Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€122.50
Per saldo:
€-127.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 09:50:08
Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:48:54
PIKO BR 216 in ozeanblau/beige
door
spoorzeven
Vandaag
om 09:43:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
JaJo
Vandaag
om 09:39:03
Hoe zorg je dat de rails bij modules netjes aansluit.
door
Twanvuurens
Vandaag
om 09:19:47
Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
door
CC72067
Vandaag
om 09:14:57
Gebruik Kadee koppelingen en ontkoppelaar bij Geoline
door
Hans Mol
Vandaag
om 09:02:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 08:57:48
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Syb030
Vandaag
om 08:56:16
Frans loodsje et cetera
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:47:48
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:45:57
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
door
peterha
Vandaag
om 08:19:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 08:16:38
Bouw "Bahnhofsvorfeld"
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:50:50
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 07:50:31
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:45:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
Vandaag
om 06:56:02
Bahnstrecke 5867
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:20:13
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 02:16:50
Falkenheim
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:07:14
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
door
Biesje
Vandaag
om 01:27:15
LS Models / Models World 2021
door
Rik
Vandaag
om 00:15:59
Beslissen hoe er aan te beginnen ...
door
RBlok
Vandaag
om 00:02:12
De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
door
Martin Hornis
20 april 2021, 23:57:15
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986)
door
mDDM
20 april 2021, 23:46:23
Projekt 083-338
door
44
20 april 2021, 23:03:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
door
AntonM
20 april 2021, 22:41:32
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
door
KoosDeJong
20 april 2021, 22:34:34
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Rolando
20 april 2021, 22:16:31
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
door
NS264
20 april 2021, 22:02:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Vorige
-
Volgende
-
1
...
14
15
[
16
]
17
18
...
41
Omlaag
Auteur
Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70 (gelezen 91141 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 20814
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #225 Gepost op:
23 oktober 2019, 10:46:26 »
Ik draai flenzen af op een draaibankje. Eerst met de draaibeitel recht afkappen en dan met een naaldvijlte de ronding er in brengen. Overigens hoef je je niet precies te houden aan de hoogte van RP-25. Volgens de NEM moet de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm liggen. RP-25 is 0,635 mm dus dat valt binnen die grenzen. Zelf maak ik ze meestal 0,8 mm, dat is net genoeg om vrij te blijven van de spoorspijkers in mijn zelfbouw wissels.
Back-to-back van 14,3 tot 14,4 is al 10 jaar achterhaald. Bij de laatste revisie van de norm is dat 14,4 tot 14,6 geworden. Ik ga daar middenin zitten, 14,5 mm.
Gelogd
Projecten:
"Without"
"Heuvelland"
"Uit en Thuis"
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #226 Gepost op:
23 oktober 2019, 10:54:04 »
Klaas
is dat voor rp25-100 of rp25-80. Die laatste norm is voor wielen met een smaller loopvlak en ik kan me voorstellen dat dan de back-to-back afstand groter moet zijn. Maar de NEM wielen die onder ons europees materiaal zit, is breder en komt meer overeen met rp25-100. De waarden die ik gebruik 14.3-14.4 is wat in mijn ervaring de minste ontsporingen veroorzaakt op mijn shinohara code 70 wissels. Bij sommige locs heb ik inderdaad bij de voorloop wielen de back-to-back afstand vergroot naar 14,5mm. Maar dat is dan op basis van testen gedaan.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 20814
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #227 Gepost op:
23 oktober 2019, 11:25:30 »
RP-25-100 en RP-25-80 bestaan niet. Voor H0 is RP-25-110 de aangewezen maat. Dat verzin ik niet zelf, ik heb dat ooit bij de NMRA nagevraagd. Die 110 komt ook overeen met de wielbreedte die in de NEM is genormaliseerd. Eigenlijk kun je zeggen dat de NMRA normen en de NEM volkomen compatibel zijn, op de flenshoogte na.
De B-to-B afstand heeft daar weinig mee te maken. RP-25 valt in alle opzichten binnen de NEM normen dus je kunt het ook als zodanig behandelen.
