Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 110019 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #90 Gepost op: 12 januari 2018, 23:00:44 »
Het wil nogal verschillen, zelfs bij verschillende modellen van hetzelfde merk. DDM van Artitec koppelt balg aan balg, maar plan W weer niet. Vrijwel buffer aan buffer komt ook wel voor. Het oude Fleischmann had daar wel een handje.

Deze discussie heeft niet zoveel met dit model van Exact Train te maken. Deze afstand hoeft echt niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #91 Gepost op: 12 januari 2018, 23:16:26 »
Exact Henk  ;D

Wij rijden met Philorijtuigen uit de jaren 80 met modelschroefkoppelingen gewoon buffer aan buffer.
Er zitten niet voor niks verende buffers op.
Dus anno 2018 kan dit echt niet meer.
Zeker niet met dit prijskaartje.

Gr Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #92 Gepost op: 13 januari 2018, 00:06:45 »
Alleen kortkoppelmechaniekjes met een korte uitslag zoals de kleine Symoba kunnen overbufferen, met mechaniekjes met een grotere uitslag zoals deze van Exact Train kan dat volgens mij niet gebeuren.
Het mechaniek zit gewoon te ver naar de uiteinden en de balgen zijn ook nog eens te kort, deze twee mankementen zijn nu wel duidelijk.
Als je de boel inkort kunnen deze rijtuigen gewoon buffer aan buffer rijden maar de vouwbalgen blijven ondanks dat altijd een gat vertonen.

Stephan.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #93 Gepost op: 13 januari 2018, 00:58:57 »
Ik wilde ook graag zo'n rijtuig, maar er is er geen van bewaard gebleven in 1:1 toch? Maar wel een interessant ding in de evolutie van rijtuig historie, tussen ovaalramers en bolkoppen in.

Over bolkoppen gesproken: de Roco bolkoppen en plan D hebben volgens mij perfect werkende kortkoppelingsmechanieken (woord bestaat gewoon al :P ) Deze koppelen buffer aan buffer en balg aan balg. Ook de Blokkendozen hebben goed werkende kortkoppelingen. Dus dit valt inderdaad wat tegen :( .

Mvg,

Robert.

ReneN

  • Gast
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #94 Gepost op: 13 januari 2018, 01:18:38 »
Er zijn in 1:1 zelfs drie rijtuigen bewaard gebleven... twee als ex-koninklijk rijtuig in het Spoorwegmuseum en één op een camping in Eext. Hopelijk wordt die laatste nog eens gerestaureerd. Zie: http://www.martijnhaman.nl

Ik heb het idee dat de modellen wat over-the-top zijn: de interieurs zijn werkelijk schitterend, de echt geveerde draaistellen idem dito. Een gewone ingeklapte plus twee uitgeklapte kunststof balgen die je makkelijk kunt omwisselen zoals al jaaaren gebruikelijk bij andere merken hadden echter volstaan. Voor clubbanen zijn de Exact-trains ongeschikt, de aanwezige dakventilatoren en luchtleidingen zullen het niet lang volhouden bij een wat ruwere behandeling. Ook verdraagt het verfwerk waarschijnlijk geen vette vingers  - ik vermoed dat die zichtbaar blijven. Had Roco vroeger ook. Daarom pak ik altijd eerst een vel keukenpapier of een schone zakdoek. Gelukkig komen ze in de vitrine te staan. ;)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 01:28:22 door ReneN »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #95 Gepost op: 13 januari 2018, 08:09:49 »
Ik heb de combinatie van EloTrains Plan K + Heris Plan N + Roco DB ABm225 (44748). Deze zijn vouwbalg aan vouwbalg en vouwbalg aan buisbalg strak gekoppeld zonder tussenruimte (zelfs geen mm ertussen!).
Wel lijken me de buffers van de Plan N iets korter te zijn t.o.v. de balgen, maar dat stoort mij niet als de balgen echt naadloos tegen elkaar staan.
Toen ik de Plan K's en Plan N's net had en ik een ovaaltje rails op de grond had uitgelegd, heb ik met diverse combinaties gereden, ook Plan K + Plan K. Dat ging probleemloos door de bochten en stond op het rechte stuk weer naadloos vouwbalg aan vouwbalg.
Als verschillende merken (in dit geval EloTrains, Heris, en Roco) het wel lukt om het materieel onderling naadloos te koppen, waarom zou Exact Train het dan niet lukken?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #96 Gepost op: 13 januari 2018, 09:19:39 »
Zijn die vouwbalgen makkelijk te vervangen of moet je dan het hele rijtuig dan slopen?
Oftewel, is het op te lossen door Exact train?
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #97 Gepost op: 13 januari 2018, 09:53:46 »
Vanmiddag eerst eens proberen of de verende buffers zover kunnen worden ingedrukt dat de balg wel aansluit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #98 Gepost op: 13 januari 2018, 11:02:46 »
Vanmiddag eerst eens proberen of de verende buffers zover kunnen worden ingedrukt dat de balg wel aansluit.

Lukt wel maar dan gaat ie alleen rechtuit, heb ik even geprobeerd gisteren
Groet,

Gerard

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #99 Gepost op: 13 januari 2018, 11:44:24 »
Klopt ook bij Roco R 5/6 wil het niet.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #100 Gepost op: 13 januari 2018, 12:09:58 »
Beste forumlezer,

Ik heb nog geen bericht van Bentink ontvangen dat mijn exemplaar binnen is, vandaar deze reactie.!

Al mijn rijtuigen zijn voorzien van de rubber vouwbalgen met magneten van een Frans merk?? Aanschaf was kostbaar maar deze balgen werken prima.
Destijds heb ik bij Mw.de Groot in Houten haar laatste exemplaren gekocht, waarvan ik nog een paar setjes heb liggen. :)

Vraag is of de gemonteerde vouwbalgen op het exact-train model eenvoudig te vervangen zijn? Destijds bij de introductie meldde de medewerker van Exact-train mij dat er verende balgen zouden worden gemonteerd. Ik hoop dat met de montage van de "Franse " balgen het probleem, althans visueel, is opgelost.

Groet,
Coen.




 

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #101 Gepost op: 13 januari 2018, 12:31:46 »
Ik heb (met drie rijtuigen) het probleem bij MTE neergelegd. Ze verwachten dinsdag a.s. een reactie van Exact-train.

Andries

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #102 Gepost op: 13 januari 2018, 12:36:59 »
De tweede klas met een geheel bruin interieur.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 22:22:14 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje op eigen regel »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #103 Gepost op: 13 januari 2018, 13:00:12 »
Klopt toch?
Dit is een voormalig 3de klasser.

Stephan.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #104 Gepost op: 13 januari 2018, 13:14:58 »
Ga er vanuit van wel. Alleen de tafeltjes even recht zetten....