Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 39372 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17171
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #90 Gepost op: 12 januari 2018, 23:00:44 »
Het wil nogal verschillen, zelfs bij verschillende modellen van hetzelfde merk. DDM van Artitec koppelt balg aan balg, maar plan W weer niet. Vrijwel buffer aan buffer komt ook wel voor. Het oude Fleischmann had daar wel een handje.

Deze discussie heeft niet zoveel met dit model van Exact Train te maken. Deze afstand hoeft echt niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4471
  • Team Mitropa
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #91 Gepost op: 12 januari 2018, 23:16:26 »
Exact Henk  ;D

Wij rijden met Philorijtuigen uit de jaren 80 met modelschroefkoppelingen gewoon buffer aan buffer.
Er zitten niet voor niks verende buffers op.
Dus anno 2018 kan dit echt niet meer.
Zeker niet met dit prijskaartje.

Gr Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #92 Gepost op: 13 januari 2018, 00:06:45 »
Alleen kortkoppelmechaniekjes met een korte uitslag zoals de kleine Symoba kunnen overbufferen, met mechaniekjes met een grotere uitslag zoals deze van Exact Train kan dat volgens mij niet gebeuren.
Het mechaniek zit gewoon te ver naar de uiteinden en de balgen zijn ook nog eens te kort, deze twee mankementen zijn nu wel duidelijk.
Als je de boel inkort kunnen deze rijtuigen gewoon buffer aan buffer rijden maar de vouwbalgen blijven ondanks dat altijd een gat vertonen.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • Biesje.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #93 Gepost op: 13 januari 2018, 00:58:57 »
Ik wilde ook graag zo'n rijtuig, maar er is er geen van bewaard gebleven in 1:1 toch? Maar wel een interessant ding in de evolutie van rijtuig historie, tussen ovaalramers en bolkoppen in.

Over bolkoppen gesproken: de Roco bolkoppen en plan D hebben volgens mij perfect werkende kortkoppelingsmechanieken (woord bestaat gewoon al :P ) Deze koppelen buffer aan buffer en balg aan balg. Ook de Blokkendozen hebben goed werkende kortkoppelingen. Dus dit valt inderdaad wat tegen :( .

Mvg,

Robert.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #94 Gepost op: 13 januari 2018, 01:18:38 »
Er zijn in 1:1 zelfs drie rijtuigen bewaard gebleven... twee als ex-koninklijk rijtuig in het Spoorwegmuseum en één op een camping in Eext. Hopelijk wordt die laatste nog eens gerestaureerd. Zie: http://www.martijnhaman.nl

Ik heb het idee dat de modellen wat over-the-top zijn: de interieurs zijn werkelijk schitterend, de echt geveerde draaistellen idem dito. Een gewone ingeklapte plus twee uitgeklapte kunststof balgen die je makkelijk kunt omwisselen zoals al jaaaren gebruikelijk bij andere merken hadden echter volstaan. Voor clubbanen zijn de Exact-trains ongeschikt, de aanwezige dakventilatoren en luchtleidingen zullen het niet lang volhouden bij een wat ruwere behandeling. Ook verdraagt het verfwerk waarschijnlijk geen vette vingers  - ik vermoed dat die zichtbaar blijven. Had Roco vroeger ook. Daarom pak ik altijd eerst een vel keukenpapier of een schone zakdoek. Gelukkig komen ze in de vitrine te staan. ;)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 01:28:22 door ReneN »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #95 Gepost op: 13 januari 2018, 08:09:49 »
Ik heb de combinatie van EloTrains Plan K + Heris Plan N + Roco DB ABm225 (44748). Deze zijn vouwbalg aan vouwbalg en vouwbalg aan buisbalg strak gekoppeld zonder tussenruimte (zelfs geen mm ertussen!).
Wel lijken me de buffers van de Plan N iets korter te zijn t.o.v. de balgen, maar dat stoort mij niet als de balgen echt naadloos tegen elkaar staan.
Toen ik de Plan K's en Plan N's net had en ik een ovaaltje rails op de grond had uitgelegd, heb ik met diverse combinaties gereden, ook Plan K + Plan K. Dat ging probleemloos door de bochten en stond op het rechte stuk weer naadloos vouwbalg aan vouwbalg.
Als verschillende merken (in dit geval EloTrains, Heris, en Roco) het wel lukt om het materieel onderling naadloos te koppen, waarom zou Exact Train het dan niet lukken?
Niels

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 7158
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #96 Gepost op: 13 januari 2018, 09:19:39 »
Zijn die vouwbalgen makkelijk te vervangen of moet je dan het hele rijtuig dan slopen?
Oftewel, is het op te lossen door Exact train?
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17171
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #97 Gepost op: 13 januari 2018, 09:53:46 »
Vanmiddag eerst eens proberen of de verende buffers zover kunnen worden ingedrukt dat de balg wel aansluit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #98 Gepost op: 13 januari 2018, 11:02:46 »
Vanmiddag eerst eens proberen of de verende buffers zover kunnen worden ingedrukt dat de balg wel aansluit.

Lukt wel maar dan gaat ie alleen rechtuit, heb ik even geprobeerd gisteren
Groet,

Gerard

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #99 Gepost op: 13 januari 2018, 11:44:24 »
Klopt ook bij Roco R 5/6 wil het niet.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #100 Gepost op: 13 januari 2018, 12:09:58 »
Beste forumlezer,

Ik heb nog geen bericht van Bentink ontvangen dat mijn exemplaar binnen is, vandaar deze reactie.!

Al mijn rijtuigen zijn voorzien van de rubber vouwbalgen met magneten van een Frans merk?? Aanschaf was kostbaar maar deze balgen werken prima.
Destijds heb ik bij Mw.de Groot in Houten haar laatste exemplaren gekocht, waarvan ik nog een paar setjes heb liggen. :)

Vraag is of de gemonteerde vouwbalgen op het exact-train model eenvoudig te vervangen zijn? Destijds bij de introductie meldde de medewerker van Exact-train mij dat er verende balgen zouden worden gemonteerd. Ik hoop dat met de montage van de "Franse " balgen het probleem, althans visueel, is opgelost.

Groet,
Coen.




 

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #101 Gepost op: 13 januari 2018, 12:31:46 »
Ik heb (met drie rijtuigen) het probleem bij MTE neergelegd. Ze verwachten dinsdag a.s. een reactie van Exact-train.

Andries

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #102 Gepost op: 13 januari 2018, 12:36:59 »
De tweede klas met een geheel bruin interieur.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 22:22:14 door Reinout van Rees »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #103 Gepost op: 13 januari 2018, 13:00:12 »
Klopt toch?
Dit is een voormalig 3de klasser.

Stephan.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #104 Gepost op: 13 januari 2018, 13:14:58 »
Ga er vanuit van wel. Alleen de tafeltjes even recht zetten....