Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236646 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #825 Gepost op: 16 november 2021, 14:34:05 »
Huup

Het is een draad die over de overgang gaat en de rijdraden van de hoofdbaan kruist. Ze komen niet aan een afspaninrichting, daarvoor is de draad te kort, aan beide uiteinden worden ze simpel met isolatoren aan de zijkant van een portaal bevestigd. Voor zover ik heb kunnen ontdekken op luchtfoto's en het bekijken op locatie, gebeurt dat in werkelijkheid ook.

groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #826 Gepost op: 16 november 2021, 16:48:59 »
Dan moet je toch maar eens gaan kijken bij een echte wisselverbinding. De draden worden altijd afgespannen. Op de vrije baan, met een lengte van 1,5 km aan twee kanten, bij een kort stukje aan één kant.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #827 Gepost op: 16 november 2021, 17:16:27 »
... met een lengte van 1,5 km aan twee kanten, bij een kort stukje aan één kant.

Als je 'm aan beide uiteinden ophangt, hoe wordt dan voorkomen dat de hele rijdraad over de slag van de spaninrichting verschuift..? Dacht eerlijk gezegd dat er per definitie aan 1 uiteinde werd afgespannen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #828 Gepost op: 16 november 2021, 17:22:40 »
Klaas en Huup

Ik heb zelf ook nog het een en ander via luchtfoto's van Prorail bekeken en was ook al tot die conclusie gekomen. Dus ga ik toch ook maar beginnen om de afspanningen die ik ooit van Wim Mesu gekocht had, in elkaar te zetten, zodat een kant vast zit aan een portaal terwijl het andere uiteinde gespannen wordt.

Ondertussen even bezig geweest met de tunnelingang.

Het deel dat in de tunnel zit. Het dwarsbalkje wordt gebruikt om de rijdraad aan het tunnelportaal te lijmen.



Dat ziet er dan zo uit.



Ik zie dat ik nog wel wat werk aan het portaal en de omgeving daarvan heb. Hekjes, camoufleren overgang naar achtergrond en het portaal zelf is ook nogal ...
Maar die afwerking komt nog wel.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #829 Gepost op: 16 november 2021, 17:28:15 »
Als je 'm aan beide uiteinden ophangt, hoe wordt dan voorkomen dat de hele rijdraad over de slag van de spaninrichting verschuift..? Dacht eerlijk gezegd dat er per definitie aan 1 uiteinde werd afgespannen.

Lees het antwoord net: rijdraad wordt in dat geval in het midden van de sectie verbonden met hangdraad door trekverbinding.

En Meino; die foto's, doe je dat nog met een speciale instelling? Laatste was ook nog van de sectie onder het raam, bij daglicht? 
« Laatst bewerkt op: 16 november 2021, 17:30:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #830 Gepost op: 16 november 2021, 18:01:25 »
Vincent

Nee dat doe ik niet met een speciale instelling, de camera staat op auto witbalans. Daarna pas ik de kleuren in Lightroom aan. Met de pipet op een witstuk de witbalans aanpassen en verder met de schuifjes (Black, shadow, white etc) de belichting aanpassen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #831 Gepost op: 16 november 2021, 18:45:19 »
Achtergronden. Ik had al wat geprobeerd, maar dat was op A3 geprint en met plakband provisorisch bevestigd. Dus dat moest nog in het echie. Ik fotografeer veel, dus had ik ooit in Frankrijk een bosrand gefotografeerd en de foto's  in Lightroom als panorama aan elkaar geplakt. Een 13inch rol mat papier aangeschaft om dit goed te kunnen afdrukken.


printer aan het werk.

Omdat het papier slechts een hoogte van 33cm heeft en dat dus te laag is voor een complete achtergrond met lucht, besloten om de lucht wit te houden, wat als het ware een bewolkte dag uitbeeldt.
Maar het wit van de muur wijkt altijd af van het wit van het papier, dus de afgedrukte bosrand keurig uitgeknipt.


De uitgeknipte bosrand met behanglijm op de muur geplakt. Dat was best even spannend, manouvreren met 3meter natte bosrand, eigenlijk moet je de achtergrond eerst doen voordat je de rest doet, maar ja.

De onderrand moet nog gecamoufleerd worden met gras en strooisel.


Een eerste impressie.

Daar ben ik wel tevreden over.
Dus nu de rest nog. De achtergrond van het plaatsje geeft me nog wel hoofdbrekens, omdat ik eigenlijk geen geschikte foto's heb. De meeste zijn vanaf straathoogte, en wat ik nodig heb is met de horizon op dakhoogte. Dat zal dus wel schilderen worden.

Groet Meino

Hier was ik naar op zoek gegaan nadat er onlangs naar is verwezen. Gevonden in reactie 324..eindelijk.
‘s kijken of die truc ook werkt met een A4 printer.
Alleen de bebossing printen en de lucht apart als grijsachtig blauw toevoegen.

Verder alleen maar waardering voor de uitgebreide uiteenzetting en filmpjes !
« Laatst bewerkt op: 16 november 2021, 19:33:54 door Robkop. Reden: Reactienr toegevoegd »
De groeten van Rob

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #832 Gepost op: 18 november 2021, 16:42:32 »
Naar aanleiding van wat discussie, toch begonnen aan twee afspaninrichtingen van Wim Mesu. Ik begin steeds meer ontzag te krijgen voor diegenen die dergelijk etsplaten mooi in elkaar krijgen. Waarschijnlijk is mijn 35watt soldeerbout iets te grof voor dit werk, maar uiteindelijk nadat ik ook sommige deeltjes toch maar met Cyano.. lijm gedaan heb, een redelijk resultaat voor de eerste afspaninrichting.





Wat betreft de andere, die moet komen op de plek van eerdere foto's, daar moet ik nog even over piekeren. Het liefst bevestig ik die aan een portaal dat nu ook al gebruikt wordt, alleen door de plaats daarvan is er weinig ruimte voor de draden van grondverankering. Dus misschien toch maar een losse paal daar neerzetten

Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #833 Gepost op: 18 november 2021, 17:34:10 »
Wordt echt fraai met die draden  (y)
Is het niet makkelijker die etsplaten te solderen met een fijn vlammetje?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #834 Gepost op: 18 november 2021, 18:46:30 »
Een klein vlammetje zou waarschijnlijk beter werken, zeker in combinatie met soldeerverf. Maar dat betekend weer de aanschaf van een nieuw apparaat. Als ik in de toekomst meer met messing aan de gang zou gaan, ga ik dat misschien doen. Maar op dit moment probeer ik het te doen met wat ik heb.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #835 Gepost op: 18 november 2021, 21:15:37 »
Ik heb de tweede afspaninrichting ook maar even in elkaar gezet en gemonteerd.



De tweede heb ik toch maar op het portaal gemonteerd, een losse paal kwam erg scheef t.o.v. het spoor te staan. Dat de grond verankering niet helemaal volgens het prototype is, neem ik maar voor lief. Soms moet je gewoon met de compromissen leven.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #836 Gepost op: 18 november 2021, 22:31:57 »
Het ziet er weer fantastisch uit  (y)
Groet,

Gerard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #837 Gepost op: 19 november 2021, 13:19:03 »
Ik sluit me aan bij vorige comment  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #838 Gepost op: 19 november 2021, 14:17:31 »
Precies, niks meer aan doen!

Nou ja, behalve een kleurtje ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2477
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #839 Gepost op: 19 november 2021, 16:23:44 »
Dat is het helemaal toppie  (y)  (y)

Cor