Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 17:52:45
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 304012 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #780 Gepost op: 03 November 2021, 10:25:04 »
Hoi, Meino

@portalen
Citaat
Dit is het resultaat, ik hoop dat het een beetje overkomt.
Dat je daaraan nog twijfelt.  ;D

Levensecht, die foto met boerderij op achtergrond.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #781 Gepost op: 03 November 2021, 10:44:45 »
Ok, de consensus is dus nu dat in de periode van Kranenberg (1952-1963) de portalen met grote waarschijnlijkheid nog niet geschilderd waren. De electrificatie zal rond 1951 plaatsgevonden hebben. Dus het schilderen zal op zijn vroegst rond 1961 gebeurd zijn.
Ik heb de portalen al een vaal groen kleur gegeven, dat is dus in principe niet correct voor het grootste gedeelte van de periode waarin ik Kranenberg plaats, maar toch vind ik dat eigenlijk wel staan en laat het dus maar zo. Ik ben niet zo'n periode fetisjist dat ik alles exact kloppend wil hebben, het gaat mij eigenlijk toch meer om de illusie die ik probeer te creëen.

Groet Meino

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #782 Gepost op: 03 November 2021, 14:56:14 »
En dat laatste is waar het uiteindelijk om draait.
En natuurlijk dat JIJ er tevreden mee bent  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #783 Gepost op: 03 November 2021, 17:13:48 »
Tijd om me weer eens bezig te houden met de rijdraden. Lang geleden al eens geprobeerd om die m.b.v. Sommerfeldt 0,5mm draad te maken, dat ging goed. Dus wilde ik dat ook met 0,35mm van Sommerfeldt proberen.
Helaas ging dat minder. 0,35mm is duidelijk minder stijf dan 0,5mm, wat resulteerde in een niet rechte rijdraad. Dus nog maar een gemaakt waarbij de dubbele rijdraad van 0,5mm is gemaakt. De hangdraden nog steeds van 0,35mm. Dat ging goed, het resultaat is een strakke rijdraad.



De voorste rijdraad is met 0,35mm, daarachter de rijdraad die met 0,5mm gemaakt is. Het verschil is te zien maar zo miniem dat je het moet weten. Wel zijn de wobbels in de 0,35mm goed zichtbaar.
Conclusie; 0,35mm is bruikbaar als je het strak kunt spannen, dat kan ik niet, dus gaat de rijdraad zelf van 0,5mm gemaakt worden. Dat bespaard me ook de moeite om de 6 rijdraden die ik ooit al eens gemaakt had over te doen.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #784 Gepost op: 03 November 2021, 20:25:30 »
Waarom span je niet af?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #785 Gepost op: 03 November 2021, 21:09:52 »
Wanneer je de draad een wat donkere kleur geeft zal die nog minder opvallen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #786 Gepost op: 03 November 2021, 23:30:11 »
Waarom span je niet af?

Omdat als ik ga afspannen moet er veel kracht gezet worden om de 0,35mm draad strak te krijgen. Ik denk zelf, omdat de rijdraad ook uit aparte segmenten bestaat dat de onderlinge verbinding de zwakke schakel in het geheel gaat worden. Verder vind ik het optisch verschil tussen de 0,5mm en 0,35mm heel weinig en eigenlijk niet zichtbaar. Vooral als je de rijdraad ook nog donker maakt, wat ik wel van plan ben.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 23:32:25 door meino »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #787 Gepost op: 04 November 2021, 10:50:45 »
Zooo, jij schiet op met de zaken! De "waslijn" hangt al! Het wordt steeds mooier.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #788 Gepost op: 04 November 2021, 16:52:00 »
Duidelijk Meino. Er blijft, ook bij een draad van begin tot eind, afgespannen, altijd wel wat te solderen, inderdaad.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #789 Gepost op: 04 November 2021, 16:55:05 »
Misschien ook leuk om even te zien hoe ik dat in elkaar zet.



De twee rijdraden tussen de spijkertjes leggen en fixeren met wat tape. De verticale hangdraden op lengte afknippen en een klein stukje aan een einde haaks omzetten. Vervolgens wat ruimte tussen de rijdraden maken en het omgezette einde van de hangdraad daartussen doen en vast solderen. Het kartonnen malletje is om de hangdraad verticaal te houden.



Als dat klaar is, heb je de dubbele rijdraad met alle verticale rijdraden. Die maak je los.



En  legt het daarna op zijn kant - de rijdraden tussen wat spijkertjes zodat hij recht blijft, de draagkabel is al in de mal gelegd - ook tussen spijkertjes voor de vorm - en de verticale hangdraden liggen daarop en zijn gefixeerd met een stukje tape. Daarna deze aan de draagkabel vast solderen. Vervolgens het overschot van de verticale hangdraden afknippen. en je hebt weer een stuk bovenleiding.

Groet Meino



« Laatst bewerkt op: 04 November 2021, 22:03:52 door meino. Reden: Term draagkabel gebruiken en iets precieseren. »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #790 Gepost op: 04 November 2021, 18:08:21 »
Aha handig zo'n malletje! Ik gebruikte kant en klare bovenleidingsdraden van Viessmann en nog van een ander merk (Weet niet meer werk merk) die extra lange exemplaren produceerde.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #791 Gepost op: 04 November 2021, 19:17:14 »
Mooi om te zien hoe je het in elkaar zet! Bedankt voor het delen (y)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #792 Gepost op: 04 November 2021, 19:19:20 »
De dubbele rijdraad is mooi om te zien

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26558
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #793 Gepost op: 04 November 2021, 19:52:54 »
Daarna deze aan de horizontale hangdraad vast solderen.
Wat jij de horizontale hangdraad noemt heet de draagkabel.
Dat kartonnen malletje om de draden rechtop te houden is eenvoudig geniaal (of was het geniaal eenvoudig?)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #794 Gepost op: 04 November 2021, 21:51:30 »
Juist daarom is het delen van de bouwwijze zo enorm nuttig! Daar kan je veel tips en ideeën uit halen.
Dit soort foto's zijn net zo belangrijk als die van het uiteindelijke mooie resultaat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)