Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 102028 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2018, 14:00:33 »
En Google eens naar voorbeelden 1:1
Als ik deze tekening bekijk zit er een sprong tussen de waterbakken en de omloop.
Inderdaad.
En door wat te spelen met de maat van die sprong, kan ik het verschil wegwerken.
Het moet dan alleen niet op andere punten fouten gaan....
Ben dus nog even aan het prakkiseren.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2018, 14:33:35 »
Het kan vertekening zijn maar op de foto lijkt de voorkant van het machinistenhuis breder dan de achterkant, even de schuifmaat tegenaan houden?
Onder spanning lijmen zou ik zo veel mogelijk voorkomen, de kans dat het later toch nog eens losspringt blijft aanwezig.

Stephan.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:49:14 »
Klopt.
Het maatverschil van het machinistenhuis tussen voor- en achterzijde bedraagt 0,3mm aan de bovenkant gemeten.
En aan de onderkant gemeten iets meer, namelijk 0,5mm.
Dat komt omdat de zijwanden krom stonden. Met het lijmen heb ik dat vooralsnog dus nog niet 100% kunnen corrigeren.
Als dak en voetplaat er in worden gelijmd, dan worden de verschillen nog flink genivelleerd.
Ik denk dat de lijmverbindingen die krachten wel kunnen opvangen.

En Google eens naar voorbeelden 1:1
Als ik deze tekening bekijk zit er een sprong tussen de waterbakken en de omloop.
Aan de hand van de tekening heb ik een aantal maten gecheckt, van achtereenvolgens:
casco Weinert | model Roco | 1/87 op de tekening:

breedtemaat achterzijde 33,3 | 32,2 | 32,0
breedte over waterbakken achterzijde 36,7 | 35,8 | 35,5
breedte over waterbakken voorzijde 37,0 | 35,9 | 35,5
breedte omloop voorzijde 33,0 | 33,3 | 33,5

Mijn Weinert-casco is over de waterbakken gemeten dus te breed, wat natuurlijk te verwachten was.
Doordat de omloop aan de voorzijde aan de smalle kant is, wordt het "probleem" van de aansluiting op de waterbakken vergroot.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #33 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:41:28 »
Uiteindelijk heb ik besloten om een nieuwe poging te ondernemen het casco te monteren.
Als ik dat niet zou doen dan zou ik in de toekomst blijven zitten met het idee of het misschien toch niet geweest was als.....

Waar ik het meeste tegenop zag, namelijk het demonteren, lijkt nu gelukt.
Ik heb nog niet gecheckt op eventuele schade, maar het casco ligt weer in onderdelen uit elkaar.

Allereerst heb ik een oude, niet meer gebruikte pan opgeduikeld uit de schuur. Witmetaal is namelijk giftig en ik wil niet dat dat in ons eten belandt.
In die pan heb ik een flinke hoeveelheid water aan de kook gebracht. (Hoe meer water, hoe meer warmte en hoe gemakkelijker het model warm gestookt wordt)


Het zeefje dient op te voorkomen dat het casco in onderdelen naar de bodem van de pan met kokend water duikt. De bodem is misschien wel heter dan 100 graden en dan zou het witmetaal kunnen smelten


Uiteindelijk vielen de onderdelen niet spontaan uit elkaar, maar bleken ze zonder veel kracht van elkaar te kunnen worden gescheiden.
Waar ik vooraf vreesde dat de 2-componentenlijm niet los zou laten (ik las berichten dat de lijm bestand zou zijn tegen temperaturen tot 100 graden), bleek dat gelukkig onterecht.


Nu ga ik de onderdelen maar eens aan een nadere inspectie onderwerpen en ze waar nodig ontdoen van lijmresten.
En daarna, met de kennis van nu, proberen het casco beter in elkaar te zetten.

Groet, Bas

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #34 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:57:31 »
 (y)
Anders had je twijfels gehouden.
Was er ook iets getordeerd? Misschien kun je proberen...  ::)
Maar wees voorzichtig!
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 23:59:03 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2018, 13:37:25 »
Ik volg dit met belangstelling. Ik heb nl ook nog zoiets liggen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #36 Gepost op: 21 augustus 2018, 14:32:56 »
Was er ook iets getordeerd? Misschien kun je proberen...  ::)
Maar wees voorzichtig!
Bij aanvang stonden de zijwanden niet recht in die zin dat de wanden van het machinistenhuis niet parallel liepen met de waterbakken (die bij deze loc buiten het vlak van het machinistenhuis staan).
Hierdoor ontstond spanning op de verbinding bij de voorwand van het machinistenhuis.

