Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 20:38:42
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door daan2353
Vandaag om 20:32:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:23:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 20:16:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 20:13:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 20:03:05
Rheinburg, TP V/VI door einte
Vandaag om 20:02:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:44:39
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:37:35
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Quinzeedied
Vandaag om 19:35:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:24:51
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
Vandaag om 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:12:04
Aachenau West door defender
Vandaag om 19:05:31
Raadplaatje door NS2209
Vandaag om 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
Vandaag om 18:58:46
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
19 Toen door Montanbahn
Vandaag om 16:18:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:20:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
Vandaag om 12:34:41
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 121011 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #90 Gepost op: 14 October 2018, 10:56:25 »
De Fast-Metal-Minutenkleber heb ik minder dan een jaar in gebruik.
En vrij kort geleden heb ik er nog een keihard uithardende verbinding mee gemaakt voor de onderbouw van m'n baan (waarbij een veel groter volume nodig was)
Te oud, dat kan het dus niet zijn, lijkt me.
Het is wel zo dat je een enorme kracht moet uitoefenen om de witte component uit de spuitmond te krijgen. Maar dat was in het begin ook al zo.

De Bison Combi Metaal is al een paar jaar oud.
Tot nu toe had ik daar steeds goede ervaringen mee....

Groet, Bas

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93: lijmgedoe
« Reactie #91 Gepost op: 14 October 2018, 10:58:29 »
Je kunt inderdaad te weinig aanmaken. Dan is misschien de lijm te gevoelig voor een iets verkeerde mengverhouding. Meestal maak ik streepjes component van zo’n 2 cm lang; niet korter.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #92 Gepost op: 14 October 2018, 11:04:57 »
Dan ga ik het maar eens proberen met een flinke hoeveelheid (een overdosis ;D)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #93 Gepost op: 14 October 2018, 12:56:43 »
Deze toch wel flinke hoeveelheid lijm heb ik aangemaakt om de voorverwarmer (voor de 3e keer) onder de ketel te lijmen. Hopelijk hardt de lijm nu wel naar behoren uit.


Ik heb nu ook definitief kunnen vaststelllen dat de voorverwarmer er de oorzaak van is dat de opbouw niet meer op het frame past.
Ik vermoed dat de steunen van de voorverwarmer precies tussen het frame zouden moeten passen. Dat had overigens sowieso al niet gekund, omdat de tussenruimte in het frame een paar tiende mm's te smal is. En dan nog moet de voorverwarmer precies centrisch gemonteerd zitten. Ondoenlijk, omdat de aansluitingen links op de voorverwarmer botsen met de omloop.
Het zal er dus wel op neer komen dat ik materiaal moet afnemen van de steunen van de voorverwarmer.


Groet, Bas

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #94 Gepost op: 14 October 2018, 16:09:12 »
Citaat
Hopelijk hardt de lijm nu wel naar behoren uit.
Bij koude gaat het langzamer.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #95 Gepost op: 15 October 2018, 19:22:21 »
Klopt, Jacob.
Maar kou kan het niet geweest zijn. Het is nog steeds ongewoon warm voor de tijd van het jaar. En als het koud wordt gaat de verwarming aan.

Hoe dan ook zijn beide soorten 2-componentenlijm die ik gisteravond gebruikt heb, wel goed uitgehard.
Dat geeft weer een beetje vertrouwen.

Gelukkige bijkomstigheid is dat de voorverwarmer nu helemaal goed op positie zit. De kap past over het frame zonder dat ik nog extra materiaal heb hoeven te verwijderen.

Ik zal straks nog wat plaatjes laten zien van de stand van zaken.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 15 October 2018, 19:46:15 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #96 Gepost op: 15 October 2018, 21:38:54 »
En dan hier de plaatjes.












Een aantal onderdelen zit nog los, zoals ondermeer het dak en de deksels van de waterbakken.

De afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met het aanbrengen van de onderdelen in gegoten messing.
Daar zaten heel minuscule bij. Daar gaat dus veel tijd in zitten.
Soms is het puzzelen wat eerst en wat later.

Daar waar er later leidingen op aansluiten moet er worden voorgeboord in het messing, voor ze op de loc geplaatst worden.
Daarbij is gebruik van boorolie nodig. Had ik nog nooit van gehoord. Ik heb maar de gewone olie genomen waarmee ook het materieel gesmeerd wordt.
Met een handboortje is dat een geduldwerkje. Ik hoop maar dat ik diep genoeg geboord heb. Al met al hooguit 1mm, denk ik. Uiteindelijk gaat het erom dat die leidingen straks blijven zitten.

