Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
Vandaag om 12:52:49
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door cor_b
Vandaag om 12:36:15
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 12:36:02
Nieuwe baan 30/4 door Jan Koelewijn
Vandaag om 12:35:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:33:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
Vandaag om 12:04:02
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:04:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 10:50:51
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
Rondom Charlois door Huup
21 mei 2022, 22:38:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 154226 keer)

NS264

  • Online Online
  • Berichten: 7313
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #780 Gepost op: 03 november 2021, 10:25:04 »
Hoi, Meino

@portalen
Citaat
Dit is het resultaat, ik hoop dat het een beetje overkomt.
Dat je daaraan nog twijfelt.  ;D

Levensecht, die foto met boerderij op achtergrond.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #781 Gepost op: 03 november 2021, 10:44:45 »
Ok, de consensus is dus nu dat in de periode van Kranenberg (1952-1963) de portalen met grote waarschijnlijkheid nog niet geschilderd waren. De electrificatie zal rond 1951 plaatsgevonden hebben. Dus het schilderen zal op zijn vroegst rond 1961 gebeurd zijn.
Ik heb de portalen al een vaal groen kleur gegeven, dat is dus in principe niet correct voor het grootste gedeelte van de periode waarin ik Kranenberg plaats, maar toch vind ik dat eigenlijk wel staan en laat het dus maar zo. Ik ben niet zo'n periode fetisjist dat ik alles exact kloppend wil hebben, het gaat mij eigenlijk toch meer om de illusie die ik probeer te creëen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11177
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #782 Gepost op: 03 november 2021, 14:56:14 »
En dat laatste is waar het uiteindelijk om draait.
En natuurlijk dat JIJ er tevreden mee bent  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #783 Gepost op: 03 november 2021, 17:13:48 »
Tijd om me weer eens bezig te houden met de rijdraden. Lang geleden al eens geprobeerd om die m.b.v. Sommerfeldt 0,5mm draad te maken, dat ging goed. Dus wilde ik dat ook met 0,35mm van Sommerfeldt proberen.
Helaas ging dat minder. 0,35mm is duidelijk minder stijf dan 0,5mm, wat resulteerde in een niet rechte rijdraad. Dus nog maar een gemaakt waarbij de dubbele rijdraad van 0,5mm is gemaakt. De hangdraden nog steeds van 0,35mm. Dat ging goed, het resultaat is een strakke rijdraad.



De voorste rijdraad is met 0,35mm, daarachter de rijdraad die met 0,5mm gemaakt is. Het verschil is te zien maar zo miniem dat je het moet weten. Wel zijn de wobbels in de 0,35mm goed zichtbaar.
Conclusie; 0,35mm is bruikbaar als je het strak kunt spannen, dat kan ik niet, dus gaat de rijdraad zelf van 0,5mm gemaakt worden. Dat bespaard me ook de moeite om de 6 rijdraden die ik ooit al eens gemaakt had over te doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 5403
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #784 Gepost op: 03 november 2021, 20:25:30 »
Waarom span je niet af?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #785 Gepost op: 03 november 2021, 21:09:52 »
Wanneer je de draad een wat donkere kleur geeft zal die nog minder opvallen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #786 Gepost op: 03 november 2021, 23:30:11 »
Waarom span je niet af?

Omdat als ik ga afspannen moet er veel kracht gezet worden om de 0,35mm draad strak te krijgen. Ik denk zelf, omdat de rijdraad ook uit aparte segmenten bestaat dat de onderlinge verbinding de zwakke schakel in het geheel gaat worden. Verder vind ik het optisch verschil tussen de 0,5mm en 0,35mm heel weinig en eigenlijk niet zichtbaar. Vooral als je de rijdraad ook nog donker maakt, wat ik wel van plan ben.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 03 november 2021, 23:32:25 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #787 Gepost op: 04 november 2021, 10:50:45 »
Zooo, jij schiet op met de zaken! De "waslijn" hangt al! Het wordt steeds mooier.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 5403
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #788 Gepost op: 04 november 2021, 16:52:00 »
Duidelijk Meino. Er blijft, ook bij een draad van begin tot eind, afgespannen, altijd wel wat te solderen, inderdaad.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #789 Gepost op: 04 november 2021, 16:55:05 »
Misschien ook leuk om even te zien hoe ik dat in elkaar zet.



De twee rijdraden tussen de spijkertjes leggen en fixeren met wat tape. De verticale hangdraden op lengte afknippen en een klein stukje aan een einde haaks omzetten. Vervolgens wat ruimte tussen de rijdraden maken en het omgezette einde van de hangdraad daartussen doen en vast solderen. Het kartonnen malletje is om de hangdraad verticaal te houden.



Als dat klaar is, heb je de dubbele rijdraad met alle verticale rijdraden. Die maak je los.



En  legt het daarna op zijn kant - de rijdraden tussen wat spijkertjes zodat hij recht blijft, de draagkabel is al in de mal gelegd - ook tussen spijkertjes voor de vorm - en de verticale hangdraden liggen daarop en zijn gefixeerd met een stukje tape. Daarna deze aan de draagkabel vast solderen. Vervolgens het overschot van de verticale hangdraden afknippen. en je hebt weer een stuk bovenleiding.

Groet Meino



« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 22:03:52 door meino. Reden: Term draagkabel gebruiken en iets precieseren. »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #790 Gepost op: 04 november 2021, 18:08:21 »
Aha handig zo'n malletje! Ik gebruikte kant en klare bovenleidingsdraden van Viessmann en nog van een ander merk (Weet niet meer werk merk) die extra lange exemplaren produceerde.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #791 Gepost op: 04 november 2021, 19:17:14 »
Mooi om te zien hoe je het in elkaar zet! Bedankt voor het delen (y)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #792 Gepost op: 04 november 2021, 19:19:20 »
De dubbele rijdraad is mooi om te zien

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #793 Gepost op: 04 november 2021, 19:52:54 »
Daarna deze aan de horizontale hangdraad vast solderen.
Wat jij de horizontale hangdraad noemt heet de draagkabel.
Dat kartonnen malletje om de draden rechtop te houden is eenvoudig geniaal (of was het geniaal eenvoudig?)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #794 Gepost op: 04 november 2021, 21:51:30 »
Juist daarom is het delen van de bouwwijze zo enorm nuttig! Daar kan je veel tips en ideeën uit halen.
Dit soort foto's zijn net zo belangrijk als die van het uiteindelijke mooie resultaat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)