Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Joz
Vandaag om 14:44:25
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Jint Nijman
Vandaag om 14:39:20
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 13:53:26
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 13:34:38
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 13:29:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 13:18:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 12:44:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 12:03:51
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 12:01:50
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Benelux795
Vandaag om 11:59:48
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:51:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 11:37:04
Roco Z21 detector programmeren door kar
Vandaag om 10:24:35
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 09:46:44
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Karben
Vandaag om 09:35:27
Br 38 Piko Superen. door Huup
Vandaag om 08:18:22
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
27 September 2025, 23:10:18
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
27 September 2025, 22:59:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
27 September 2025, 22:54:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
27 September 2025, 20:42:20
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Wies
27 September 2025, 19:09:48
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 319656 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1560 Gepost op: 15 April 2025, 17:16:07 »
Vincent

Dat klopt. Het zilver in de verf ging toch weer uitlopen tijdens de behandeling met de wash. Ik denk dat ik daar nog een keer met de luchtkwast overheen moet om het te verdoezelen. Zo blijf je bezig.

Groet Meino

Paul1969

  • Online Online
  • Berichten: 311
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1561 Gepost op: 16 April 2025, 13:03:48 »
Erg knap gemaakt dat station (y) (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1562 Gepost op: 16 April 2025, 21:15:30 »
Slopen!



Station Calw is niet meer.



Even een proef opstelling van het nieuwe Kranenberg. Er moet nog wel het een en ander aan het perron geprutst worden.

Groet Meino

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1563 Gepost op: 16 April 2025, 21:36:07 »
Dat lijkt toch veel beter, super

Cor

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1564 Gepost op: 16 April 2025, 23:58:57 »
Prachtig station geworden Meino! Klasse (y)

Groet, Bas

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8748
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1565 Gepost op: 17 April 2025, 07:32:57 »
Ha Meino,
Ik zag gister de inpassing van het gebouw in de stad. Voor mijn gevoel ging er iets mis. Je stadsuitbeelding is van een grote stad: hoge stadsbouw, een Odeon, groot warenhuis, grootstedelijke kledingzaak. Het station komt uit een tijd dat dat er allemaal nog niet was. Toch straalt het nog wel de tijd uit dat het er allemaal niet was; het is niet meegegroeid.
Maar ik kon er geen vinger opleggen wat er nou miste, hoe je die groei kan weergeven.
Nu denk ik het wel te weten: een kap. Ik mis gewoon een kap aan de gevel, en met een beetje fantasie zelfs één over de eerste sporen.
Is wel een ingreep, uitdaging, en ik zou er ook eerst even heel goed over nadenken, maar toch.
Het idee wilde ik je niet onthouden.
Groet
Huibert

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1566 Gepost op: 17 April 2025, 09:34:24 »
Huub

Wees gerust, er komt nog een kap aan de gevel. Een beetje zoals het ook bij Calw zat. Maar die kap maak ik in situ, i.v.m. de maatvoering. Er komt ook nog een trap in het perron naar een tunneltje dat onder het spoor doorgaat. Dus naast een interieur is er nog veel te doen.

Groet Meino


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5023
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1567 Gepost op: 17 April 2025, 10:46:32 »
Denk dat een perronoverdekking aan de gevel al veel scheelt, maar Huibert lijkt een kap over de sporen te bedoelen; da's wel een gaaf idee en minder 'prototypisch'. Nu denk ik aan zeg Dordrecht, maar met een (kleine) boogkap krijg je een uniek NS station met Grossstadt alure, zonder duidelijk aanwijsbaar Nederlands voorbeeld. Ik ben misschien wel voor :) maar alleen de perronoverdekking toevoegen is doet denk ik ook al veel voor de uitstraling. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1568 Gepost op: 17 April 2025, 10:52:35 »
Een kap over de sporen ga ik niet maken. Dat betekend dat ik ook veel aan de perron kap op het andere perron moet vertimmeren. Verder vind ik zelf dat het te "Grootstedelijk" is, ik richt me meer op kleine en middelgrote steden (Amersfoort, Winterswijk etc). Dus er komt een perronkap tegen de gevel zoals het ook op het station Calw was. Maar nog bedankt voor het meedenken, dat is altijd prettig.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8748
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1569 Gepost op: 17 April 2025, 11:18:27 »
Grappig, Amersfoort en Winterswijk in één adem als voorbeeld. Stad en dorp.
Ik doelde op een wandkap, met als overtreffende kap die boven de sporen. En inderdaad is dat een forse ingreep, waarvan ik me goed kan indenken dat je die niet gaat doen.
Ik kijk weer uit naar je gevelkap!

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1570 Gepost op: 17 April 2025, 11:28:58 »
Dag Meino,

Vond je draadje pas nu. Mooie modelbaan., erg mooi stations gebouw. Jouw draadje aantal pagina's is nog iets teveel om gelijk allemaal te gaan bekijken. Dat komt nog.
Oh Ja, ik denk dat de kap zoals jij dacht het te gaan bouwen, inderdaad voldoende is en de sfeer goed weergeeft.

Succes en Groet Aad

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1571 Gepost op: 17 April 2025, 11:42:49 »
Gezien het tijdperk is een perronkap aan het gebouw en een losse overkapping boven een deel van het eilandperron prima passend voor een provinciestad.
Alkmaar en Hoorn zijn daar goede voorbeelden van, maar ook Leeuwarden had die voorzieningen destijds.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1572 Gepost op: 17 April 2025, 11:49:42 »
Ik realiseerde me, dat er nog een reden is dat ik geen kap over de sporen wil. N.l. het visuele aspect. Een kap over de sporen neemt het zicht op de trein weg en dat vind ik eigenlijk niet zo leuk. Ik zie graag de trein in zijn geheel voor het perron staan. Verder bij de meeste spooroverkappingen die ik ken, past een hele trein onder de overkapping, dit zou dan maar een klein stukje zijn, wat ik ook visueel minder vind en minder realistisch.

Groet Meino


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1573 Gepost op: 17 April 2025, 11:51:22 »
Mooi station hoor.  (y)

Veel plezier er mee.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6741
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1574 Gepost op: 17 April 2025, 11:57:09 »
En het is een gedoe om, als er wat met de trein is, erbij te komen als er een kap over staat.
Tevens komt de kap wat verschoven van het station omdat het perron ook wat verschoven ligt en dat ziet er niet zo mooi uit lijkt mij.

Het is een station met een echt Nederlandse uitstraling geworden, erg fraai.

Stephan.