Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 308108 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #855 Gepost op: 22 November 2021, 21:08:55 »
Klaas

dat heb ik dus aangepast, bedankt.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #856 Gepost op: 22 November 2021, 22:10:21 »
Donkergrijs? Oxidatiegroen en verweren 😉

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #857 Gepost op: 22 November 2021, 22:25:03 »
Koper oxideert met een groene kleur, dat is dus correct. Maar als ik naar de bovenleiding in het veld bekijk, zie ik weinig groen, maar meestal is het zwart. Ik denk dat dat komt door het grafiet in de pantograaf. Dat slijt en zal dus een constante wolk van grafietstof maken, die er dan voor zorgt dat de bovenleiding toch meestal zwart wordt door de verwering met grafietstof. Dus houd ik het toch op een antraciet zwart.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #858 Gepost op: 22 November 2021, 22:48:30 »
De kleur van de bovenleiding is wel een dingetje. Het hangt er ook vanaf hoe je er tegenaan kijkt. Vanaf een viaduct naar beneden kijkend zie je voornamelijk dat oxydegroen. Vanaf railniveau kijkend zie je zwart, maar dat komt vooral doordat je tegen een lichte achtergrond kijkt. De draagkabel is toch vanaf beneden gezien oxydegroen maar het lijkt zwart.
De rijdraad is wel zwart, zoals je zegt door het grafietslijpsel. Daarnaast kan het ook van locatie tot locatie verschillen. Wordt nog een hele uitdaging om die kleurverschillen er goed op te krijgen. Daarom denk ik dat je er niet verkeerd aan doet om alles gewoon zwart te maken. Dan valt de bovenleiding het minste op, en het valt vooral niet op dat die draden eigenlijk een slagje te dik zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #859 Gepost op: 23 November 2021, 10:34:47 »
Dat was wel mijn eerste bedoeling. Maar het kriebelt wel om toch met een mix van zwart en oxydegroen te proberen. Toch maar eens gaan kijken op een plek waar ik de handel van boven kan bekijken.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #860 Gepost op: 23 November 2021, 10:39:15 »
Verf anders een paar draden of losse stukken bovenleiding in verschillende tinten en hou die ernaast...? En dan mogen wij stemmen  ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #861 Gepost op: 23 November 2021, 15:29:33 »
Ik ben even in Baarn geweest om wat fotootjes te maken.











Voor mij is de conclusie vrij helder. De rijdraden en hangdraden zijn donker (bruinig zwart) en vrijwel niet te zien. De draagkabel is echter koperoxide groen. Afhankelijk van de belichting. In zonlicht echt helder oxidegroen, in de schaduw veel doffer en donkerder. De kleur is dan vrijwel niet te onderscheiden van het verweerde groen van de portalen.
Ik ga dan ook eerst de draden een in een wat warme antraciet kleur verven. Daarna kan ik de draagkabel nog ophalen met een likje grijsgroen.

Groet Meino

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #862 Gepost op: 23 November 2021, 15:39:19 »
@ Meino...zijn die bielzen nou niet uit 1 stuk???  of is de ballast in het midden te hoog gelegd?

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • 🇳🇴
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #863 Gepost op: 23 November 2021, 15:44:38 »
@Aford,

Het zou zomaar kunnen zijn dat het twin block dwarsliggers zijn (google twin block concrete sleepers).
Med venligst hilsen,

Lennert

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #864 Gepost op: 23 November 2021, 15:48:03 »
@ Meino...zijn die bielzen nou niet uit 1 stuk???  of is de ballast in het midden te hoog gelegd?

Geen flauw idee, daar heb ik niet op gelet en zoveel weet ik er ook niet van  :laugh:. Maar het zou goed kunnen wat Loki zegt.

Groet Meino

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #865 Gepost op: 23 November 2021, 16:00:51 »
@ Loki geen idee dat het bestond...weer wat geleerd (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #866 Gepost op: 23 November 2021, 16:44:26 »
Bij NS/Prorail noemen ze dat duoblock dwarsliggers. KLIK. De verbinding tussen de blokken is een plastic buis waar het beton en de wapening in doorloopt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #867 Gepost op: 23 November 2021, 16:45:35 »
In de link is het een stalen buis...  :angel:

En je zal dit type vast ook met stalen verbinding hebben, maar warempel zie hier: https://kampa-international.nl/wp-content/uploads/2021/06/Installatie-en-onderhoudsvoorschrift-VBK-bevestiging-op-Duoblok.pdf



Ben benieuwd; weet iemand welke kunststof? Wellicht vezelversterkte buis (glasvezel), aangezien je toch een zekere stijfheid nodig hebt.4

@Aford: 't wordt ook in 1:87 geleverd: https://www.modelrailwaysdirect.co.uk/track/peco-sl-106f-code-75-flexible-track-with-concrete-bi-bloc-sleepers/
Wellicht iets voor schorumdijk 2.0?  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 November 2021, 16:59:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #868 Gepost op: 23 November 2021, 16:49:10 »
Ja, dat staat er, maar dat is niet correct. Op afstand zou je inderdaad denken dat de buis van staal is, maar ik heb die dingen van dichtbij gezien en het is echt plastic. Type rioolbuis.

<edit> ik zie dat je je bericht intussen hebt aangepast. ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2021, 16:50:56 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #869 Gepost op: 24 November 2021, 17:55:14 »
Dat was even een interessant uitstapje naar twin block dwarsliggers. Gelukkig was in de tijd van Kranenberg alles nog gewoon eerlijk eikenhout, in ieder geval wat ik probeer uit te beelden.

Goed, even terug naar de bovenleiding. Ik was begonnen met de draden te schilderen met een menging van Humbrol 79 en Revell 87. Ongeveer in de verhouding 2/3 Hu79 en 1/3 Rev87. Dat geeft een modderig donker grijs wat ik ook vaak gebruik om draaistellen te vervuilen.

Dat geeft best een groot verschil met de draden als ze nog in hun metaalkleur zijn.



Wat fotootjes nadat ik met het verven van dit deel klaar was.







Over een paar dagen als de verf goed uitgehard is, ga ik ook nog proberen om de draagkabel in een wt lichtere grijs-groen kleur te zetten. Dat omdat op de foto's van de werkelijkheid dat ook het geval is en om de rijdraden toch wat meer zichtbaar te krijgen de moddergrijs werkt n.l. wel erg goed als camouflage.

Groet Meino