Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:20:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:47:26
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 13:41:45
NS 1145 1981 door Ascona
Vandaag om 13:33:10
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 13:30:59
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 13:28:35
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door hooiberg
Vandaag om 13:24:05
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Gerrit H
Vandaag om 13:14:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 13:11:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:11:18
Lodewickshaven door Gerrit H
Vandaag om 13:09:26
Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 12:59:14
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:20:08
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 330413 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1650 Gepost op: 28 September 2025, 15:26:30 »
Ik ken wel de reden waarom die 14,3 mm is vergroot naar minimaal 14,4. Volgens NEM110 is de maat S in wissels maximaal 14,2 mm. Dat was vroeger ook al zo. Maar als de maat S 14,2 is, en de maat B is 14,3 mm, dan is er maar 0,1 mm speling. En vooral in afbuigende sporen was dat net te weinig. Door de scheefstand van de assen ging de zaak klemmen.

Dat klopt als een zwerende vinger. Ik begin met die 14,3mm, maar ik heb een Artitec hongaar en die heeft een grote wielbasis, die had problemen met de strijkregel in het afbuigend spoor van een gebogen wissel. Daarvan was de afbuigende straal 54,5 mm. Bij die Hongaar heb ik dus de b2b afstand moeten vergroten om hem betrouwbaar door dat wissel te krijgen. Mijn ervaring is dat bogie materiaal heel tolerant is, maar dat het juist de 2 assige goederenwagens en sommige stoomlocs (BR44) veel aandacht nodig hebben. Ook is sommig materiaal erg licht en moet wat verzwaard worden om in de rails te blijven, bijv het usatc goederewagentje in de foto. Die ontspoorde heel veel, dus een strip lood er ingefrommeld en nu loopt hij redelijk. Nou ja zo blijven we bezig.

Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9044
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1651 Gepost op: 28 September 2025, 15:26:59 »
Hoi, Meino

Het is dat ik dat raadhuis op de achtergrond herken, naar anders zou die foto levensecht zijn met licht erop.

En ik heb het ook wel gelezen die slechte Roco kappen.
Weet niet of ik daar ook last van ga krijgen.
Moet ik me nog even in verdiepen.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1652 Gepost op: 28 September 2025, 16:15:53 »
Koen

Waarschijnlijk valt het wel mee. In een ver verleden ben ik met die 2200 kap bezig geweest met opnieuw spuiten. Dat ging niet zo als ik wenste, daarom de verf met afbijt/remolie weer proberen te verwijderen. Helaas werd hij daardoor erg bros en ging stuk. Vandaar dat ik een deel van de kap heb moeten vervangen.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26936
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1653 Gepost op: 28 September 2025, 16:24:23 »
...maar ik heb een Artitec hongaar en die heeft een grote wielbasis, die had problemen met de strijkregel in het afbuigend spoor van een gebogen wissel.
De Hongaar ken ik niet. Ik heb wel een aantal lange wagens van Roco, type Hbis. Die hebben meesturende assen maar dat werkt alleen goed als de wagen is voorzien van kortkoppelingen.

Citaat
Nou ja zo blijven we bezig.
Dat is ook de bedoeling, anders is er niks meer aan. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1654 Gepost op: 28 September 2025, 17:28:47 »
Klaas dit is de wagon die de bijnaam de Hongaar had.



Groet Meino