Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 11:46:52
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 11:42:45
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 11:42:12
Raadplaatje door C-rails
Vandaag om 11:41:53
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:04:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 10:50:51
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Koerts
Vandaag om 09:49:31
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:10:46
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Rob Ellerman
Vandaag om 01:27:09
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
Rondom Charlois door Huup
21 mei 2022, 22:38:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
21 mei 2022, 19:31:31
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door CeesJ
21 mei 2022, 19:02:21
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 154209 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #735 Gepost op: 29 oktober 2021, 15:47:28 »
Wim

ik doe mijn best en soms lukt dat aardig voor een amateur.

Ok, het was vandaag prima weer om in de tuin met een ratelkan aan de gang te gaan.



De portalen staan nu in de primer, die kan nu uitharden en dan kunnen de portalen hun kleurtje krijgen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5259
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #736 Gepost op: 29 oktober 2021, 19:56:11 »
En welk kleurtje gaat dat worden Meino?
Gezien het tijdperk wat je weergeeft zou dat zink-metallic 'moeten' zijn :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #737 Gepost op: 29 oktober 2021, 20:25:44 »
Erik

Een grijs-groene kleur van een geverfd portaal. Zink metalic is dacht ik van later toen de portalen in een zinkbad gingen.
Voor de kleur heb ik als voorbeeld deze mast op Soest Zuid:



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #738 Gepost op: 29 oktober 2021, 20:41:04 »
Zink metalic is dacht ik van later toen de portalen in een zinkbad gingen.
De onderdelen van bovenleidingportalen gingen altijd al in een zinkbad. Ze bleven een paar jaar ongeschilderd staan omdat de zinklaag eerst moest uitdampen. Daarna ging er een olijfgroene verflaag op. Het lijkt er op dat ze tegenwoordig dat schilderen helemaal achterwege laten.  Ik zie op sommige plekken masten die er al minstens 10 jaar staan en nog steeds niet geschilderd zijn.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #739 Gepost op: 29 oktober 2021, 20:51:40 »
Klaas

maar is er niet een verschil tussen een zinkbad en vuur verzinkt. Dat laatste is wat ik dacht tegenwoordig gebeurt. In het laatste geval krijg je een metalic zinkkleur.

Groet Meino



A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 1824
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #740 Gepost op: 29 oktober 2021, 20:57:39 »
Als ik het zo snel zie is zinkbad en vuurverzinkt hetzelfde; allebei thermisch verzinken door het in vloeibare zink te dompelen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5259
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #741 Gepost op: 30 oktober 2021, 10:34:43 »
Zover ik weet waren de portalen in de jaren '50 vuurverzinkt en werden ze ongeverfd geplaatst.
Pas na (vele) jaren ging daar de eerste laag redesagroene (RAL 6011) verf overheen.
Kan het alleen natuurlijk nu nergens terugvinden. Nog even geduld, dan ploft het nieuwe boek op de mat, daar staat het vast in.

Los daarvan, jouw baan, jouw keuzes Meino  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 1824
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #742 Gepost op: 30 oktober 2021, 10:56:34 »
Ze bleven een paar jaar ongeschilderd staan omdat de zinklaag eerst moest uitdampen. Daarna ging er een olijfgroene verflaag op.

Wat moet er uitdampen dan..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #743 Gepost op: 30 oktober 2021, 11:09:15 »
Zover ik weet waren de portalen in de jaren '50 vuurverzinkt en werden ze ongeverfd geplaatst.
Pas na (vele) jaren ging daar de eerste laag redesagroene (RAL 6011) verf overheen.
Kan het alleen natuurlijk nu nergens terugvinden. Nog even geduld, dan ploft het nieuwe boek op de mat, daar staat het vast in.

Ik ben nog aan het schilderen, dus ik zou het nu nog anders kunnen doen. Kwa kleur is dat wel makkelijker, zilver met zwart i.v.m. de vervuiling. Wanneer verwacht je dat boek? Het tijdperk van Kranenberg is wat rekbaar, zeg van 1950 tot 1965.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2021, 11:12:28 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5259
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #744 Gepost op: 30 oktober 2021, 11:12:17 »
Zou in de eerste helft van november op de mat moeten ploffen Meino.

