijn spuitwerk.
Links naast de Faulhaber ligt de apparatenkast van witmetaal. De gietstukken zijn van messing.


Deze foto laat het kleurverschil goed zien.

Een ander verhaal is dat ik de gietresten aan voorzijde van de witmetalen apparatenkast over het hoofd gezien heb. Die tekenen zich nu heel duidelijk af. Daar moet nog wat aan gebeuren.

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13181
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #269 Gepost op: 13 mei 2019, 21:54:41 »
Ik heb er wel respect voor, dat stugge doorploeteren van jou. Stukje bij beetje kom je steeds verder, terwijl ik toen ik er achter kwam dat de pompen de drijfstangen van m'n 41er blokkeerden, de boel eerst weer in de wilgen heb gehangen, wachtend op de volgende emmer inspiratie 

Succes met het vervolg!