Gaandeweg blijken er ook onderdelen beschadigd. Het is goed kijken of het zo hoort of dat het inderdaad om schade gaat. Gelukkig reageert Weinert steeds snel en netjes op mijn mails door vervangende onderdelen te sturen.
Ik vermoed nu dat ook de stoomdom niet helemaal oké is. Moet dat handvat niet aan 2 zijden zitten? Ik durf het bijna niet meer te vragen.

De rookkastdeur heb ik nog even laten liggen. Achteraf is dat heel verstandig gebleken. Zo konden onderdelen op de ketel (die beschadigd worden of verkeerd zaten) nog weer gemakkelijk losgemaakt worden. En voor het lijmen was het ook handig: door aan de binnenzijde een dot lijm aan te brengen krijg je aan de buitenzijde geen lijmsporen.

Hoe dat moet om de kolenkastkleppen beweegbaar te houden weet ik nog even niet. Straks komen die door het spuiten weer vast te zitten, vermoed ik.

Ik kan nog wel even voort met de bovenbouw. Maar daarna is toch echt het chassis aan de beurt. Dan wordt het ook tijd voor een airbrush (die ik nog niet heb) om een aantal onderdelen rood te spuiten alvorens die aan het chassis te bevestigen.

Groet, Bas

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6053
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #97 Gepost op: 15 October 2018, 22:18:19 »
Prachtig model!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #98 Gepost op: 15 October 2018, 23:33:34 »
Wat ben jij opgeschoten Bas!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #99 Gepost op: 16 October 2018, 09:22:29 »
Ik ben een lekker eindje op weg, ja.
Je kunt je nu wat beter voorstellen dat het een locomotief gaat worden ;)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6170
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #100 Gepost op: 18 October 2018, 18:25:54 »
Heerlijk Bas zo een update.

Je weet dat zo iets gewoon tijd kost, en dat moet je er ook voor nemen.

Succes met de verdere bouw. (y) (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #101 Gepost op: 18 October 2018, 21:59:24 »
Citaat
Je weet dat zo iets gewoon tijd kost, en dat moet je er ook voor nemen.
En dan nog al die slordigheidjes van Weinert die Bas moest oplossen...
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #102 Gepost op: 11 November 2018, 15:31:37 »
Er zit weinig schot in de bouw. Maar toch is het even tijd voor een foto.



Inmiddels is een aantal messing armaturen aan de ketel gemonteerd. Zachtjes aan begint het tijd de worden voor het aanbrengen van de eerste leidingen.

De hele inhoud aan leidingen heb ik op een kartonnetje met dubbelzijdig plakband gelegd. Dat voorkomt straks het eindeloos zoeken naar een leiding met de correcte diameter.
Ik heb er al veel profijt van gehad bij het checken of de leidingen daadwerkelijk passen in de voorgeboorde gaten.

De stoomdom heeft maar 1 handgreep (wat op de foto niet goed te zien is). Waarschijnlijk is dat niet conform het voorbeeld, maar ik laat het er maar even bij. Anders blijf ik maar reclameren en het valt weinig op. Ook in werkelijkheid zal er wel eens een handgreep afgebroken zijn.

Ik ben benieuwd of het gaat lukken de leidingen een beetje stevig te monteren. Een soldeerverbinding lijkt verkieslijk. Solderen moet echter op een temperatuur waartegen het witmetaal niet bestand is. Dus ga ik toch maar lijmen.

Groet, Bas

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6321
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #103 Gepost op: 12 November 2018, 09:13:04 »
Citaat
De stoomdom heeft maar 1 handgreep
Als die andere er afgebroken is (bij Weinert al) moet dat sporen hebben achtergelaten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3034
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #104 Gepost op: 12 November 2018, 09:56:22 »
Het betreft vermoedelijk een gietfout. De handgreep is dus volgens mij niet afgebroken.

Bij het plaatsen van de dom - al geruime tijd geleden - heb ik lang zitten studeren op de tekeningen van de handleiding, hoe de dom te plaatsen. Toen had ik nog niet door dat er handgrepen aan beide zijden zouden moeten zitten (en dat de dom dus symmetrisch had moeten zijn).

Hierbij de foto's.
(Inmiddels zitten de eerste zandleidingen erop).





Groet, Bas