Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 102067 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #120 Gepost op: 26 november 2018, 09:37:21 »
Allright; soldeer cursus in het kort. Low-melt soldeer hecht aan witmetaal, maar ook aan ander soldeer. Wil je dus messing solderen aan witmetaal (wat prima kan) moet je dus eerst de gedeeltes die worden verbonden met witmetaal voorvertinnen.

Dus;

- Messing onderdelen op de plekken waar ze gesoldeerd worden aan het witmetaal eerst voorzien van een dun laagje (normaal)soldeertin.
- Daarna de witmetalen delen plaatsen op het messing, bout op een stand dat het witmetalen deel niet smelt
- Alles ruim! voorzien van vloeimiddel van Piet Peetoom, dus geen (NOOIT!) S39.
- Daarna de boel aan elkaar solderen met low-melt soldeer.
- Daarna de boel grondig reinigen met een sopje en een tandenborstel
- Goed drogen met bijvoorbeeld een föhn

Klaar.

Het allermooiste van solderen? Geen kieren! Zeker met low-melt soldeer is het heerlijk solmuren (solderen + plamuren :-)

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Dank voor je duidelijke uitleg.
Als het lukt bij witmetaal om direct ook de kieren te dichten, dan klinkt dat als een heel aantrekkelijke methode.
Ik moet nog maar eens een cursusje solderen volgen. Het klinkt misschien vreemd maar: vooral voor hoe vertinnen werkt.

Vreemd dat bij jouw de superlijm los laat.

Ik vraag mij af wat voor superlijm je gebruikt ?

Zelf heb ik al mijn modellen in elkaar geplakt met super lijm van Wurth, dit is in de Auto wereld wel bekent.
Helaas kun je het niet kopen bij een normale winkel, maar het is gewoon goed spul, ook zij hebben een gel vorm in hun programma.

https://eshop.wurth.nl/Product-categorieen/Cyanoacrylaat-constructielijm/31213005090103.cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/?CatalogCategoryRef=31213005090103%40WuerthGroup-Wuerth-3121&CampaignName=SR001&SelectedFilterAttribut=%255B%2

Kijk hier eens.

Kees.
Tot nu toe heb ik bij de BR 93.5 deze lijmen gebruikt:
1.
Ordinaire secondelijm van Pattex (beslist geen superlijm dus)
2.
Bison Kombi Metaal
Voordeel is de lange verwerkingstijd en dat je ruim de tijd hebt om naderhand nog wat te schuiven om alles in de goede positie te krijgen.
Nadeel is de lange uithardingstijd (12 uur en daarna) en dus ook dat je de onderdelen geruime tijd moet fixeren.
Goed mengen van de componenten is een voorwaarde voor goede uitharding. De uiteindelijk te bereiken sterkte van de verbinding is mij wat tegengevallen. Mijn dommen kreeg ik uiteindelijk met wat wrikken weer los (wat natuurlijk ook weer een voordeel is)
3.
Weicon Fast-Matal-Minutenkleber
Voordeel is dat deze 2-componentenlijm snel uithardt en een heel sterke verbinding oplevert.
De verwerkingstijd is echter kort (hooguit een paar minuten), dus je moet heel snel werken. Daarbij komt nog dat je de lijm heel goed moet mengen, want anders hardt de lijm onvoldoende uit. En die mengtijd gaat weer ten koste van de verwerkingstijd.

De lijm uit de autowereld die jij gebruikt, kende ik nog niet.
Is dat misschien vergelijkbaar met Olba industrielijm, die vaak ook op beurzen (Houten) wordt aangeboden?

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #121 Gepost op: 26 november 2018, 10:38:47 »
Ik moet nog maar eens een cursusje solderen volgen.
Je moet gewoon een paar minuten oefenen met wat proefstukjes, dan kun je het zo. Een cursus is alleen maar zinvol voor het effect: "Oh, zo simpel is het!".

Even een aanvulling op de soldeercursus van Tomasso: Als het te solderen onderdeel iets groter is, het eerst op twee punten vastzetten. Kijken of het goed staat, dan de soldeer uitsmeren. Want het is makkelijker iets weer los te halen dat op twee punten vast zit.