Dat je met 14,3 mm goed uitkomt, dat komt doordat de fabrikanten van wissels een beetje sjoemelen met de span (de S maat in wissels). Ik bouw mijn wissels zo goed mogelijk volgens de NEM en dan loopt een wielstel op 14,3 hopeloos vast in het puntstuk.
Gelogd
Projecten:
"Without"
"Heuvelland"
"Uit en Thuis"
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #228 Gepost op:
23 oktober 2019, 12:59:22 »
Klaas
sorry voor mijn fout betreffende de rp25 norm, ik wist dat er 2 waren, ik had dat eerst even moeten verifieren voordat ik dat opschreef.
De back-to-back afstanden die ik gebruik zijn waarden die ik ooit van Internet heb geplukt (14,2-14,5mm) en dit is wat ik proefondervindelijk gevonden heb voor het wisselmateriaal dat ik gebruik (Shinohara code70). Het kan zijn dat er gesjoemeld is, maar dat is toch materiaal dat min of meer de norm in de US was. Ik heb nu voor een uitbreiding een aantal Walthers/Shinohara code 83 wissels liggen, als ik die opmeet dan hebben die de zelfde afstanden tussen strijkregels en rails als het oude code70 materiaal. Overigens als je zelf je wissels bouwt dan kun je natuurlijk veel strakkere normen hanteren.
Maar ik heb op mijn baan een aantal probleem punten, 3 meegebogen #8 wissels en 2 #6 engelse wissels (natuurlijk kun je dan zeggen dat je die niet had moet gebruiken, maar dan had ik mijn baanplan niet kunnen realiseren).
Daar kan ik bij een aantal locs (BR93, BR44, BR57) gewoon geen back-to-back afstand groter dan 14,3-14,4mm hebben anders ontsporen ze op het puntstuk. Dat is een vervelend klusje geweest, iedere van deze probleemlocs moest apart met "trial and error" aangepast worden. Een kleinere back-to-back afstand kan ook niet omdat dan de wielen klem komen te zitten in sommige wissels. Kortom dit zijn waarden die ik proefondervindelijk heb gevonden en die mij een optimaal rij resultaat geven.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 13:01:00 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #229 Gepost op:
09 november 2019, 22:29:06 »
De afgelopen week weer eens wat anders gedaan en gepoogd om een brandweerkazerne te freubelen. Dit is weer vanuit een afgedrukt pdfje en wat karton. Basis was
https://scalescenes.com/product/t023-fire-station/
.
Daar moest natuurlijk wel wat in staan, dus vandaag op houten iets gekocht. Die gelijk maar even in de matte lak gezet en een paar andere zaken met verf bewerkt.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
NS264
Offline
Berichten: 6748
Midland Industrie, NS IV.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #230 Gepost op:
10 november 2019, 12:03:19 »
Hoi,
Fraai stukje werk, Meino.
Heb even de site bekeken, toch niet verkeerd wat ze aan prints hebben.
Gr Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash
Hey Hey Train.
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #231 Gepost op:
10 november 2019, 19:38:34 »
Bedankt Koen
het is alleen jammer dat er niet zoveel is dat ik kan vernederlansen.
Ik ben nu bezig met het interieur, dat is minstens zo veel werk als het gebouw zelf. De leds zitten er al in, nu alleen nog het meubilair en wat preisertjes. Als dat klaar is zal ik het resultaat ook laten zien.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:41:41 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #232 Gepost op:
11 november 2019, 18:09:03 »
Ik heb nog even verder geprutst. Wat tafels en stoelen toegevoegd, een bemanning van preisertjes.
Je ziet wel niet veel van het interieur, maar het is net genoeg zichtbaar.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Ronald1974
Gast
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #233 Gepost op:
11 november 2019, 18:13:14 »
Meino,
Het is een leuk/mooi gebouw geworden.
M.v.g. Ronald Hofmeester.
