Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Nederlandse klapdekselwagen?  (gelezen 4749 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2016, 17:47:15 »
Het is wel een leuke, ook al klopt-ie niet.

Dit nummer hoort bij een korte stalen kolenbak met remhuis (en zonder luiken  ;) ) die bij de NS in dienst was onder nummer 45001-45375.



Foto; 'het Geheugen van Nederland'

Dit is de Staatsspoorvariant, er was blijkbaar geen nummerwijziging bij het immatriculeren in de NS bestanden. Dat was in principe dezelfde kolenbak als die Fleischmann al in het assortiment heeft ( in set 536701) en het leuke is dat deze het (correcte) nummer 44045 heeft. Oftewel; 2 cijfers verwisseld, een wereld van verschil.

En dit wagentje was er in klapdeksel uitvoering- die zal wel in het programma zitten van een H0 fabrikant en is te vernederlandsen. Mocht dat nodig zijn natuurlijk, misschien zijn beide al op de markt
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
    • Heeresfeldbahnwagen
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2016, 18:40:29 »
Die heeft Fleischmann met en zonder open remhuis, in vele Duitse uitvoeringen. Ook fout voor een Nederlandse wagen. Hier wat foto's van exemplaren uit mijn collectie:






« Laatst bewerkt op: 06 september 2016, 18:42:52 door Jelle Jan »
Groeten van Jelle Jan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2016, 18:57:21 »
"Deze wagens (de gesloten goederenwagens) hadden het puntdak zoals ook de Staatsspoor heeft gekend" Einde citaat, het tussen haakjes deel is van mij.

Voorzichtige gedachtengang van mij "als het NCS wagens zijn geweest dan kunnen het zelfs geen Staatsspoor wagens zijn en wellicht zijn de puntdakwagens van de Staatsspoorwegen ook rond de eeuwwisseling gesloopt.

Gerard, dit zijn puntdak wagens. (een voorbeeld van de SS) Het waren gesloten wagens met een punt dak. Geen klapdekselwagens. Stalen wagens had je in die tijd nog nauwelijks en slopen daarvan is al helemaal niet logisch.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • mekkerend het leven door
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2016, 14:17:16 »
Ingenium,

dank voor deze info, plaatje heb ik opgeslagen voor bouwactiviteiten wanneer ik mijn vaardigheden nog heb verbeterd. ;)

Ik ga nu met mijn kleindochter inderdaad geitjes voeren en wellicht ook nog een bloemetje plukken :)

Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8738
    • aersch der visch.
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2016, 08:49:27 »
Gewoon lekker plakken, tis maar een geitenhok op wieltjes, niet zo heel moeilijk....

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
    • N U L S P O O R
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2016, 11:48:57 »
ja, gewoon gaan plakken. Je vaardigheden verbeter je alleen door het te doen!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse klapdekselwagen?
« Reactie #21 Gepost op: 07 april 2018, 14:54:33 »
Late toevoeging; in het boek Houten Wagens IJzeren mannen op p. 161 een rijtje klapdekselwagens in Amersfoort in de jaren ' 50; ca. 8 stuks, waarvan een met remhuis. Details zijn verder niet te onderscheiden, het zullen wel Duitse wagens zijn. Maar ze reden dus wel in Nederland.