[edit]
In zijn laatste boek noemt Gerard Tombroek niets over de kleur van de stalen masten en portalen, echter in zijn eerdere werk in pocket formaat uit 1991 schrijft hij dat de profielen vanaf 1965 thermisch verzink werden ...
Kijkend naar films op Youtube over de elektrificatie in de jaren '50 valt toch duidelijk de lichte, metaalachtige kleur van de profielen op.
Wachten op het boek dus maar. hopende dat dat er wat duidelijkheid in kan geven.
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2021, 11:21:51 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #745 Gepost op: 30 oktober 2021, 11:40:07 »
Dat meen ik ook ooit ergens gelezen te hebben. Maar dat kan ik ook nergens meer vinden. Vandaar dat ik er van uit ging dat oorspronklijk de portalen altijd geschilderd werden omdat ze in het begin niet thermisch verzinkt waren.
Maar uiteindelijk zijn er uit de periode van Kranenberg weinig of geen kleurenfoto's. En ook ongeschilderde portalen worden snel donker door vuil en verwering, dus of het een donkergrijs of een verweerd groen was, dat blijft waarschijnlijk arbitrair. Ook als ik blijf bij grijs-groen, zal er nog het nodige aan verwering gedaan moeten worden. Dus denk ik dat ik toch maar bij het grijs-groen blijf. Tenslotte heb ik volgens sommige kenners ook al met de keus van de hekjes kleur bij de NS2015 al afgeweken van hun werkelijkheid, dan kan een eventuele afwijking in de kleur van de portalen er ook nog wel bij  ;D.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2021, 11:47:00 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 1824
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #746 Gepost op: 30 oktober 2021, 11:53:11 »
Wellicht is dit wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=LksaF1JVS4Q

Vanaf 11:50 het verzinken van portalen in Frankrijk; vermoedelijk zal dit weinig afgeweken hebben van NL? Overigens noemt de voice-over het "galvanisee", maar volgens mij is het thermisch verzinken. In Frankrijk lieten ze de palen (in eerste instantie in ieder geval) ongeschilderd. Overigens sowieso wel leuke film; viaducten opkrikken om voldoende hoogte te krijgen voor bovenleiding.. (y)

Blijft de vraag, als je het al verzinkt; waarom dan nog schilderen? Bovendien; als je ze wilt schilderen, zou dat veel makkelijker zijn voordat ze worden geplaatst.. Dus @Klaas; wat moet er uitdampen? Of is het gewoon een later bedacht eenheidskleurtje..?

Toevoeging:
Kijkend naar films op Youtube over de elektrificatie in de jaren '50 valt toch duidelijk de lichte, metaalachtige kleur van de profielen op.

Neem aan dat je deze op youtube dan ook gezien hebt? Productie van betonnen palen. En een zijspoor, maar wel benieuwd: als het geen techinsche noodzaak had, waarom dan schilderen? Kan mij voorstellen dat de NS verschillende types kale gegalvaniseerde en betonnen palen gewoon lelijk vond en ze 1 kleur schilderde... Iemand?

Wellicht moet dit in een apart draadje...  :D
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2021, 16:16:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #747 Gepost op: 30 oktober 2021, 21:36:25 »
Wat moet er uitdampen dan..?
Kon niet eerder antwoorden want ben net terug van Eurospoor.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat er moet gebeuren. Maar ik heb het verhaal drie keer gehoord. Eerste keer bij een modelspoorvereniging. Daar was iemand die ploegbaas was bij de afdeling bovenleiding van NS. Later nog een keer gehoord tijdens mijn opleiding toen het ging over hoogspanningsmasten. En de laatste keer toen ik op bezoek was bij een fabriek die verkeersregelinstallaties maakte. Op de binnenplaats van die fabriek stonden lange rijen kasten van alle typen die ze gebruikten. Daar vertelden ze dat die verzinkte kasten een paar jaar in weer en wind moesten staan voordat ze geverfd konden worden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #748 Gepost op: 30 oktober 2021, 22:09:28 »
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Verf houd erg slecht op zink. Maar als zink een paar jaar aan weer en wind bloot gesteld is, dan wordt het door oxideren en weersinvloeden ruwer, kijk maar eens naar een oud zinken dak. Waarschijnlijk houdt dan verf beter.
Overigens, ik heb net een kleurenfilmpje zitten bekijken, dat ging over de feestelijke opening van het geelectriceerde traject naar Leeuwarden (1952). Op dat filmpje komt een turquoise 1100 binnen op station Leeuwarden. Maar op een paar beelden zijn ook de nieuwe portalen te zien. Voorover ik het kan zien, zijn ze grijs (metalic) en dus nog niet geschilderd. Dus inderdaad initieel werden de portalen in hun verzinkte toestand gebruikt en gebeurde het schilderen pas later.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2021, 22:14:18 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #749 Gepost op: 31 oktober 2021, 08:35:22 »
Dat komt mooi uit Meino.

Je kan ze dus al plaatsen en over een jaar of wat schilderen als je daar zin in hebt. ;D

Overigens maak je er wel wat moois van, top. (y)

Ga je hier ook nog mee aan de gang ?

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Gotische_bogen

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new