Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109901 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #75 Gepost op: 12 januari 2018, 19:39:36 »
Daar wil ik dan wel foto's van zien, kijken of die mijn theorie bevestigen...

Laat maar weten welke combinaties je wilt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #76 Gepost op: 12 januari 2018, 19:47:11 »
Wat is de ‘theorie’ dan? Als de koppeling goed zit, dan staat de nem-schacht te ver naar voren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #77 Gepost op: 12 januari 2018, 19:51:09 »
Citaat
Laat maar weten welke combinaties je wilt.
Begin eens met:  AB of C 7200 = ABd 7500 = C 6400

Mijn theorie is dat gekoppeld met andere rijtuigen, het gat tussen de bufferschijven het beeld afbreuk doet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #78 Gepost op: 12 januari 2018, 19:53:21 »
 ???
Het gat tussen de balgen nog wat meer eigenlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #79 Gepost op: 12 januari 2018, 19:57:18 »
Tussen een ABd 7500 en een C 6400 maakt dat niet zoveel uit, dan hoort de vouwbalg aan die zijde toch ingevouwen te zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #80 Gepost op: 12 januari 2018, 20:07:10 »
Eric, het probleem dat daarin schuilt is dat de buffers bij het origineel contact maken als de schroefkoppeling wordt aangebracht. In model, ook als zijn de buffers geveerd, lukt dat nooit met de huidige boogstralen.

Derhalve is de NEM norm ook een compromis voor wat betreft bufferafstand en (vouw)balg afstand.

Gr, Rob

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #81 Gepost op: 12 januari 2018, 20:17:49 »
Leg me dat eens uit Rob: als ik 2 Artitec rijtuigen met kortkoppelingen met elkaar koppel dan raken de bufferschijven elkaar bijna op recht spoor, waarom zou dat bij deze modellen dan niet kunnen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #82 Gepost op: 12 januari 2018, 21:25:18 »
Een Ovaalramer en een ABd (beide tijdperk IIIb) met kk van Fleischmann.

Dit lijkt mij een kleiner gat dan met met de kk van Roco. Al stoort het gat tussen de vouwbalgen wel.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 21:36:00 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #83 Gepost op: 12 januari 2018, 21:30:04 »
En met een B12c:
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #84 Gepost op: 12 januari 2018, 21:35:27 »
En de Ovaalramer met de B12c.
Spoorgroet, Martin

ReneN

  • Gast
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #85 Gepost op: 12 januari 2018, 21:42:40 »
Heb vanmiddag 1 rijtuig afgehaald, ze waren er nog niet in alle uitvoeringen. Mijn indruk is ook: de harmonica's zijn enkele millimeters te kort, dit ondanks hun fraaie constructie. Die bij de Ovaalramer is wel goed "op lengte". Een 2-3 mm langere balg zou het kunnen oplossen. Juist bij een flexibele zou dit mogelijk moeten zijn. Losse, starre vouwbalgen zijn bij de meeste rijtuigen geen probleem - kwestie van een andere inklikken - maar bij deze  ???
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 22:10:35 door ReneN »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #86 Gepost op: 12 januari 2018, 22:32:58 »
Eric, het probleem dat daarin schuilt is dat de buffers bij het origineel contact maken als de schroefkoppeling wordt aangebracht. In model, ook als zijn de buffers geveerd, lukt dat nooit met de huidige boogstralen.

Derhalve is de NEM norm ook een compromis voor wat betreft bufferafstand en (vouw)balg afstand.

Gr, Rob

Eric, mijn opmerking slaat op jouw eerdere bericht dat de buffers anders dan i het origineel elkaar nooit raken. Zelfs bij afgeveerde buffers lukt het bij de modelbouw boogstralen niet vanwege o.a. onder-buffering risico. Een geringe afstand tussen buffers en balgen op een recht stuk modelspoor is bij vrijwel alle modellen gerealiseerd. De verschillende 'kinematik' configuraties geven in bogen wel verschillen. Bij Ade is de afstand in bogen geringer dan bij andere merken.

Gr, Rob 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #87 Gepost op: 12 januari 2018, 22:39:41 »
Bij een goed berekend en geplaatst kinematiek kunnen de buffers in rechtstand vrijwel tegen elkaar staan, onder-buffering kan dan door de starheid van kinematiek en kortkoppeling niet voorkomen. Hoe de rijtuigen ook bewegen, het koppelings-samenstel kan alleen maar langer worden dan de lengte in rechtstand.
Artitec en Roco zijn twee fabrikanten die dit blijkbaar WEL begrepen hebben.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #88 Gepost op: 12 januari 2018, 22:50:30 »
Eric, kijk eens naar de bewegingen als je van een recht stuk spoor naar een boog met een vaste straal overgaat. Om het glooiend te laten verlopen heb je een inloopboog met een grotere straal nodig. Dit was geloof ik ook het probleem waar Karst met de DE-5 tegenaan liep. Op het forum staan hiervan een verslag. Om dit vermijden hebben een aantal fabrikanten het zekere voor het onzekere genomen en de 'kinematik'(wie verzint hiervoor eens een aanvaardbaar Nederlands woord) zo ontworpen dat onderbuffering altijd vermeden wordt. Daardoor is de afstand tussen de rijtuigen vaak te groot.

Gr, Rob 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #89 Gepost op: 12 januari 2018, 22:55:24 »
Rob,

Ik heb nu geen licht (meer), maar zal morgen even een foto maken van de Artitec CDK(RD) en C12c die hier met Roco kortkoppelingen vrijwel buffer tegen buffer staan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.