Afgelopen weekend op de expo in Birmingham geweest. Daar is een hele hoek met experts aan het demonstreren, waaronder veel soldeerders. Kun je gewoon bij gaan zitten, kijken en vragen stellen. Ik word er elke keer wijzer van. Volgend jaar even heen? (vliegveld ligt naast het congrescentrum)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #122 Gepost op: 26 november 2018, 11:32:52 »
Voorvertinnen:

- Pak het messing onderdeel.
- maak het stuk wat je wil solderen even goed blank met een glasvezelpotlood of eventueel met een fijn vijltje.
- Smeer met een kwastje wat vloeimiddel op het gedeelte dat straks vastgezet moet worden. Dat kan zijn, onderkant, zijkant, bovenkant, voorkant of achterkant. Dus niet het hele ding, maar alleen op de plek dat straks verbonden wordt met het andere onderdeel.
- pak je soldeerbout
- doe wat soldeer op de bout
- smeer het soldeer nu uit over het gedeelte van het stukje messing wat je hebt voorzien van vloeimiddel

Voila, voorvertind. Wat je dus doet is een dun laagje tin aanbrengen op het stukje messing.

Tips voor 'lekkâh' solderen. Pak een stukje witmetaal wat over is en regel de bout langzaam naar boven uit. Kijk dan op welke temperatuur het witmetaal smelt en ga daar 10 graden onder zitten. Onthou deze temperatuur. Je weet dan 2 dingen zeker, je witmetaal zal nooit smelten èn het low-melt soldeer vloeit als water. Heerlijk snel solderen op deze manier.

Voor het messing solderen (dus niet witmetaal) zet de temperatuur van je bout behoorlijk hoog. Hier moet je even expirimenteren. Het te verwarmen stuk messing heeft daar ook mee te maken, hoe groter het onderdeel, des te beter zou ik de bout zetten. Echter, het soldeer moet vloeien als water, dus zet de bout hoog, maar, zet de bout ook weer niet te hoog dat het vloeimiddel direct oplost/verbrand. Dus ergens rond de 300/350 graden. Ik heb de bout wel eens op 450 graden omdat het solderen dan lekker snel gaat, nadeel is dat het vloeimiddel binnen no time verdampt is. Dus een beetje oefenen met een paar stukje messing. Ook hier weer de temperatuur onthouden.

Je hebt nu 2 ideale temperaturen in.te solderen, de 1 voor witmetaal en de ander voor messing. Nou, da's alles, start!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 26 november 2018, 11:34:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #123 Gepost op: 26 november 2018, 19:11:55 »
Olba moet je niet kopen, dat is troep.

Dat kun je ook zien aan de prijs, kost bijna niks.

Kees.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #124 Gepost op: 26 november 2018, 19:14:39 »
Hoezo is dat troep, verklaar je nader aub
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #125 Gepost op: 26 november 2018, 19:26:33 »
Precies wat ik zeg.

Heb ik vroeger ook al eens geprobeerd, laat steeds weer los, ook na diverse malen ontvetten en opruwen.

Het vreemde is dan ook dat de lijm van Wurth wel goed lijmt en niet meer los laat.
Al mijn ombouw modellen zitten vast met lijm van Wurth, en hier vallen geen onderdelen vanaf.
Ook is het zo dat ik verschillende materialen aan elkaar lijm, zoals kunststof aan messing, aluminium of koper, wit metaal aan messing, aluminium of koper.
Leer en rubber kun je hier ook mee vast zetten aan diverse metaal soorten.

Ik vind dat bewijs genoeg. ;D

Kees.



ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #126 Gepost op: 27 november 2018, 00:01:12 »
Diverse witmetalen tramkits zo'n 30 jaar geleden in elkaar gezet met secondenlijm . Ondertussen deze modellen allemaal weer uit elkaar gehaald en met low melt soldeer weer opnieuw opgebouwd omdat de lijmverbindingen na een aantal jaren dus toch los gingen laten .

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #127 Gepost op: 27 november 2018, 11:10:22 »
Allen hartelijk dank voor jullie reacties, adviezen en hulp.

Jullie ervaringen alle lezende, pleit er veel voor om te gaan solderen, als je tenminste gaat voor de meest duurzaam stabiele verbindingen.
(In dat licht vind ik het overigens wel opmerkelijk dat in de bouwbeschrijving van Weinert voornamelijk over lijmen gesproken wordt. Ze bevelen daarbij "hun" secondelijm aan, waarvan ik niet weet in hoeverre die anders van samenstelling is dan de gewone, overal verkrijgbare).