Het lijkt erop dat de zijwanden nu (uit zichzelf) een stuk rechter staan. Blijkbaar is het zo dat de spanning in het witmetaal zichzelf na verloop van tijd (gedeeltelijk?) opheft.

Ik waag me overigens niet aan het buigen van witmetalen onderdelen. Voordat je het weet breekt zo'n element ;D

Ik volg dit met belangstelling. Ik heb nl ook nog zoiets liggen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groet, Bas

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #37 Gepost op: 21 augustus 2018, 20:33:14 »
Is het niet die kookbehandeling geweest die de boel weer netjes recht heeft gemaakt?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #38 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:24:12 »
Wie weet...?
In de regel kun je eerder het omgekeerde verwachten: dat de boel juist kromtrekt na verwarming.

Maar ik ben er wel blij mee, want met rechte(re) onderdelen wordt een stuk eenvoudiger ze weer te monteren (met veel minder spanning op de lijmverbindingen).

Ik ben inmiddels alweer even bezig om alle lijmresten te verwijderen. Het gaat prima. Het vergt alleen wat geduld (wat overigens voor de gehele bouwkit geldt).

Groet, Bas

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #39 Gepost op: 21 augustus 2018, 22:34:23 »
Zie dit draadje pas vandaag (niet opgelet :) ). Leuk een Weinert kit. Ik heb er sinds vorig jaar een van de Br95, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Wel heb ik alle DJH kits van NS loks uit witmetaal al in elkaar gezet. Vanuit die ervaring mijn opmerkingen.

Witmetaal laat zich best een beetje buigen. Natuurlijk geen 90 graden, maar een beetje buigen gaat prima, zeker als het alleen maar gaat om de waterkasten in lijn te krijgen met het machinistenhuis. Daarnaast ben ik zoals bekend geen voorstander van lijmen. Witmetaal laat zich uitstekend solderen, lees daarvoor solderologie van Piet Peetoom. In verschillende draadjes hier wordt dat ook gedemonstreerd. Je had het dan alleen niet meer los kunnen koken  ;), maar wel lossolderen, hoewel dat lastig is.

Ik denk wel dat dit geen makkelijke kit is als eerste witmetaal kit. En de hoeveelheid appendages is ook fors op een duitse lok. Misschien kun je nog ergens een DJH kit vinden (vooral de 5500 is een goede start) om te goed witmetaal te leren waarderen.

Ik was onaangenaam verrast dat je een chassis hebt getroffen dat slecht loopt. Ik heb het chassis van de Br93 van Weinert toegepast onder een Philotrain 6200 en dat loopt als een speer. Maar als ze in de handleiding er al op wijzen zal het wel vaker voorkomen.

Benieuwd naar je vorderingen.

mvg,
Ivo

P.S., zie nu je laatste bericht: witmetaal trekt niet krom van verwarming of solderen. Het is waarschijnlijk krom uit de mal gekomen dan wel krom getrokken in de verpakking

mvg,
Ivo

*

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #40 Gepost op: 22 augustus 2018, 16:02:50 »
Citaat
Je had het dan alleen niet meer los kunnen koken
Dat speciale soldeer heeft een smeltpunt van 700C dus kan zelfs dat nog werken.

Volgens mij heb ik zo ook weer iets losgehaald dat mij nog niet naar de zin was bij het H0e locje.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #41 Gepost op: 22 augustus 2018, 19:12:40 »
Hallo Bas.

Ik zie dat je lekker bezig bent met je 93 er van Weinert.
Aangezien ik ook al diverse locomotieven heb na/om gebouwd ken ik je problemen.

Ik wens je dan ook veel succes met de bouw en volg je vorderingen vanaf nu op de voet. (y)

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #42 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:10:45 »
Zie dit draadje pas vandaag (niet opgelet :) ). Leuk een Weinert kit. Ik heb er sinds vorig jaar een van de Br95, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Wel heb ik alle DJH kits van NS loks uit witmetaal al in elkaar gezet. Vanuit die ervaring mijn opmerkingen.
Leuk en leerzaam om te horen van ervaringen jou (en anderen).