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #234 Gepost op:
07 januari 2020, 22:26:41 »
Omdat ik erg veel tijd aan andere zaken heb besteed, Arduino's en dergelijke, is er de laatste tijd niet zoveel aandacht voor de aankleding geweest. Een hoek van de baan, onder de trap bijv. was nog kaal. Dus daar ben ik maar eens aan begonnen.
Een vel tekenpapier om de hoek te verbergen. De eerste aanzet van de weg. Daarna met stroken karton een begin van een relief aan gebracht. Dat staat nu te drogen. Als dat voldoende uitgehard is wordt het nog verder opgevuld.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #235 Gepost op:
05 april 2020, 23:50:10 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen in dit draadje. Een lange reis gemaakt samen met mijn partner, gelukkig net voordat de wereld op slot ging thuis gekomen.
Maar nu weer verder met de baan. In het draadje over de
Canbus
wordt de wisselcontroller beschreven. Dat was het laatste overblijfsel van de centrale aanpak van de bedrading, met een forse kabelboom tot gevolg.
Deze controller stuurt 12 wissels aan die door Koploper ingesteld worden, tijdens het automatisch rijden. Deze wissels zitten verspreid over het emplacement, 6 aan de rechterkant en 6 aan de linkerkant. Helaas had ik soms contact problemen met dit geheel, waardoor een relais soms niet goed schakelde met kortsluiting tot gevolg. Kortom besloten om dit geheel te vervangen door 2 nieuwe controllers die dichter bij de betreffende wissels geplaatst worden, iedere controller bestuurt nu 6 wissels. Hopelijk nu de aansluitingen wat beter gemaakt om de contact problemen in de toekomst te voorkomen.
Deze zijn nu klaar om ingebouwd te worden.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
NS264
Offline
Berichten: 6748
Midland Industrie, NS IV.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #236 Gepost op:
06 april 2020, 00:03:08 »
Gelukkig maar in goede gezondheid!
Ziet er serieus uit dat board.
Hoop dat het naar tevredenheid werkt.
Gr Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash
Hey Hey Train.
bask185
Offline
Berichten: 1324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #237 Gepost op:
06 april 2020, 09:36:40 »
Hebben je wissels geen eindafschakelaars? Of zijn die niet betrouwbaar genoeg?
Ik neem aan dat je nu met pulsjes schakelt? Ik heb zelf M* wissels met eindafschakelaars en die wil ik continu schakelen omdat dat gewoon... erg veel relais bespaart
Dit herrinert mij er aan om een shunt weerstand te gebruiken zodat ik weet wanneer de eindafschakelaar van een wissel niet werkt. Als verzekering met een 'zekering'.
dus bedankt!
Ik had nog een vraagje over je brandweer gebouw. Hoe heb je dat interieur gedaan? Heb je zelf al die banken en stoelen in elkaar gefrutseld?
Mvg,
Bas
Gelogd
Een klein stukje Scotland
Haarsem
meino
Offline
Berichten: 1144
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #238 Gepost op:
06 april 2020, 11:02:12 »
Dag Bas.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met pulsjes. De wissels (Shinohara code 70) hebben geen enkele voorziening. Dat moet allemaal met de wisselmotor geregeld worden. Die heb ik zelf gebouwd m.b.v 9g servootjes. Hoe? dat staat in het begin van dit draadje. Bij de gebruikte servo's is de electronica uitgeschakeld en stuur ik rechtstreeks de motor aan. Ik gebruik 2 microschakelaars om de uitslag van de servo te beperken. Een derde microschakelaar regelt de polariteit van het puntstuk. De relais vormen een H brug voor de aansturing van de servo motor (dat heb ik uit het Canbus draadje geleerd).
Het interieur bestaat uit een cafeset van Preiser en verder kasten en banken uit een interieurset van
Scalescenes
.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
bask185
Offline
Berichten: 1324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #239 Gepost op:
06 april 2020, 11:15:26 »
ah op die fiets. Het begint weer te dagen. Gebruik je 1 relais per motor en een relais per puntstuk?
Gelogd
Een klein stukje Scotland
Haarsem
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
Vorige
-
Volgende
-
1
...
14
15
[
16
]
17
18
...
41
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70