Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald69
Vandaag om 01:33:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 00:01:53
Aansluiten wissels Fleischmann door bask185
28 September 2025, 23:41:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
28 September 2025, 23:16:27
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
28 September 2025, 22:57:30
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
28 September 2025, 22:07:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
28 September 2025, 21:51:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door NL-modelspoor
28 September 2025, 21:48:20
Br 38 Piko Superen. door wob
28 September 2025, 21:39:37
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
28 September 2025, 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
28 September 2025, 21:30:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
28 September 2025, 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
28 September 2025, 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
28 September 2025, 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
28 September 2025, 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
28 September 2025, 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 September 2025, 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
28 September 2025, 20:25:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
28 September 2025, 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
28 September 2025, 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 September 2025, 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
28 September 2025, 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 September 2025, 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
28 September 2025, 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
28 September 2025, 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
28 September 2025, 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
28 September 2025, 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
28 September 2025, 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
28 September 2025, 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
28 September 2025, 13:28:59
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 320168 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1650 Gepost op: 28 September 2025, 15:26:30 »
Ik ken wel de reden waarom die 14,3 mm is vergroot naar minimaal 14,4. Volgens NEM110 is de maat S in wissels maximaal 14,2 mm. Dat was vroeger ook al zo. Maar als de maat S 14,2 is, en de maat B is 14,3 mm, dan is er maar 0,1 mm speling. En vooral in afbuigende sporen was dat net te weinig. Door de scheefstand van de assen ging de zaak klemmen.

Dat klopt als een zwerende vinger. Ik begin met die 14,3mm, maar ik heb een Artitec hongaar en die heeft een grote wielbasis, die had problemen met de strijkregel in het afbuigend spoor van een gebogen wissel. Daarvan was de afbuigende straal 54,5 mm. Bij die Hongaar heb ik dus de b2b afstand moeten vergroten om hem betrouwbaar door dat wissel te krijgen. Mijn ervaring is dat bogie materiaal heel tolerant is, maar dat het juist de 2 assige goederenwagens en sommige stoomlocs (BR44) veel aandacht nodig hebben. Ook is sommig materiaal erg licht en moet wat verzwaard worden om in de rails te blijven, bijv het usatc goederewagentje in de foto. Die ontspoorde heel veel, dus een strip lood er ingefrommeld en nu loopt hij redelijk. Nou ja zo blijven we bezig.

Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1651 Gepost op: 28 September 2025, 15:26:59 »
Hoi, Meino

Het is dat ik dat raadhuis op de achtergrond herken, naar anders zou die foto levensecht zijn met licht erop.

En ik heb het ook wel gelezen die slechte Roco kappen.
Weet niet of ik daar ook last van ga krijgen.
Moet ik me nog even in verdiepen.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1652 Gepost op: 28 September 2025, 16:15:53 »
Koen

Waarschijnlijk valt het wel mee. In een ver verleden ben ik met die 2200 kap bezig geweest met opnieuw spuiten. Dat ging niet zo als ik wenste, daarom de verf met afbijt/remolie weer proberen te verwijderen. Helaas werd hij daardoor erg bros en ging stuk. Vandaar dat ik een deel van de kap heb moeten vervangen.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1653 Gepost op: 28 September 2025, 16:24:23 »
...maar ik heb een Artitec hongaar en die heeft een grote wielbasis, die had problemen met de strijkregel in het afbuigend spoor van een gebogen wissel.
De Hongaar ken ik niet. Ik heb wel een aantal lange wagens van Roco, type Hbis. Die hebben meesturende assen maar dat werkt alleen goed als de wagen is voorzien van kortkoppelingen.

Citaat
Nou ja zo blijven we bezig.
Dat is ook de bedoeling, anders is er niks meer aan. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1654 Gepost op: 28 September 2025, 17:28:47 »
Klaas dit is de wagon die de bijnaam de Hongaar had.



Groet Meino