Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 16:48:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 16:48:30
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 16:38:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:37:41
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:50
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door R1954
Vandaag om 16:29:30
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door R1954
Vandaag om 16:12:52
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 347245 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #960 Gepost op: 25 December 2021, 21:40:59 »
Daar heb jij weer gelijk in. En dat heb ik ook gedaan, ik heb nu 3 verschillende driehoogte seinen en elk heeft zijn eigen uniek combinatie, daarnaast het ik ook een driehoogte voorsein op de baan en dat heeft ook weer zijn eigen combinaties (zonder het rood).
Kortom het was best wat puzzelen om een systeem te bedenken dat de flexibiliteit heeft om dat te kunnen ondersteunen.

Misschien als ik er aan toekom nog een filmpje van een ander dat andere seinbeelden laat zien.

@Bas
Dat valt nogwel mee, die bordjes zijn ook niet gratis en een nano is ook niet super goedkoop. De prijs van een Mega is dan niet eens zoveel meer. Maar dat is achteraf praten, Ik betaalde destijds 5,50 euro voor een Mega uit China.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #961 Gepost op: 25 December 2021, 22:48:43 »
Driehoogte voorsein? Die voorseinen zitten toch ingebakken in de eigenlijke driehoogteseinen?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #962 Gepost op: 25 December 2021, 22:57:12 »
Die kwamen voor, er zijn situaties dat je ze nodig hebt, bijvoorbeeld als een driehoogte sein voorafgegaan wordt door een eenhoogte sein. Zie bijv Blauwkapel, daar waren er een aantal.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #963 Gepost op: 26 December 2021, 13:50:37 »
Ik had het over een filmpje met andere seinbeelden, je zult net zien, dan lukt het niet omdat rijdend te krijgen. Dus heb ik maar een paar fotootjes gemaakt van alle seinbeelden die dit driehoogtesein op deze plaats kan tonen. Dat zijn er 7 van de maximale 9 mogelijkheden.

Dit sein beveiligt 3 verschillende rijwegen. Direct na dit sein is een wissel die ook weer gevolgd word door een ander wissel, dus de 3 rijwegen.

Wissel 1 staat op rechtdoor (rijweg volgt hoofdbaan). Er is geldt geen snelheidsbeperking voor dit sein en het volgende sein is ook veilig, maar heeft een snelheidsbeperking tot 80km/u (middel snelheid, 45-90km/u).


Wissel 1 staat op rechtdoor (rijbaan volgt hoofdbaan). Er is geldt geen snelheidsbeperking voor dit sein en het volgende sein toont stop.


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 staat op rechtdoor. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is veilig, maar heeft een snelheidsbeperking tot 60km/u.


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 staat op rechtdoor. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is stop tonend.


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 is ook afbuigend. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is veilig, maar heeft een snelheidsbeperking tot 45km/u (dit is een SA sein).


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 is ook afbuigend. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is stop tonend. Het seinbeeld is identiek aan de situatie dat wissel 2 rechtdoor staat, maar dat komt omdat nu alleen de snelheidsbeperking van het sein zelf geldt.


Als laatste stop tonend.


Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 26 December 2021, 19:40:36 door meino. Reden: De gele lampen iets opgetrokken, zodat die duidelijker zijn »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27044
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #964 Gepost op: 26 December 2021, 14:08:02 »
Leuke cursus seinwezen.
Helaas hebben sommige foto's nog last van overstraling. Vooral het verschil tussen geel en wit is lastig te zien.
Kun je wellicht verbeteren door er meer omgevingslicht op te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #965 Gepost op: 26 December 2021, 14:32:15 »
Leuk, Meino!
Kan me voorstellen dat wegbekendheid zo werd gewaardeerd en de boel werd vervangen door een volgend lichtseinstelsel....... 😉

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #966 Gepost op: 26 December 2021, 14:39:03 »
@Klaas

Er staat me vaag bij dat in de 1:1 situatie veel machinisten ook moeite hadden om geel en wit te onderscheiden, met fouten als resultaat en daarom in 1954 al een ander systeem van lichtseinen is ontstaan.

Groet Meino

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #967 Gepost op: 26 December 2021, 14:55:48 »
Menno, dat staat je correct bij. Bij Blauwkapel stond overigens ook een voorsein voor sein 56. Ik heb het altijd alleen maar op geel zien staan, maar heb dan ook hier nooit een trein links zien rijden (totdat het rechter buiten dienst ging). Inmiddels is het wel vervangen, maar was initieel gehandhaafd na de plaatsing van seinen stelsel 1955 en te zien (links) op deze foto:


 
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27044
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #968 Gepost op: 26 December 2021, 15:10:35 »
Kan me voorstellen dat wegbekendheid zo werd gewaardeerd en de boel werd vervangen door een volgend lichtseinstelsel....... 😉
De driehoogteseinen en de vroegere armseinen gaven veel informatie over de route. Maar langzaamaan kwam men tot het inzicht dat een machinist voldoende had aan snelheidsinformatie. Waar de trein naar toe ging, dat wist hij toch wel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8023
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #969 Gepost op: 26 December 2021, 15:18:47 »
Toch ging dat ook wel eens mis ...
Ik herinner me nog een binnenkomst in Heerhugowaard op weg naar Obdam, waarbij we in ene behoorlijk door elkaar werden geschud toen we met redelijk hoge snelheid door de overloopwissels gingen.
Vlak daarna de HC via de omroep "Meester was u vergeten dat we op spoor 1 worden binnen genomen i.v.m. een mindervalide reiziger?"  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #970 Gepost op: 26 December 2021, 16:02:36 »
Vaak meegemaakt. Met de IC het spoor van Pon op te Amersfoort, bij Blauwkapel de trein nr Hvs ri Amf gestuurd, en een goederentrein naar Hvs ipv Amersfoort......

Die voorseinen stonden vaak op 'verkeerd spoor' , voor zover ik me herinner.....

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #971 Gepost op: 15 January 2022, 19:37:55 »
Een beetje met ditjes en datjes bezig geweest. Uit een vraag over een laadstation voor olie, kwam als resultaat dat je voor het lossen weinig nodig had. Dus nog maar wat vrachtwagens gekocht.





Een paar kleine dingen met wat verf aangestipt, de duitse reclameuiting op de zijkant van de Esso wagen rood geverfd, en de handel even met matte lak bewerkt om de "plastic look" te laten verdwijnen.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #972 Gepost op: 15 January 2022, 19:42:51 »
Wat kleine scenes rondom de goederenloods. O.a. waarin het nieuw verworven materiaal gebruikt is.







Groet Meino



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #973 Gepost op: 15 January 2022, 22:37:04 »
Leuke Renault. En geen zelfmoorddeuren. Ik ken ze zo niet.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #974 Gepost op: 16 January 2022, 10:17:46 »
Huup, dat vond ik dus ook. Ik heb geen flauw idee of hij in deze uitvoering correct is. Maar daar heb ik me niet druk om gemaakt.

Groet Meino