Voorvertinnen:- Pak het messing onderdeel.- maak het stuk wat je wil solderen even goed blank met een glasvezelpotlood of eventueel met een fijn vijltje. - Smeer met een kwastje wat vloeimiddel op het gedeelte dat straks vastgezet moet worden. Dat kan zijn, onderkant, zijkant, bovenkant, voorkant of achterkant. Dus niet het hele ding, maar alleen op de plek dat straks verbonden wordt met het andere onderdeel.- pak je soldeerbout- doe wat soldeer op de bout- smeer het soldeer nu uit over het gedeelte van het stukje messing wat je hebt voorzien van vloeimiddelVoila, voorvertind. Wat je dus doet is een dun laagje tin aanbrengen op het stukje messing.Tips voor 'lekkâh' solderen. Pak een stukje witmetaal wat over is en regel de bout langzaam naar boven uit. Kijk dan op welke temperatuur het witmetaal smelt en ga daar 10 graden onder zitten. Onthou deze temperatuur. Je weet dan 2 dingen zeker, je witmetaal zal nooit smelten èn het low-melt soldeer vloeit als water. Heerlijk snel solderen op deze manier.Voor het messing solderen (dus niet witmetaal) zet de temperatuur van je bout behoorlijk hoog. Hier moet je even expirimenteren. Het te verwarmen stuk messing heeft daar ook mee te maken, hoe groter het onderdeel, des te beter zou ik de bout zetten. Echter, het soldeer moet vloeien als water, dus zet de bout hoog, maar, zet de bout ook weer niet te hoog dat het vloeimiddel direct oplost/verbrand. Dus ergens rond de 300/350 graden. Ik heb de bout wel eens op 450 graden omdat het solderen dan lekker snel gaat, nadeel is dat het vloeimiddel binnen no time verdampt is. Dus een beetje oefenen met een paar stukje messing. Ook hier weer de temperatuur onthouden.Je hebt nu 2 ideale temperaturen in.te solderen, de 1 voor witmetaal en de ander voor messing. Nou, da's alles, start!Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Uitgloeien van koper(-legeringen) gebeurt door het te verhitten, bij koper treed er dan een kleurverandering op. Op die manier kun je de kopermoleculen bij wijze van spreken “herschikken”. Na afkoelen blijft deze herschikking in stand. Dit maakt het zacht en plooibaar. Door het te opnieuw te bewerken kan de oorspronkelijke “stijfheid” weer terug keren. Zo moest ik ooit op school van een koperplaat een voorwerp maken, door het te drijven met een hamer. Uitgloeien, af laten koelen, drijven (waardoor het weer stugger werd) en weer opnieuw uitgloeien enz. Volgende link laat uitgloeien zien. Is welliswaar een koppakking, maar het gaat hier om de kleursverandering. Als je die ziet optreden, is het uitgloeien gereed. Hoewel het voor dun draad wellicht wat sneller gaat dan voor zo een grote plaat...Dus eerst laten afkoelen voor je aan de slag gaat met buigen. En mocht het na een paar buigingen weer wat stug aanvoelen, kun je gewoon opnieuw uitgloeien.
Hier dan (eindelijk) een test volgens jouw omschrijving, Tom!Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar de eerste test is vooralsnog geslaagd.Het stukje messing (leiding) is aan 1 zijde bewerkt met glasvezelpotlood en vervolgens vertind met vloeimiddel (GM&S) en "gewone" soldeer.Daarna heb ik het messing met 70 graden soldeer en vloeimiddel vast gesoldeerd aan een stukje gietboom van witmetaal.Bijna tot mijn verbazing blijkt de verbinding behoorlijk stevig.Alleen dat naderhand moeten schoonmaken van de verbinding, dat is niet jofel. Moet ik straks mijn moeizaam gemonteerde model onder de kraan gaan houden? Dat ga ik vast niet doen, zeker niet omdat het model voor een belangrijk deel gelijmd is.Momenteel ben ik, zoals eerder gemeld, bezig met het leidingwerk. Dat is een tijdrovende klus, zeker bij zo'n Pruisische machine. Sommige leidingen zijn bijna niet te doen, want die moeten overal tussendoor gefrummeld worden. Maar met heel veel geduld lukt het uiteindelijk toch.Tot nu toe heb ik de leidingen met lijm vast kunnen zetten. Maar nu heb ik te maken met een leiding die ergens zwevend achter de waterbak eindigt. Die moet dus aan de andere kant klemvast zitten, wat met lijm niet lukt zonder grote klodders te gebruiken.Vandaar dat ik deze leiding onder aan de witmetalen omloop wil gaan solderen.Als dat allemaal gaat lukken zal ik een foto posten. (En dan heb ik alleen nog maar de stokerszijde gereed. Aan de machinistenkant moet ik nog beginnen...)Groet, Bas
Binnenkort maar eens wat vijlen aan de grove soldeerstift tot die een handzaam formaat heeft, geschikt voor priegelwerk.