Witmetaal laat zich best een beetje buigen. Natuurlijk geen 90 graden, maar een beetje buigen gaat prima, zeker als het alleen maar gaat om de waterkasten in lijn te krijgen met het machinistenhuis. Daarnaast ben ik zoals bekend geen voorstander van lijmen. Witmetaal laat zich uitstekend solderen, lees daarvoor solderologie van Piet Peetoom. In verschillende draadjes hier wordt dat ook gedemonstreerd. Je had het dan alleen niet meer los kunnen koken  ;), maar wel lossolderen, hoewel dat lastig is.
Ik heb vooraf vooral gekeken in Het Praktijkboek Modelspoorwegen (de oeruitgave van inmiddels al jaren geleden). Daarin staat dat het uit je hoofd zou moeten laten om witmetaal te willen buigen. Die zinsnede heb ik kennelijk wat te letterlijk opgevat.
Overigens, omdat beide zijwanden op dezelfde wijze niet in lijn stonden, hield ik er ook rekening mee dat dat misschien de bedoeling was.

In datzelfde Praktijkboek wordt het lijmen als mogelijkheid (naast solderen) genoemd om zo'n model in elkaar te zetten. Omdat ik niet zo heel veel soldeerervaring heb, leek mij lijmen de voordehand liggende optie.
Solderologie van Piet Peetoom heb ik in mijn bezit. Maar uiteindelijk is solderen een kwestie van ervaring opdoen. Ik boek er wisselende resultaten mee. Soms lukt het niet of met moeite en dan weet ik vaak niet hoe dat komt.
Solderen van witmetaal lijkt mij extra lastig omdat het soldeer slecht vloeit.

Ik denk wel dat dit geen makkelijke kit is als eerste witmetaal kit. En de hoeveelheid appendages is ook fors op een duitse lok. Misschien kun je nog ergens een DJH kit vinden (vooral de 5500 is een goede start) om te goed witmetaal te leren waarderen.
Ik wilde gewoon die 93-er, moeilijk of niet. Maar als de kit niet met voorgemonteerde aandrijving geleverd was, dan had ik het niet aangedurfd.
Die appendages van messing, daar zie ik niet zo tegenop. Als de witmetalen basis maar goed is ;D

Ik was onaangenaam verrast dat je een chassis hebt getroffen dat slecht loopt. Ik heb het chassis van de Br93 van Weinert toegepast onder een Philotrain 6200 en dat loopt als een speer. Maar als ze in de handleiding er al op wijzen zal het wel vaker voorkomen.
Ook ik was onaangenaam verrast over rijeigenschappen. En dan moet de schuifbeweging nog gemonteerd worden. Afgezien daarvan is de beginsnelheid (analoog) te hoog naar mijn smaak. Misschien wordt dat nog wel wat beter als de loc compleet is, want dat witmetaal weegt nogal wat. Als het lukken wil voorzie ik het model tevens van een decoder (waarmee de beginsnelheid gereduceerd kan worden)

Dat speciale soldeer heeft een smeltpunt van 700C dus kan zelfs dat nog werken.

Volgens mij heb ik zo ook weer iets losgehaald dat mij nog niet naar de zin was bij het H0e locje.
Je moet dan wel het soldeer weer zien te verwijderen. Dat lijkt me minder makkelijk dan het verwijderen van lijmresten.

Hallo Bas.

Ik zie dat je lekker bezig bent met je 93 er van Weinert.
Aangezien ik ook al diverse locomotieven heb na/om gebouwd ken ik je problemen.

Ik wens je dan ook veel succes met de bouw en volg je vorderingen vanaf nu op de voet. (y)

Kees.
Dank je Kees.
Ik ben op de hoogte van je bouwkunsten en heb je ook zien staan op Rail (en toen ook gesproken). Knap werk.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #43 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:14:43 »
Als de soldeer niet smelt is je bout niet heet/krachtig genoeg, of het te solderen oppervlak te massief voor die bout.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #44 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:18:51 »
Of misschien ook dat het contactvlak tussen bout en onderdeel te klein is?