Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 00:01:53
Aansluiten wissels Fleischmann door bask185
28 September 2025, 23:41:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
28 September 2025, 23:16:27
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
28 September 2025, 22:57:30
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
28 September 2025, 22:07:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
28 September 2025, 21:51:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door NL-modelspoor
28 September 2025, 21:48:20
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
28 September 2025, 21:44:16
Br 38 Piko Superen. door wob
28 September 2025, 21:39:37
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
28 September 2025, 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
28 September 2025, 21:30:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
28 September 2025, 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
28 September 2025, 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
28 September 2025, 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
28 September 2025, 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
28 September 2025, 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 September 2025, 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
28 September 2025, 20:25:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
28 September 2025, 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
28 September 2025, 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 September 2025, 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
28 September 2025, 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 September 2025, 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
28 September 2025, 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
28 September 2025, 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
28 September 2025, 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
28 September 2025, 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
28 September 2025, 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
28 September 2025, 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
28 September 2025, 13:28:59
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 320140 keer)

NS 2104

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1635 Gepost op: 12 August 2025, 22:23:13 »
De foto van de 6000 lijkt net echt!  (y)


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18105
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1636 Gepost op: 12 August 2025, 22:59:17 »
Hij IS echt... voor Menno  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
  • mekkerend het leven door
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1637 Gepost op: 14 August 2025, 13:40:25 »
Dag Meino,

Ik raak meer en meer onder indruk van je bouwkwaliteiten (y) (y)

Groet Gerard
Groet,

Gerard

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1638 Gepost op: 19 September 2025, 10:54:03 »
Er gebeurt momenteel niet zoveel. Wel is er een nieuwe aanwinst.



Deze NS2200 is al onderdeel van het rooster sinds '79/80. Ik heb er al veel aan gedaan, andere motor, ooit een kapotte kap vervangen, nieuwe tandwielen etc. Maar nu begon hij weer kuren (slijtage?) te krijgen. Dus de knoop doorgehakt en op MP een Piko gekocht.





Daar een Uhlebrock decoder ingefrot, een mooie snelheidscurve gezet, wat met functie mapping de front- en sluitlichten laten schakelen en verder wat lichte vervuiling aangebracht. In het tijdperk van Kranenberg waren ze nog vrij nieuw, dus nog niet al te afgeragt.

Groet Meino
 
« Laatst bewerkt op: 19 September 2025, 12:07:06 door meino »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1639 Gepost op: 25 September 2025, 19:01:06 »
Wel een herrieschopper zo zonder geluidsdemper ;)

Groet, Bas

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1640 Gepost op: 28 September 2025, 00:10:21 »
Dat was hij in het eggie wel. maar deze uitvoering is een stuk stiller, geen sound uitvoering.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1641 Gepost op: 28 September 2025, 00:13:42 »
Nog een nieuwe uitbreiding van het wagenpark. Bij toeval kwam ik hem tegen in Leeuwarden, dus maar aangeschaft.



De standaard bewerking op losgelaten, flenzen verkleint en wat vervuiling aan gebracht.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8751
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1642 Gepost op: 28 September 2025, 08:11:21 »
Mooie karren, Meino! En mooie foto ook. Sporen op voorgrond, achtergrond, ooghoogte... alsof je op Roosendaal staat te sootten  (y)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 847
  • mekkerend het leven door
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1643 Gepost op: 28 September 2025, 10:44:04 »
Dag Meino,

Je schrijft: ""De standaard bewerking op losgelaten, flenzen verkleint en wat vervuiling aan gebracht."

Flenzen verkleint op een draabank?

Groet Gerard
Groet,

Gerard

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1644 Gepost op: 28 September 2025, 11:03:17 »
Dag Gerard

Nee ik heb geen draaibank. dat doe ik op mijn simpele manier. Ik druk de geisoleerde wiel met een poelitrekker van GM&S naar binnen, de as in een accuboormachine en dan laten draaien en met een aantal sleutel vijltjes de flens kleiner maken. Continue met een schuifmaat controleren op de maat en als die goed is (6,3-6,5mm) dan met de vijltjes de flens weer afronden. Als laatste dan het verschoven wiel weer terug brengen op de correcte back2back afstand (14,3mm). Het is even een werkje maar zo heb ik al heel wat wieltjes op maat gebracht, inclusief van sommige recente loks.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1645 Gepost op: 28 September 2025, 13:15:21 »
Wonderlijk dat de B-to-B afstand van 14,3 mm nog steeds rondwaart. Volgens de NEM310 is het sinds 2009 minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm.

Die 14,3 mm was overigens ook een minimum, het mocht meer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1646 Gepost op: 28 September 2025, 13:29:06 »
Klaas

het kan zijn dat de norm nu anders is, maar op mijn Shinohara code 70 wissels, speciaal de double switches is 14,3mm een maat die bij mij de minste ontsporingen geeft. Ik heb veel geexperimenteerd met verschillende waarden, om uiteindelijk op deze maat uit te komen. Kortom normen zijn leuk, maar ze moeten wel werkzaam zijn, het kan zijn dat bij een NEM flens van 1,2mm dit een goede maat is, maar niet bij mijn rp25 spul. Overigens als ik rp25 wieltjes koop dan staan die ook meestal op 14,3mm b2b afstand.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1647 Gepost op: 28 September 2025, 13:47:18 »
Meino,
als het bij jou goed werkt, gewoon zo houden.
Ik zie ook bij merken zoals Roco dat ze nieuw materiaal nog steeds leveren met een B-maat van 14,3.
Kennelijk trekken ze zich niet veel aan van de normen.

Ik ken wel de reden waarom die 14,3 mm is vergroot naar minimaal 14,4. Volgens NEM110 is de maat S in wissels maximaal 14,2 mm. Dat was vroeger ook al zo. Maar als de maat S 14,2 is, en de maat B is 14,3 mm, dan is er maar 0,1 mm speling. En vooral in afbuigende sporen was dat net te weinig. Door de scheefstand van de assen ging de zaak klemmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1648 Gepost op: 28 September 2025, 14:39:20 »
Nee ik heb geen draaibank. dat doe ik op mijn simpele manier. Ik druk de geisoleerde wiel met een poelitrekker van GM&S naar binnen, de as in een accuboormachine en dan laten draaien en met een aantal sleutel vijltjes de flens kleiner maken. Continue met een schuifmaat controleren op de maat en als die goed is (6,3-6,5mm) dan met de vijltjes de flens weer afronden. Als laatste dan het verschoven wiel weer terug brengen op de correcte back2back afstand (14,3mm). Het is even een werkje maar zo heb ik al heel wat wieltjes op maat gebracht, inclusief van sommige recente loks.

Interessant, das ga ik toch ook eens proberen.

Ik neem aan dat je ipv. 6.3-6.5 mm, 0.63-0.65 mm voor de hoogte van die wielflensen bedoelt?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1649 Gepost op: 28 September 2025, 15:01:33 »
Ik neem aan dat je ipv. 6.3-6.5 mm, 0.63-0.65 mm voor de hoogte van die wielflensen bedoelt?

Ja, je hebt helemaal gelijk, iets te snel getikt.

Groet Meino