Het lijkt mij een goed idee om eens wat te gaan experimenteren met solderen. Het is inderdaad zo wat jullie zeggen: je leert het beste door gewoon te doen.

De lijm uit de autowereld, die Kees aanraadt, houd ik ook zeker in gedachten.

Groet, Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #128 Gepost op: 27 november 2018, 12:20:48 »
In mijn tijd bij brandweer Roosendaal en Nispen regelmatig een werkbezoek gebracht aan Fokker in Woensdrecht.
Wat mij hier op viel was dat het grootste deel van de daar geassembleerde vliegtuigen, zowel privaat als defensie, gelijmd werden!! Lijmen moet dus wel goed en betrouwbaar zijn. Helaas toen niet gekeken van welk merk de lijm was. (Bison zit wel heel dicht bij ;D)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #129 Gepost op: 27 november 2018, 15:49:10 »
Het lijmen gebeurde bij Fokker onder zeer gecontroleerde condities. In elk geval het vetvrij maken en houden (handschoenen) van te lijmen oppervlakken en het aanbrengen van de lijm en bij de juiste temperatuur en de juiste druk aanbrengen. Is een iets andere vorm van lijmen dan wat wij als hobbyisten doen met meestal zeer kleine en niet schone en/of onvoldoende ruwe oppervlakken.

De beste optie bij witmetalen en messing kits is solderen. Dat raad ik al jaren aan.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #130 Gepost op: 27 november 2018, 16:01:29 »
Juist , er is best wel goeie lijm , alleen kunnen wij die niet gewoon kopen .

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #131 Gepost op: 27 november 2018, 16:02:53 »
De beste optie bij witmetalen en messing kits is solderen. Dat raad ik al jaren aan.
is ook eigenlijk het leukste.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #132 Gepost op: 13 januari 2019, 16:11:36 »
Dit is (nog?) geen succesverhaal.
Ik heb de kit even een tijdje laten liggen omdat ik opzag tegen het vervolg.

Inmiddels allerlei soldeerspullen in huis gehaald. Soldeer van 70, 145 en 188 (verf) graden en vloeimiddel. Verder een dimmer aangeschaft. Ook wat zitten proberen met het zoeken naar smeltpunten.
Voorlopig nog zonder duidelijk "resultaat".
Ik zou nog veel meer moeten oefenen, maar ga dat niet doen met zo'n dure bouwkit.

Wat mij vooral weerhoudt om de leidingen te solderen, is dat het allemaal zo fragiel is. Ik moet er soms een loep bijhouden om te zien of de leiding precies aansluit.
En als de leiding eenmaal goed ligt, dan is het een soort mikado: niet aanraken want anders dondert de boel in elkaar. Met solderen is het juist van belang dat er contact is tussen bout en de te solderen plek. Dat solderen wordt vooralsnog vrijwel zeker geen succes.

Dus ga ik op mijn manier toch eerst maar eens met lijm aan de slag. Ook daar heb ik weinig vertrouwen in, maar je moet wat.
Maar allereerst moet het leidingwerk op maat gemaakt worden.

Op de foto liggen er wat probeersels los op de ketel. Ik ben er nog maar matig tevreden over.
Vooral de leiding naar de dynamo ligt wat mij betreft te ver uit het vlak van de ketel. Als ik materiaal overhoud probeer ik die nog wel opnieuw te maken. Het blijft een beetje trial and error want met alle rondingen en in 3d weet je nooit precies wat het effect is van wat buigen hier en daar.
Ik vraag me overigens af hoe de leidingen in werkelijkheid werden vastgezet aan de ketel? Op die Pruisische locs was het vaak een wirwar aan leidingen. (Ik heb niet voor een beginnersmodel gekozen).

Van 1 leiding weet ik nu al dat die überhaupt niet aangebracht kan worden. Die moet overal tussendoor. Kan echt niet tenzij met heel veel geluk, waar ik niet op durf te rekenen.

Groet, Bas




wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #133 Gepost op: 13 januari 2019, 16:22:01 »
De leidingen meer in detail




puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #134 Gepost op: 13 januari 2019, 18:22:12 »
Hallo Bas.

Ik snap dat je er soms tegen aan kijkt, soms is het dan idd beter om het geheel aan de kant te leggen en er later mee
verder te gaan.

Toch heb ik de indruk dat het wel goed gaat komen met haar.

Ondanks alle tegen slagen wens ik je nog een plezierige bouw. (y)

Kees.